تاریخ : Sun 07 Feb 2021 - 00:05
کد خبر : 51317
سرویس خبری : دانشگاه

ادعای اجرا نشدن مصوبات هیات امنا درست نیست

دکتر ولایتی مطرح کرد

ادعای اجرا نشدن مصوبات هیات امنا درست نیست

مراسم گرامیداشت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شعار «دانشگاه آزاد اسلامی، مولود انقلاب اسلامی» صبح دیروز در سالن همایش کتابخانه مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد.

دکتر طهرانچی: باید در دانشگاه آزاد با تأسی از اندیشه های امام(ره) یک تحول بزرگ ایجاد شود

به گزارش «فرهیختگان»، مراسم گرامیداشت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شعار «دانشگاه آزاد اسلامی، مولود انقلاب اسلامی» صبح دیروز با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت حضوری و مجازی در سالن همایش کتابخانه مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور مجازی روسا و دبیران هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها برگزار شد، دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی به ایراد سخنانی پرداختند.

  دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است

دکتر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و ‌گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی درواقع احیای اسلام بود، گفت: «تفکرات ضداسلامی سعی داشتند اسلام را به فراموشی بسپارند، اما اسلام همیشه زنده است و درطول 1400سال گذشته هرگاه در معرض خطر قرار گرفت، احیا شد و هر روز و هربار زنده‌تر از گذشته است.»

وی با بیان اینکه ایران همواره پرچمدار اسلام و تمدن اسلامی بوده است، گفت: «مردم ایران هیچ‌گاه در فداکاری برای اسلام کم نگذاشتند. 42 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد. در ابتدای پیروزی، بیگانگان و عوامل ضدانقلاب گمان می‌کردند عمر انقلاب اسلامی کوتاه است، اما همه آنها رفتنی شدند و انقلاب اسلامی مانده است. دیدیم که ایران اسلامی ماندگار شد.»

رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «ایران 200 سال تحت سلطه و فشار اجانب بود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که انقلاب اسلامی انجام داد، این بود که ایران را نجات داد و آزاد کرد و اکنون می‌بینیم که آمریکا و اروپا در مواجهه با آن عاجز هستند و ان‌شاءالله انقلاب اسلامی پیروز است؛ چراکه انقلاب اسلامی متعلق به مردم است و مردم ایران، انقلابی هستند. به این دلیل که مردم ایران، مردمی بافرهنگ، متدین و پشتیبان انقلاب هستند، این انقلاب پیروز خواهد ماند.» 

دکتر ولایتی پیشرفت علمی را یکی از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: «در سایه جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه‌ها توسعه یافته و جمعیت دانشجویی رشد داشته است و ازجمله این دستاوردها شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی است و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است و البته در زمینه کیفیت، کارهای زیادی باید انجام داد و با تلاش دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همکاران ایشان این فعالیت‌ها با جدیت دنبال می‌شود.»

وی تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی باید هم علم داشته باشد و هم فرهنگ و باید برای فرهنگ هم به اندازه علم ارزش قائل شد، چراکه علم مطلق و بدون فرهنگ، آسیب‌رسان است. علم باید توسط فرهنگ مهار شود و جهت‌گیری و جهت‌یابی داشته باشد.»

  رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مدارس سما باید در تعلیم و تربیت نمونه باشند و تربیت در آن مقدم باشد و عنوان اسلامی هم باید بامسما باشد و ازسوی دیگر هم انتظار می‌رود با حضور دکتر خسروپناه، معاون علوم‌انسانی و هنر و بقیه بخش‌ها این دانشگاه پیشتاز حوزه علوم‌انسانی هم باشد و در اتحاد با حوزه علمیه، علوم‌انسانی را پیشرفت دهد. امروز علوم‌انسانی اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در غرب هرجا مکاتب مختلف غیرالهی، علوم‌انسانی را از حوزه الهی خارج کردند، به بن‌بست رسیدند و تجربه تلخی برای آنها شد. باید از این تجربه استفاده کرد و اسلام را در مرکز ارزش‌های بزرگ فرهنگی قرار داد.»

  دکتر ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «برخی می‌گویند هیات امنا موضوعی را تصویب می‌کند، اما اجرا نمی‌شود؛ به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست و هر آنچه متناسب با امکانات دانشگاه تصویب می‌شود، به اجرا درمی‌آید. دانشگاه آزاد اسلامی دولتی نیست و باید هزینه‌های خود را تامین کند و روی پای خود بایستد.»

  وی به اقدامات اخیر تیم مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «مصوبات خوبی در جلسه اخیر هیات امنای دانشگاه در جهت افزایش حقوق و مزایا تصویب شد که حتما اجرایی می‌شود. اساتید و معلمان باید زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند و ان‌شاءالله باز هم در این زمینه مصوباتی خواهیم داشت. اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی یقین بدانند که همت مسئولان این است که دانشگاه آزاد اسلامی به‌سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند و فعالیت‌هایی که در حوزه علم و فرهنگ صورت گرفته، تداوم یابد تا دانشگاه به‌لحاظ فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی آبرومند باشد.»

  حرکت بر مدار تحول الزام اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با شعار «دانشگاه آزاد اسلامی، مولود انقلاب اسلامی» در سالن همایش کتابخانه مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد، ضمن تبریک و بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: «در این ظلمت‌کده جهانی، امام‌خمینی(ره) پرچمی را برافراشتند و مردانه به‌پای آن ایستادند تا انقلابی رقم بخورد که 42 سال پایدار بماند و مقام‌معظم‌رهبری نیز ادامه‌دهنده راستین خط رهبر کبیر انقلاب اسلامی هستند.» 

وی با بیان اینکه جلسه امروز با حضور رئیس هیات موسس و هیات امنا، اعضای هیات‌رئیسه و روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها به‌دلیل شرایط موجود به‌صورت مجازی برگزار شده است، اظهار داشت: «در این جلسه که جشن پیروزی انقلاب اسلامی است، پیرامون دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی در گام دوم دانشگاه صحبت خواهد شد.»

  دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب به‌دنبال تحول است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری در 14 خردادماه سال‌جاری گفت: «مقام‌معظم‌رهبری بسیار زیبا و فرزانه، حضرت امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان امام تحول به ما معرفی کردند که تمام تحولات خود را از خدا می‌دانست. اگر به این فرمایشات توجه کنیم، به نکته‌های مهمی پی خواهیم برد که هر تحولی به آن نیاز دارد و دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم که به‌دنبال تحول است، باید از این فرمایشات نهایت بهره را ببرد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه به فرموده مقام‌معظم‌رهبری هر تحولی نیاز به یک پشتوانه فکری دارد، تصریح کرد: «رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید دارند که هر حرکت بی‌پشتوانه فکری را نمی‌توان تحول دانست، بنابراین باید از دارایی‌های معنوی خود در این زمینه استفاده کنیم که این دارایی‌ها عبارتند‌ از: احکام اسلام، مقررات اسلامی، آیات کریمه قرآن و کلام اهل‌بیت(ع). درواقع باید با استفاده از این دارایی‌های معنوی، تحول ایجاد کنیم. همچنین مقام‌معظم‌رهبری می‌فرمایند «هر تحولی به تحولات بینشی و فرهنگی نیاز دارد و تحولی که امام‌خمینی(ره) در انقلاب اسلامی رقم زدند، یک تحول مبتنی‌بر پشتوانه فکری و فرهنگ‌سازی هفت‌گانه است.»

دکتر طهرانچی با اشاره به فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری درخصوص تحولات هفت‌گانه‌ای که امام‌خمینی(ره) ایجاد کردند، گفت: «مقام‌معظم‌رهبری می‌فرمایند «یک تحول، تحول در روحیه‌ خمودگی و تسلیم ملت بود»، به‌طوری‌که امام‌خمینی(ره) ملت خمود و تسلیم را به یک ملت مطالبه‌گر تبدیل کردند. تحول دیگر، تحول در نگاه مردم به خودشان و به جامعه‌شان بود که نگاه حقارت‌پندارانه آنها را به احساس عزت و اعتماد به نفس تبدیل کردند تا خودشان نوع حکومت را تعیین کنند.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «براساس همین تحول ایجادشده توسط امام‌خمینی(ره) است که مردم 42 سال فراگرفته‌اند که باید در اتفاقات مهم کشور سهیم باشند. جنگ تحمیلی و عبور از فتنه‌ها با حضور مردم نشان داد که مردم درک کرده‌اند که می‌توانند مثمرثمر باشند.»  وی با اشاره به اینکه مقام‌معظم‌رهبری می‌فرمایند «یک تحول دیگر از سوی امام‌خمینی(ره)، تحول در مطالبات اساسی مردم بود، به‌طوری‌که امام‌خمینی(ره) مطالبات حقیر، کوچک، محلی و محدود ملت را با شعار «نه شرقی، نه غربی» به مطالبه‌ استقلال و آزادی و امور اساسی، بزرگ، انسانی و جهانی تبدیل کردند»، ادامه داد: «بر همین اساس، امروز ایران اسلامی به جایی رسیده که دشمن نمی‌تواند با تحریم، ملت را از پای درآورد، چراکه مطالبات این مردم اساسی است.»

  دکتر طهرانچی تاکید کرد: «اکنون نیز که دانشگاه آزاد اسلامی در دوره تحول خود به‌سر می‌برد، برخی به‌عمد می‌خواهند افق دید اساتید بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را پایین آورده و آن را کوچک جلوه دهند.» 

وی در ادامه تصریح کرد: «مقام‌معظم‌رهبری می‌فرمایند «تحول دیگری که امام‌خمینی(ره) رقم زدند، تحول در نگاه به دین بود.» درواقع امام‌خمینی(ره) دین را به متن جامعه آوردند و یک تغییر بسیار بزرگ در نگاه مردم به دین ایجاد کردند و امروز ما نیز همان تحول را نیاز داریم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «مقام‌معظم‌رهبری همچنین می‌فرمایند «یک حوزه دیگر از تحولی که امام‌خمینی(ره) به‌وجود آوردند، تحول در نگاه به نسل جوان بود؛ ایشان به فکر و عمل جوانان اعتماد کردند؛ این به‌معنای واقعی کلمه یک تحول بود.»

دکتر طهرانچی افزود: «مقام‌معظم‌‌رهبری می‌فرمایند «تحول مهم دیگری که امام‌خمینی(ره) به‌وجود آوردند که شاید از بعضی از این تحولات مهم‌تر هم بود، تحول در نگاه به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها بود. امام‌راحل در دل مردم قرار داد که بدانند ابرقدرت‌ها شکست‌پذیر و ضربه‌پذیر هستند.» دیگر تحولی که از دیدگاه مقام‌معظم‌رهبری توسط امام راحل ایجاد شد، تحول در نگاه به آینده بود که به ایجاد تمدن نوین اسلامی منجر شد. امروز مردم به‌دنبال این هستند که تمدن نوین اسلامی را تشکیل داده و اتحاد عظیم اسلامی را به‌وجود آورند و امت اسلامی را تشکیل دهند.»

  برجسته‌ترین خصوصیت امام‌خمینی(ره) روحیه تحول‌خواهی و تحول‌انگیزی است

وی خاطرنشان کرد: «امام‌خمینی(ره)، مفهوم انتظار را نیز برای ملت ایران تغییر دادند و مردم را از «منتظر خانه‌نشین» به «منتظر فعال» تبدیل کردند. نقش امام(ره) در ایجاد این تحول مانند یک فرمانده داخل میدان بود. رهبر کبیر انقلاب اسلامی در تمام حوادث ازجمله جنگ تحمیلی، در میانه میدان حضور داشتند. درواقع بنا به فرمایش مقام‌معظم‌رهبری، مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیت امام‌خمینی(ره)، روحیه تحول‌خواهی و تحول‌انگیزی ایشان است. درخصوص ایجاد تحول، نقش امام(ره) نقش یک معلم، استاد و مدرس نبود، بلکه نقش یک فرمانده داخل در عملیات و نقش یک رهبر به‌معنای واقعی کلمه بود.»

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه برای ایجاد تحول باید از امام‌خمینی(ره) درس بگیریم، گفت: «هر جامعه زنده و پویایی به تحول احتیاج دارد. ما نیز امروز در بخش‌های مختلف به یک تحول نیاز داریم. مقام‌معظم‌رهبری می‌فرمایند «در زمینه‌ مسائل آموزشی واقعا احتیاج به تحول داریم. تحول در زمینه مسائل آموزشی این است که آموزش‌های دانشگاهی، دبیرستانی و حتی دبستانی را، آموزش‌های عمقی قرار دهیم؛ عمقی و کاربردی، نه صرفا حفظی. درس‌ها و بحث‌های فایده‌محور را مطرح کنید» و ما باید بر همین اساس حرکت کنیم.»

  دانشگاه‌ها نیازمند دروس فایده‌محور و حرکت تحولی هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌ها نیازمند دروس فایده‌محور و حرکت تحولی هستیم، تصریح کرد: «به فرموده مقام‌معظم‌رهبری، دانشگاه یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است و استادان نقش ویژه‌ای در فرآیند ساخت و پرورش قوه عاقله برای اداره کشور دارند و اگر دانشگاه بخواهد این نقش را درست ایفا کند، الزاماتی وجود دارد که این الزامات شامل «درگیر شدن با مسائل کشور»، «تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان» و «صیرورت و تحول مستمر و دائمی در محیط دانشگاه» است که باید موردتوجه قرار گیرد. نگاه تحولی مقام‌معظم‌رهبری یک نگاه جریانی است و نگاه لحظه‌ای نیست؛ این یک مسیر فکری است.»

  باید در دانشگاه آزاد اسلامی با تأسی از اندیشه‌های امام‌خمینی(ره) یک تحول بزرگ ایجاد شود

وی در ادامه، خطاب به روسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ما امروز در دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به تحول و حرکت تحولی داریم و باید با تأسی از اندیشه‌ها و مکتب امام‌خمینی(ره) که یک تحول بزرگ ایجاد کردند، در این مسیر حرکت کنیم.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحول در اجتماع، مبتنی‌بر تحول افراد آن جامعه است، گفت: «باید در یک جامعه متحول، تک‌تک افراد تحول‌خواه باشند. به فرموده مقام‌معظم‌رهبری، «امام‌خمینی(ره) تحول‌خواه و تحول‌آفرین بودند» و ما نیز باید از این مکتب درس بگیریم.»  وی افزود: «اگر بخواهیم در جامعه‌ای تحول ایجاد شود، مواردی ازجمله «اثرات متقابل فرد و جامعه»، «خانواده به‌عنوان هسته بنیادین جامعه»، «نمادها و اسطوره‌ها»، «اقطاب اثرگذار»، «فرهنگ جامعه»، «نقش رهبران» و «مودت و عداوت به‌عنوان نیروی جاذبه و دافعه بین عناصر اجتماع» بسیار حائز اهمیت است.»

  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «هر جامعه‌ای برای اینکه بخواهد تحول ایجاد کند، نیازمند مودت است. در فرهنگ سازمانی و برای رقم زدن تحول چیزی که ما را به هدف نزدیک می‌کند، مودت است.»

  مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با مودت به‌سمت حرکت تحولی قدم بردارد

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه اوج مودت در انقلاب اسلامی ایران قابل‌مشاهده است، خطاب به روسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «متاسفانه برخی به‌دنبال این هستند که مانع مودت شوند و کسانی که مودت می‌آفرینند را حذف کنند، بنابراین لازم است تمام خانواده دانشگاه آزاد اسلامی دست در دست هم و با مودت به‌سمت حرکت تحولی قدم بردارند.»

  حرکت تحولی نیازمند پشتوانه فکری، بسترسازی، فرهنگ‌سازی و پیاده‌سازی است

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در این دانشگاه یک باید و الزام وجود دارد و آن حرکت بر مدار تحول است، اظهار داشت: «اگر دانشگاه آزاد اسلامی بر مدار تحول حرکت نکند، هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. ما در حرکت تحولی به پشتوانه فکری، بسترسازی و فرهنگ‌سازی و درنهایت پیاده‌سازی نیاز داریم.» 

وی خاطرنشان کرد: «ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه ازجمله ارکان تحول دانشگاه آزاد اسلامی است که مدنظر مقام‌معظم‌رهبری است که باید با دقت و تلاش پیگیری شود.»

دکتر طهرانچی افزود: «تحول دارای الزاماتی است که شامل دانش و برنامه‌ریزی (پشتوانه فکری و مدل برنامه‌ریزی)، بینش و فرهنگ (تغییر نگاه، روحیه و سطح مطالبات) و کنش و پیاده‌سازی (پرهیز از کار سطحی و دم‌دستی و دفعی) است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقدمه تحول رفتاری، تحول در بینش و نگرش است، گفت: «در نگاه سنتی، افزایش درآمد با افزایش دانشجو و افزایش دانشجو برمبنای افزایش رشته‌محل صورت می‌گرفت، اما در نگاه تحولی که در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، افزایش درآمد با افزایش توان حل مساله مرتبط است و افزایش دانشجو برمبنای توجه به نیاز اشتغال منطقه خواهد بود.»

وی افزود: «با اینکه از سال 93 تا 98 شاهد افزایش رشته در دانشگاه آزاد اسلامی بودیم، اما این اتفاق نه‌تنها منجربه افزایش تعداد دانشجو نشد، بلکه تعداد دانشجویان با کاهش چشمگیری نیز روبه‌رو شد، اما با تحولی که در دانشگاه صورت گرفت، امروز جمعیت دانشجویی به یک میلیون و 170 هزار نفر رسیده که 150 هزار نفر رشد داشته است. دلیل این مساله، اضافه شدن رشته‌های دانشگاهی نبود، بلکه تحول در نگاه، اعتماد به واحدها و حرکت مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه بود. درواقع به مردم ثابت کردیم که برای فرهنگ، اشتغال و ارتباطات فرزندان آنها حساس بوده و تمام توان خود را به کار می‌بریم.»

  دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال تبدیل به دانشگاهی «پرورش‌گر و توسعه‌دهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» است

دکتر طهرانچی تاکید کرد: «به‌دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی، «پرورش‌گر و توسعه‌دهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» باشد. بر این اساس، با اتکا به توان مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، یک برنامه تحولی مبتنی‌بر 10 بسته کاری شامل «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «ارتقای تربیت، اخلاق معنوی و هویتی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مساله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین»، «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» تهیه شده است.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «این برنامه تحولی یک شروع بود که ان‌شاءالله با همراهی تمامی مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، سال آینده، سال اقدامات پیاده‌ساز برنامه تحولی باشد.»

  وی در پایان ضمن قدردانی از حمایت‌های دکتر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «به‌حق ایشان در حرکت تحولی که در دانشگاه آزاد اسلامی رقم خورده، نقشی اساسی داشته و با حمایت‌های بی‌دریغ پشتوانه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی هستند.»

  سخنرانان دیگر مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب چه گفتند؟

 در این نشست سه‌ساعته جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن تشریح اقدامات صورت‌گرفته در حوزه متبوع خود به بیان برنامه‌های تحولی و در دست اجرا و همچنین ارائه نقطه‌نظرات و دیدگاه‌ها در این رابطه پرداختند.  علی سروری‌مجد، رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی امور استان‌ها در این مراسم با تبریک ولادت با‌سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و دهه مبارک فجر، گفت: «نشست مجازی روسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حضور هیات‌رئیسه این دانشگاه در چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی، مولود انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود.»  وی افزود: «در این جلسه برنامه‌های تحولی یک سال گذشته معاونت‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی و اقدامات آتی مطرح می‌شود.»

  هیات‌ممیزه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به 2 هیات‌ممیزه افزایش یافت

بیژن رنجبر، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با اشاره به ارتقای علم‌وفناوری در این دانشگاه، اظهار داشت: «فعالیت‌های خیلی خوب و چشمگیری در این خصوص انجام شده است. در همین راستا طرح حق جذب سرآمدن علمی دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور افزایش ‌انگیزه اعضای هیات‌علمی جهت افزایش کیفیت تولیدات علمی در مسیر انجام پژوهش‌های تاثیرگذار و ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی به تصویب هیات‌امنای مرکزی رسید.» 

وی اظهار داشت: «آن دسته از اعضای هیات‌علمی که بتوانند در مجلات یک درصد اول فهرست موضوعی مقالات خود را به چاپ برسانند یا تولیدات علمی آنها به دلیل کیفیت بالا در لیست مقالات پراستناد Highly Cited  پایگاه کلاریویت آنالیتیکس (Web of Science) قرار گیرد نیز مشمول دریافت این حق جذب خواهد بود. همچنین اعضای هیات‌علمی دارای شاخص h اسکوپوس بالا نیز از این طرح بهره‌مند خواهند شد.» 

رنجبر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای 24 هزار عضو هیات‌علمی است، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با این حجم استاد تنها دارای یک هیات‌ممیزه بود و فرآیند ارتقای اعضای هیات‌علمی به کندی و طی چند سال انجام می‌شد.» 

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «با کمک دکتر طهرانچی و با همکاری و موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیات ممیزه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به 2 هیات‌ممیزه افزایش یافت. این دو هیات‌ممیزه با عدالت آموزشی یکسان، پرونده‌ها را بررسی می‌کنند. این موضوع سبب شد در بازه زمانی 26 شهریورماه 99 تا 5 بهمن‌ماه 99، 467 پرونده اعضای هیات‌علمی ارتقا پیدا کند.

  باید از اساتید انقلابی و توانمند این دانشگاه در سراسر کشور بهره ببریم

محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با ذکر احادیثی درخصوص بافضیلت‌ترین و بادوام‌ترین اعمال، گفت: «انقلاب اسلامی عمل صالحی بود که پایداری خود را تا به امروز همواره با ابهت و با استقامت حفظ کرده است.» 

شریفانی اظهار داشت: «مقام‌معظم‌رهبری نیز بعد از امام خمینی(ره) به‌خوبی از نظام جمهوری اسلامی ایران پاسداری کردند و در مواقع بحرانی کشور نظام را به شایستگی هدایت و رهبری کردند.» 

وی با تاکید بر گستردگی و جامعیت دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: «باید از اساتید انقلابی، توانمند و با بصیرت این دانشگاه در سراسر کشور بهره ببریم و سلسله‌نشست‌هایی با محوریت تبیین انقلاب اسلامی برای دانشجویان برگزار خواهد شد.»

  تعداد مجلات به‌روز و فعال از 38 مورد در سال 97، به 125 نشریه افزایش یافته است

عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این مراسم، اظهار داشت: «ساختارمند کردن نظام آموزشی و پژوهشی فعال، کارآمد و پایدار با رویکرد حکمت بنیان، ساماندهی تحقیقات علوم انسانی و هنر در جهت بومی‌سازی و نیازهای شهری، استانی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی، نهادینه کردن نوآوری و نظریه‌پردازی در راستای تولید علوم انسانی و هنری اسلامی ایرانی و تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به مرجعیت علمی و کاربردی در مسیر پیوند علوم انسانی و هنری با نظام و جامعه اسلامی از اهداف این معاونت است.»

  معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «برای تحقق اهداف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، گفتمان‌سازی، تعالی برنامه آموزشی، برگزاری کرسی‌های علمی، توانمندسازی اساتید و تعالی نشریات تخصصی علوم انسانی و هنر را در دستور‌کار قرار دادیم.» 

وی خاطرنشان کرد: «حاکم کردن رویکرد توحیدی و حکمت بنیان در فرآیند تعالی علوم انسانی و هنری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تقویت زیرساخت‌های علوم‌انسانی و هنر دانشگاه، بهره‌مندی از ظرفیت‌های علوم انسانی و هنری دانشگاهی و حوزوی داخلی و بین‌المللی، رویکرد مناسب به رشته‌ها و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و فلسفه‌های مضاعف علوم انسانی و هنری، حمایت از حرکت‌های گفتمانی و پژوهش‌های نوآورانه در مسیر تعالی علوم انسانی و هنری و... ازجمله مأموریت‌های معاونت علوم انسانی وهنر دانشگاه آزاد اسلامی است.»  خسروپناه از راه‌اندازی 25 نشریه جدید در حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «تعداد مجلات به‌روز و فعال از 38 مورد در سال 97، به 125 نشریه در سال جاری افزایش یافته است.»

  ایجاد رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

همچنین جواد علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با اشاره به شکل‌گیری شورای تحول، گفت: «برگزاری جلسات متعدد دوجانبه با اعضای هیات‌علمی کمیته‌های تخصصی سراسر کشور، فعال کردن تفاهمنامه‌های منعقده با شورای عالی استان‌ها، نیروی دریایی ارتش، راه‌اندازی شبکه تحولی در دو استان خراسان رضوی و مرکزی و... از نتایج تشکیل این شوراست.»

  وی با تاکید بر کفایت علمی دستاوردهای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: «در این راستا جلسات پیش‌دفاع به‌صورت متمرکز با حضور هیات تخصصی، دانشجو و استاد راهنما برگزار و از دستاوردهای علمی در حضور هیات تخصصی ملی انجام شد.» 

علمایی ادامه داد: «یک مرحله‌ای شدن فرآیند دفاع و تسویه‌حساب، تنوع در مستندات مستخرج از رساله برای دانشجویان دکتری، افزایش سطح علمی دانشجویان دکتری، معافیت سه ترم شهریه پس از پیش‌دفاع و مستندسازی مقالات مستخرج از رساله در مجلات دانشگاه آزاد اسلامی از مزایای طرح کفایت علمی دستاوردهای دانشجویان دکتری است.»  

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «ایجاد رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای، تدوین 3 رشته جدید دکتری حرفه‌ای کشاورزی برای نخستین بار در آموزش عالی کشور با محوریت امنیت غذایی، مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در تنظیم سند ملی امنیت غذایی کشور، تشکیل دانشکده‌های موضوعی، ایجاد کمیته‌های تخصصی برنامه‌ریزی درسی، مأموریت‌محور کردن استان‌ها و واحدهای دانشگاهی و تدوین و نهایی شدن 5 عنوان نظام موضوعات جدید در حوزه کشاورزی از اقدامات امور آموزش، گسترش و برنامه‌ریزی درسی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی است.» 

وی در پایان خاطرنشان کرد: «‌این معاونت برای آموزش غیرحضوری اقداماتی ازجمله تشکیل ستاد آموزش غیرحضوری در استان‌ها و واحدهای دانشگاهی، تدوین شیوه‌نامه آموزش غیرحضوری در دانشگاه آزاد اسلامی و تدوین دستورالعمل فاصله‌گذاری هوشمند انجام داده است.»

  تدوین برنامه کلان پیشبرد فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: «برنامه کلان پیشبرد فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اولویت‌های فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی در4 محور کشاورزی (غذا و دارو)، توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و موردنیاز توسعه منطقه‌ای مناطق مختلف کشور، توسعه محصولات و فناوری‌های پیشرفته و اقتدارآفرین و توسعه فناوری‌های نرم و توسعه دانش‌بنیان فرهنگ و هنر تدوین شده است.» 

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «تدوین و تصویب آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در هیات‌امنای دانشگاه و صدور مجوز تاسیس 30 سرای‌نوآوری براساس آن، تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات‌علمی دانشگاه و آغاز فرآیند اجرای آن از دی‌ماه 99، برگزاری رویداد به‌هم‌رسانی شتاب‌دهنده‌های کل کشور و واحدهای دانشگاهی نیازمند توسعه فناوری و نوآوری، رویدادهای فناورانه، ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز رشد دانشگاه، ایجاد آزمایشگاه و کارگاه مرکزی در واحدهای دانشگاهی و درآمدزایی از آنها براساس آیین‌نامه، جذب سه عنوان قرارداد کلان با وزارت نفت و... از جمله اقدامات این معاونت است.» 

وی از ایجاد شتاب‌دهنده ملی شمسا و برج فناوری قریب خبر داد و افزود: «شتاب‌دهنده شمسا (شتاب‌دهنده مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری) برای شتابدهی به شتاب‌دهنده‌ها ایجاد و راه‌اندازی شده و به‌عنوان شتاب‌دهنده شتاب‌دهنده‌ها عمل می‌کند.»

  «مکتبی بودن» و «مردمی بودن» 2 ویژگی انقلاب اسلامی است

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم «مکتبی بودن» و «مردمی بودن» را دو ویژگی انقلاب اسلامی دانست و گفت: «مهم‌ترین وظیفه ما ایجاد تحول از پایگاه دین برای کنشگری مردم(دانشگاهیان) است. برای این تحول، تحول در نوع نگاه به فرهنگ و نگاه به مردم ضروری است. همراه این تحول، بسترسازی، تسهیل اقتضائات و رفع موانع مهم است.»

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی تمدن‌ساز است، اظهار داشت: «دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به فرهنگ به‌عنوان یک زیرساخت نگاه می‌کند، از این رو معاونت فرهنگی و اجتماعی در این دانشگاه دارای جایگاه ویژه و قدرتمند است.»

  عبور از تمرکزگرایی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است

محمدمهدی فداکار، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر اینکه عبور از تمرکزگرایی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، گفت: «در راستای این حرکت اختیارات زیادی به استان‌ها واگذار شده است.»

وی درخصوص تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به رسمی گفت: «تبدیل وضعیت کارکنان دارای شرایط پس از استعلام گزینش به‌زودی انجام خواهد شد و تاکنون بیش از هزار مورد بازخریدی کارکنان صورت گرفته است.»

  فداکار تاکید کرد: «امیدواریم نظام پرداخت حقوق و دستمزد که ماه‌ها روی آن کار کارشناسی شده، در جلسه پیش از سال جدید هیات‌امنای مرکزی به تصویب برسد.»

  وی با اشاره به شرایط جدید بیمه تکمیلی کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: «به‌منظور افزایش رفاه و رضایتمندی کارکنان و اساتید، موضوع بازنگری و واگذاری خدمات بیمه‌ای دانشگاه در دستور‌کار قرار گرفت. در همین راستا مناقصه بیمه مازاد درمان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و شرکت بیمه ملت در سال 1400-1399 انتخاب شد.» 

فداکار اظهار داشت: «در قرارداد سال بیمه‌ای جدید، علاوه‌بر افزایش سقف تعهد خدمات دندانپزشکی از 7 میلیون ریال به 15 میلیون ریال به‌صورت شناور خانواده، پوشش ویزیت و دارو نیز به تعهدات سال‌های گذشته افزوده شده است.» 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «همچنین مقرر شد در‌صورت مراجعه بیمار به مراکز غیرطرف قرارداد، بازپرداخت خسارت و هزینه‌های درمان در مدت 7 الی 10 روز پس از ارائه اسناد هزینه، انجام شود.»

  دانشگاه آزاد اسلامی به مسیر علمی و پژوهشی خود بازگشت

سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی همچنین در این مراسم به ارائه گزارشی از برنامه‌های علمی پدافند غیرعامل و همایش ملی مجازی پاندومی کرونا پرداخت. 

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مباحث پژوهشی موردنیاز کشور به‌خوبی عمل می‌کند، اظهار داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر به مسیر علمی و پژوهشی خود بازگشت و با برگزاری کنفرانس‌های متعدد ازجمله همایش ملی مجازی پاندومی کرونا نقش خود را در پیشگیری و مهار بیماری کرونا به‌خوبی ایفا کرد.»

  آقامیری با بیان اینکه کرونا دیگر بیماری نیست، بلکه تبدیل به بحرانی شده که دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، عاطفی، خانوادگی و... است، تصریح کرد: «همایش ملی مجازی پاندومی کرونا در پنل‌های مختلف، سبک زندگی، حقوق و روابط بین‌الملل، اقتصاد، مدیریت، رسانه و فضای مجازی و پنل سلامت و فناوری و آموزش به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.»

  وی تاکید کرد: «اندیشمندان در این همایش با ارزیابی و بازیابی دقیق از فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری فرمایشات ایشان را از نظر تئوری محقق کردند.»

  تشریح طرح هیات‌علمی نوع «الف» و «ب» در دانشگاه آزاد اسلامی

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی درخصوص طرح هیات‌علمی نوع «الف» و «ب» دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

  وی خاطرنشان کرد: «تشویق اعضای هیات‌علمی به پژوهش‌های برون‌سازمانی، فعالیت‌های فناورانه و فرهنگی، تشویق اعضای هیات‌علمی به امور اجرایی و نظارتی، افزایش حقوق اعضای هیات‌علمی نوع «الف»، افزایش هدفمند حق جذب اعضای هیات‌علمی، کاهش ساعت موظفی اعضای هیات‌علمی «ب» علی‌رغم حفظ وضعیت تمام‌وقتی و حق بیمه کامل برای هیات‌علمی نوع «ب» از اهداف این طرح است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: «اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت نوع «الف» دانشگاه آزاد اسلامی موظف به انجام نظام‌مند 32 ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته، تدریس، راهنمایی پایان‌نامه و رساله دکتری، پژوهش‌های برون‌سازمانی، فعالیت‌های فناورانه و مشاوره، داوری مقاله، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه، مدیریت آزمایشگاه، کارگاه یا کلینیک و... هستند.» 

نجفی اظهار داشت: «همچنین اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت نوع «ب»، موظف به انجام نظام‌مند 16 ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته، تدریس، راهنمایی پایان‌نامه و رساله دکتری، مشاوره فرهنگی‌ـ تربیتی دانشجویان، پژوهش‌های برون‌سازمانی و... هستند.»

  در این مراسم علاءالدین بروجردی معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی، احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، بهروز طهماسب‌کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی، سیروس صابری مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حراست، عنآیت‌الله ملکی‌تبار رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات، محسن نفر معاون علوم پزشکی، مجید مشکینی مشاور و نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در هیات‌های امنای استانی و محمد علی‌اکبری مشاور رئیس دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش حضور داشتند.