تاریخ : Sun 31 Jan 2021 - 10:08
کد خبر : 51041
سرویس خبری : سیاست

 هیات‌رئیسه اراده وارد کردن طرح شفافیت  به دستورکار مجلس را نداشت

نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هیات‌رئیسه اراده وارد کردن طرح شفافیت به دستورکار مجلس را نداشت

ایزدخواه گفت: هیات‌رئیسه در این زمینه اراده نداشت که طرح شفافیت را وارد دستور کند. البته دوستان می‌گویند موارد دیگری بود که اولویت داشته و قانون را رعایت کرده‌اند،

طرح شفافیت مخالف صریح ندارد؛ عقب انداختن آن به مصلحت نیست

  به گزارش «فرهیختگان»، روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از چهره‌های عدالت‌خواه مجلس یازدهم است. وی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی دلایل تعویق طرح شفافیت در مجلس پرداخت که مشروح آن در ادامه آمده است.

پس از این‌همه فرازونشیب طرح شفافیت در مجلس بالاخره به کجا رسید؟

آخرین وضعیت این است که این طرح در دستور صحن نیز قرار گرفته و یک‌بار درخواست اولویت برای آن به تعداد نمایندگان داده شد. ما در آن زمان طبق ماده 100 آیین‌نامه داخلی درخواست اولویت دادیم که در دستور آورده نشد و اکنون دوباره هفته پیش درخواست دیگری ارائه شد و مجددا درخواست اولویت زدیم.

 طرح شفافیت دست هیات‌رئیسه است و آنها باید در صحن بیاورند

درحال حاضر این طرح دیگر دست هیات‌رئیسه است و آنها باید در صحن بیاورند و این کار شدنی و قانونی است و اولویت است، لذا باید آن را در دستورکار قرار دهند. البته اکنون که فصل بودجه نیز شروع شده و قانونا هیچ طرح دیگری غیر از بودجه نمی‌تواند در دستور قرار گیرد.

یکی از اعضای هیات‌رئیسه تاکید  داشت مجلس پس از بودجه به طرح شفافیت ورود می‌کند.

اولا باید در نظر داشت که کلیات بودجه تصویب می‌شود یا خیر؛ اگر کلیات بودجه تصویب شود، درست است، ولی اگر تصویب نشود، عملا بودجه از دستور خارج می‌شود.

هیات‌رئیسه مجلس برای دستور یک شدن طرح شفافیت اراده نداشت

چرا این طرح مهم تا این‌حد به تعویق افتاد و با زمان‌بندی بررسی بودجه مواجه شد؟

هیات‌رئیسه در این زمینه اراده نداشت که این موضوع را وارد دستور کند. البته دوستان می‌گویند موارد دیگری بود که اولویت داشته و قانون را رعایت کرده‌اند، اما می‌توانستند این طرح را به‌راحتی در دستور یک بگذارند‌ که تعلل کردند و از این‌رو هیات‌رئیسه باید پاسخ قانع‌کننده‌ای به این امر بدهد.

  فضای کلی مجلس موافق طرح شفافیت است

نکته‌ای که «نادران» درباره علل تعلل عنوان کرد این بود که ظاهرا اکثر مجلس مخالف این طرح هستند.

خیر، اینها گمانه‌زنی است. من این را قبول ندارم و معتقدم فضای کلی مجلس موافق طرح است. البته ممکن است درباره کمیت و کیفیت آن بحث شود، ولی در اصل این‌طور نیست که فضای مجلس مخالف باشد، باوجود این باید هیات‌رئیسه اراده کند آن را در دستور قرار دهد.

البته نادران اذعان داشت چون بسیاری از نمایندگان شهرستانی نیاز به پشتیبانی دولت برای حوزه انتخابیه خود دارند، نمی‌خواهند آرای آنها آشکار شود.

این بحث بار اول نیست که مطرح می‌شود و در دوره قبل نیز مطرح شده و هم از ابتدا که طرح را با دوستان می‌نوشتیم این بحث‌ها بود، لذا پاسخ آن نیز داده شده و موضوع جدیدی نیست.

 دولت به نمایندگان قوی بیشتر نیاز دارد

اتفاقا وزرا و معاونان آنها به نماینده‌ای که قوی بوده و محکم انتقاد می‌کند بیشتر نیاز دارند. این حرف من نیست، بلکه تجربه نمایندگان قدیمی مجلس این را بیان می‌کند که حرف آنها بیشتر در دولت خریدار دارد و برای حرف آنها اعتبار قائل می‌شوند. از این جهت اتفاقا می‌گوییم نماینده‌ای قوی است که بتواند محکم رای خود را اعلام کند، ضمن اینکه درحال حاضر نیز رای به‌نحوی اعلام می‌شود، چراکه وقتی طرحی می‌آید، موافق و مخالف درباره آن صحبت می‌کنند و در کمیسیون نیز همین‌طور است. نماینده دولت هم در کمیسیون و هم در صحن حضور دارد، بنابراین اکنون نیز موضع نمایندگان به‌نحوی مشخص است و این چیزی نیست که امر جدید و خارق‌العاده‌ای باشد.

بسیاری معتقدند نمایندگان این مجلس درحالی از مردم رای گرفتند که یکی از شعارهای اصلی آنها طرح شفافیت بود و حتی مجلس دهم را نیز به این علت نقد می‌کردند، لذا تصویب شفافیت می‌تواند عیار مجلس یازدهم را مشخص کند. تحلیل شما چیست؟

این طرح روز دوم تشکیل هیات‌رئیسه مجلس تقدیم رئیس و اعلام وصول شد. 170 نماینده نیز آن را امضا کردند. بسیاری از نماینده‌ها در زمان کاندیداتوری رسما پیشنهادهای شفافیت که ازسوی گروه‌های مردمی ارائه می‌شد را امضا و اعلام کردند قائل به شفافیت هستند.

 طرح شفافیت مخالف صریح ندارد؛ عقب انداختن آن به مصلحت نیست

این طرح در کمیسیون آیین‌نامه نیز مخالف صریح نداشت، لذا اگر چنین است باید یک‌بار برای همیشه تعیین‌تکلیف کرد و آن را در دستور آورد و بیش از این عقب انداختن آن درست نیست. افکار عمومی درحال حاضر نیز به‌نحوی از عملکرد مجلس شاکی هستند که چرا تاکنون این طرح تصویب نشده است، درحالی‌که تعداد مواد آن زیاد نیست و طی یکی‌دو روزه قابل‌تصویب است، بنابراین از این جهت تعلل بیش از این زیرسوال بردن اصل کار است.