• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۲۴ - ۰۹:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

سیاسی بازی دولتی‌ها با آزمون دانشگاه

دانشگاه آزاد با درنظر گرفتن حساسیت‌های کرونا در شرایط فعلی، مقدمات برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی را هم به‌سرعت اجرایی خواهد کرد اما انتظار می‌رود مسئولان مختلف استان‌ها هم در بیان نظرات خود میزان برخورداری مردم به‌ویژه دانشجویان از امکانات لازمی چون اینترنت را درنظر داشته باشند.

سیاسی بازی دولتی‌ها با آزمون دانشگاه

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ترم دوم سال تحصیلی 9۹-9۸ برای دانشجویان کشور، بدون شک در اذهان همه دانشجویان ایرانی خواهد ماند. فعالیت دانشگاه‌ها در روزهای ابتدایی اسفندماه به‌واسطه شیوع بیماری کرونا در کشور، متوقف شد و سپس با جایگزینی آموزش مجازی، ادامه روند آموزش‌ به‌صورت الکترونیک دنبال شد و حالا در ایستگاه پایانی ترم، یعنی امتحانات قرار دارد. اگرچه  اوضاع شیوع کرونا در کشور به مانند روزهای آخر اسفند و اوایل فروردین‌ماه خاص و قرمز نیست، اما هنوز هم نگرانی از شیوع مجدد این ویروس منحوس، مانع بازگشت جامعه به وضعیت و روال عادی خود شده است. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سلامت دانشجویان و خانواده‌های آنان، شرایط ویژه‌ای را برای برگزاری امتحانات درنظر گرفتند. افزایش مدت زمان برگزاری امتحانات پایان ترم از دو هفته به چهار هفته، تعیین زمان‌بندی روزانه و اعلام جزئیات پروتکل‌های بهداشتی محل‌های برگزاری امتحانات و درنظر گرفتن امکان حضور دانشجو در نزدیک‌ترین واحد به محل سکونت‌شان ازجمله این شرایطی است که برای برگزاری آزمون‌های حضوری درنظر گرفته شد.

در کنار همه این موارد، طبق بخشنامه ابلاغی به واحدها، برگزاری امتحانات حضوری صرفا برای شهرهای سفید ممکن بوده و همه ‌واحدهای حاضر در شهرها با وضعیت قرمز کرونایی امکان برگزاری آزمون را فقط به‌صورت غیرحضوری خواهند داشت و برگزاری آزمون حضوری در این شهرها ممنوع خواهد بود.با وجود این برنامه‌ریزی، حواشی به‌وجود آمده برای آزمون‌های دانشگاه آزاد در طول روزهای اخیر، بیش از دغدغه‌ سلامتی دانشجویان، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است.

اواخر هفته گذشته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران 48 ساعت پیش از آغاز امتحانات دانشگاه اعلام کرد به دانشگاه آزاد به صورت مکتوب اعلام کردیم که آزمون‌های پایان ترم خود را به‌صورت مجازی برگزار کند. این اتفاق شتاب‌زده سوال‌های مختلفی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ چگونه کرونا سلامت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را تهدید می‌کند، اما دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی که از ابتدای هفته گذشته در محیط پرخطر بیمارستان برای ادامه فرآیند آموزشی‌شان دارند از این تهدید به دور هستند؟ با توجه به بخشنامه و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی آیا این امکان بررسی و اعلام نظر زودتر از 48 ساعت مانده به آغاز امتحانات وجود نداشت تا استرس امتحانات دانشجویان دانشگاه آزادی با تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده دوچندان نشود؟ هرچند این وضعیت فقط به تهران محدود نشد و در استان‌هایی نظیر مرکزی و کرمانشاه هم اتفاق افتاد.نگاهی به اظهارات منتشر شده از سوی برخی استانداران در سایر استان‌ها هم نشان از مواجه‌ای سیاسی به امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد دارد.

سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی در اظهارنظر عجیب توئیتری می‌نویسد: «دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک در پیام‌هایشان از من خواسته‌اند امتحانات پایان ترم آنها، به‌صورت غیرحضوری باشد. یکی از آنها نوشته بود «مرد میدان باش و این کار را انجام بده!» ما هم مرد میدان عمل شدیم و هماهنگ کردیم اولا امتحانات یک هفته عقب بیفتد. ثانیا کلیه امتحانات غیرحضوری باشد. درحالی که دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود درصورت وجود شرایط بحرانی کرونا امتحانات را به‌صورت غیرحضوری پیگیری خواهد کرد. این سبک موضع‌گیری از جانب یک شخصیت سیاسی، بیش از آنکه برخاسته از نظرکارشناسی و علمی باشد، تداعی‌کننده روحیات سیاسی در مواجه با دانشگاه است. درحالی که انتظار می‌رود آن‌گونه بحث امتحانات دانشگاه‌ها، مساله‌ای علمی است و مانند سایر مسائل دانشگاه باید در فضایی به دور از حواشی سیاسی دنبال شود، عده‌ای علاقه‌مند به سوق دانشگاه به ورطه سیاست با اظهارات نسنجیده هستند. رفتاری که کم‌وبیش از برخی شخصیت‌های سیاسی هم در همین روزها و در مورد امتحانات دانشجویان دیده شد و به‌نظر می‌رسد با فراهم دیدن شرایط و بدون درنظر گرفتن شرایط لازم و حتی عواقب برخی اظهارات در ایجاد ناهماهنگی و ایجاد دلهره و اضطراب در میان دانشجویان و خانواده‌هایشان به‌دنبال بازی سیاسی با نهاد علم و ساختن قهرمانی خیالی در اذهان دانشجویان هستند.

آنچه مسلم است و البته با توجه به اعلام قبلی مورد انتظار هم بود، دانشگاه آزاد با درنظر گرفتن حساسیت‌های کرونا در شرایط فعلی، آنچنان که در زمینه آموزش مجازی نیز با فراهم آوردن زیرساخت‌ها تلاش خود را برای تداوم فعالیت آموزشی دانشگاه با حفظ کیفیت در مدت زمان کوتاهی انجام داد، مقدمات برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی را هم به‌سرعت اجرایی خواهد کرد اما انتظار می‌رود مسئولان مختلف استان‌ها هم در بیان نظرات خود میزان برخورداری مردم به‌ویژه دانشجویان از امکانات لازمی چون اینترنت را درنظر داشته باشند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین