تاریخ : Sat 13 Feb 2021 - 09:04
کد خبر : 51524
سرویس خبری : ورزش

قهرمانی در مجموع سه اسلحه هدف اصلی ماست

میرشفیعی، مدیرفنی و سرپرست تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

قهرمانی در مجموع سه اسلحه هدف اصلی ماست

مدیرفنی تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد که هدف تیم را قهرمانی در مجموع سه اسلحه عنوان می‌کند امیدوار است در دو اسلحه فلوره و اپه نیز مانند سابر روی سکوی اول و دوم قرار بگیرند و مقام خود را ارتقا دهند.

قرارداد بهترین شمشیرباز ایران به‌اندازه پیش‌قسط یک فوتبالیست لیگ یکی نیست!

به گزارش «فرهیختگان»، مرحله رفت لیگ شمشیربازی در هر سه اسلحه این رشته به پایان رسید که تیم دانشگاه آزاد در اسلحه سابر مقام اول و در اسلحه‌های فلوره و اپه مقام سوم و در مجموع نیز مقام سوم را ازآن خود کرد تا خود را برای دور برگشت این مسابقات آماده کند. مدیرفنی تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد که هدف تیم را قهرمانی در مجموع سه اسلحه عنوان می‌کند امیدوار است در دو اسلحه فلوره و اپه نیز مانند سابر روی سکوی اول و دوم قرار بگیرند و مقام خود را ارتقا دهند. عبدالرضا میرشفیعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از وضعیت تیم شمشیربازی، سطح لیگ و تمرین سخت شمشیربازان برای حضور در المپیک گفت که در ادامه خواهید خواند.

دانشگاه آزاد در دور رفت مقام سوم لیگ شمشیربازی را به دست آورد، این نتیجه انتظار شما را برآورده کرد؟

نتایج نهایی در دور برگشت مشخص می‌شود. در اسلحه اپه یک بازیکن اضافه کردیم تا تیم را تقویت کنیم و بتوانیم در دور برگشت اول شویم. در اسلحه فلوره هم مقام سوم در شأن تیم ما نبود و بچه‌ها می‌توانستند بهتر بازی کنند که ان‌شاءالله در دور برگشت یا روی سکوی اول یا دوم قرار خواهیم گرفت. درمجموع تلاش ما برای اولی در هر سه اسلحه است و آن نتیجه نهایی برای ما مهم است.

سطح لیگ چطور بود؟

سطح لیگ خیلی خوب بود، تیم آکادمی‌ روزبه سرهنگ‌پور سه ملی‌پوش داشت، تیم اشتادسازه هم خیلی خوب بود. دو نفر از بچه‌های ما هم از ملی‌پوشان سابق بودند که تمرینات‌شان زیاد مستمر نبود ولی از آنها خواستیم که در چند هفته‌ای که تا دور برگشت مانده تمرینات‌شان را منظم انجام دهند و به‌طور حتم ما در دور برگشت نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

شمشیربازان دانشگاه آزاد نسبت به رقبا چطور کار کردند؟

شمشیربازان ما در اسلحه سابر فوق‌العاده بودند و با برتری کامل نسبت به رقبا مقام اول را به دست آوردند، با توجه به اینکه تیم اشتادسازه هم تیم بسیار قدرتمندی بود بچه‌ها موفق به شکستش شدند و در دور برگشت هم به‌طور حتم بچه‌ها در اسلحه سابر جایگاه اول خودشان را حفظ می‌کنند. سه یا چهار تیم خیلی قوی و هم‌سطح هستند و درنهایت شرایط روحی و روانی حین مسابقه است که می‌تواند نتایج را رقم بزند و ما هم تلاش‌مان این است که بچه‌ها را از هر لحاظ بتوانیم آماده نگه داریم.

از چند ملی‌پوش در ترکیب استفاده کردید؟

ما در هر اسلحه دو ملی‌پوش ثابت داریم و دو نفر از بچه‌هایی را که معمولا به اردوی تیم‌ملی دعوت می‌شوند هم می‌توان به‌عنوان بازیکن ملی‌پوش قلمداد کرد. سه تیم اشتادسازه، فولاد سپاهان و تیم روزبه سرهنگ‌پور تیم‌های قدرتمندی‌اند که از ترکیب بازیکنان تیم‌ملی استفاده می‌کنند.

نقاط قوت و ضعف لیگ را بگویید؟

با شرایط حاکم بر ورزش که کرونا قطعا تاثیرگذار بوده است، خیلی‌ها موفق نشدند حتی لیگ‌شان را برگزار کنند، اما فدراسیون شمشیربازی این مجوز را گرفت که بتواند لیگ را انجام دهد و خب به‌سبب وجود کرونا حضور تیم‌ها تقریبا محدود بود. درمورد نقاط‌ضعف نمی‌شود گفت ولی یکی از نقاط‌ضعف این بود که خیلی از شمشیربازان از لیگ جا ماندند ولی آنهایی که در تیم‌ملی بودند در این چند تیم قوی تقسیم شدند و نقاط‌قوتش هم سطح عالی برگزاری‌اش بود که سالن مسابقات، مدل برگزاری و پخش زنده مسابقات در حد استانداردهای جهانی بود.

حمایت مسئولان دانشگاه آزاد از تیم چطور بود؟

همین که دانشگاه آزاد در لیگ تیمداری کرد جای تشکر دارد و امیدوارم زودتر قسط بچه‌ها پرداخت و قرارداد نیم‌فصل اول‌شان انجام شود تا بچه‌ها با قدرت بیشتری در مرحله برگشت شرکت کنند و این به حمایت دانشگاه برمی‌گردد که به تعهداتش زودتر عمل کند و بچه‌ها بتوانند با انگیزه بیشتری دور برگشت را آغاز کنند.

تمرینات با وجود کرونا چطور پیگیری شد؟

 چون بیشتر شمشیربازان در تیم‌ها، ملی‌پوش هستند خوشبختانه طبق پروتکل بهداشتی کرونا تمرینات‌شان را یا در اردو یا به‌طور شخصی انجام می‌دهند.

شما مدیر تیم‌های ملی هم هستید؛ از اردوهای تیم‌ملی در رده‌های مختلف چه خبر؟

اردوی تیم‌های ملی برقرار است و از آنجایی که در اسلحه سابر تیم کامل به المپیک می‌رود، یکی از گزینه‌های مدال برای کشورمان هستیم. تیم با سرمربیگری پیمان فخری و حمایت‌های فدراسیون شرایط ادامه کار بسیار خوبی دارد ولی در اسلحه‌های فلوره و اپه هم گزینش المپیک را در فروردین سال آینده خواهیم داشت که البته فقط در رده انفرادی خواهد بود و امیدوارم آنجا هم در اسلحه‌های فلوره و اپه چه در بخش خانم‌ها و چه آقایان کسب سهمیه کنیم. البته کار بسیار سختی است ولی به‌هر‌حال علاوه‌بر کسب سهمیه امید ما به اسلحه سابر است که تیم در المپیک حضور دارد.

قراردادهای این رشته در حد امرارمعاش شمشیربازان است؟

بهترین بازیکن ما مجتبی عابدینی است که قراردادش کمتر از 30میلیون تومان است که این پیش‌قرارداد یا پیش‌قسط یک فوتبالیست لیگ یک هم نمی‌شود. به‌هر‌حال امیدوارم در سال‌های آینده نگاه بهتری شود و تیم‌هایی که به لیگ می‌آیند ورزشکاران را از لحاظ مالی حمایت کنند.

با توجه به تاکید فدراسیون به جوان‌گرایی در شمشیربازی، نسل آینده این رشته را چطور می‌بینید؟

نگاه فدراسیون به جوان‌گرایی تقریبا دوسال است که حاکم شده و جوان‌های خیلی خوبی به شمشیربازی آمده‌اند. این رشته یک بازه زمانی حداقل 5 تا 10ساله می‌خواهد که ورزشکار بتواند آب‌دیده شود و افتخارآفرینی کند و این نیست که بشود در یک یا دوسال جهشی ایجاد کرد و این اتفاق در این رشته امکان‌پذیر نیست و زمان می‌خواهد. فدراسیون این ریسک را کرده است و حتما سال‌های آینده نتیجه این تلاش را خواهد دید.

اولین مسابقه پیش‌رو در شمشیربازی مشخص است؟

اولین مسابقه دور برگشت اسلحه سابر است که امیدواریم بتوانیم با دانشگاه آزاد، اولی را تکرار کنیم.

تمرینات اختصاصی شمشیربازان المپیکی چطور پیش می‌رود؟

ورزشکاران المپیکی ما بچه‌های سابر هستند که در آکادمی‌ملی المپیک زیرنظر پیمان فخری که افتخار دادند امسال مربی تیم دانشگاه آزاد هم باشند، انجام می‌شود.

* نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار