تاریخ : Sat 13 Feb 2021 - 07:49
کد خبر : 51552
سرویس خبری : دانشگاه

با خلأ اجرای قوانین مربوط به نشریات دانشجویی روبه‌رو هستیم

فعال حوزه نشریات دانشگاه زابل:

با خلأ اجرای قوانین مربوط به نشریات دانشجویی روبه‌رو هستیم

در سطح استان‌ها تا حد زیادی با خلأ اجرای قوانین روبه‌رو هستیم؛ چراکه کارشناسان نشریات ما در سطح شهرستان‌ها اطلاع کافی از قوانین ندارند و حتی معاونان فرهنگی در دانشگاه‌های کوچک نیز همین‌طور هستند و به همین دلیل می‌بینیم نشریاتی که در سطح شهرستان‌ها منتشر می‌شوند، درگیر آسیب‌های بسیاری هستند.

به گزارش «فرهیختگان»، سجاد مشاورنیا، فعال حوزه نشریات دانشگاه زابل نوشت: در کشور ما هم دفاتر تهران و هم مراکز استانی را داریم که دفاتر مراکز استانی از حق رای بیشتری هم برخوردار هستند. از طرف دیگر یکی از مسائل مهم درباره نشریات دانشجویی این است که در اکثر مواقع افرادی که انتخاب می‌شوند به‌دلیل بعد مسافت از شهرهای نزدیک به تهران انتخاب می‌شوند و به همین دلیل در سطح استان‌ها تا حد زیادی با خلأ اجرای قوانین روبه‌رو هستیم؛ چراکه کارشناسان نشریات ما در سطح شهرستان‌ها اطلاع کافی از قوانین ندارند و حتی معاونان فرهنگی در دانشگاه‌های کوچک نیز همین‌طور هستند و به همین دلیل می‌بینیم نشریاتی که در سطح شهرستان‌ها منتشر می‌شوند، درگیر آسیب‌های بسیاری هستند. این درحالی است که این نشریات ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری دارند، اما می‌بینیم که بعضا دانشجو در شهرستان، موضوعی را در نشریه می‌نویسد و بعد از اینکه مسئولی از آن به کمیته انضباطی شکایت می‌کند، معاون فرهنگی و دانشجویی نیز آن را تایید می‌کند؛ درحالی‌که طبق قانون نشریه، شکایت از نشریات باید بر کمیته ناظر مطرح شود اما به‌دلیل عدم‌آگاهی معاون فرهنگی دانشگاه و کارشناس کمیته می‌بینیم که وضعیت دیگری در این دانشگاه‌ها حاکم است و عملا دانشجو از انجام کار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... سرخورده می‌شود.

در اصل فضای نشریات در دانشگاه‌ها به‌سمتی رفته که باعث تضعیف رسانه در مراکز آکادمیک شده است؛ البته خوشبختانه نشریات در دانشگاه‌های مراکز استان از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار هستند و دانشجو رغبت بیشتری برای انجام کار رسانه‌ای دارد.