تاریخ : Tue 09 Feb 2021 - 04:05
کد خبر : 51424
سرویس خبری : ورزش

فوتبال علیه ضدفوتبال

تایید 4 نامزد ریاست فدراسیون و انصرافى که در راه است

فوتبال علیه ضدفوتبال

باید دید نبرد فوتبال و ضدفوتبال در انتخابات دهم اسفند به کجا می‌رسد و فدراسیونی که از پاییز سال گذشته تا امروز سخت‌ترین شرایط و تلخ‌ترین روزها را سپری می‌کند بالاخره از این بلاتکلیفی خارج خواهد شد؟

به گزارش «فرهیختگان»، اعلام پرحاشیه نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات فدراسیون فوتبال به ساعات پایانی شامگاه یکشنبه موکول شد و بالاخره فدراسیون‌نشینان راضی شدند پس از چند روز رایزنی، فهرست نهایی نامزدها را اعلام کنند. اخبار موثق در هفته گذشته از ردصلاحیت قطعی سرپرست فدراسیون فوتبال و همچنین یکی دیگر از نامزدها حکایت داشت درحالی که از روز شنبه اخبار غیررسمی حاکی از تایید صلاحیت شهاب عزیزی‌خادم منتشر می‌شد. همچنین برخی اعضای هیات‌رئیسه که گفته می‌شد ردصلاحیت شده‌اند توانستند در آخرین ساعات به فهرست نامزدها بازگردند. علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا هم برخلاف حرف و حدیث‌ها بدون هیچ مشکلی تاییدصلاحیت شدند و حالا 4 گزینه مجوز حضور در انتخابات دهم اسفند را به‌دست آورده‌اند.

 برگزارى انتخابات با حضور ٣ نامزد؟

پیش از اعلام خبر صلاحیت‌ها و براساس پیش‌بینی‌ها همچنین اخبار اولیه درخصوص ردصلاحیت دو کاندیدای جدی انتخابات گفته می‌شد یک دوقطبی جدی و تقابل بین گزینه دولت و گزینه دیگری در مجمع شکل خواهد گرفت، اما حالا و با تاییدصلاحیت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم که از ابتدا ابهامات زیادی درخصوص ورودش به انتخابات وجود داشت به‌نظر می‌رسد ضلع سوم در تلاش است به جمع دو کاندیدای دیگر بپیوندد.

در هفته‌های گذشته که سه تن از نامزدها برای رایزنی و جلب نظر اعضای مجمع تلاش می‌کردند دو نامزد دیگر در جلسات متعدد به‌دنبال حل مشکل و ورود به عرصه انتخابات بودند که به همین دلیل تا حدودی از معادلات مجمع دور مانده‌اند، عقب‌ماندگی که البته جبران آن چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسد.

با این وجود برخى اخبار از انصراف قطعى یکى از نامزدها حکایت دارد که درصورت وقوع آن انتخابات با حضور سه نامزد برگزار خواهد شد و رقابت نزدیکى در این دوره شکل مى‌گیرد.

 تحلیل شرایط فعلی مجمع

بررسی فضای جدید مجمع فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که طیف هیات‌های استانی سنتی و قدیمی و روسایی که بیش از یک‌دهه در این مسئولیت حضور دارند به علی کفاشیان نزدیک هستند و از طریق نایب‌رئیس سابق فدراسیون طبیعتا تشویق می‌شوند به کیومرث هاشمی رای بدهند، تعداد دیگری از استان‌ها و همچنین باشگاه‌ها در دو ماه گذشته نشست‌های مشترکی با مصطفی آجورلو داشته‌اند و او را به‌عنوان مدیری می‌شناسند که سابقه فعالیت در باشگاه‌های مختلف و حتی قهرمانی لیگ برتر را داشته و در کنار علی کریمی گزینه فوتبالی به‌شمار می‌رود. علی کریمی هم به رای کاپیتان‌ها و سرمربیان تیم‌های ملی و همچنین بعضی از باشگاه‌ها امیدوار است و مهدی مهدوی‌کیا و سعید دقیقی دو فوتبالیست و همبازی سابقش را به‌عنوان نواب‌رئیس معرفی کرده که کابینه فوتبالی او را تکمیل می‌کنند.

با این وجود حیدر بهاروند، سرپرست فعلی فدراسیون و رئیس سازمان لیگ که ردصلاحیت شده با توجه به ارتباطی که با سایر روسای هیات‌های فوتبال استان‌ها دارد همچنان گزینه تاثیرگذاری به‌شمار می‌رود و می‌تواند در معادلات این انتخابات تاثیرگذار باشد.

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم که درواقع از روز گذشته رسما وارد رقابت انتخاباتی شده به ارتباطات و رای بهاروند امیدوار است و برخی از نزدیکانش باور دارند می‌تواند جانشین سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال باشد. با این وجود بررسی وضعیت فعلی مجمع فوتبال نشان می‌دهد که سبد بهاروند به شکل کامل به عزیزی‌خادم منتقل نخواهد شد و ممکن است هرکدام از نامزدها سهمی از این آرا داشته باشند که به این شکل رقابت نزدیک و پیچیده‌ای در انتخابات شکل می‌گیرد.

 فوتبال یا ضدفوتبال؟

آنچه مسلم است کیومرث هاشمی در انتخابات پیش‌روی از جانب اعضای مجمع به‌عنوان گزینه دولت شناخته شده که البته معمولا مورد استقبال و حمایت اعضا قرار نمی‌گیرد. ماجرای تعلیق فدراسیون و برکناری دادکان و همچنین سرپرستی غیرقانونی کیومرث هاشمی، حمایت از علی‌آبادی که هم رئیس سازمان تربیت بدنی بود و هم می‌خواست رئیس فدراسیون فوتبال شود و... او را به‌عنوان یک چهره ضدفوتبال و البته دولتی معرفی کرده است، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم هم از این جهت به هاشمی شبیه است که سابقه مشخص و قابل توجهی در فوتبال ندارد و بیش از آنکه یک شخصیت فوتبالی باشد چهره‌ای علاقه‌مند و دوستدار فوتبال است. سابقه عضویت در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و ریاست هیات‌مدیره سایپا برای ریاست فدراسیون فوتبال که قطعا مهم‌ترین فدراسیون و در اندازه یک وزارتخانه دیده می‌شود، کافی نیست.

در سوی دیگر دو نامزد فوتبالی قرار دارند که حداقل از سابقه لازم برخوردار هستند، علی کریمی که محبوب‌ترین کاندیدای حاضر در انتخابات است و مصطفی آجورلو که به‌عنوان یک مدیر باسابقه در فوتبال کشور شناخته می‌شود. درنهایت باید دید نبرد فوتبال و ضدفوتبال در انتخابات دهم اسفند به کجا می‌رسد و فدراسیونی که از پاییز سال گذشته تا امروز سخت‌ترین شرایط و تلخ‌ترین روزها را سپری می‌کند بالاخره از این بلاتکلیفی خارج خواهد شد؟