تاریخ : Tue 02 Feb 2021 - 09:52
کد خبر : 51112
سرویس خبری : ورزش

فسخ در نیم‌فصل در صورت نگرفتن 80 درصد!

استقلال همچنان درگیر اقدامات سعادتمند؛ بند عجیب در قرارداد مظاهری که اصلاح شد

فسخ در نیم‌فصل در صورت نگرفتن 80 درصد!

پرداختی ناچیز استقلالی‌ها به رشید در مقایسه با ۸۰ درصدی که باید تا نیم‌فصل به وی پرداخت می‌شد، چه‌بسا موجب شود این بازیکن تنها دو بازی دیگر میهمان استقلال باشد و با داشتن حق فسخ بتواند به راحتی این تیم را ترک کند.

بی‌پولی باشگاه، اختلاف با های‌وب و گله بازیکنان از پرداخت‌های 5درصدی

  به گزارش «فرهیختگان»، احمد سعادتمند، مدیرعامل سابق استقلال طی مشورت با برخی پیشکسوتان باشگاه و با چندبرابر کردن پیشنهادها اقدام به جذب بازیکنان جدید و از سوی دیگر تمدید قرارداد با بازیکنانی که قراردادشان با پایان فصل نوزدهم به اتمام می‌رسید، کرد و نکته جالب اینکه حتی آن دسته از بازیکنانی که با استقلال قرارداد داشتند نیز با چندبرابر شدن مبلغ قراردادهایشان بعد از مذاکره با سعادتمند قراردادهای خود را تمدید کردند تا با رفتن سعادتمند، حالا استقلال بماند و یک خزانه خالی و بازیکنانی که قراردادهایشان چندبرابر شده است!

طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» سعادتمند درحالی با رشید‌ مظاهری پای میز مذاکره نشست که جدا از مبلغ بالای پیشنهادی به او، در آن زمان چند بند اختصاصی برای این دروازه‌بان ازجمله گرفتن حق مسکن و حق فسخ قرارداد به‌صورت یک‌طرفه در صورت عدم پرداخت ۸۰ درصدی مبلغ قرارداد تا نیم‌فصل در قرارداد گنجانده شد که البته با برکناری سعادتمند و روی کار آمدن مددی گفته شده این بندها اصلاح شده است در غیر این صورت این پرداختی ناچیز استقلالی‌ها به رشید در مقایسه با ۸۰ درصدی که باید تا نیم‌فصل به وی پرداخت می‌شد، چه‌بسا موجب شود این بازیکن تنها دو بازی دیگر میهمان استقلال باشد و با داشتن حق فسخ بتواند به راحتی این تیم را ترک کند.

با وجود آنکه گفته می‌شود میانگین پرداختی به بازیکنان استقلال تا این برهه زمانی ۱۵درصد است اما با اعلام یکی از مدیران این باشگاه هیچ بازیکنی تا این مقطع کمتر از ۲۰ درصد دریافتی نداشته، هرچند مبلغ کم پرداختی‌ها که در اقساط پنج‌درصدی به آنها پرداخت می‌شود موجب شده است آبی‌پوشان به این رویه اعتراض کرده و خواستار بیشتر شدن درصد پرداختی‌ها در مقاطع مختلف باشند. این درحالی است که در مقایسه با فصل گذشته اگر مبلغ قراردادها به‌صورت طبیعی و با تورم سالیانه ۲۰ درصدی افزایش پیدا می‌کرد همین پرداختی باشگاه با آنها که حالا ۲۰ درصد قرارداد‌ها را شامل می‌شود، امروز به سقف ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسید!

در واقع سعادتمند با این رفتار خود درحالی که درآمدزایی خاصی نیز صورت نگرفته و برخی پیش‌قراردادها هم از سوی اعضای متمول هیات‌مدیره تامین شده به نوعی به این باشگاه با اعمال نابجای خود ضرر زده است و چه‌بسا اگر برخی تدابیر از سوی مدیران فعلی برای اصلاح قراردادها در همان ابتدای فصل صورت نمی‌گرفت حالا در این اوضاع بد اقتصادی باید به نسبت شرایط فعلی، پول بیشتری هم برای پرداختی به بازیکنان تامین می‌شد.

 گلایه بازیکنان از پرداختی‌های 5درصدی

نکته جالب دیگر اینکه در مدت اخیر باشگاه استقلال در چند مقطع زمانی سعی کرد بخشی از قرارداد‌ها را برای بالابردن درصد پرداختی‌ها به بازیکنان پرداخت کند اما بازیکنان با رفتاری گلایه‌آمیز در اردوی آبی‌ها اینچنین عنوان می‌کنند که از دریافت رقم قرارداد به صورت پنج‌درصدی راضی نیستند و اگر باشگاه می‌خواهد این روال را ادامه بدهد بهتر است اصلا دریافتی نداشته باشند! با این حال تلاش‌ها برای تامین منابع مالی در باشگاه استقلال به اوج خود رسیده تا هرچه سریع‌تر مشکل پرداختی به بازیکنان حل‌وفصل شود. این درحالی است که روز گذشته نیز در این خصوص خبر دادیم اگر اوضاع بر همین منوال باشد بعد از بازی با نساجی و طی روزهای آینده به احتمال زیاد کار به تحریم تمرین کشیده می‌شود تا آبی‌پوشان به این وسیله به خواسته‌های خود برسند، البته در این شرایط که استقلال در صدر جدول قرار دارد و خود را به‌عنوان یکی از شانس‌های کسب عنوان قهرمانی معرفی کرده مطمئنا این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را در این مقطع از فصل ایجاد کرده و چه‌بسا به قیمت از دست رفتن صدرنشینی و حتی شانس کسب عنوان قهرمانی برای این تیم تمام شود.

 پول کارگزار جدید در جیب کارگزار قبلی!

طی چند سال اخیر مرسوم شده است باشگاه‌ها به جای اسپانسر، با کارگزار قرارداد می‌بندند و این کارگزاران هستند که باید با تامین اسپانسرها وظیفه تامین مالی باشگاه‌ها را عهده‌دار شوند، این درحالی است که طی دو سال اخیر تمامی کارگزاران استقلال به جز کارگزار اخیر این تیم یعنی‌ های‌وب تمامی پرداختی‌های خود را از این باشگاه پس گرفته یا برای پس گرفتن آن اقدامات لازم را به عمل آورده‌اند. هرچند این مورد که هربار با امضای قرارداد با کارگزار جدید به‌نوعی با کارگزار قبلی اقاله شده، امری طبیعی محسوب می‌شود اما این سوال پیش می‌آید که چطور استقلالی‌ها حتی یک قرارداد را هم طبق مفاد آن ادامه نداده‌اند تا مجبور نشوند مدام از جیب کارگزار جدید پرداختی‌های کارگزار قبلی را تسویه کنند.

شرکت آریابرتر در ابتدای همکاری حدود ۱۴میلیارد تومان به استقلال کمک کرد اما با دخالت سعادتمند این قرارداد بعد از ماجراهای قضایی و بگیروببندها اقاله شد، هرچند تا امروز هنوز تسویه‌حسابی با آریابرتر صورت نگرفته است‌. در ادامه توسط مدیرعامل پیشین، جهان فولادمتین به‌عنوان کارگزار جدید مشخص شد که این کارگزار نیز هفت‌میلیارد تومان به استقلال کمک کرد اما با برکناری سعادتمند و قطع همکاری با جهان فولادمتین، ‌های‌وب یعنی کارگزار جدید استقلالی‌ها در همان ابتدای کار با پرداخت چک هفت‌میلیاردی این بلا را از سر استقلال باز کرد تا در همان ابتدای کار از حساب کارگزار جدید ۷میلیارد تومان برای استقلال کسر شود.

همچنین عبدالرضا موسوی، عضو سابق هیات‌مدیره این باشگاه که حدود ۸ میلیارد تومان به این باشگاه در قالب کارگزاری پردیس داریوش کیش قرض داده بود، حالا برای گرفتن آن با جریمه روزانه‌ای که در قرارداد تعیین شده بود اقدام کرده و استقلالی‌ها باید امروز و فردا این پول را هم پس بدهند.

 هواداران: کارگزار مشترک نمی‌خواهیم!

مدیران ‌های‌وب حدود ۳۳ میلیارد دیگر و درمجموع ۴۰ میلیارد از قرارداد ۸۰ میلیاردی را به این تیم پرداخت کردند که البته بسیاری از این مبالغ برای تسویه‌حساب با شفر و باز شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی استقلال و البته سایر طلبکاران و بخشی از آن نیز به‌عنوان تامین امورات روتین استقلالی‌ها ازجمله سفرهای این تیم و پرداختی به زمین‌های تمرین هزینه شده اما با این وجود شنیده می‌شود مشکلات بزرگی بین باشگاه استقلال و این کارگزاری به وجود آمده تا جایی که پرداختی‌ها به این باشگاه قطع شده و آبی‌ها امروز با مشکلات عدیده مالی مواجه شده‌اند. این درحالی است که شنیده می‌شود ‌های‌وب بی‌تمایل نیست تا شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود تا بتواند اسپانسرینگ باشگاه رقیب استقلال یعنی پرسپولیس را هم به دست بیاورد. با این حال هواداران استقلال بعد از شنیدن این خبر در فضای مجازی با اعتراض به این امر خواستار آن شده‌اند تا ‌های‌وب از اقدام جدید خود صرف‌نظر کند و این موضوع را با توجه به سوابق گذشته به ضرر آبی‌پوشان می‌دانند.

 شکایت نامجو برای قرارداد امسال!

در این روزهایی که استقلالی‌ها برای تامین منابع مالی در تقلا هستند و تلاش می‌کنند این غائله را بخوابانند خبر رسیده که مجید نامجو‌مطلق که بعد از رقابت‌های آسیایی از این تیم برکنار شد تا محمود فکری جای او را بگیرد بابت قرارداد امسال خود به فدراسیون فوتبال شکایت کرده است تا بتواند این رقم را دریافت کند. نامجومطلق که برای امسال با رقمی ۷۰۰میلیونی با استقلال قرارداد بسته و حالا در این تیم فعالیت نمی‌کند، قصد دارد با گرفتن محکومیت این باشگاه بتواند به این پول برسد. با این حال طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» روز گذشته دفاعیه باشگاه استقلال در این خصوص به کمیته انضباطی ارجاع شد تا به‌نوعی برای پرداخت این رقم به سرمربی سابق آبی‌پوشان زمان خریده شود.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار