تاریخ : Wed 10 Mar 2021 - 13:53
کد خبر : 52615
سرویس خبری : دانشگاه

پارک های علم و فناوری و دانشگاه‌ها باید پیوند ساختاری داشته باشند

رحیمی در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری:

پارک های علم و فناوری و دانشگاه‌ها باید پیوند ساختاری داشته باشند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از هر حرکت و برنامه ای که باعث گسترش زیست بوم فناوری مبتنی بر دانش شود، حمایت و استقبال می کنیم.

  به گزارش «فرهیختگان»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای پارک های علم و فناوری که امروز در سالن حافظ دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک عید مبعث، با بیان اینکه توسعه کمی کنترل شده پارک های علم و فناوری در سطح کشور در دستور کار است، گفت: در کل کشور دارای سه دسته پارک علم و فناوری از جمله پارک های استانی، پارک های دانشگاهی و پارک های دستگاهی هستیم که در همه استانها مستقر هستند.

دکتر رحیمی با بیان اینکه برخی از دانشگاه ها که از شرایط لازم برخوردار هستند، پارک علم و فناوری وابسته به خود دارند که نقش پذیری متفاوتی نیز دارند، اظهار داشت: یکی از مهمترین رسالت های پارک های علم و فناوری استانی این است که در همه شهرستان ها دارای مرکز رشد فعال باشند. پارک های علم و فناوری در مراکز رشد به عنوان راه انداز و تأمین کننده نیروی متخصص عمل می کنند و تهیه برنامه، مدیریت کیفی، فنی و اجرایی را برعهده دارند. مراکز آموزش عالی نیز در مراکز رشد نقش مؤلفه علمی را ایفا می کنند و مسئولان شهری نیز تأمین کننده زیرساخت اولیه هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: از هر حرکت و برنامه ای که باعث گسترش زیست بوم فناوری مبتنی بر دانش شود، حمایت و استقبال می کنیم. توسعه حوزه فناوری هیچ حدی را نمی شناسد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های بالقوه حوزه علم و فناوری در شهر و شهرستان ها را باید شناسایی و آنها را تبدیل به بالفعل کنیم، تصریح کرد: مراکز رشد با برنامه ها و رویدادهای علمی خود می تواند به جوانان دارای صاحب ایده کسب و کار کمک کند.

دکتر رحیمی با تأکید بر توسعه کیفی پارک های علم و فناوری کشور گفت: انتظار داریم شرکت های دانش بنیان در تمامی مراحل کار در مقیاس ملی کار کنند. باید تولیدات شرکت های دانش بنیان از نظر علمی و فناوری نسبت به سالهای قبل ارتقا داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: باید بین پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها پیوند ساختاری برقرار باشد. دادوستدهای علمی و فناوری باید بین این دو مجموعه ایجاد شود.