تاریخ : Thu 04 Feb 2021 - 02:35
کد خبر : 51210
سرویس خبری : ورزش

یوتایتد امیدوار به تکرارتاریخ

خط و نشان شیاطین سرخ با رکوردشکنی کم‌سابقه

یوتایتد امیدوار به تکرارتاریخ

برای منچستریونایتد بازسازی تیم در دوران پسافرگوسن یکی از مهم‌ترین چالش‌های تاریخ باشگاه محسوب می‌شود و حالا این امیدواری ایجاد شده که آنها به کمک اوله گنار سولشر بتوانند بار دیگر به روزهای درخشان خود برگردند

به گزارش «فرهیختگان»، برای منچستریونایتد بازسازی تیم در دوران پسافرگوسن یکی از مهم‌ترین چالش‌های تاریخ باشگاه محسوب می‌شود و حالا این امیدواری ایجاد شده که آنها به کمک اوله گنار سولشر بتوانند بار دیگر به روزهای درخشان خود برگردند. شیاطین سرخ سه‌شنبه‌شب نتیجه‌ای تاریخی و عجیب را در اولدترافورد رقم زدند و با نتیجه 9 بر صفر ساوتهمپتون را شکست دادند. این نتیجه قاطع‌ترین برد یک تیم در تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود و البته پیش از این دو بار دیگر نیز در این مسابقات تکرار شده بود. جالب اینکه هرکدام از این دو تیم در دفعات قبلی ثبت این رکورد مشارکت داشته‌اند. یونایتد در سال 1995 ایپسویچ را با همین نتیجه برده بود و ساوتهمپتون نیز در سال 2019 با نتیجه‌ای مشابه مغلوب لسترسیتی شده بود.
 
فقط 79 ثانیه

این پرگل‌ترین پیروزی یونایتد پس از کناره‌گیری سر الکس فرگوسن از هدایت تیم محسوب می‌شود و باتوجه به اینکه تیم درحال حاضر یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ محسوب می‌شود، شاید بتوان تاحدی تیم کنونی را با روزهای خوب قرمزها و یکه‌تازی آنها در لیگ جزیره مقایسه کرد.

البته اتفاقات عجیب این مسابقه در ثبت این نتیجه بی‌تاثیر نبود. درحالی‌که تنها 79 ثانیه از شروع مسابقه گذشته بود، تکل الکس جانکویتز روی پای اسکات مک‌تومینای باعث اخراج این بازیکن 19 ساله شد تا ساوتهمپتون خیلی زود 10 نفره شود. او در دیدار روز شنبه تیمش در دقیقه 89 راهی زمین شد، اما در این مسابقه مهم از ابتدا در ترکیب تیمش قرار گرفت و خیلی زود این فرصت طلایی را با اخراجش از دست داد. گفته می‌شود این بازیکن در پنجره زمستانی درخواست جدایی از تیمش را داشته که با مخالفت باشگاه روبه‌رو شده است و حتی عده‌ای این تکل را بی‌ارتباط با آن داستان نمی‌دانند. رالف هاسنهاتل، سرمربی ساوتهمپتون در پایان بازی در این‌باره گفت: «او به‌خوبی می‌داند که چه اشتباه بزرگی مرتکب شد و با این حرکت بازی را برای ما نابود کرد. جانکویتز بازیکن جوانی است و هنوز فرصت زیادی برای یادگیری دارد. باید از این اتفاقات درس بگیرد و در آینده عملکرد بهتری داشته باشد. این تکل احمقانه باعث شد خیلی زود 10 نفره شویم و با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه دهیم.»

اخراجی دوم ساوتهمپتون نیز با جنجال همراه بود. خطای یان بدنارک روی آنتونی مارسیال در درون محوطه جریمه ازسوی داور با یک کارت قرمز و همچنین اعلام خطای پنالتی همراه بود. اگرچه این صحنه توسطVAR  هم بازبینی شد، اما بدنارک معتقد است اصلا خطایی رخ نداده و حتی مهاجم یونایتد نیز به این اتفاق معترف بوده است. ساوتهمپتون تصمیم دارد نسبت‌به این کارت قرمز درخواست تجدیدنظر بدهد، اما درنهایت این اعتراضات باعث نمی‌شود تغییری در این نتیجه عجیب و کم‌سابقه ایجاد شود.

یونایتد به‌خوبی از برتری عددی خود در زمین استفاده کرده و گل‌هایش یکی پس از دیگری از راه می‌رسید. آنها مدت‌ها بود چنین بازی راحتی را تجربه نکرده بودند و دوست نداشتند این فرصت طلایی را از دست بدهند. در ادامه با اخراج دوم، مسیر هموارتر شد و هربار یونایتد به‌سمت دروازه حریف حرکت می‌کرد، هواداران منتظر گل بعدی بودند. این نتیجه یک تهدید جدی برای سایر مدعیان قهرمانی در لیگ جزیره بود تا نشان دهد یونایتد در مسیر بازگشت به اوج قرار دارد و با این روند می‌تواند خیلی زود رقیبی جدی برای لیورپول و منچسترسیتی باشد.

رکوردهای تاریخی

این نخستین‌بار نبود که یونایتد به چنین نتیجه‌ای دست پیدا می‌کرد. 26 سال پیش و در همین ورزشگاه شاگردان فرگوسن برابر ایپسویچ نتیجه‌ای تاریخی را ثبت کردند که تا سال‌ها قاطع‌ترین برد لیگ برتر محسوب می‌شد. گراهام پل نامدار، قضاوت آن دیدار را برعهده داشت و ستاره زمین هم اندی کول بود که 5 گل زد و مارک هیوز(2 گل)، روی کین و پل اینس هم دیگر گل‌های این تیم را به ثمر رساندند. تا پیش از آن یونایتد دوبار دیگر با این نتیجه رقبای خود را شکست داده بود که به سال‌های 1895 و 1898 برمی‌گشت و این باشگاه با نام نیوتون هیث فعالیت می‌کرد و البته در سال 1956 نیز در یک دیدار اروپایی 10 گل به اندرلخت بلژیک زدند، اما برتری برابر ایپسویچ پرگل‌ترین برد تیم در دوران مدرن محسوب می‌شد.

یونایتد سه‌شنبه‌شب و برابر ساوتهمپتون رکوردهای جدید را نیز از خود به‌جای گذاشت. برای دومین‌بار در لیگ برتر یک تیم با گلزنی 7 بازیکن متفاوت توانست حریفش را شکست دهد. پیش از این چلسی در جریان برتری 8 بر صفر برابر استون‌ویلا در سال 2012 به این رکورد رسیده بود. همچنین برای چهارمین بار یک تیم لیگ برتری موفق شد درمجموع دو دیدار رفت و برگشت 12 گل به حریفش بزند که پیش از این منچسترسیتی، تاتنهام و بلکبرن موفق به انجام آن شده بودند.

برتری پرگل یونایتد برابر ایپسویچ در پایان آن فصل با قهرمانی این تیم همراه بود و هواداران امیدوارند این اتفاق بار دیگر در این تیم تکرار شود. البته شرایط آنها مقطع کنونی فاصله زیادی با تیم مقتدر آن سال‌ها دارد که با هدایت فرگوسن کمتر حریفی توانایی رویارویی با آنها را داشت. پس از بازنشستگی این مربی اسکاتلندی، قاطع‌ترین برد قرمزها به رویارویی با تیم نه‌چندان مطرح ترانمر در جام حذفی سال قبل مربوط می‌شد که با 6 گل این حریف را شکست دادند و اولین‌بار از زمان رفتن فرگی بود که تیم در یک مسابقه موفق به زدن 6 گل می‌شد. آنها در این مدت البته در رقابت‌های اروپایی 4 نتیجه مشابه 5 بر صفر را برابر لایپزیگ، بایرلورکوزن، لاسک و بروژ تجربه کردند.

سولشر در پایان این دیدار درباره نمایش شاگردانش گفت: «با اعتماد به نفس خوبی بازی را شروع کردیم و اوضاع کاملا به سود ما پیش رفت. به‌خوبی از فرصت‌ها استفاده کردیم و نتیجه پرگلی را رقم زدیم. مسلما بردن با این اختلاف زیاد برای ما بسیار مهم است، چراکه ممکن است با تفاضل گل قهرمانی در لیگ را از دست بدهیم و این تعداد گل می‌تواند به موفقیت ما در این فصل کمک کند.»

او همچنین درباره علت تعویض ادینسون کاوانی در بین دو نیمه گفت: «ادینسون در نیمه نخست در یک برخورد از ناحیه مچ پا مصدوم شد و برای اینکه آسیب‌دیدگی‌اش تشدید نشود، ترجیح دادیم او را تعویض کنیم. البته مسلما خودش تمایل داشت در بازی بماند و گل‌های بیشتری به ثمر برساند، اما نمی‌توانستیم روی سلامتی‌اش ریسک کنیم. مارسیال هم در خط حمله شب خوبی را سپری کرد و نمایش خوبی داشت. حتی می‌توانست گل‌های بیشتر بزند، اما ضربات با بدشانسی به گل تبدل نشد.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار