تاریخ : Mon 08 Feb 2021 - 09:10
کد خبر : 51387
سرویس خبری : ورزش

وکیل باشگاه: شهرخودرو خبر ندارد، پرونده را به استیناف برده‌ایم

گزارش «فرهیختگان» از پرونده‌های حقوقی پرسپولیس؛ خطر النصر همچنان وجود دارد!

وکیل باشگاه: شهرخودرو خبر ندارد، پرونده را به استیناف برده‌ایم

در کنار موضوع شهرخودرو، موضوع پرونده بودیمیر و شرایط پرداخت مابقی طلب این بازیکن، موضوع شکایت از شجاع خلیل‌زاده در کمیته تعیین‌ وضعیت و همچنین شکایت النصری‌ها به دادگاه CAS مواردی بود که سرخ‌ها به‌لحاظ حقوقی با آن درگیر هستند.

پرونده خلیل‌زاده به‌زودی در یک مرجع قضایی خارجی بررسی می‌شود

به گزارش «فرهیختگان»، باشگاه پرسپولیس این روزها با انجام چند کار مهم قدم بزرگی به‌سمت حل و فصل مشکلات موجود برداشت و حالا امور در سرزمین سرخ‌ها با نظم بیشتری پیش می‌رود و به‌نظر می‌رسد از آن آشفتگی و به‌هم‌ریختگی که در دوره چند مدیر قبلی در باشگاه وجود داشت خبری نیست. درحالی‌که سرخ‌ها با خرید مهدی ترابی، پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی ماریو بودیمیر و همچنین واریز 10 درصد از قرارداد بازیکنان و اعضای کادرفنی روز خوش خبری را سپری می‌کنند اما خبر صادرشدن رای شکایت باشگاه شهرخودرو از پرسپولیسی‌ها بابت بدهی 8 میلیارد تومانی و فرصت 48 ساعته برای تسویه این مبلغ، بار دیگر نگرانی‌هایی برای هواداران این تیم ایجاد کرد و آنها از بابت تهدید باشگاه مشهدی برای شکایت به کمیته انضباطی AFC دچار ترس و استرس شدند.

در کنار موضوع شهرخودرو، موضوع پرونده بودیمیر و شرایط پرداخت مابقی طلب این بازیکن، موضوع شکایت از شجاع خلیل‌زاده در کمیته تعیین‌ وضعیت و همچنین شکایت النصری‌ها به دادگاه CAS مواردی بود که سرخ‌ها به‌لحاظ حقوقی با آن درگیر هستند و «فرهیختگان» این پرونده‌ها را مورد پیگیری قرار داد و امیر ساعدوکیل، مشاور حقوقی باشگاه نیز درخصوص این پرونده‌ها صحبت‌هایی را مطرح کرد.

 وکیل: مشهدی‌ها خبر ندارند، پرونده را به استیناف برده‌ایم!

باشگاه مشهدی شهرخودرو دیروز با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ها، نسبت به بدهی حدودا 8 میلیاردی سرخ‌ها واکنش نشان دادند و با استناد به حکمی که کمیته تعیین وضعیت صادر کرده، خواهان پرداخت این مبلغ تا 48 ساعت بعد شدند و البته در انتهای نامه نیز متذکر شده‌اند که درصورت عدم‌توجه مدیران پرسپولیس، این پرونده را به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌برند.

امیر ساعدوکیل که این روزها به‌عنوان مشاور حقوقی باشگاه مشغول به فعالیت است و پرونده‌های این تیم را مدیریت می‌کند درخصوص این ادعای شهرخودرویی‌ها به «فرهیختگان» گفت: «اینکه برای باشگاه مهلت 48 ساعته لحاظ کرده‌اند به‌لحاظ قانونی انجام‌پذیر است و هرگاه حکم نهایی در یک مرجع قضایی صادر می‌شود، شاکی پرونده می‌تواند فرصت 48 ساعته‌ای برای انجام این حکم به طرف دیگر پرونده بدهد.»

او ادامه داد: «البته درخصوص این پرونده باید بگویم که ما پنجشنبه به رایی که کمیته تعیین وضعیت صادر کرده بود اعتراض کردیم و این پرونده را به استیناف کشاندیم تا در این مرجع به پرونده رسیدگی شود. البته این احتمال را می‌دهم که مدیران محترم شهرخودرو از بردن این پرونده به استیناف توسط باشگاه پرسپولیس بی‌خبر هستند و دلیل ادعای آنها برای اعطای فرصت 48 ساعته به باشگاه پرسپولیس هم همین موضوع بوده است.»

 روند عجیب و غریب پرونده شجاع خلیل‌زاده

با نزدیک شدن به نیم‌فصل رقابت‌های لیگ برتر، هنوز تکلیف پرونده شجاع خلیل‌زاده با باشگاه پرسپولیس و ادعای این باشگاه درخصوص غیرقانونی بودن فسخ شجاع خلیل‌زاده مشخص نشده است و این پرونده در پله‌های فدراسیون بالا و پایین می‌شود، بدون اینکه مشخص شود چه زمانی قرار است درخصوص این پرونده رایی صادر شود.

بعد از اینکه کمیته تعیین وضعیت خودش را از رسیدگی به پرونده شجاع خلیل‌زاده خارج و اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد، این پرونده به کمیته استیناف برده شد. اما جالب‌تر اینکه استیناف رای تعیین وضعیت را قبول نکرد و بار دیگر این پرونده را به تعیین وضعیت برگرداند تا این پرونده را بررسی کرده و رای صادر کند.

حالا هم این پرونده در کمیته تعیین وضعیت قرار دارد و دیروز در اخبار شنیده شد که از باشگاه پرسپولیس برای موضوع پرونده شجاع خلیل‌زاده لایحه جدید خواسته‌اند. نکته جالب اینکه از باشگاه پرسپولیس خبر می‌رسد که این درخواست کمیته تعیین وضعیت به‌صورت غیررسمی مطرح شده و عجیب‌تر اینکه پروسه بازگشت پرونده از استیناف به تعیین وضعیت نیز به‌صورت رسمی به اطلاع باشگاه نرسیده است.

امیرساعد وکیل درخصوص این پرونده به «فرهیختگان» گفت: «ظاهرا برای این پرونده در کمیته تعیین وضعیت تقاضای لایحه شده است. این درست است که ما پیش از این برای همین کمیته و استیناف لایحه داده بودیم اما روال رسیدگی به این پرونده به شکلی است که مجددا درخواست لایحه صورت بگیرد تا اگر اطلاعات یا مدارک جدیدی وجود دارد به پرونده اضافه شود.»

او ادامه داد: «واقعیت این است که نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی برای این پرونده بیفتد و تکلیف آن چه زمانی روشن می‌شود اما چیزی که تصور من است، این پرونده به‌زودی بین‌المللی ‌شده و در یک مرجع قضایی خارجی مطرح می‌شود.»

 وکیل بودیمیر منتظر عکس‌العمل بعدی باشگاه

ماریو بودیمیر یکی از جدی‌ترین خطرهایی بود که طی ماه‌های اخیر و بعد از بسته‌شدن پرونده برانکو و دستیارانش، سرخ‌ها را تهدید می‌کرد. اما با حضور مجید صدری در هیات‌مدیره سرخ‌ها و ارتباطات خوبی که او با شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف دارد، باعث شد که پرسپولیسی‌ها خیلی زود بتوانند بخش قابل توجهی از مطالبات این بازیکن کروات را پرداخت کرده و تا حدودی از بروز خطر جدی جلوگیری کنند.

مدیران سرخ که می‌دانستند بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه در این شرایط که باشگاه نیازمند تقویت است چه هجمه‌ای را به‌سمت باشگاه سرازیر می‌کند و تا چه اندازه می‌تواند آنها را در بحران فرو ببرد، از تمام توان خود برای جلوگیری از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی‌شان استفاده کردند و توانستند با نشان دادن حسن نیت خود به وکیل بودیمیر، روند پرداخت کامل این مبلغ را عقب بیندازند.

اما اینکه چه زمانی قرار است مبلغ بعدی به حساب بودیمیر واریز شود و اصلا اینکه آیا هنوز خطری سرخ‌ها را تهدید می‌کند یا نه موضوعی بود که با امیرساعد وکیل مطرح کردیم. او در این باره به «فرهیختگان» گفت: «تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم اطلاعی نداریم که وکیل بودیمیر به فیفا نامه‌ای زده که روند پرداختی‌ها به چه شکل بوده یا نه. اما چیزی که مسلم است اگر اقدامی انجام شده بود قطعا فیفا به ما ایمیل می‌زد و باشگاه را از آن با خبر می‌کرد.»

او ادامه داد: «با فرض اینکه وکیل بودیمیر به فیفا نامه زده است، باز هم این موضوع به کمیته انضباطی فیفا می‌رود و جلسه‌ای برای آن برگزار می‌شود و با توجه به اقدام باشگاه برای پرداخت بخشی از مطالبات این بازیکن، زمان جدیدی برای تسویه حساب درنظر گرفته می‌شود.»

وکیل افزود: «من پیش از اینکه مهلت پرداخت که 31 ژانویه بود سر برسد در صفحه شخصی‌ام اطلاع‌رسانی کردم و گفتم که حتی اگر این مبلغ در این بازه زمانی پرداخت نشود باز هم پنجره‌مان بسته نمی‌شود و با توجه به اینکه پرونده از CAS به کمیته انضباطی فیفا برگشته بود، زمان جدیدی در اختیار باشگاه پرسپولیس قرار می‌گیرد تا این بدهی پرداخت شود. اما متاسفانه برخی افراد مغرضانه درخصوص این پرونده صحبت می‌کردند و باعث شده بودند که هواداران باشگاه دچار نگرانی شوند.»

 پرونده النصر و خطر غرامت بزرگ در کمین باشگاه!

بعد از اینکه پرسپولیسی‌ها با رسیدگی خارج از نوبت پرونده شکایت النصر در دادگاه CAS مخالفت کردند، این تیم توانست بدون دغدغه در فینال لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود. اما این اتفاق باعث نشده که این پرونده در این دادگاه بسته شود و به‌نظر می‌رسد سرخ‌ها به‌زودی باید لایحه دفاعی جدیدی را برای این پرونده آماده کنند.

اما اینکه با توجه به انجام رقابت فینال لیگ قهرمانان آسیا، این پیگیری پرونده چه کمکی می‌تواند به باشگاه عربستانی بکند، موضوعی است که شاید برای هواداران پرسپولیس جالب باشد. در این خصوص شنیده می‌شود که اگر پرسپولیسی‌ها نتوانند رای CAS را به‌نفع خودشان کنند، غرامتی سنگین انتظار این باشگاه را می‌کشد.

النصری‌ها هم حالا با استخدام 4 وکیل خبره به‌دنبال پیروزی در این پرونده و دریافت این غرامت هستند. این جریمه به‌دلیل ضررهایی است که این تیم از بابت هزینه اسکان، ترانسفر و عدم‌حضور در فینال و دریافت پاداش‌های مربوط به این مرحله متحمل شده و می‌تواند خطرات زیادی را متوجه باشگاه پرسپولیس کند.

وکیل باشگاه در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «من فکر می‌کنم در پرونده النصر تا حدودی برخی از دوستان کم‌لطفی کردند. چون این پرونده بسیار مهم و حیاتی بود و کسی به اندازه اهمیتش به آن بها نداد. ما حتی تا شب قبل از بازی هم این بیم را داشتیم که با یک نامه دیدار فینال را عقب بیندازند ولی خداراشکر با دفاعیات ما این مشکل ختم به خیر شد.»

او خاطرنشان کرد: «به‌زودی باید برای این پرونده از خودمان دفاع کنیم و مشغول تهیه لایحه قوی و بی‌نقص باشگاه هستیم و امیدواریم که مثل چند مرحله قبل، این بار هم از این پرونده سربلند خارج شویم و یک پیروزی حقوقی بزرگ را در CAS برجای بگذاریم.»

 پرونده آل‌کثیر به  CAS نمی‌رفت محرومیتش تشدید می‌شد

پرونده عیسی آل‌کثیر هم همچنان در دیوان عدالت ورزش در جریان است و با اینکه حدود کمتر از 2 ماه تا پایان محرومیت او باقی‌مانده اما هنوز دادگاه این پرونده تشکیل نشده و حکمی صادر نشده است.

درخصوص این پرونده شنیده می‌شود که احتمالا حکم این بازیکن حدود 2 تا 3 ماه دیگر صادر شود و در آن زمان محرومیت آل‌کثیر به پایان رسیده است. اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود که اگر سرخ‌ها به این پرونده در CAS معترض نمی‌شدند، به‌دلیل حضور این بازیکن در اردوی شب قبل از یکی از بازی‌های پرسپولیس، این امکان وجود داشت که محرومیت آل‌کثیر تشدید شود و پرسپولیسی‌ها با بردن این پرونده به دیوان عدالت ورزش، از این محرومیت بیشتر جلوگیری کردند.

* نویسنده: آرش محمدی، روزنامه نگار