• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۱۸ - ۲۳:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مناظره معاونان بایدن و ترامپ هم صریح و تا حدودی خارج از عرف بود

کاملا رادیکال

پنس تلاش می‌کرد همچون مناظره پیشینش، آرام و منطقی سخن بگوید، هریس تهاجمی‌تر سخن می‌گفت و عملکرد ترامپ را زیرسوال می‌برد. همین رویکرد نیز باعث شد تا سی‌ان‌ان، کامالا هریس را برنده مناظره با مایک پنس معرفی کند.

کاملا رادیکال

به گزارش «فرهیختگان»، در چهارم اکتبر 2016، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ ساختمان دانشگاه ویرجینیا آمریکا را با خوشحالی ترک کرد، چراکه تحلیلگران او را پیروز مناظره با «تیم کین» معاون هیلاری کلینتون به حساب می‌آوردند. چهار سال بعد در سوم اکتبر 2020، کامالا هریس معاون جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این فرصت را به او نداد تا از سالن «گینگزبری» دانشگاه «یوتا» با حس مضاعف پیروزی بیرون بزند. برای دونالد ترامپ واقعیت‌ها البته اهمیت چندانی ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا پس از این مناظره، از پیروزی معاونش با «اختلاف زیاد» از معاون جو بایدن سخن گفت. این ادعا همانقدر عجیب است که گاف سال 2016 سایت جمهوری‌خواهان. در آن انتخابات، سایت جمهوری‌خواهان یک ساعت پیش از آغاز مناظره پنس و کین، پنس را پیروز مناظره‌ اعلام کرده و نوشته بود «با خوابیدن گرد و خاک» مشخص است «این اجماع وجود دارد که مایک پنس مناظره را برده است.» این سایت حتی اشاره‌ای به لحظات مهم مناظره‌ای که هنوز برگزار نشده هم داشت و از صحبت‌های پنس در مورد «اقتصاد» و «رسوایی‌هایی هیلاری (کلینتون)» به‌عنوان مهم‌ترین لحظات مناظره یاد کرده بود. چهارشنبه‌شب به وقت محلی، اوضاع بسیار متفاوت از سال 2016 بود ولی با این حال جمهوری‌خواهان سعی کردند این حس را به هواداران‌شان القا کنند که آنها این بار هم پیروز مناظره شده‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این شب در توئیتر عملکرد مایک پنس را عالی خواند و هریس را ماشین گاف دادن خواند. او پس از مناظره نیز مدعی شد «پنس توانست با اختلاف زیاد برنده این مناظره شود.» پنس تلاش می‌کرد همچون مناظره پیشینش، آرام و منطقی سخن بگوید، هریس تهاجمی‌تر سخن می‌گفت و عملکرد ترامپ را زیرسوال می‌برد. همین رویکرد نیز باعث شد تا سی‌ان‌ان، کامالا هریس را برنده مناظره با مایک پنس معرفی کند. نظرسنجی سی‌ان‌ان از میان بینندگان مناظره نشان می‌دهد 59 درصد از شرکت‌کنندگان هریس را پیروز مناظره می‌دانند و 39 درصد نیز پنس را فاتح این نبرد می‌دانند. سرنوشت انتخابات نه در این رویارویی که در مناظرات نامزدهای ریاست‌جمهوری تعیین می‌شود و باید احتمالا آماده دو مناظره تندتر از مناظره نخست بایدن و ترامپ بود.

اهمیت پست معاونت ریاست‌جمهوری

معاونت ریاست‌جمهوری در آمریکا دارای اختیارات اجرایی چندانی نیست. این مساله البته به معنای تشریفاتی بودن پست معاونت رئیس‌جمهور نیست بلکه به دلیل اهمیت بالای آن در شرایط خاصی است که در قانون اساسی آمریکا پیش‌بینی شده است. معاون در اصل جانشین رئیس‌جمهور آمریکاست و تا زمانی که رئیس‌جمهور منتخب بر سرکار است، معاون رئیس‌جمهور در سایه او می‌تواند دست به اقداماتی در دولت بزند. به همین دلیل است که پست معاونت ریاست‌جمهوری در عین اهمیت بالا، دارای اختیارات اجرایی چندانی نیست زیرا اختیارات او همانند اختیارات رئیس‌جمهور است؛ البته در غیاب او.

مهم‌ترین مقام معاون رئیس‌جمهور ریاست مجلس سناست. او وظیفه ریاست جلسات رسمی را برعهده دارد. البته این مقام نیز تا حدی تشریفاتی به‌حساب می‌آید زیرا او حق رای‌دهی ندارد مگر در مواردی که در رای‌دهی، تساوی آرا حاصل شود. در اینجاست که معاون رئیس‌جمهور می‌تواند با رای خود بن‌بست به‌وجود آمده را بشکند. با وجود این شرایط رئیس اصلی مجلس سنا ارشد‌ترین فرد از حزب حاکم در مجلس سنا است. وی با عنوان رئیس موقت مجلس سنا خطاب می‌شود.

اهمیت معاون از نظر حزبی و انتخاباتی

اهمیت معاون اول از لحاظ حزبی شاید بسیار بیشتر از اهمیت نقش او در قانون اساسی باشد. نامزد ریاست‌جمهوری و معاون او در مبارزات انتخاباتی در کنار یکدیگر می‌جنگند و در برگه‌های رای نیز نام‌شان در کنار یکدیگر نوشته شده است. به همین دلیل معاون رئیس‌جمهور از قبل از ریاست‌جمهوری دارای اعتباری در میان اذهان مردم آمریکا شده و در مناسبات حزبی نیز حساب دوچندانی روی وی باز می‌شود.

نامزد ریاست‌جمهوری و حزب معمولا می‌کوشند با توجه به برخی ویژگی‌ها معاون خود را انتخاب کنند. غالبا کاندیداهای ریاست‌جمهوری، فردی را به‌عنوان معاون انتخاب می‌کنند که باعث خدشه‌دار شدن یا تضعیف موقعیت انتخاباتی‌اش نشود. این موضوعی است که هر فرد کاندیدا در وهله اول در نظر دارد. در وهله دوم توجه معطوف می‌شود به اینکه چگونه کاندیدای معاونت می‌تواند به برنده‌ شدن کاندیدای ریاست‌جمهوری کمک کند. نامزد ریاست‌جمهوری معمولا سعی دارد با انتخاب معاون خود پیامی به برخی از کانون‌های رای‌دهی ارسال کند. برای مثال انتخاب سارا پلین از سوی مک کین جمهوری‌خواه برای معاونت ریاست‌جمهوری 2008 به نوعی اقدامی جهت جلب توجه رای جامعه زنان آمریکا بود. انتخاب مایک پنس از سوی ترامپ به‌عنوان نامزد معاونت نیز به دلیل تعلق او به اوانجلیست‌ها بود تا ترامپ بتواند آرای مسیحیان افراطی را به کمپین انتخاباتی خود جلب کند. اما در فضای سیاسی آمریکا باید به خواست‌های حزب نیز توجه داشت. به جز خواست ترامپ برای جذب آرای مسیحیان افراطی از طریق معاونت پنس، حزب جمهوری‌خواه نیز از طریق او قصد داشت بتواند یکی از اعضای با سابقه خود را در کنار ترامپ بی‌تجربه در سیاست و کم‌سابقه در حزب جمهوری‌خواه قرار دهد. پنس به نوعی پل جریانات کلاسیک و قدیمی حزب جمهوری‌خواه در دستگاه دولتی ترامپ است. نقش مشابه پنس را جو بایدن برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برعهده داشت. او به‌عنوان فردی با تجربه در حزب دموکرات در کنار باراک اوبامای جوان قرار داشت تا بتواند ارتباط حزب با حکومت را بهتر برقرار کند.

انتخاب معاون رئیس‌جمهور البته می‌تواند نشانگر توجه به پراکندگی جناحی در حزب نیز باشد. به‌عنوان مثال در دوره جدید نیز جو بایدن با انتخاب کامالا هریس برای پست معاونت رئیس‌جمهور به جز تلاش برای جلب آرای زنان قصد دارد نظر طیف ترقی‌خواه حزب دموکرات را به خود جلب کند. پیش‌تر گفته می‌شد کلاسیک‌های حزب دموکرات قصد دارند الیزابت وارن چپ‌گرا را برای پست معاونت بایدن برگزینند اما با ورود همه‌جانبه افرادی مانند برنی سندرز به‌عنوان مطرح‌ترین رهبر چپ‌گرایان حزب دموکرات و حتی آمریکا به عرصه حمایت از بایدن، کلاسیک‌ها هریس جوان را به‌عنوان زوج انتخاباتی بایدن انتخاب کردند.

معاونت راهی برای رسیدن به ریاست

گفته می‌شود سیاستمدارانی که دارای مسئولیت هستند همیشه از لحاظ رسانه‌ای در میان افکار عمومی از رانت برخوردار هستند. این رانت البته مشروع تلقی می‌شود. افراد مسئول به دلیل اقدامات‌شان و دیدار با مقامات خارجی و سخنرانی در مواقع مهم به‌طور مداوم و موثری در رسانه‌ها حضور دارند. این حضور باعث می‌شود تا نام آنها در ذهن مردم یک کشور نقش ببندد. پست معاونت رئیس‌جمهور از این جهت یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری است. معاون رئیس‌جمهور یک‌بار در رقابت‌های ریاست‌جمهوری به همراه نامزد اصلی وارد رقابت شده و همراه با او 4 یا 8 سال حضور در دولت را تجربه می‌کند، به دیدار اقشار مختلف مردم می‌رود، با گروه‌های مختلف سیاسی و هیات‌های دیپلماتیک دیدار می‌کند و گاهی نیز در مجامع بین‌المللی به نمایندگی از کشورش سخنرانی می‌کند، اقداماتی که همه آنها در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی آمریکا پوشش داده می‌شوند. معاون رئیس‌جمهور به دلیل پست خود و نزدیکی به رئیس‌جمهور و همچنین واسطه‌گری میان حزب و او به قدرت و ارتباطات مستحکمی در داخل حزب نیز دست می‌یابد. از سوی دیگر او به دلیل آنکه در معرض در دست گرفتن قدرت است مورد توجه محافل سیاسی و اقتصادی نیز قرار می‌گیرد و آنها می‌کوشند برای تضمین آینده خود با او که یکی از شانس‌های حکومت در کشور است، نزدیک شوند. نزدیک شدن معاون رئیس‌جمهور به این محافل می‌تواند کمپین انتخاباتی او را که باید در درون حزب نیز به رقابت بپردازد از جهات سیاسی و مالی تقویت کند. این مساله شانس بسیار بالایی به معاون رئیس‌جمهور برای پیروزی در انتخابات نهایی و درون‌حزبی می‌دهد زیرا دیگر کاندیداها از مواهب حضور چندین ساله در حکومت و ارتباط‌گیری سطح بالا با محافل قدرت بی‌بهره بوده‌اند. نیکسون قبل از رئیس‌جمهور شدن، معاون دوایت آیزنهاور بود. جورج بوش(پدر) معاون رونالد ریگان بود. ال گور نیز معاون بیل کلینتون بود اما در رقابت با جورج بوش پسر شکست خورد.

فرار پنس از تکه‌تکه شدن

شامگاه چهارشنبه 3 اکتبر (16 مهر) به وقت محلی دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بین کامالا هریس معاون جو بایدن و مایک پنس معاون دونالد ترامپ در دانشگاه یوتا ایالت یوتا برگزار شد. در این مناظره هریس سناتور 55 ساله و رنگین‌پوست ایالت کالیفرنیا در برابر پنس 61 ساله معاون رئیس‌جمهور قرار گرفت. برخی تحلیلگران آمریکایی همچون «راجر کوهن»، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و داخلی نیویورک‌تایمز در میانه رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها، در یادداشتی نوشت که هریس «تنها گزینه توانمند برای پایان دادن به دولت ترامپ» است. به اعتقاد کوهن اگرچه هریس درمورد ایده‌‌ها و سیاست‌هایش به‌ویژه درخصوص بیمه‌‌های همگانی بسیار زیگزاگی حرکت کرده اما قوی است و توانایی تکه‌تکه کردن ترامپ را دارد.» هریس چهارشنبه‌شب نشان داد تعاریف کوهن از او دور از واقعیت نبوده و اگر مایک پنس برخلاف ترامپ، خویشتنداری خود را در مناظره از دست می‌داد، توسط هریس تکه‌تکه می‌شد. پنس با شناخت درست از هریس، جز در برخی مواقع، تلاش کرد مثل یک پسر نجیب صحبت کند تا از گزند هریس در امان باشد.

مدیریت این مناظره 90 دقیقه‌ای که تغییرات معناداری نسبت به مناظره بایدن و ترامپ داشت، برعهده سوزان پیج، از روزنامه‌نگاران باسابقه یو‌اس‌ای تودی بود. چند روز پیش از مناظره، کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری به درخواست ستاد انتخاباتی بایدن، اعلام کرد قرار است در این مناظره برای حفاظت از سلامت دو رقیب انتخاباتی بین آنها طلق پلاستیکی قرار داده شود. با وجود مخالفت ستاد ترامپ، این اقدام انجام گرفت. برخلاف مناظره پیشین که ترامپ و بایدن سرپا سخن می‌گفتند، معاونان کاندیداهای دو حزب، همچون سال 2016 پشت یک میز ولی با فاصله نسبتا زیاد حدود چهار متر، روی صندلی نشسته بودند. پیش از آغاز مناظره دو طرف، مجری برنامه با توجه به حواشی مناظره نخست، تاکید کرد که من اینجا هستم تا قوانینی که کمپین‌های انتخاباتی آن را پذیرفته‌اند، رعایت شوند. در مناظره پیشین بایدن و به‌ویژه ترامپ برخلاف آنچه پذیرفته بودند، بارها کلام یکدیگر را قطع کردند و با کاربرد کلمات نامناسب، تصویری نامطلوب از آنچه دموکراسی آمریکایی خوانده می‌شود را به جهان مخابره کردند. در مناظره دوم پیج با این تذکر به دو طرف که در دو دقیقه زمان همدیگر سخنی نگویند، مناظره را آغاز کرد. علی‌رغم تذکر مجری مناظره، در طول 90 دقیقه، پنس 16بار صحبت‌های هریس را قطع کرد و هریس نیز 9 بار صحبت‌های پنس را قطع کرد. همچون مناظره پیشین جو بایدن خطاب به ترامپ که دائم سخنان او را قطع می‌کرد از عبارت «خفه‌شو مرد» استفاده کرد و چند ساعت بعد، این جمله تبدیل به نمادی برای کمپین انتخاباتی جو بایدن شد و این کمپین دست به فروش تیشرتی که روی پرتره ترامپ عبارت «خفه‌شو مرد» حک شده بود، کرد. مشخص نیست که بایدن با طراحی قبلی چنین جمله‌ای را به کار برده اما به‌طور حتم هریس روی این رفتار پنس حساب باز کرده بود و به همین خاطر هم در همان دقایق ابتدایی که او تلاش داشت کلام هریس را قطع کند، از عبارت «آقای معاون رئیس‌جمهور، من دارم صحبت می‌کنم.» استفاده کرد. این عبارت با توجه به زن بودن هریس، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی آمریکا داشته است.  برای رای‌دهندگان آمریکایی، بیش از مناظره معاونان نامزدهای ریاست‌جمهوری، مناظرات کاندیداها حائزاهمیت است اما با توجه به اینکه در انتخابات سال جاری میلادی، جو بایدن با 78 سال سن پیرترین نامزد انتخابات آمریکا است و ترامپ نیز 74 سال دارد، ممکن است در صورت پیروزی هیچ‌کدام از دو نامزد پایان چهار سال را نبینند و معاونان‌شان جانشین آنها شوند. همین مساله می‌تواند اهمیت این مناظره را بیش از مناظرات پیشین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان دهد.

اتفاقات عجیب در انتخابات عجیب‌تر

در بین 4 مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مناظره معاونان به‌نوعی نمایشی به‌شمار می‌رود و توان تغییرات جدی در روند انتخابات را ندارد. مناظره چهارشنبه‌شب نیز از این قائده مستثنی نبوده است. با این حال اما تحولات عجیبی در آمریکا پس از این مناظره اتفاق افتاده است.

طرح ربایش فرماندار

یکی از این اتفاقات عجیب و باور نکردنی طرح نژادپرستان سفیدپوست حامی ترامپ برای ربودن فرماندار میشیگان بوده است. میشیگان یکی از ایالت‌های کلیدی در انتخابات 2020 به‌حساب می‌آید. این ایالت که فرماندار آن گریچن ویتمر یک زن دموکرات است، از مدت‌ها پیش به یکی از کانون‌های توجه ترامپ تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر ترامپ بارها حملات لفظی تندی علیه او صورت داده است. رسانه‌های آمریکایی در خبری فوری اعلام کردند پلیس فدرال آمریکا مدعی شد توطئه‌ای را خنثی کرده که طی آن افرادی به‌دنبال ربودن فرماندار میشیگان و سرنگونی کابینه وی بودند. دادستان‌ها روز پنجشنبه اعلام کردند ۱۳ نفر که ۷ نفر آنها با یک گروه شبه‌نظامی ضد دولت با نام Wolverine Watchmen مرتبطند، به اتهام توطئه برای ربودن فرماندار میشیگان، حمله به ساختمان قانون‌گذاری این ایالت و تهدید اجرای قانون دستگیر شده‌اند. دادستان‌های آمریکایی گفتند توطئه‌گران درباره استخدام ۲۰۰ نفر برای حمله به ساختمان کاپیتول این ایالت در شهر «لنسینگ»، مرکز میشیگان و گروگان‌گیری صحبت کرده بودند اما بعد طرح خود را تغییر دادند و قرار شد فرماندار میشیگان را از سکونتگاه تفریحی‌اش بربایند. ویتمر، در یک کنفرانس خبری ترامپ را به دامن زدن به افراط‌‌گرایی سیاسی متهم کرد و صحبت‌های او را در مناظره با «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش‌رو یادآوری کرد که از محکوم کردن برتری‌طلبان سفیدپوست امتناع کرده بود. به نوشته خبرگزاری رویترز، در یادداشت‌های امنیت داخلی آمریکا در ماه‌های اخیر هشدار داده شده که افراط‌گرایان خشن داخلی می‌توانند برای اهداف مرتبط با انتخابات این کشور تهدید ایجاد کنند؛ نگرانی‌ای که تنش‌های سیاسی و ناآرامی داخلی آمریکا بر شدت آن می‌افزاید.

ارتش جست‌وجوگر تقلب

اتفاق عجیب دیگر آمادگی حزب جمهوری‌خواه برای تشکیل ارتشی از حامیان ترامپ برای نظارت بر صندوق‌های آرا و گرفتن فیلم و عکس از تخلفات انتخاباتی است. به نوشته «رویترز»، بیش از ۲۰ فرد مرتبط با این موضوع گفته‌اند، این ناظران در ایالت‌های کلیدی مانند پنسیلوانیا، فلوریدا و ویسکانسین، به‌دنبال یافتن بی‌نظمی‌های احتمالی به‌خصوص در مورد آرای پستی خواهند بود. این افراد از اعلام تعداد این گروه خودداری کردند اما کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر اعلام کرده است قصد دارد ۵۰ هزار نفر را به این منظور، به‌کار گیرد. آنها قرار است فیلم و عکس‌هایی از تخلفات تهیه کنند که جمهوری‌خواهان بتوانند با استناد به آنها ادعای از پیش مطرح شده تقلب را اثبات کنند. ترامپ با استناد به غیرمعتبر بودن و احتمال بالای تقلب در انتخابات پستی گفته ممکن است نتیجه کلی انتخابات را نپذیرد. او در مناظره انتخاباتی با «جو بایدن» رقیب دموکراتش خطاب به هوادارانش گفت: «به مراکز رأی‌گیری بروید و با دقت زیاد مراقب اوضاع باشید.» این درحالی است که در ایالت کلیدی فلوریدا نزدیک به 5/2 میلیون دموکرات خواستار دریافت برگه رأی پستی شده‌اند و در مقابل 7/1 میلیون جمهوری‌خواه این درخواست را ثبت کرده‌اند. در ایالت پنسیلوانیا نیز چیزی حدود 2/1 میلیون حامی حزب دموکرات درخواست برای دریافت برگه رأی پستی را ثبت کرده‌اند که چیزی حدود سه برابر درخواست جمهوری‌خواهان است.

مناظره دوم در ابهام

با ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا، تقریبا تمام رسانه‌های آمریکا با توجه به لزوم 2 هفته قرنطیه بودن او، از لغو مناظره دوم سخن می‌گفتند. ترامپ اما زودتر از حد معمول از بیمارستان به کاخ‌سفید بازگشت و اکنون مدعی است که برای مناظره دوم حضوری آمادگی دارد. دموکرات‌ها اما حاضر نیستند بایدن 78 ساله را در برابر یک ناقل بیماری قرار دهند. با این حال کمیسیون برگزارکننده مناظره‌های انتخاباتی ایالات متحده با توجه به ابتلای رئیس‌جمهوری آمریکا به کرونا اعلام کرده که دومین مناظره او و جو بایدن، به شکل معمول و رودررو برگزار نخواهد شد. پیشنهاد این کمیسیون برگزاری مناظره به‌صورت مجازی است. «تاگس‌شاو»، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان عصر پنجشنبه گزارش داد، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفته تغییر شکل مناظره از حضوری به مجازی «غیرقابل قبول» است. بنابر این گزارش ترامپ می‌گوید حاضر نیست وقت خود را با یک بحث و جدل مجازی تلف کند. جو بایدن روز گذشته گفته بود اگر آزمایش کرونای ترامپ هفته آینده همچنان مثبت باشد حاضر به مناظره رودررو با او نیست. ستاد ترامپ حتی پیشنهاد تعویق مناظرات را نیز مطرح کرده اما ستاد بایدن آن را نپذیرفته است. به این ترتیب هنوز مشخص نیست که آیا دو کاندیدای ریاست‌جمهوری دو مناظره دیگر خواهند داشت یا خیر؟

از سرگیری کارزار انتخاباتی ترامپ

اتفاق عجیب دیگر اینکه دونالد ترامپ اعلام کرده است درنظر دارد از روز شنبه، حضور در کارزار انتخاباتی خود را از سر بگیرد. او پنجشنبه هشتم اکتبر به فاکس‌نیوز گفت: «فکر می‌کنم اگر وقت کافی برای برنامه‌ریزی داشته باشیم، تلاش کنم تا شنبه‌شب یک گردهمایی انتخاباتی برگزار کنیم. می‌خواهیم یک میتینگ انتخاباتی، احتمالا در فلوریدا داشته باشیم.» در همین روز قرار است لاتین تبارهای ضد کمونیسم و هوادار ترامپ در میامی، مرکز فلوریدا راهپیمایی کنند. این خبر درحالی منتشر می‌شود که کاندیدای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در دوره نقاهت پس از ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارد.

پیشتازی بایدن در 5 ایالت کلیدی

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات نوامبر 2020 نشان می‌دهد بایدن به نسبت ترامپ از اوضاع بهتری برخوردار است. نتایج نظرسنجی مشترک رویترز-ایپسوس که در 6 ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا انجام شده است، حکایت از برتری بایدن در 5 ایالت کلیدی دارد. به‌جز ایالت کارولینای شمالی که هر دو نامزد ۴۷ درصد اقبال مردمی دارند، در سایر ایالت‌ها بایدن با چند درصد پیشتاز است. در ایالت آریزونا بایدن با 48 درصد در برابر ترامپ با ۴۶ درصد پیشتاز است. در فلوریدا بایدن ۴۹ درصد و  ترامپ ۴۵ درصد آرا را دارند. در میشیگان بایدن با ۵۱ درصد، 8 درصد از ترامپ پیش است. در ویسکانسین او 6 درصد و در  پنسیلوانیا با 5 درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود اقبال بیشتری دارد. 50 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که بایدن فرد بهتری برای مقابله با شیوع ویروس‌کرونا است و 41 درصد ترامپ را فرد بهتری می‌دانند. 49 درصد رای‌دهندگان نیز بر این باورند که ترامپ گزینه بهتری برای اداره اقتصاد است و این رقم برای بایدن به 45 درصد رسیده است.

معاونان چه گفتند؟

بسیاری مناظره نخست کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را با تعجب و دهان باز دنبال کردند که چگونه می‌شود در یکی از قدرتمندترین دموکراسی‌های جهان، نبرد قدرت در بالاترین سطح چنین پست و نازل باشد. اگرچه در مناظره دوم که معاونان دو نامزد در برابر هم قرار گرفتند، دو طرف تلاش کردند از آن فضا دوری کنند، اما به‌طور حتم مناظره بعدی ترامپ و بایدن سخیف‌تر از مناظره نخست خواهد بود. آنچه در مناظرات طرفین به تمام دنیا ارسال می‌شود درواقع، باز خورد شرایط سیاسی داخلی آمریکاست؛ شرایطی که برخی آن را در آستانه انفجار و نابودی دموکراسی می‌خوانند. این واقعیت را می‌توان در نظرسنجی شبکه فاکس نیوز مشاهده کرد؛ جایی که 70 درصد آمریکایی‌ها بر این باور هستند که دموکراسی آمری کا در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در معرض خطر قرار دارد. از هر 10 حامی جو بایدن، 8 نفر و از هر 10حامی دونالد ترامپ، 6 نفر دارای چنین عقیده‌ای هستند. در چنین اتمسفری طبیعی است که کامالا هریس و مایک پنس چگونه باید به مصاف یکدیگر بروند. در طول 90 دقیقه مناظره نامزد جمهوری‌خواهان 93 بار رقیب خود را هدف حمله لفظی قرار داد و 84 بار هم نامزد دموکرات‌ها علیه رقیب حمله لفظی انجام داد. تمرکز پنس بر اقدامات پیشین جو بایدن و طرح‌هایی بود که سناتور هریس به آن رای داده بود و تمرکز هریس نیز بر عملکرد ترامپ به‌ویژه در مواجهه با موضوع کرونا و مالیات ندادن وی بود. در ادامه گزیده‌ای از پاسخ‌های دونامزد به سوالات مجری برنامه را می‌خوانید.

کرونا

مجری برنامه از هریس پرسید که با توجه به اینکه در ۳۹ ایالت بیش از هفته‌های گذشته ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده، دولت بایدن در صورت انتخاب چه کار خواهد کرد؟ آیا مقررات رفت‌وآمدی وضع خواهید کرد؟
هریس در پاسخ به این سوال گفت: «مردم آمریکا شاهد بزرگ‌ترین ناکامی یک دولت در کشور را شاهد بودند. ۲۱۰ هزار نفر جان باختند و بیش از ۷ میلیون نفر مبتلا شدند. مشاغل تعطیل شده است و می‌بینیم که بیش از ۳۰ میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری دادند.» وی با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ از ابتدای شیوع این ویروس با علم به آن، اظهار کرد: «آنها اهمیت این بیماری را پایین آوردند و حتی تا همین امروز هنوز برنامه‌ای ندارند اما بایدن برنامه دارد. ما باید مانور ملی برای ردیابی و واکسیناسیون همگانی را در دستور قرار دهیم.»

پنس در واکنش به این اظهارات گفت: «از همان روز نخست، رئیس‌جمهوری ترامپ سلامت آمریکایی‌ها را در تقدم قرار داده بود. ترامپ کاری کرد که هیچ کسی آن را انجام نداد و تمام پروازهای خارجی را لغو کرد اما بایدن آن را بیگانه‌ستیزی نامید.» وی افزود: «ما آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس را آغاز کردیم و به سمت تکمیل داروهای آن رفتیم و تحت رهبری ترامپ ما پیش از پایان امسال، میلیون‌ها دز واکسن خواهیم داشت.»

هریس گفت: «چه طور در مراسم کاخ سفید دستورالعمل بهداشتی مهار کرونا رعایت نمی‌شود اما از مردم انتظار رعایت آن می‌رود؟ هریس دونالد ترامپ و مایک پنس را متهم کرد که هرچند در ماه ژانویه از جزئیات خطر ویروس کرونا آگاه بودند تا ماه مارس اقدامی نکردند و به مردم هشدار ندادند.» معاون بایدن تصریح کرد: «تعداد بالای تلفات ویروس کرونا در آمریکا نشان می‌دهد که دولت ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا موفق عمل نکرده است.»
پنس درباره دلیل زیاد بودن مرگ‌ومیر در آمریکا در بیماری کرونا گفت: «کشور ما از دورانی چالش برانگیز عبور کرده، از همان روز نخست، ترامپ سلامت آمریکایی‌ها را مورد تقدم قرار داده، ترامپ همه سفرها از چین را به حالت تعلیق در آورد، این درحالی است که بایدن با این تصمیم مخالفت کرد و آن را نوعی «خارجی ستیزی» دانست.»

معاون ترامپ از تولید یک واکسن در کمتر از یک سال و فعالیت 5 کمپانی برای تولید این واکسن خبر داد. او جو بایدن را به دروغگویی متهم کرد و افزود: «ما آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس را راه‌اندازی کردیم و به سمت تکمیل داروهای آن رفتیم و تا قبل از پایان سال 2020، میلیون‌ها دز واکسن خواهیم داشت.»

اطلاعات پزشکی رئیس‌جمهور

پنس در پاسخ به سوال مجری درباره اطلاعات پزشکی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «مراقبت بهداشتی ترامپ در بیمارستان والتر رید ادامه خواهد یافت. مردم آمریکا این حق را دارند که وضع سلامت رئیس‌جمهوری چگونه است. من از حمایت فراحزبی هیجان‌زده شده‌ام و از تلفن هریس و بایدن در این رابطه هم سپاسگزارم.»

هریس هم در پاسخ به سوال مشابهی درباره بایدن گفت: «ترامپ درباره سابقه سلامتی و مالیات خود شفاف نبوده است. ما الان فهمیدیم که ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است. الان می‌دانیم که ترامپ ۴۲۰ میلیون دلار بدهکار است و این خیلی خوب است که بدانیم که رئیس‌جمهوری آمریکا و فرمانده کل ارتش به چه کسی بدهکار است.»

وی تاکید کرد: «بایدن درباره خیلی چیزها شفاف بوده است، همه چیز را صادقانه مطرح می‌‌کند اما ترامپ همیشه درحال کتمان حقیقت بوده است.»

پنس با اشاره به ۴۷ سال فعالیت بایدن گفت: «آمریکا رئیس‌جمهوری دارد که بازرگان بوده است و مشاغل زیادی خلق کرده است. خیلی از این چیزها درست نیست. ترامپ برای تجارت آزاد مبارزه کرد و مقررات اقتصادی را کاهش داد.»

افزایش مالیات از صاحبان کارخانه

چه در انتخابات سال 2016 و چه در انتخابات 2020 یکی از مسائل اساسی، گرفتن مالیات است. تدابیر دولت برای اخذ مالیات، یکی از عوامل اصلی در رای مردم به کاندیداهاست. بنابراین نامزدها تلاش می‌کنند در برنامه اقتصادی خود به شکلی به مالیات تکیه کنند که باعث ریزش آرای‌شان نشود. تلاش برای افزایش مالیات به معنای شکست در انتخابات است و به همین دلیل هم مایک پنس تلاش کرد تا ترامپ را حامی کاهش مالیات و بایدن را حامی افزایش مالیات بنامد. او گفت: «دونالد ترامپ بعد از رسیدن به قدرت، مالیات‌ها را کاهش داده، اما بایدن از نخستین روز ورود به کاخ سفید مالیات‌ها را افزایش خواهد داد.»

هریس با اشاره به اینکه بنیادی‌ترین اختلاف بین بایدن و ترامپ در همین مساله است، گفت: «ترامپ نیرو و قوی بودن اقتصاد را به نسبت عملکرد پولدارها می‌سنجد و به همین دلیل قانون کاهش مالیاتی را برای یک درصد ثروتمندان وضع کرد.» وی افزود: «بایدن در روز نخست ورود به کاخ سفید این مقررات را لغو خواهد کرد. بایدن این پول را در زیرساخت‌ها، نوآوری و ایجاد مشاغل و آموزش سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا در کالج‌ها به صورت رایگان تحصیل کنند.» همتای انتخاباتی بایدن ادامه داد: «فکر اقتصادی بایدن درباره مردم است نه اینکه قانونی وضع شود تا کارخانه‌ها به خارج از کشور بروند.» هریس گفت: «بایدن گفته مالیات کسانی که در سال کمتر از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند را افزایش نخواهد داد. حالا دولت ترامپ می‌خواهد کاری که بایدن خیزش اقتصادی را انجام داد به نام خود تمام کند.»

ناتو، روسیه، برجام و سردار سلیمانی

سوال بعدی در این مناظره، درباره تنش آمریکا با ناتو و رهبری آمریکا بود. کامالا هریس با بیان اینکه سیاست خارجی شاید به نظر پیچیده بیاید، اما همه آنها یک رابطه است، گفت: «باید در کنار دوستان ایستاد و متوجه دشمنان هم بود. اما ترامپ به دوستان‌مان خیانت کرد و برای دیکتاتورها ارزش قائل شده است.» وی با اشاره به فعالیت خود در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اظهار کرد: «همه درباره دخالت روسیه در انتخابات ما صحبت کردند اما ترامپ صحبت پوتین را پذیرفت.» معاون انتخاباتی بایدن گفت: «ترامپ از توافق‌ها خارج شد، به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید، اکنون ما را در شرایطی قرارداده است که آنها اکنون ممکن است درحال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ باشند. ما با دوستان‌مان در توافق بودیم اما به خاطر رویکرد یک‌جانبه‌گرایی و انزواگرایی وی، از این توافق خارج شدیم.»

پنس هم درباره سیاست خارجی ترامپ گفت: «ترامپ به وعده خود برای انتقال سفارت خود به قدس عمل کرد، کاری که بایدن قول داده بود و هیچ‌گاه این کار را نکرد.» وقتی ترامپ متصدی رئیس‌جمهوری شد، داعش منطقه وسیعی را تصرف کرده بود، اما ترامپ البغدادی را بدون دادن یک کشته، از بین برد. معاون‌اول رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج از برجام گفت: «دولت سابق 8/1 میلیارد دلار به کشور حامی شماره یک تروریست در جهان داد. ترامپ ما را از برجام خارج کرد و قاسم سلیمانی را درحالی که در سفر برای آسیب‌رساندن به آمریکایی‌ها بود، حذف کرد.»

هریس در پاسخ به این ادعاهای پنس گفت: «اما درباره سلیمانی صحبت کردید، پس از حمله به او، ایران حمله متقابل انجام داد. نیروهای ما ضربه مغزی شدند اما ترامپ گفت تنها سردرد گرفتند. این الگوی دونالد ترامپ است.» وی افزود: «او نظامیان ما را بازنده توصیف کرد، وقتی ترامپ به گورستان ملی آرلینگتن رفت برای رفتن به سرقبر این نظامیان گفت که چه فایده‌ای برای آنها دارد، بله او تنها به فکر این است که چه منفعتی برای او دارد.» معاون انتخاباتی بایدن ادامه داد: «وقتی درباره جان مک کین صحبت کرد، یک قهرمان بزرگ ملی، ترامپ گفت او شایسته گفتن قهرمان نیست، او تنها یک زندانی جنگی بود.»
معاون اول ترامپ در پاسخ به این مساله گفت: «فرزند و داماد من در ارتش هستند، تضمین می‌دهم که ترامپ نه‌فقط به آنها احترام می‌گذارد، هر حرف دیگری که بزنید کاملا مسخره است.»

جنگ تجاری با چین

در 4 سال پیش دونالد ترامپ تصویری از چین در افکار عمومی آمریکا ساخته که حتی جو بایدن نیز ناچار به انتقاد از این کشور شده است. در مقابل دموکرات‌ها هیچ‌گاه نتوانستند جمهوری‌خواهان را مجبور کنند درباره روسیه و شخص پوتین چنین موضع‌گیری‌هایی داشته باشند.

پنس در دفاع از سیاست‌های اقتصادی ترامپ گفت: «آمریکایی‌ها، بایدن در صورت پیروزی مالیات شما را افزایش خواهد داد. ما هر تلاشی را در این همه‌گیری برای کمک به آمریکایی‌ها انجام دادیم.» وی افزود: «آنها با افزایش مالیات می‌خواهند اقتصاد ما را مدفون سازند، بایدن می‌خواهد اقتصاد ما را تسلیم چین کند. ترامپ طوری عمل کرد که کسری موازنه تجاری با چین کاهش یابد، ما به چهار سال فرصت دیگر برای رشد اقتصاد نیاز داریم و سال ۲۰۲۱ بزرگترین رشد اقتصادی خواهد بود.»

هریس در پاسخ گفت: «معاون رئیس‌جمهوری فکر می‌کند جنگ تجاری با چین یک موفقیت بوده است، درحالی که او این جنگ را باخت. به خاطر به اصطلاح جنگ تجاری با چین، آمریکا ۳۰۰ هزار شغل صنعتی را از دست داد و کشاورزان دچار ورشکستگی شدند.»

وی افزود: «ما درحال رکود اقتصادی در زمینه تولید به سر می‌بریم. برآورد شده است که تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ، نسبت به هر دولت دیگری شغل خود را از دست داده است. تقریبا نیمی از مستاجران در آمریکا نگران پرداخت اجاره بهای خود هستند و این به خاطر ناکامی رهبر این دولت است.»

مجری از پنس درباره رابطه با چین پرسید که باید آن را شریک بالقوه دانست به ویژه درباره کره شمالی، اما ترامپ چین را گنه‌کار توصیف کرد. آیا چین دشمن ما است؟ او گفت: «چین باید به خاطر ویروس کرونا پاسخگو شود. آنها و سازمان جهانی بهداشت صادق نبودند و اجازه ندادند نیروهای ما برای یافتن حقایق به چین بروند. ترامپ تصمیم گرفت پروازها از چین تعلیق شود اما بایدن مخالف آن بود»

سناتور هریس اما در این باره گفت: «رویکرد ترامپ درباره چین به از بین رفتن جان، مشاغل و موضع مردم آمریکا انجامیده است. ترامپ می‌خواهد هر دستاوردی که اوباما و بایدن داشته‌اند را از بین ببرد. در داخل کاخ سفید دفتری که نظارت بر همه‌گیری را داشت حذف کردند.»

وی افزود: «تیمی به چین فرستاده شده بودند تا درباره آنها تحقیق کنند اما این دولت آنها را خارج کرد. جنگ تجاری با چین به از بین رفتن بیش از ۳۰۰ هزار شغل انجامیده و مصرف کنندگان آمریکایی باید پول بیشتری بدهند.»
معاون انتخاباتی بایدن با اشاره به نظر سنجی پیو گفت: «متحدان ما احترامی که به شی جین پینگ قایل هستند، بیش از احترام به فرمانده کل نیروهای مسلح ما است.»

تبعیض نژادی و نژادپرستی

یکی دیگر از سوالاتی که دو معاون به آن پاسخ دادند، درباره تبعیض نژادی در آمریکا و رفتار خشن پلیس بود. هریس با اشاره به قرار گرفتن زانوی یک پلیس سفیدپوست مسلح بر گردن جورج فلوید که منجر به کشته شدن او شد، اظهار کرد: «مردم آمریکا شانه‌به‌شانه راهپیمایی کردند تا برابری عدالتی تحت قانون را تجربه کنند.» معاون انتخاباتی بایدن اظهار کرد: «ما باید نظام پلیسی و نظام دادگستری را در آمریکا اصلاح کنیم. نخستین اقدام ما ممنوع کردن از فشار بر گردن خواهد بود، باید استفاده از زندان‌های انفرادی را منع و غیرقانونی بودن استفاده از ماری جوآنا را حذف کنیم.»

مایک پنس هم درباره این سوال این‌گونه پاسخ داد: «من به ساختار قضایی آمریکا اعتماد دارم. درباره جورج فلوید عدالت باید اجرا شود اما نباید بهانه‌ای برای شورش، غارتگری و تاراج شود.» وی با اشاره به تاراج رفتن یک سالن آرایش اظهار کرد: «اینکه بایدن و هریس به‌طور مداوم مطرح می‌کنند که تبعیض نژادی در آمریکا نظام‌مند است، توهین بزرگی به ماموران اجرای قانون است.»

معاون اول ترامپ ادامه داد: «ما تحت رهبری ترامپ همیشه در کنار مجریان قانون خواهیم بود و هر کاری برای بهبود زندگی سیاهان انجام خواهیم داد.»

این اظهارات، واکنش هریس را این‌گونه در پی داشت که اجازه نمی‌دهم یک معاون رئیس‌جمهوری قانون را به من یاد بدهد، من همه جرایم را محاکمه کرده‌ام. واقعیت این است که هفته گذشته ۲۷ روز مانده به انتخابات، ترامپ در مقابل ۷۰ میلیون آمریکایی ایستاد و حاضر نشد که سفید برتر پندارها را محکوم کند. سناتور دموکرات کالیفرنیا تصریح کرد: «وقتی تحت فشار قرار گرفت، گفت عقب بایستید و منتظر بمانید. این بخشی از الگوی رفتاری ترامپ است. او مکزیکی‌ها را متجاوز و خلافکار دانست، نخستین کار او ممنوعیت ورود مسلمانان بود.»

هریس با یادآوری واقعه شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷، گفت: «جایی که مردم به صورت مسالمت‌آمیز راهپیمایی می‌کردند و خواستار اصلاحات قضایی بودند، اما آن‌سو نئونازی‌ها بودند که شعارهای نژادپرستانه می‌دادند، ترامپ گفت آدم‌های خوبی در هر دو طرف هستند.»

پنس گفت: «ترامپ نژادپرستی را محکوم کرد و خودش نوه یهودی دارد. او همه مردم آمریکا را گرامی می‌دارد.»

انتقال قدرت

برای دونالد ترامپ انتخابات سوم نوامبر تقریبا از پیش تعیین‌شده است. او یا پیروز می‌شود یا در انتخابات تقلب شده است. ترامپ اگر پیروز انتخابات نشود، به آسانی حاضر به انتقال قدرت نخواهد بود و همین مساله نیز نگرانی‌هایی را در آمریکا به دنبال داشته است. همانند مناظره پیشین یکی از سوالات درباره انتقال قدرت بود که ترامپ بارها خود را متعهد به انتقال قدرت ندانسته است. سناتور هریس در این‌باره گفت: «ائتلاف ما گسترده‌ترین ائتلاف است که مورد حمایت دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان قرار دارد. به باور من آنها به این خاطر انجام می‌دهند که بایدن برای دموکراسی و بازگرداندن سلامت آن به کاخ سفید متعهد است.» وی از مردم آمریکا خواست تا هرچه سریع‌تر رای بدهند تا درباره چهار سال آینده کشور تصمیم بگیرند و افزود: «اجازه نمی‌دهیم کسی دموکراسی ما را تضعیف کند، همان کاری که ترامپ در مناظره هفته گذشته انجام داد.»

پنس درباره این سوال و نقش وی به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری برای انتقال قدرت پاسخ داد: «ما برنده انتخابات خواهیم شد، درحالی که بایدن و هریس حمایت کسانی که در واشنگتن کهنه شده بودند را به‌دست آوردند اما ترامپ جنبشی از حمایت همه طبقات را به همراه دارد.» وی اظهار کرد: «در چهار سال اخیر آمریکا قوی‌تر شده است. حزب شما [دموکرات] در سه سال اخیر تلاش کرد تا نتیجه ۲۰۱۶ را تغییر دهد، ABI در زمان معاون اولی بایدن از کارزار انتخاباتی ما جاسوسی کرد.»  معاون اول ترامپ با اشاره به موضوع تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه که توسط دموکرات‌ها مطرح شد، گفت: «شما رئیس‌جمهوری را تنها به خاطر یک تلفن به اوکراین استیضاح کردید.»

پنس بار دیگر تقلب انتخاباتی با رای‌گیری پستی را مطرح کرد و گفت: «با این حال اطمینان دارم که ترامپ برای چهار سال دیگر انتخاب خواهد شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار