کد خبر: 76693

شهرام هروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: هیچ نگرانی برای بازی‌های آسیایی نداریم

به عمد در حق ما ناداوری کردند

هجدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا هفته گذشته در «تاشکند» ازبکستان به پایان رسید و تیم ملی کاراته مردان ایران با کسب یک مدال طلا در کومیته‌تیمی و 2 مدال برنز علی مسکینی و صالح اباذری به کار خود پایان داد. نتایجی که با توجه به قدرت کاراته ایران به هیچ‌عنوان انتظار آن وجود نداشت.

مهدی منصرف، خبرنگار:هجدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا هفته گذشته در «تاشکند» ازبکستان به پایان رسید و تیم ملی کاراته مردان ایران با کسب یک مدال طلا در کومیته‌تیمی و 2 مدال برنز علی مسکینی و صالح اباذری به کار خود پایان داد. نتایجی که با توجه به قدرت کاراته ایران به هیچ‌عنوان انتظار آن وجود نداشت. این درحالی است که تیم ملی کاراته مردان با هدایت شهرام هروی تا المپیک توکیو دستاوردهای بی‌نظیری در مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و درنهایت المپیک توکیو داشت که سجاد گنج‌زاده تنها نماینده کشورمان به تنها مدال تاریخ این رشته در المپیک رسید. کسب هت‌تریک قهرمانی در مسابقات کومیته‌تیمی در قهرمانی آسیا و جهان دستاوردهایی است که توقعات را از شاگردان شهرام هروی در کاراته ایران بالا برده است و طبیعتا نتایج دو سال اخیر در قهرمانی آسیا به هیچ‌عنوان نشان‌دهنده پتانسیل کشورمان در این رشته نیست. سیدشهرام هروی، سرمربی تیم ملی کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با طبیعی خواندن افت تیم کاراته کشورمان، اعتقاد دارد که در این دوره به‌وضوح در حق تیم کشورمان ناداوری صورت گرفته است و این نتایج باعث نخواهد شد تا نگرانی بابت عملکرد کاراته در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو وجود داشته باشد. گفت‌وگو با هروی را در ادامه بخوانید.

از عملکرد ملی‌پوشان کاراته ایران در هجدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا راضی بودید؟
مسابقات قهرمانی آسیا به پایان رسید و ما توقع داشتیم نتایج خیلی بهتر از این کسب کنیم. در بخش کومیته‌تیمی توانستیم انتقام مسابقات سال گذشته را از قزاقستان بگیریم و به مقام قهرمانی برسیم. قزاقستان در دوره گذشته با اعمال نفوذ پس از سه دوره قهرمانی متوالی ایران این عنوان را از ما گرفت و در آخرین دوره مسابقات قهرمانی جهان در سال 2021 که ما غیبت داشتیم نیز به مقام سوم رسید. با همه این اوصاف، خدا را شکر بچه‌ها توانستند با انسجام و روحیه خوب همه رقبای خود را با نتیجه سه بر صفر شکست داده و قهرمان شوند. برای حضور در دیدار فینال نیز تیم‌های تاجیکستان، ازبکستان و عربستان را شکست دادیم. ازبکستان میزبان مسابقات بود و در مسابقات جهانی نیز به مقام پنجم رسید و با چند ستاره خود تیم خوبی داشت. 

توقع بیشتری از ملی‌پوشان در بخش انفرادی وجود داشت؟
نمی‌خواهم زیاد راجع به اتفاقات داوری پافشاری کنم چراکه بعد از شکست صحبت از مسائل داوری نخ‌نما شده است. شرایط به‌گونه‌ای شده که برخی اوقات بعد از عدم کسب نتیجه، بهانه ناداوری مطرح می‌شود، اما متاسفانه این اتفاقات برای تیم ما افتاد. نمی‌خواهم بگویم اشتباهات داوری بلکه اعتقاد دارم به عمد در حق تیم ایران ناداوری شد. اشتباهات داوری در یک تورنمنت وجود دارد و در فوتبال با وجود VAR نیز اتفاق می‌افتد و در کاراته نیز این اتفاق خیلی آسان‌تر رخ می‌دهد. به هر صورت همیشه این اشتباهات وجود داشته و برخی اوقات نیز ما منافع آن را بردیم، اما این بار اصلا اشتباهی وجود نداشت و به عمد ناداوری صورت گرفت. 

دلیل ناداوری در حق تیم ایران را چه موضوعی می‌دانید؟
راجع به این موضوع هرکسی یک نظری ندارد. با بررسی کاراته کشورهای دیگر، بی‌انصافی است از پیشرفت اردنی‌ها صحبت نکنیم و واقعا این کشور با جوانان خود متفاوت شده است. اما دیگر تیم‌ها و به‌وضوح کشورهایی مانند قزاقستان و از این دست اصلا پیشرفت آنچنانی از نظر فنی نداشتند و فقط در دیپلماسی پیشرفت کردند. کرسی‌های این کشورها در داوری و هیات‌رئیسه کاراته آسیا باعث این اتفاقات می‌شود. این کشورها وقتی از بعد فنی آنچنان پیشرفت نمی‌کنند و از طرفی در بعد نیروی انسانی نیز مانند ایران نیستند به سراغ رقم زدن اتفاقات بیرون از تاتامی می‌روند که در نتایج اثر‌گذار می‌شود. برای همه نظرات احترام قائل هستم، اما فیلم مسابقات و به‌وضوح مبارزه صالح اباذری در مقابل حریف ژاپنی و دیگر بچه‌ها وجود دارد و می‌توانند این مبارزات را آنالیز کنند. به هرحال مسابقات تمام شده است و نتیجه رقم خورده نیز در کارنامه من ثبت شده است. همان‌طور که در تاریخ کاراته ایران نتایج درخشان مسابقات قهرمانی جهان اتریش، اسپانیا، بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات جهانی هنرهای رزمی ثبت شده است. حالا باید تمهیداتی درنظر بگیریم که وقتی وارد میدان مسابقات بزرگ جهانی و آسیایی می‌شویم، به‌گونه‌ای عمل کنیم که این اتفاقات برای ما نیفتد. 

کاراته ایران تا المپیک توکیو نتایج درخشانی با شما کسب کرد که در تاریخ این رشته ثبت شده است. اما بعد از المپیک و غیبت در مسابقات جهانی امارات و رویدادهای دیگر، به نظر می‌رسد که در دو سال اخیر شاهد افت تیم ملی کاراته هستیم؟
در هرصورت بهترین تیم‌های دنیا نیز در مقاطعی دچار افت می‌شوند. در آسیایی دوره گذشته با وجود از دست دادن مسابقات جهانی امارات و شرایط روحی بدی که در هنگام اعزام داشتیم، باز هم می‌توانستیم حداقل دو مدال طلا کسب کنیم. با این حال از 7 فرصت کسب مدال، 6 مدال گرفتیم که یک مدال آن طلا بود. در مدال‌آوری سال گذشته عملکرد خوب بود ولی متاسفانه رنگ مدال‌ها بیشتر از یک مورد به طلا تبدیل نشد. تیمی که مدتی در اوج است، ناخودآگاه دچار افت می‌شود و این طبیعی است. 

با توجه به اینکه سال آینده بازی‌های آسیایی را در پیش داریم، این افت نگران‌کننده نخواهد بود؟
مطمئن باشید پتانسیل کاراته ایران قوی است و نیروهای خوبی دارد و هیچ جای نگرانی نیست. ان‌شاءالله فقط وزارت ورزش‌وجوانان و کمیته ملی المپیک مانند دوران قبل از المپیک توکیو حمایت کنند. طبیعتا حضور در مسابقات در عملکرد بچه‌ها مستقیما تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر رقبای ما از فرصت حضور در مسابقات استفاده می‌کنند و مسلما بازیکنی که در تورنمنت‌های زیادی شرکت کند ضریب خطای کمتری در مسابقات رسمی خواهد داشت. توانایی‌های رقبا از ما کمتر است ولی آن‌قدر در مسابقات شرکت می‌کنند که خود را در شرایط مسابقه نگه می‌دارند. جامعه کاراته و مردم این رشته را دوست دارند و توقع دارند کاراته همیشه در اوج باشد و گل سرسبد رشته‌های ورزشی باشد. در این شرایط نیز ما در کومیته‌تیمی موفق شدیم فاصله فنی خود را در واقیعت به آسیا نشان بدهیم. 

در سالیانی که بهترین نتایج کاراته را کسب کردیم هیچ‌زمانی تقدیر ویژه‌ای از شما صورت نگرفت و نتایج تیم ملی آنچنان دیده نشد. اما در این دو سال اخیر که نتایج مانند گذشته نبوده است شاهد انتقادات بسیار شدیدی که حتی به فحاشی مجازی کشیده می‌شود، هستیم. این اتفاقات به انتخابات پیش‌روی فدراسیون ارتباط دارد؟
زمانی که انتخابات فدراسیون نبوده نیز همیشه این شرایط بوده است. چیزهای زیادی از استاد خودم محمد بنا در مربیگری یاد گرفتم. نتایج و دستاوردهای محمد بنا در تاریخ کشتی فرنگی بی‌نظیر است و همه باید ایستاده برای ایشان دست بزنیم، اما با این شرایط برای استاد بنا چه کردند که من توقع داشته باشم برای من انجام بدهند. شغل سرمربیگری در کشور ما همین است و تا بوده همین بوده است. فقط مختص به من نیست و دوستان دیگر نیز این شرایط را تجربه کردند. ما وارد کارزاری شدیم و باید همه این شرایط را قبول کنیم. خوشحال هستم که در دوران حضور در تیم ملی چند اثر از خود به‌جا گذاشتم و مطمئنا در کارنامه‌ام چند نقطه منفی نیز هست که اصلا نمی‌تواند وجود نداشته باشد. خوشحالم از اینکه بی‌ریا برای تیم ملی کاراته کار کردم و همیشه اولویت اول و آخرم تیم ملی، بازیکنان، هموطنان و دوستداران کاراته بوده است. 

این انتقادات را فنی می‌دانید؟
من هر انتقادی باشد را دوست دارم و اعتقاد دارم انتقاد چه فنی و چه غیرفنی به ما کمک خواهد کرد. 

مرتبط ها