تاریخ : Thu 04 Feb 2021 - 03:00
کد خبر : 51227
سرویس خبری : ورزش

 پرسپولیس برای میزبانی نه شانس دارد نه تمایل

دردسر پذیرایی بین‌المللی، پروتکل‌های سخت برای اعطای میزبانی

پرسپولیس برای میزبانی نه شانس دارد نه تمایل

به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که AFC برای میزبانی بازی‌ها در نظر می‌گیرد و عدم توجه فدراسیون و باشگاه‌های کشورمان به امور زیرساختی و ساخت مجموعه‌های ورزشی با امکانات کافی، پرسپولیس هم در صورت اعلام آمادگی شانسی برای کسب میزبانی ندارد و به همین دلیل هم مدیران باشگاه تمایلی به این مساله ندارند.

به گزارش «فرهیختگان»، بازی‌های لیگ قهرمانان آسیای فصل 2021 نیز قرعه‌کشی شد و تیم‌های ایرانی شرکت‌کننده در این بازی‌ها رقبای خود را شناختند تا از همین حالا برنامه‌ریزی برای حضور پرقدرت در این بازی‌ها توسط کادرفنی تیم‌ها انجام شده و مثل چند فصل گذشته که کشورمان توانسته دو بار در فینال آسیا نماینده داشته باشد، در فصل جدید هم بتوانیم نمایش خوبی از تیم‌های نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا شاهد باشیم و شاید این بار طلسم قهرمان نشدن‌مان در آسیا شکسته شود.

اما با توجه به شرایط کرونایی که در جهان حاکم است و کشورهای آسیایی را هم تحت‌تاثیر قرار داده است، شرایط حضور تیم‌ها در این بازی‌ها کمی متفاوت‌تر از ادوار گذشته است و حتی دیگر قرار نیست بازی‌ها به صورت متمرکز و در یک کشور برگزار شود و از هر گروه یک کشور می‌تواند اعلام آمادگی کند که میزبانی بازی‌های آن گروه را برعهده بگیرد و درنهایت اگر این کشور بتواند حداقل‌ها را داشته باشد، میزبان بازی‌های گروه خودش باشد. حالا این سوال مطرح شده که کدام نمایندگان کشورمان شانس کسب میزبانی در این تورنمنت را دارند.

همگروه تیم‌های عربستانی شانس میزبانی ندارد

در قرعه‌کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد که استقلال ایران در این رقابت‌ها به صورت قطعی با الاهلی عربستان همگروه است و البته 2 تیم دیگر کشورمان نیز ممکن است با تیم‌های عربستانی در مرحله گروهی مسابقات همگروه شوند.

تراکتور که قهرمان جام حذفی کشورمان شده و سهمیه قطعی دریافت کرده، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حاضر خواهد بود و این احتمال می‌رود که با صعود الوحده عربستان که در مرحله پلی‌آف حضور دارد، یک تیم ایرانی دیگر نیز با یک تیم عربستانی همگروه شود.

از سوی دیگر طبق قرعه‌کشی کنفدراسیون فوتبال آسیا فولاد هم که در پلی‌آف حریف العین امارات است، این شانس را دارد که با صعود به مرحله گروهی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا با النصر عربستان همگروه شود تا تعداد تیم‌های ایرانی که با رقبای عربستانی در یک گروه قرار می‌گیرند به 3 تیم برسد.

حال با توجه به اینکه مطابق آخرین تصمیم‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا، به دلیل مشکلات سیاسی 2 کشور، رقابت‌های فوتبالی بین این 2 کشور در کشور ثالث برگزار می‌شود، استقلال و فولاد(در صورت صعود) شانسی برای میزبانی از تیم‌های همگروه خود را در کشورمان ندارند و در صورت صعود نماینده عربستان از مرحله پلی‌آف، به این جمع باید تراکتور را هم اضافه کرد و در این صورت تنها پرسپولیس است که به صورت قطعی همگروه عربستانی ندارد و می‌تواند برای میزبانی از گروهش امیدوار باشد.

باشگاه پرسپولیس: اعلام آمادگی میزبانی ربطی به باشگاه ندارد

دیروز مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ در خبری اعلام کرد که تنها پرسپولیس شانس میزبانی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را دارد و می‌تواند در صورت تمایل آمادگی‌اش را اعلام کرده تا مقدمات ارسال درخواست به کنفدراسیون فوتبال آسیا مهیا شود.

به همین منظور «فرهیختگان» این موضوع را از باشگاه پرسپولیس جویا شد تا ببیند سیاست‌های این باشگاه برای درخواست میزبانی از تیم‌های همگروهی‌اش چیست و آیا تمایلی به انجام این کار در بین سرخ‌ها وجود دارد یا خیر.

در این خصوص یکی از افراد مطلع در باشگاه پرسپولیس به «فرهیختگان» گفت: «اینکه سازمان لیگ موضوع میزبانی در رقابت‌های آسیایی را به باشگاه پرسپولیس ربط می‌دهد بسیار عجیب است چراکه اگر قرار باشد درخواستی برای میزبانی صادر شود قطعا باید فدراسیون فوتبال شرایط را بسنجد و به باشگاه اعلام آمادگی کند تا درخواست میزبانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر شود.»

این فرد ادامه داد: «فدراسیون به‌خوبی می‌داند که ما نمی‌توانیم میزبانی این رقابت‌ها را کسب کنیم و این موضوع تنها مختص به باشگاه پرسپولیس نیست و هیچ‌کدام از باشگاه‌های کشورمان در شرایط فعلی نمی‌توانند برای این میزبانی پا پیش بگذارند و حتی اگر تیمی اقدام به درخواست میزبانی هم کرده باشد، مطمئنا توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا رد می‌شود.»

کمک‌هزینه 550 هزار یورویی کنفدراسیون فوتبال آسیا

با توجه به اینکه میزبانی از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا باید طبق پروتکل‌های سفت و سخت بهداشتی صورت بگیرد تا کمترین خطر از جهت ابتلای بازیکنان، اعضای کادرفنی و عوامل تیم‌ها به ویروس کرونا متوجه‌شان باشد و انجام این پروتکل‌ها هزینه‌های زیادی را روی دست میزبان می‌گذارد، به همین جهت کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته تا کمک‌هزینه‌ای را در اختیار تیم‌های میزبان قرار دهد تا آنها بتوانند با شرایط بهتری از میهمانان خود پذیرایی کنند.

براساس این تصمیم قرار است به تیم‌هایی که میزبانی‌شان تایید می‌شود مبلغ 550 هزار یورو که معادل با حدود 17 میلیارد تومان است را در اختیار تیم‌های میزبان قرار دهد تا مشکلی برای انجام پروتکل‌های خاص بهداشتی وجود نداشته باشد.

از این مبلغی که کنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص کرده 150 هزار یورو هزینه اسکان تیم‌هاست، 250 هزار یورو بابت ایاب‌وذهاب تیم‌ها در نظر گرفته شده و 150 هزار یورو نیز برای هزینه‌های تست PCR است که به تیم‌های میزبان تعلق می‌گیرد.

این مبلغ فرصت مناسبی را برای تیم‌های ایرانی ایجاد کرده بود که بتوانند از بازی‌های مرحله گروهی میزبانی کنند که البته ظاهرا تنها مشکل نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا مالی نبوده و آنها مشکلات دیگری نیز برای دریافت میزبانی این بازی‌ها دارند.

پروتکل‌های سخت برای اعطای میزبانی

اینکه چرا پرسپولیس با توجه به نداشتن حریف عربستانی می‌تواند برای میزبانی تیم‌های گروهش پا پیش بگذارد و برای این کار اقدام نکرده و شانس خود را برای برگزاری مرحله گروهی در تهران نیازموده، موضوعی است که شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد و حتی هواداران سرخ نیز در روزهای گذشته فشار زیادی را به باشگاه وارد کرده‌اند که برای میزبانی اعلام آمادگی کنند و صعود از مرحله گروهی را راحت‌تر از این کنند.

اما براساس شنیده‌ها از باشگاه پرسپولیس، پروتکل‌های سختی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اعطای میزبانی به تیم‌های حاضر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا گذاشته، دلیل اصلی عدم تمایل سرخ‌ها و فدراسیون فوتبال برای عدم درخواست میزبانی است.  طبق این پروتکل که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فدراسیون‌های مختلف ارسال شده، هر کشوری که می‌خواهد از بازی‌های یک گروه از لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کند باید حتما 4 مجموعه ورزشی مجهز را در اختیار داشته باشد که البته این 4 ورزشگاه نیز باید قاعده و قانون خاص خودش را داشته باشند. شرط اول این است که این 4 مجموعه ورزشی باید از لحاظ قدمت، کیفیت و امکانات در یک سطح قرار داشته باشند. برای هرکدام از این ورزشگاه‌ها داشتن 2 زمین چمن الزامی است که یک زمین برای تمرین تیم اصلی بوده و زمین دیگر برای ذخیره‌ها و ریکاوری تیم‌ها در نظر گرفته شده است.

تمامی این 4 مجموعه ورزشی باید به استخرهای مجهز و دارای پروتکل‌های بهداشتی مجهز باشند. داشتن 2 سالن مجهز بدنسازی و همچنین یک رستورانی که در داخل مجموعه ورزشی بوده و بتواند غذاهای بین‌المللی سرو کند نیز از الزامات دیگری است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تیم‌های میزبان در نظر گرفته است.

نزدیک بودن محل تمرین به هتل تیم‌های میهمان نیز یکی دیگر از مواردی است که تیم میزبان باید از آن پیروی کند و البته شرایط هتل، قرنطینه تیم‌ها و انجام معاینات پزشکی و تست‌های PCR نیز مواردی است که در پروتکل کنفدراسیون فوتبال آسیا ذکر شده است.

با توجه به این خواسته‌ها، باشگاه پرسپولیس معتقد است که حتی اگر بتواند تا زمان شروع مسابقات ورزشگاه شهید کاظمی و یک ورزشگاه دیگر را نیز به حداقل‌ها برساند، باز هم 2مجموعه ورزشی با این مشخصات کم می‌آورد و قطعا درخواست آنها توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا رد می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که AFC برای میزبانی بازی‌ها در نظر می‌گیرد و عدم توجه فدراسیون و باشگاه‌های کشورمان به امور زیرساختی و ساخت مجموعه‌های ورزشی با امکانات کافی، پرسپولیس هم در صورت اعلام آمادگی شانسی برای کسب میزبانی ندارد و به همین دلیل هم مدیران باشگاه تمایلی به این مساله ندارند.

الوحده خواهان میزبانی از گروه پرسپولیس شد

شبکه ورزش دوبی خبر داد باشگاه الوحده امارات که هنوز حضورش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 قطعی نشده اقدامات لازم برای میزبانی از گروه خود در صورت صعود را انجام داده است. نماینده امارات باید در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الزورای عراق برود و در صورت صعود در گروه E با تیم‌های پرسپولیس، الریان قطر و گوای هند بازی خواهد کرد. بازی‌های مرحله پلی‌آف در 18 فروردین 1400 برگزار می‌شوند. مسابقات مرحله گروهی نیز بعد از یک هفته از اتمام بازی‌های پلی‌آف آغاز می‌شوند.

* نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار