تاریخ : Mon 01 Feb 2021 - 12:31
کد خبر : 51101
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

تولید فیلم در وضعیت بحرانی کنونی مشکوک نیست/ همه فیلم‌های تولیدی روی پرده نمی‌روند

مدیر پیشین گروه هنروتجربه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تولید فیلم در وضعیت بحرانی کنونی مشکوک نیست/ همه فیلم‌های تولیدی روی پرده نمی‌روند

علم‌الهدی گفت: اینکه در سال کنونی که فشارهای اقتصادی زیادی به مردم روا داشته شده و سینماها در این وضعیت بحرانی، تولیدات خود را همچنان ادامه می دهند، محلی برای شک‌کردن نیست. بعضی نسبت به این اتفاق مشکوک هستند که حتما کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است اما باید بپذیریم که سینما، جذابیت‌های خودش را دارد.

  به گزارش «فرهیختگان»، امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس سینما و مدیر پیشین گروه هنروتجربه به «فرهیختگان» گفت: «این یک اصل در نظام سینمایی جهان است که تمام فیلم‌هایی که تولید می‌شوند، قاعدتا نمایش داده نمی‌شوند، بلکه آن چیزی که روی پرده می‌رود، نهایتا 40 درصد تولیدات سالیانه است. اگر قرار بر این باشد که هر فیلمی که تولید شد، راهی پرده سینما شود، تمام کشورهای بزرگ و صاحب صنعت در سینما با مشکل اکران و کمبود سالن مواجه می‌شوند.

این کارشناس سینما ادامه داد: «در کشور ما هم سالانه تعداد زیادی فیلم تولید می‌شوند که نهایتا 100 فیلم قابلیت نمایش دارند که از این میان فیلم‌های گروه هنروتجربه راهکار خودشان را دارند و این‌طور می‌شود که رقابت در زمینه تولیدات کیفی، بیشتر شده و سرمایه‌گذاران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان متوجه می‌شوند اگر می‌خواهند سهمی بر پرده سینما داشته باشند، باید میزان کیفیت اثر خود را بهبود ببخشند تا بتوانند فیلم‌شان را روی پرده بفرستند.»

امیرحسین علم‌الهدی گفت: «اینکه در سال کنونی که فشارهای اقتصادی زیادی به مردم روا داشته شده و سینماها در این وضعیت بحرانی، تولیدات خود را همچنان ادامه می دهند، محلی برای شک‌کردن نیست. بعضی نسبت به این اتفاق مشکوک هستند که حتما کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است اما باید بپذیریم که سینما، جذابیت‌های خودش را دارد. این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که این فرمول برای تمام فیلم‌ها صدق نمی‌کند که یک فیلمی ساخته می‌شود و سرمایه‌ای در میان است و مشخص نیست چه زمانی صاحبان فیلم به آن سرمایه‌شان برسند. ما باید بپذیریم فیلم‌هایی که با پروداکشن قوی تولید می‌شوند، تمام برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌اند و تاریخ تقریبی اکران خود را هم می‌دانند. این یعنی آنکه تولیدات ما به همین سمت پیش برود که با گمانه سروکار نداشته باشد و تمام برنامه‌ریزی‌های پروژه، با در نظر گرفتن شرایط خاص جامعه، از قبل مشخص باشد.»

وی ادامه داد: «آن‌چیزی که از اکران سال آینده مشخص است آنکه باید نگاه خوشبینانه خود را از تابستان به بعد داشته باشیم که همین، شرایط را سخت‌تر کرده و البته برخی نارضایتی‌ها را هم به وجود می‌آورد ولی این اصل حرفه‌ای باید در سینمای ایران پذیرفته شود که هر فیلمی که تولید شود، نباید روی پرده برود.»

البته این صحبت‌های علم‌الهدی از زاویه‌ای دیگر، کاملا درست و منطقی می‌نماید. اصلی که در بسیاری از کشورهای صاحب سینما به کار گرفته شده و حالا دیگر به روالی روتین برای فیلمسازان و مردم تبدیل شده است.