تاریخ : Mon 01 Feb 2021 - 10:56
کد خبر : 51083
سرویس خبری : سیاست

 کره‌جنوبی انتظار بازگشت آمریکا به برجام را می‌کشد

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کره‌جنوبی انتظار بازگشت آمریکا به برجام را می‌کشد

سفیر اسبق ایران در لندن گفت: بسیاری از کشورها که تحت فشار آمریکا، نه تحریم‌های سازمان ملل، بلکه تحت فشار ترامپ بودند، مجبور شدند تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کنند که ازجمله آنها ایجاد محدودیت برای نقل‌وانتقالات مالی و خرید نفت ایران و مراودات کالاهای گرانقیمت و همچنین نقل‌وانتقالات مالی بوده است.

  به گزارش «فرهیختگان»، سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تبیین رفتار کره‌جنوبی درقبال ایران به‌رغم تغییرات سیاسی در هیات‌حاکمه آمریکا پرداخت.

تحلیل شما درخصوص رفتار کره تحت‌تاثیر آمریکا با ایران چیست؟ چراکه کره‌ای‌ها گمان می‌کردند با روی‌کار آمدن بایدن شرایط برای آنها تسهیل می‌شود، اما همچنان پولی که باید به ایران پس می‌دادند را پرداخت نکرده‌اند؟

بایدن هنوز چندروزی نیست که وارد کاخ‌سفید شده و تیمی را که معرفی کرده درصدد است به برجام بازگردد. البته این درحالی است که رژیم‌صهیونیستی و عربستان ازطریق لابی‌ای که داخل آمریکا دارند،‌ موانع بسیاری بر سر راه آنها می‌تراشند و تلاش می‌کنند این موانع را بیش از پیش افزایش دهند تا بایدن به‌راحتی نتواند به برجام بازگردد. دلیل این نکته نیز این است که رژیم‌صهیونیستی از ابتدا دشمن برجام بود و اکنون هم احساس خطر می‌کند تا بایدن به برجام بازنگردد و تحریم‌ها را برندارد.

از سوی دیگر بسیاری از کشورها که تحت فشار آمریکا، نه تحریم‌های سازمان ملل، بلکه تحت فشار ترامپ بودند، مجبور شدند تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کنند که ازجمله آنها ایجاد محدودیت برای نقل‌وانتقالات مالی و خرید نفت ایران و مراودات کالاهای گرانقیمت و همچنین نقل‌وانتقالات مالی بوده است.

ازجمله این کشورها کره‌جنوبی است که مقداری به ایران بدهکار است و آمار مختلف در این زمینه ذکر شده و برخی منابع اصل بدهی را 6 میلیارد به‌علاوه حدود یک‌میلیارد تاخیراتی که انجام داده و درنهایت 7 میلیارد و برخی نیز رقم 9 میلیارد و 300 را مطرح می‌کنند. به‌هرحال جدا از اینکه کدام آمار درست است، کره این پول‌ها را به ایران نپرداخته و این امر در درجه اول به‌دلیل تحریم و در درجه دوم به بهانه FATF که ایران این سازوکار مالی را ندارد، صورت گرفته است.

در این زمینه معاون آنها به ایران آمد تا راهی برای این مطلب پیدا کند، ازسوی آمریکایی‌ها نیز بایدن و تیم او که شامل بلینکن وزیر خارجه، وندی شرمن معاون وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آنها و نیز رابرت مالی که اخیرا به‌عنوان مسئول امور ایران تعیین شده، همان تیم مذاکره‌کننده برجام هستند که موافق بازگشت بایدن به برجام بوده‌اند. اما شرایط بازگشت او باید مهیا شود.

یعنی استرداد اموال ایران توسط کره منوط به برجام است؟

اظهارات مختلفی از ناحیه آنها شنیده‌ایم که سالیوان آنها را تکرار کرده است و گفته ایران باید به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل کند، اما ظریف در ترکیه جواب او را داد و گفت این اتفاق نمی‌افتد، چراکه جمهوری اسلامی از برجام خارج نشده است، بلکه آمریکا از برجام خارج شده و همچنین اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند، لذا موضع ایران این بوده که آنها باید کار خود را انجام دهند و ما هم به تعهدات خود بازخواهیم گشت. بنابراین تا روشن و اجرایی شدن این امر و ابعاد آن گمان می‌کنم کره هم به تبعیت از این فرآیندی است که درحال اتفاق افتادن است.

لذا هنوز زود است که بگوییم کره تحت شرایط جدید به تعهدات خود عمل نکرده است، چراکه هنوز این شرایط جدید حالت اجرایی پیدا نکرده و باید حوصله کنیم تا این شرایط محقق شود.