کد خبر: 74450

مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

اجرای 30 دوره مهارتی مبتنی‌بر 24 سرفصل آموزشی

در نخستین جلسه هر دوره هدف‌گذاری را تعیین می‌کنیم که بتوانیم در پایان دوره و در راستای سرفصل تعیین شده به آن دست پیدا کنیم.

شیوه‌نامه نحوه تاسیس مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اردیبهشت ماه 99 توسط رئیس دانشگاه آزاد ابلاغ شد تا مدارسی ویژه برای آموزش مهارت‌ها با اهدافی چون تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال با تاکید بر ارتقای مهارت‌های عمومی، حرفه‌ای و فناوری پایه، افزایش سطح کارآمادگی افراد جهت ورود به بازار کار و اشتغال، شناخت کسب‌وکارهای نوین و گسترش دانش‌های مهارتی مورد نیاز آن، توسعه و تقویت کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های مهارتی در فضای واحدهای مختلف دانشگاه فعالیت کنند. از آن زمان تاکنون بیش از 60 مدرسه مهارتی در استان‌های مختلف تشکیل و فعالیت خود را آغاز کردند یا در شرف آغاز فعالیت هستند. 
علی اکبر دادجویان، مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت این مدرسه در استان عنوان کرد: «این مدرسه مهارتی سه سال است که تاسیس شده و در حال فعالیت و برگزاری دوره‌های آموزشی است. مهم‌ترین هدف تاسیس تمام مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، آموزش‌های مهارت‌محور برای دانشجویان و دانش‌آموزان است. به این معنا که هدف اصلی راه‌اندازی این مدارس، تربیت نیروی کارآفرین است. یعنی با توجه به ظرفیتی که این دانشگاه از لحاظ امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد، شرایطی را ایجاد کرده که چنین پتانسیل عظیمی در راستای توسعه جریان کارآفرینی به کار گرفته شود، نه اینکه دانشجویان صرفا مدرک آکادمیک دانشگاهی را دریافت کرده و فارغ‌التحصیل شوند.» 
وی افزود: «تمامی نیروهایی که دوره‌های آموزشی و توانمندسازی را در مدارس عالی مهارتی گذرانده و از این مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شوند، به دنیای کسب‌وکار نزدیک‌تر شده و می‌توانند خود به‌عنوان یک کارآفرین فعالیت کنند.» دادجویان اشاره کرد: «درحال حاضر پنج استاد در این مدرسه فعالیت می‌کنند، استادان مجرب دانشگاهی که در این حوزه تجربه داشته و به‌صورت عملی نیز در این حوزه کار کرده‌اند.» 
مدیر مدرسه عالی مهارتی «رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی» بیان کرد: «در مدت سه سال فعالیت این مدرسه، بیش از 30 دوره آموزشی برای علاقه‌مندان برگزار شده‌است.» 
به گفته وی، در حال حاضر در مدرسه مشغول برگزاری دوره‌های آموزشی رباتیک و علوم مرتبط با آن چون الکترونیک، مکانیک، برنامه‌نویسی کامپیوتر و... هستیم و تلاش داریم که این دوره‌ها از ابتدایی‌ترین سطح تا عالی‌ترین سطح، مهارت را به مراجعه‌کنندگان آموزش بدهیم.» 
دادجویان در ادامه بیان کرد: «مهم‌ترین مزیت منطقه با توجه به ماموریتی که به این مدرسه داده شده‌است، این است که آذربایجان شرقی، قطب صنعتی است و حدود 68 شهرک صنعتی در استان فعالیت می‌کند و فکر نکنم استانی باشد که از لحاظ تعداد شهرک‌های صنعتی به این استان برسد. رباتیک نیز علمی است که در همه کارخانه‌ها و صنایع استفاده می‌شود. بنابراین هدف ما این است که نیروهایی که این صنایع نیاز دارند را تربیت کنیم.» 
مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی اشاره کرد: «برگزاری دوره‌های آموزشی در مدرسه مهارتی بسیار رویکرد مثبت و در بازار کار علاقه‌مندان مثمرثمر بوده‌است. دانشجویانی که صرفا در دانشگاه تحصیل می‌کنند، بیشتر تئوریک کار می‌کنند و نمی‌توانند مباحث آموزشی یادگرفته را به کار ببندند؛ اما در مدارس مهارتی به‌ویژه مدرسه رباتیک، با توجه به امکانات قابل توجه و پیشرفته‌ای که وجود دارد دانشجویان می‌توانند از همان ابتدای کار به‌صورت عملی درگیر کار یا پروژه فعالیتی خود شوند.» 
دادجویان گفت: «در نخستین جلسه هر دوره هدف‌گذاری را تعیین می‌کنیم که بتوانیم در پایان دوره و در راستای سرفصل تعیین شده به آن دست پیدا کنیم. در این مدرسه، 24 سرفصل از ابتدایی‌ترین سطح تا عالی‌ترین سطح که خودمان با آن آشنا هستیم، تعیین و طراحی شده‌است که دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند. همچنین دوره‌های کارآموزی و تربیت مربی هم در این مدرسه برای علاقه‌مندان برگزار می‌کنیم.» وی در پایان گفت: «درحال حاضر سه نفر از مربیان ما از دانشجویان دانشگاه آزاد بودند که پس از گذراندن دوره، در مدرسه عالی مهارتی رباتیک برای خود مدرسه کار می‌کنند.» 
 

مرتبط ها