تاریخ : Sun 07 Feb 2021 - 09:36
کد خبر : 51308
سرویس خبری : ورزش

جدال سرنوشت‌ساز آنفیلد

لیورپول و سیتی امشب حساس‌ترین دیدار فصل را برگزار می‌کنند

جدال سرنوشت‌ساز آنفیلد

جدال عصر امروز لیورپول و منچسترسیتی در آنفیلد می‌تواند یکی از هیجان‌انگیز‌ترین دیدارهای این فصل لیگ برتر انگلیس باشد. دو مدعی اصلی قهرمانی لیگ در سال‌های اخیر که رقابت نزدیکی در فصول گذشته داشته‌اند

به گزارش «فرهیختگان»، جدال عصر امروز لیورپول و منچسترسیتی در آنفیلد می‌تواند یکی از هیجان‌انگیز‌ترین دیدارهای این فصل لیگ برتر انگلیس باشد. دو مدعی اصلی قهرمانی لیگ در سال‌های اخیر که رقابت نزدیکی در فصول گذشته داشته‌اند و این‌بار پس از قهرمانی تاریخی قرمزها در لیگ نوبت به سیتی رسیده تا بالاتر از شاگردان یورگن کلوپ در صدر جدول قرار گیرد. اختلاف 7امتیازی دو تیم در جدول باعث شده پپ گواردیولا با خیالی راحت‌تر برای این دیدار آماده شود و حتی یک تساوی در زمین حریف هم می‌تواند نتیجه‌ای قابل‌قبول برای این مربی اسپانیایی باشد.

بحران در خط‌دفاع

لیورپول این فصل دچار همان مشکلاتی شد که سیتی‌زن‌ها فصل پیش با آن دست به گریبان بودند و درنهایت باعث شد این تیم خیلی زود رقابت بر سر قهرمانی را به قرمزها ببازد و از قهرمانی ناامید شود. کلوپ این فصل با مشکل مصدومیت مدافعان میانی‌اش روبه‌رو شده و نفرات مهمی‌ چون ویرجیل فن‌دایک، جو گومز و جوئل ماتیپ را یکی پس از دیگری از دست داد تا مجبور شود از هافبک‌های تیمش همچون فابینیو و هندرسون در این پست استفاده کند. این مربی آلمانی نهایتا در نیم‌فصل دو مدافع جدید به خدمت گرفت تا شاید مشکلاتش در این قسمت برطرف شود اما شکست خانگی هفته قبل برابر برایتون نشان داد هنوز تیم در فرم خوبی قرار ندارد.

لیورپول فعلا شرایط چندان خوبی در جدول ندارد و با 40امتیاز در رده چهارم قرار گرفته است. با این شرایط ناکامی ‌در مسابقه امروز می‌تواند کار قرمزها را در ادامه فصل برای ماندن در کورس قهرمانی سخت‌تر کند و حتی کسب سهمیه لیگ قهرمانان را نیز به خطر بیندازد. تیم کلوپ که در 68بازی پیاپی خانگی بدون شکست مانده بود برابر برایتون دومین باخت پشت‌سر هم در آنفیلد را تجربه کرد و درصورتی که امروز نیز این اتفاق رخ دهد برای نخستین‌بار در 57سال اخیر خواهد بود که این تیم در سه بازی پیاپی خانگی مغلوب حریفان می‌شود.

روی کاغذ شانس سیتی‌زن‌ها بیشتر از حریف به‌نظر می‌رسد. آنها هر 13بازی قبلی خود را در لیگ برده‌اند و در فرم ایده‌آلی قرار دارند که می‌تواند برای لیورپول خطرناک باشد اما نکته مهم این است که قرمزها در طول این فصل بیشتر برابر تیم‌هایی به مشکل خورده‌اند که مقابل قهرمان لیگ بازی کاملا دفاعی ارائه می‌دادند و در زمین خود تجمع می‌کردند، درحالی که سیتی مطمئنا برابر لیورپول چنین تاکتیکی نخواهد داشت و میزبان به‌خوبی می‌تواند از این فرصت برای کسب امتیاز استفاده کند. قرمزها در 348دقیقه اخیر موفق به گلزنی در آنفیلد نشده‌اند و این آمار ضعیف برای تیمی ‌که می‌خواهد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند اصلا روند خوبی محسوب نمی‌شود.

آنها که سابقه نداشته پیش از این 4بازی پیاپی را در خانه بدون برد پشت‌سر بگذارند یک نگرانی دیگر نیز دارند و آن آمار عالی سیتی در خط‌دفاعی در دیدارهای اخیر است. شاگردان پپ در 21بازی اخیر خود تنها 13گل دریافت کرده‌اند و آخرین گلی که خورده‌اند به حدود یک‌ماه پیش برمی‌گردد. گواردیولا در این فصل به‌خوبی توانسته با به خدمت گرفتن روبن دیاز و ناتان آکه، ضعف خط‌دفاعی خود را برطرف کند و حالا به لطف عملکرد عالی مدافعانش دوباره خود را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ مطرح کرده است.

تردید کلوپ در استفاده از نفرات جدید

یورگن کلوپ، سرمربی قرمزها درباره اوزان کاباک و بن دیویس، دو بازیکن جدید تیمش در خط‌دفاع گفت: «ما فرصت زیادی برای آماده‌سازی و هماهنگی آنها با سایر بازیکنان تیم نداشتیم و نتوانستیم به‌خوبی آنها را آماده کنیم. این دو در جلسه آنالیز تیم حضور داشتند و پس از آن باید خیلی زود برای بازی‌های پیش‌رو آماده شوند.» کلوپ به‌خوبی می‌داند استفاده همزمان از این دو بازیکن به‌خصوص در دیداری حساس مثل مسابقه امروز ریسک بسیار بزرگی است اما می‌گوید اگر مجبور شود ممکن است چنین تصمیمی بگیرد. فعلا وضعیت فابینیو مشخص نیست و اگر او به این بازی برسد می‌تواند در مرکز خط‌دفاعی به میدان برود و سیزدهمین زوج متفاوت خط‌دفاعی تیم را در این مسابقه شاهد باشیم. ازسوی دیگر انتقال بازیکنانی چون فابینیو و هندرسون به خط‌دفاعی باعث می‌شود تیم در خط‌میانی آسیب‌پذیر شود و غیبت آنها به‌خوبی در میانه میدان نمایان است. با این حال کلوپ مجبور است بهترین تصمیم را برای تیمش بگیرد تا آنها همچنان بین مدعیان حاضر باشند: «بازگشت هندرسون به خط‌میانی می‌تواند به بهتر شدن تیم کمک کند. در هفته‌های اخیر اتفاقات زیادی برای ما افتاده است و بارها مجبور شدیم ترکیب تیم را تغییر دهیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. گاهی اوقات این تغییرات جواب داده و گاهی هم نه. با این حال در شرایط کنونی گزینه‌های جدیدی داریم که دست ما را بازتر می‌گذارد. این خبر خوبی برای ماست و باید تلاش کنیم بازیکنان تازه‌وارد هرچه سریع‌تر بتوانند تمام نکات درباره تاکتیک‌های تیم را یاد گرفته و به‌خوبی آن را در زمین پیاده کنند.»

کلوپ درباره شرایط دو مدافع تیمش اینچنین ادامه داد: «شاید اگر در پست دیگری بود می‌شد به‌گونه‌ای دیگر برخورد کرد و آنها را به زمین بفرستیم تا به‌تدریج با تیم هماهنگ شوند اما دفاع‌میانی پستی است که کوچک‌ترین اشتباهی در آن به قیمت شکست تیم خواهد بود و به همین دلیل باید با احتیاط درباه آنها رفتار کنیم. عملکرد آنها در تمرینات مشخص خواهد کرد که آیا در این دیدار در ترکیب قرار خواهند گرفت یا نه.»

این مربی آلمانی درباره روند ضعیف تیمش در دو دیدار اخیر خانگی افزود: «سیتی مسلما تیمی‌ بهتر نسبت به دو حریف قبلی است و اگر برابر این تیم در بهترین سطح دفاع نکنیم قطعا با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. پیش از این سابقه ارائه بازی‌های خوب برابر این تیم را داشته‌ایم و امیدوارم این‌بار هم یکی از آن نمایش‌های خوب را از تیمم شاهد باشم. ما باید تلاش کنیم در ادامه فصل کمتر امتیاز از دست بدهیم تا در ماه‌های آوریل و می ‌شرایط خوبی در جدول داشته باشیم و همچنان مدعی قهرمانی باشیم. امیدوارم این دیدار شروع امتیازگیری دوباره ما در لیگ باشد.»

مزایای مالکیت توپ

درسوی مقابل اما گواردیولا با یک بازی کمتر نسبت به یونایتد که در رده دوم جدول قرار دارد 3امتیاز هم بیشتر از همشهری خود اندوخته و برتری در این مسابقه می‌تواند سکوی پرتاب این تیم باشد تا فاصله خود را با رقبا بیشتر کنند. گواردیولا درباره شرایط تیمش و بهتر شدن عملکرد آنها به‌خصوص در فاز دفاعی گفت: «دلیل اصلی اینکه ما در کار دفاعی نمایش بهتری نسبت به گذشته داشته‌ایم این است که تقریبا 67درصد مواقع توپ را دراختیار داریم و اجازه بازی‌سازی به رقبا نمی‌دهیم. وقتی شما توپ را به‌خوبی به گردش درآورید حریف فرصت زیادی برای ایجاد حمله روی دروازه شما ندارد و در نتیجه کمتر گل می‌خورید. البته حریفان می‌توانند روی ضربات شروع مجدد یا ضدحملات به گل برسند اما با دراختیار داشتن توپ می‌توانید فرصت‌های بیشتری هم برای خود ایجاد کنید و حریف مجبور است بیشتر به کارهای دفاعی مشغول باشد. برای زدن گل شما نیاز به توپ دارید و من بر همین اساس استراتژی تیمم را تعیین می‌کنم.»

البته مسلما خریدهای او در ابتدای فصل نیز نقشی مهم و تعیین‌کننده در انسجام خط‌دفاعی سیتی داشته‌اند. تیم او فصل قبل با مصدومیت آیمریک لاپورته و جان استونز با مشکلات زیادی روبه‌رو بود اما امسال شرایط کاملا به سود آنها تغییر کرده است: «در رقابت‌هایی مانند لیگ برتر انگلیس یا بوندس‌لیگا اگر شما خط‌دفاعی ضعیفی داشته باشید و گل‌های زیادی دریافت کنید رسیدن به قهرمانی بسیار دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود. فصل قبل تعداد گل‌های خورده ما خیلی بیشتر از حد معمول بود و به همین دلیل نتوانستیم در کورس قهرمانی باقی بمانیم. اگر شما به عملکرد تیم‌های من در سیتی، مونیخ و بارسلونا نگاه کنید می‌بینید که همیشه بسیار بسیار کم گل خورده‌ایم و این دلیل اصلی موفقیت تیم‌هایم بوده است. تاکتیک تیم‌های من همیشه این بوده که در زمین حریفان بازی کنیم و تلاش می‌کنم تا توپ حداقل 50 یا 60متر از دروازه تیمم فاصله داشته باشد. به این ترتیب شانس حریف برای رسیدن به گل کاهش می‌یابد.»

گواردیولا همچنین در واکنش به صحبت‌های کلوپ که گفته بود لغو دیدار سیتی برابر اورتون و استراحت یک‌هفته‌ای این تیم در مقطع حساس کریسمس باعث شده این تیم در فرم خوبی قرار بگیرد جوابی جالب داد: «او اشتباه می‌کند. ما دو یا سه‌ماه استراحت نداشتیم؟ نه چهارماه! چهارماه فاصله بین بازی‌های ما افتاد و به همین دلیل است که حالا در شرایط بسیار خوبی هستیم. تیم ما گرفتار کووید-19 شده بود و نمی‌توانستیم ریسک کنیم و بازیکنان را در آن شرایط به میدان بفرستیم. یورگن بهتر است نگاه دقیق‌تری به تقویم داشته باشد. حالا در جریان بازی روز یکشنبه از او خواهم پرسید که تیم ما دقیقا چه مقدار استراحت داشته و این فاصله چقدر به ما برای بهتر شدن کمک کرده است.»

*‌نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار