تاریخ : Mon 08 Feb 2021 - 10:35
کد خبر : 51363
سرویس خبری : دانشگاه

 سامانه باشگاه پایش  حلقه اصلی اتصال تحقیقات دانشگاه با جامعه

«فرهیختگان» از راه‌اندازی «سامانه باشگاه پایش» دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد‌

سامانه باشگاه پایش حلقه اصلی اتصال تحقیقات دانشگاه با جامعه

آنچه با عنوان سامانه باشگاه پایش راه‌اندازی و افتتاح شد درحقیقت حلقه اصلی اتصال تحقیقات دانشگاه با نظام اجتماعی و جامعه است به‌منظور اینکه بگوییم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حل‌مسائل جامعه و رفع نیازهای کشور است

راه‌اندازی 12 تیم تخصصی با 7007 عنوان پایان‌نامه

به گزارش «فرهیختگان»، سامانه باشگاه پژوهشگران مجازی پایش، سامانه‌ای است که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با هدف شبکه‌سازی پژوهشی، تعامل و هم‌افزایی اساتید و دانشجویان با محور پژوهشی مشترک، آشنایی با موضوعات روز، مشارکت جمعی در پیشبرد پژوهش و همچنین اطلاع از موقعیت‌ها و رویدادهای مرتبط برون‌دانشگاهی شکل گرفته است. در این سامانه دانشجویان و اساتید می‌‌توانند پایان‌نامه‌های درحال انجام در این شاخه را ببینند، درباره آنها نظر دهند و همچنین در بخش تالار گفت‌وگو به‌صورت آنلاین و آفلاین گفت‌وگو داشته باشند. دانشجویان همچنین می‌توانند محتوایی علمی را به اشتراک بگذارند و از مطالب و فایل‌های ارسالی یکدیگر استفاده کنند. این سامانه چندی است که در باشگاه شکل‌گرفته و دیروز به‌صورت رسمی از فاز یک آن با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت مجازی رونمایی شد. راه‌اندازی سامانه باشگاه پایش در ادامه طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی است و با هدف شبکه‌سازی پژوهشی، تعامل و هم‌افزایی اساتید و دانشجویان با محور پژوهشی مشترک، آشنایی با موضوع‌‌های روز، مشارکت جمعی در پیشبرد پژوهش و همچنین اطلاع از موقعیت‌‌ها و رویداد‌های مرتبط برون‌دانشگاهی شکل گرفته است.
در این سامانه، راه‌اندازی باشگاه‌ها و هسته‌های تخصصی حول موضوعات محوری سامانه پایش شکل گرفته است. درواقع این سامانه با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و دبیرخانه طرح پایش راه‌اندازی و اولین هسته‌های تخصصی آن در ماه‌های اخیر سازماندهی شده است.

 واحد اصلی پژوهش در شبکه پایش، پایان‌نامه و رساله است

واحد اصلی پژوهش در شبکه پایش، پایان‌نامه و رساله خواهد بود و مجریان پایان‌نامه و رساله به‌واسطه پایان‌نامه و رساله خود عضو شبکه می‌شوند. در این شبکه پایان‌نامه‌هایی با محور کلی مشترک به‌صورت یک تیم تخصصی حضور خواهند داشت و پایان‌نامه‌هایی با محور و هدف دقیق مشترک با حفظ حریم شخصی پژوهش به‌عنوان زیر تیم تخصصی فعالیت می‌کنند.

باشگاه پایش با اهداف خاصی راه‌اندازی شده است که مهم‌ترین آن پژوهش هدفمند یکپارچه شبکه‌ای و نیاز به ارتباط و تعامل پژوهشگران پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی با محور نزدیک به هم است. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ماموریت دارد تا در تشکیل انتخاب تیم‌ها تلاش کند.

 نگاهداری: سامانه باشگاه پایش حلقه اصلی اتصال تحقیقات دانشگاه با جامعه است

بابک نگاهداری، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات این سامانه و اهداف آن سخن گفت. به گفته او دانشگاه آزاد اسلامی قرار است با راه‌اندازی سامانه پایش به‌سمت کاربردی‌کردن پژوهش‌های دانشجویی حرکت کند تا نیازهای جامعه مرتفع شود. او توضیح داد: «در گام اول سامانه پایش برای کاربردی‌کردن نتایج پایان‌نامه‌ها به‌صورت عملی و واقعی در راستای رفع چالش‌های کشور مدنظر قرار گرفت و در گام دوم نیز  از سامانه باشگاه پایش رونمایی شد تا به‌صورت واقعی و عملی برای رفع چالش‌های کشور و نیازهای جامعه گام‌های اساسی برداشته شود.»

او ادامه داد: «در سامانه باشگاه پایش، مجموعه‌ای از پژوهشگران و محققان که کارهای تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های آنان حول یک هسته موضوعی قابل گردآوری است، سازماندهی می‌شوند. این اتفاق درقالب یک مجموعه تخصصی به‌منظور تقویت ارتباط‌گیری پژوهشگران با جامعه و صنعت و رفع نیازهای جامعه صورت می‌گیرد.»

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «سامانه باشگاه پایش یک سامانه در ادامه برنامه پایش دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود؛ هدف برنامه پایش نیز هدفمندی پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌سمت کاربردی‌کردن نتایج آنها است و این سامانه نیز در همین راستا راه‌اندازی شده و اجرایی خواهد شد.»

او تاکید کرد: «مرحله بعد از هدفمندی و کاربردی‌کردن پایان‌نامه‌ها این است که مجموعه‌ای از هسته‌های دانشی اعم از اساتید و دانشجویان که حول رشته‌ها و نظام موضوعات و مسائل خاص کشور شکل گرفته‌اند درقالب باشگاه‌های پایش تشکیل‌شده و با یکدیگر مرتبط شوند تا هم مورد حمایت علمی از سوی دانشگاه قرار گرفته و هم با جامعه ارتباط بیشتری برقرار کنند.»

نگاهداری تصریح کرد: «آنچه با عنوان سامانه باشگاه پایش راه‌اندازی و افتتاح شد درحقیقت حلقه اصلی اتصال تحقیقات دانشگاه با نظام اجتماعی و جامعه است به‌منظور اینکه بگوییم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حل‌مسائل جامعه و رفع نیازهای کشور است.»

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «درواقع این یک تعریف نهادینه و ایجاد سازوکار عملیاتی لازم برای تحقق این هدف است که تحقیقات دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان در راستای نیازهای کشور حرکت کرده و تعریف شود. بالاخره دانشجویان و اساتید وقتی در یک شبکه تشکل پیدا می‌کنند ظرفیت‌های علمی آنها با یکدیگر هم‌افزا شده و در راستای رفع نیازهای کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

او با بیان اینکه برای همه حوزه‌های اصلی در نظام موضوعات تلاش داریم باشگاه‌های پایش را ایجاد کنیم، گفت: «این سامانه روز یکشنبه 19 بهمن رونمایی شد و در آن حدود 12 حوزه موضوعی که در نظام پایش بوده شکل گرفته است؛ اعضای داخل باشگاه نیز مشخص شده و حمایت‌های اطلاعاتی و علمی لازم از آنها صورت می‌گیرد. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان نیز تلاش داشته و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده تا این افراد را بیش از گذشته با صنعت و جامعه سامان دهد تا درقالب پروژه‌هایی ‌در محوریت هر یک از حوزه‌های باشگاه پایش با سازمان‌ها و صنایع در جامعه برقرار کنند.»

  در سامانه باشگاه پایش پایان‌نامه‌ها با یکدیگر هم‌افزا می‌شوند

نگاهداری گفت: «این موضوع باعث شکل‌گیری پروژه‌های صنعتی، علمی و درنهایت کاربردی‌کردن نتایج تحقیقات خواهد شد. درنهایت باید گفت در سامانه پایش پایان‌نامه‌ها تعریف و کار شده و در سامانه باشگاه پایش این پایان‌نامه‌های کار شده با یکدیگر هم‌افزا شده و نتایج آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی ارتباطات  بین موضوعات مختلفی که با یکدیگر کار شده آنالیز شده و از آنها نتایجی فراتر گرفته می‌شود که این نتایج بیشتر به‌درد کشور خواهد خورد. به‌ عبارت بهتر باشگاه‌های پایش محل تضارب و هم‌افزایی نتایج تحقیقات مختلفی است که در یک حوزه موضوعی منطبق بر یکی از مسائل کشور انجام شده است.»

 چرا باشگاه پایش؟

پژوهش هدفمند یکپارچه شبکه‌ای، نیاز به ایجاد محور پژوهشی برای اساتید و گروه‌های پژوهشی و نیاز به ارتباط و تعامل پژوهشگران پایان‌نامه‌ها و رساله‌های با محور نزدیک به هم از اهداف راه‌اندازی سامانه باشگاه پایش است. همچنین نیاز به ارائه و ترویج موضوعات پژوهشی طراحی‌شده از سوی برنامه پایش یا بهره‌برداران بین پژوهشگران و نیاز به تشکیل بستر رسوب دانش حاصل از روند اجرای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از دیگر دلایل راه‌اندازی این سامانه بوده است.

 جایگاه سامانه باشگاه پایش چیست؟

باشگاه پایش ماموریت دارد تا سازماندهی محتوایی پژوهش اثربخش با استفاده از شبکه تعامل پژوهشگران را برعهده بگیرد. همچنین جایگاه ارتباط محتوایی پژوهشگران در طول پژوهش و جمع‌سپاری پژوهش و جایگاه ارتباط غیررسمی پژوهشگران برای نقد و هم‌افزایی برعهده باشگاه پایش است. جایگاه عرضه توانمندی دانشگاه به بهره‌برداران از پژوهش در کشور نیز برعهده باشگاه پایش است. البته باشگاه پایش در روند رسمی و اداری پژوهش، ذخیره‌سازی مستندات رسمی پژوهش بستر تله‌ کنفرانس مستقل و تعهد مستقیم به کارفرما در طرح‌های پژوهشی نقش مستقیم ندارد.

 مخاطبان باشگاه پایش چه کسانی هستند؟

باشگاه پایش مخاطبان خاص خود را نیز دارد که دانشجویان و اساتید مجری پایان‌نامه‌ها از مهم‌ترین مخاطبان آن هستند. همچنین امکان گسترش به مجریان طرح‌های پژوهشی باشگاهی نیز در این باشگاه وجود دارد. بهره‌برداران خارجی نیز می‌توانند از پژوهش استفاده کنند. هدایتگران محتوای پژوهشی در دانشگاه و از دیگر مخاطبان باشگاه پایش است.‌

 مفاهیم باشگاه پایش

پایان‌نامه و رساله: پایان‌نامه و رساله در باشگاه پایش به‌عنوان واحد اصلی پژوهش در شبکه پایش محسوب می‌شوند و مجریان پایان‌نامه و رساله به‌واسطه پایان نامه/رساله عضو باشگاه می‌شوند.

تیم تخصصی: در این شبکه پایان‌نامه‌هایی با محور کلی مشترک به‌عنوان تیم تخصصی حضور پیدا خواهند کرد. تمام اعضای یک تیم تخصصی، عناوین پایان‌نامه‌های تیم را می‌بینند.

زیرتیم تخصصی: پایان‌نامه‌هایی با محور و هدف دقیق مشترک با حفظ حریم شخصی پژوهش نیز به‌عنوان زیر تیم تخصصی در این باشگاه فعالیت دارند؛ تمام اعضای زیر تیم به محتوای مشترک و تعاملات دسترسی دارند.

 ماموریت باشگاه پژوهشگران و نخبگان چیست؟

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان چند ماموریت عمده را برعهده دارد که تشکیل و انتخاب تیم‌ها از جمله این ماموریت‌ها خواهد بود. همچنین ماموریت دارد در تعامل با برنامه پایش دانشگاه حرکت کرده و برای ایجاد محیط تعامل، هم‌افزایی، جمع‌سپاری و زندگی پژوهشی مجریان تلاش کند. مدیریت رسوب دانش غیررسمی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و عرضه دارایی پژوهشی دانشگاه به بهره‌برداران از دیگر ماموریت‌هایی است که به‌عهده باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شده است. بورسیه پژوهشی و انگیزه‌سازی از طریق هدایت و ترویج برنامه‌ها در تیم‌ها از دیگر ماموریت‌های باشگاه خواهد بود.

 تاکنون چه فعالیت‌هایی در سامانه باشگاه پایش  انجام شده است؟

تاکنون فعالیت‌های زیادی در سامانه باشگاه پایش انجام شده است که دریافت و جست‌وجوی موضوعات منتخب در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از‌جمله این فعالیت‌هاست. همچنین در این سامانه دسته‌بندی و ایجاد تیم‌های تخصصی انجام شده است. بعد از دسته‌بندی و ایجاد تیم‌های تخصصی 9 تیم حاصل از جست‌وجوی موضوعی، یک تیم از برنامه علمی و تیمی از سفارش بهره‌بردار خارج از دانشگاه ایجاد شده است.
تولید و راه‌اندازی سامانه از دیگر فعالیت‌های این سامانه بوده است که در فاز یک آماده بهره‌برداری و فاز دوم آماده قرارداد برای نیازهای احرازشده خواهد بود.

ایجاد مسیر بورسیه پژوهشی دانشجویان با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران جوان از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده سامانه باشگاه پایش بوده است.

 ویژگی‌های سامانه باشگاه پایش فاز یک

امکان عضویت و حضور در تیم تخصصی برای پژوهشگران و راه‌اندازی 12 تیم تخصصی با 7007 عنوان پایان‌نامه (7007 دانشجو و 10807  استاد) از ویژگی‌های این سامانه در فاز اول است. امکان گفت‌وگوی متنی آنلاین و پرسش و پاسخ (خصوصی، عمومی) نیز در این سامانه مهیا شده است. صفحه خانگی هر پایان‌نامه با امکان پرسش و پاسخ،  توانایی اشتراک محتوا‌-کتابخانه تخصصی، امکان اضافه‌کردن ماجول جدید و ماجول تله‌کنفرانس از دیگر ویژگی‌های سامانه باشگاه پایش فاز یک در فاز یک است.

 سامانه باشگاه پایش در ادامه مسیر چه کاری انجام می‌دهد؟

سامانه باشگاه پایش در ادامه مسیر خود قرار است سامانه نهایی بر اساس پایلوت تیم‌های تخصصی را تولید کند. همچنین  توسعه و هدایت تیم‌ها و زیرتیم‌ها به موضوعات تخصصی و  طراحی روش اداره داخلی تیم‌های تخصصی در ادامه مسیر این سامانه تعریف شده است. سامانه باشگاه پایش همچنین در ادامه مسیر خود ساماندهی رسوب دانش ایجادشده و ایجاد مسیر معرفی تیم‌ها به بهره‌برداران در دستور‌‌کار خود قرار داشته و به‌دنبال این است که دیدگاه باشگاه پایش را برای دیگر فعالیت‌های پژوهشی توسعه دهد.

سامانه باشگاه پایش با کدام بخش‌های دیگر دانشگاه ارتباط دارد؟

سامانه باشگاه پایش با دبیرخانه پایش برای هماهنگی و همراهی با برنامه‌های علمی پایش هماهنگی خواهد داشت. همچنین  کتابخانه مرکزی نیز برای دسترسی به پایان‌نامه‌ها و ذخیره‌سازی محتوای تعاملی و رسوب دانش ارتباط دارد. این سامانه همچنین با واحد الکترونیکی برای برگزاری تله کنفرانس و همکاری در تولید سامانه نهایی و شبکه آزمایشگاهی و مراکز تحقیقاتی برای دسترسی به آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ارتباط دارد. مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر بخش‌های دانشگاه خواهد بود که سامانه باشگاه پایش با آن ارتباط دارد. همچنین با مراکز رشد برای بهره‌برداران بالفعل پایان‌نامه‌ها و معاونت‌های موضوعی برای ارتباط با ساختار رسمی پژوهشی دانشگاه نیز ارتباط برقرار خواهد کرد.

تعداد پایان‌نامه‌ها در تیم‌های ایجادشده