• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۸ - ۰۰:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد اتفاق افتاد؛

اذعان روسی‌ها به توانایی‌هایی رباتیک ایران

هفته دوم اردیبهشت سال 1402 بود که حدود هزار و 500 تیم دانشجویی و دانش‌آموزی در قالب 230 تیم در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گردهم جمع شدند تا در هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاب آزاد شرکت کنند.

اذعان روسی‌ها به توانایی‌هایی رباتیک ایران

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: هفته دوم اردیبهشت سال 1402 بود که حدود هزار و 500 تیم دانشجویی و دانش‌آموزی در قالب 230 تیم در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گردهم جمع شدند تا در هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاب آزاد شرکت کنند. تیم‌هایی که از بین آنها 32 تیم دانشجویی و دانش‌آموزی شان متعلق به واحدهای مختلف دانشگاه آزاد بود و طی دو روز از 6 تا 8 اردیبهشت در دو سالن مجزای این واحد دانشگاهی به رقابت با یکدیگر در 23 لیگ مختلف ازجمله لیگ خودروهای خودران، امداد و نجات و انسان‌نما پرداختند. مسابقه‌ای که با توجه به رده شرکت‌کنندگان در آن و البته هیجان قابل‌توجهی که دنیای رباتیک امروز دارد، یکی از مهم‌ترین مسابقات کشور در این عرصه به‌شمار می‌رود. البته مجزا بودن بخش دانشجویی از دانش‌آموزی باعث شده بود هرکدام از این بخش‌ها رشته‌های خاص به خودش را داشته باشد، هرچند بخش قابل‌توجهی از این رشته‌ها مشترک بود، اما به‌طور مثال دانش‌آموزی که در این دوره از مسابقه شرکت کردند، امکان حضور در 15 رشته مختلف را داشتند که ازجمله آن می‌توان به ربات‌های کاربردی، فوتبالیست، امدادگر اشاره کرد.

موضوع مهم در این میان اما حضور تیم‌هایی از شش کشور مختلف ازجمله روسیه بود. تیم‌هایی که توانستند از یک‌سو خود را محک بزنند و از سوی دیگر از نزدیک در جریان توان علمی دانشجویی و ودانش‌آموزی کشور در حوزه رباتیک قرار بگیرند. نکته‌ای که نمی‌توان آن را به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم این دوره از مسابقات نادیده گرفت، شکست تیم رباتیک انسان‌نمای روسیه با نتیجه 5 بر صفر از ایران بود؛ شکستی که نشان داد سازندگان رباتیک کشور هرچند در رده سنی دانشجویی قرار بگیرند، اما می‌توانستند در عرصه جهانی خوش بدرخشند. ولادیمیر، کاپیتان تیم ربات‌های انسان‌نما از روسیه به‌صراحت قدر بودن تیم‌های ایرانی را تایید و عنوان کرده بود: «تیم‌های ایرانی تیم‌های خوبی هستند و در سطح بالایی فعالیت دارند. امیدواریم سال‌های بعد ایران در لیگ ربات‌های انسان‌نما تیم‌های بیشتر در سطوح بالای رباتیک داشته باشد.» نکته جالب در بین صحبت‌های او، ارتقای پیشرفت چشمگیر تیم‌های ایرانی حاضر در این دوره نسبت به چهارسال قبل است، موضوعی که نشان می‌دهد تیم‌های ایرانی تمرکز ویژه‌ای روی ارتقای دستاوردهای علمی خود داشته‌اند.

در این دوره از مسابقات، سه سالن دانش‌آموزی درنظر گرفته شده بود که یک سالن به شبیه‌سازی دو‌بعدی، یک سالن به بخش استارتر که البته به ابتکار ایران ایجاد شده بود و یک بخش هم دموی دانش‌آموزی بود که در آن 28 محصول تولیدی از تیم شرکت‌کننده در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. همچنین حامد حسن‌پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد در همان برهه قول حمایت از تیم‌های رباتیک این دوره از مسابقات را داده و گفته بود: «باشگاه از تیم رباتیک دانشگاه آزاد حمایت‌های مختلفی انجام می‌دهد تا بتوانند با استفاده از این حمایت‌ها ربات‌شان را بسازند. این حمایت‌ها در قالب مشاوره و بهره‌مندی از اساتیدی است که به آنها دید درستی از آینده این رشته ارائه خواهند داد. همچنین اگر تیمی بخواهد در قالب پایان‌نامه از حمایت‌ها برخورد شود، می‌تواند تا سقف 10 میلیون تومان کمک دریافت خواهد بود.»

در آخرین روز از برگزاری این مسابقات نیز برگزیدگان لیگ‌های مختلف از جمله لیگ امدادگر دانش‌آموزی لاین، لیگ امدادگر دانش‌آموزی ماز، لیگ امدادگر دانش‌آموزی سکندری، لیگ RMRC پرایمری، لیگ RMRC سکندری، لیگ فضای مشترک پرایمری دانش‌آموزی، لیگ فضای مشترک سکندری دانش‌آموزی، فوتبالیست دانش‌آموزی وزن آزاد، لیگ ربات‌های انسان‌نما، لیگ خودروی خودران و... با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور معرفی و از آنها تقدیر شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار