عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد
یکی از مهم‌ترین تهدیدات موجود برای سال آخر دولت روحانی این است که بخواهد به‌گونه‌ای عمل کند که فضای اقتصادی دشوارتر شود و جدیت لازم را نداشته باشد و مسائل زودگذر و طرح‌های ابتدایی و سطحی را بر کارهای کلان و بلندمدت اولویت دهد. به جهت‌گیری‌ها توجه نکند و دنبال کارهای شعارگونه و پوپولیستی باشد و درواقع بیشتر درصدد این باشد که امور را طوری پیش ببرد که کارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه اولویت پیدا کند.
  • ۱۳۹۹-۰۶-۰۳ - ۰۸:۳۷
  • 00
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد
کارهای شعاری و پوپولیستی مهم‌ترین تهدید سال آخر
کارهای شعاری و پوپولیستی مهم‌ترین تهدید سال آخر

به گزارش «فرهیختگان»، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی سخنان رهبر انقلاب درباره سال آخر فعالیت دولت‌ها و مهم‌ترین تهدیدات در این سال برای دولت‌ها پرداخت که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به تلاش رهبر انقلاب برای موفقیت دولت‌ها در سال آخر، تجربه دولت‌های گذشته نشان داده است که آنها معمولا در سال پایانی خود کار را جدی نمی‌گیرند، ارزیابی شما از این مساله چیست؟

معضلی که همیشه وجود دارد این است که دولت‌ها در سال آخر چون امکان شرکت مجدد در انتخابات را ندارند، درگیر حاشیه‌هایی می‌شوند و مسائل اصلی را رها می‌کنند. این امر عمومی است و منحصر به دولت آقای روحانی هم نیست. واقعیت امر این است که این مسائل مردم را ناراحت و عصبانی می‌کند درحالی‌که تحریم‌ها و مشکلات همواره وجود داشته است.

مردم وقتی می‌بینند دولت‌ها معمولا در سال آخر آن جدیتی که باید را ندارند و خلاف مروت و جوانمردی می‌دانند که دولتی که با رای آنها سرکار آمده از وقت خود استفاده نمی‌کند و سال‌های پایانی را همانند سال‌های اولیه کار جدی نمی‌گیرد؛ بنابراین این دغدغه‌ها و نگرانی در همه دولت‌ها وجود داشته و در این دولت هم وجود دارد.

دولت در سال آخر فعالیت خود باید چگونه عمل کند که مورد تایید مردم و رهبری باشد؟

 نگاه دولت‌ها باید تغییر کند و حضور دولت‌ها به‌منزله شرکت در دوی امدادی است. یعنی این‌طور نیست که چون چندماهی به پایان کار دولت باقی‌مانده است، بگویند برخی پروژه‌ها را نمی‌توانیم در دوره خود به پایان برسانیم پس آن را رها کنیم و سراغ بحث‌های کلی نرویم و کارهای سطحی و ابتدایی را دنبال کنند که در همین دوره به پایان برسد.

دولت‌ها باید نگاه بلندمدت به مسائل کشور داشته باشند و تلاش کنند بتوانند مثل سال اول دولت خود جدیت و تلاش و وقت‌گذاری داشته باشند تا مردم متضرر نشوند، ازسوی دیگر ما شرایط سختی از لحاظ اقتصادی در کشور داریم و راه عبور از این شرایط جز ازطریق وقت‌گذاشتن دولت‌ها میسر نمی‌شود.

واقعیت این است که رهبری در همه ادوار، توان خود را گذاشته‌اند تا از دولت‌ها حمایت کنند و سنگ‌تمامی که رهبری برای این دولت گذاشته برای هیچ دولتی نبوده است، بنابراین آنها باید این پیام رهبری را جدی بگیرند و تلاش کنند به‌درستی عمل کرده تا از این فرصت در سال آخر نهایت استفاده را ببرند.

اگر بخواهیم یک نگاه مقایسه‌ای داشته باشیم در سال آخر دولت احمدی‌نژاد بازار ارز و طلا را رها کرده و به‌دنبال برخی پروژه‌ها رفته بود، دولت روحانی هم همین‌طور است، کمااینکه رهبری گفتند دولت نباید اقتصاد را به تحولات خارجی گره بزند، ارزیابی شما از این امر چیست؟

درباره این مصادیق نمی‌توانم صحبت کنم و کلی اشاره کردم که متاسفانه این درد طولانی است و مربوط به دولت آقای روحانی هم نیست. همان‌طور که در همه دولت‌ها وجود داشته و مصادیق متفاوت است. یک رئیس‌جمهور به‌دنبال کارهای سطح پایین و اصطلاحا چیپ است و دیگری به‌دنبال کارهای سطح پایین دیگری است.

  آنچه باقی می‌ماند عملکرد کلی دولت است

همان‌طور که رهبری همواره تاکید داشتند آنچه باقی می‌ماند عملکرد کلی دولت است؛ مخصوصا در سال آخر که تا چه حد دولت در کار خود جدی است و واقعا برای رای کار کرده یا برای رضای خداوند بوده؛ لذا این برای مردم بسیار مهم است.

اگر احساس شود که دولتی برای رضای خدا و خدمت به مردم کار کرده نمره قابل‌قبول‌تری دریافت می‌کند تا دولتی که احساس شود برای رای کار کرده است. اکنون دولت باید نشان دهد تا چه اندازه در کار خود صادق بوده و تا چه حد مسائل را جدی می‌گیرد. این مصداق خوبی برای عملکرد دولت است و انتظار می‌رود دولت توجه جدی به این مساله داشته باشد.

  ضریب دادن به مسائل پوپولیستی از مهم‌ترین تهدیدات دولت روحانی در سال آخر است

از منظر اقتصادی مهم‌ترین تهدیدات موجود برای سال آخر دولت روحانی را چه مواردی می‌دانید؟

یکی از مهم‌ترین تهدیدات این است که بخواهد به‌گونه‌ای عمل کند که فضای اقتصادی دشوارتر شود و جدیت لازم را نداشته باشد و مسائل زودگذر و طرح‌های ابتدایی و سطحی را بر کارهای کلان و بلندمدت اولویت دهد. به جهت‌گیری‌ها توجه نکند و دنبال کارهای شعارگونه و پوپولیستی باشد و درواقع بیشتر درصدد این باشد که امور را طوری پیش ببرد که کارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه اولویت پیدا کند.

تهدید دیگر این است که دولت به‌گونه‌ای کار را دنبال کند که کار برای دولت بعدی سخت باشد و عملا شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که دولت بعدی یا افراد توانمند جرات نکنند ورود کنند.

بنابراین اینها مسائلی است که به‌عنوان تهدید تلقی می‌شود و اینکه مسائل جناحی در سال آخر پررنگ شود و بر کار دولت سایه بیندازد و منافع مردم قربانی منافع حزبی و جناحی شود، از دیگر تهدیداتی است که ممکن است در سال آخر متوجه آنها باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
مطالب پیشنهادی