تاریخ : Sat 30 Jan 2021 - 12:37
کد خبر : 50988
سرویس خبری : دانشگاه

پژوهش‌هایی که هدف تولید هستند

علم، مرز بی‌پایان/7

پژوهش‌هایی که هدف تولید هستند

باید برای به‌دست آوردن یک نوآوری نیز به پرورش آن مشغول شویم. برای دستیابی به نوع مزایای عملی‌ای که «وانر بوش» به‌دنبال آنها بود، ما باید سیستمی را بسازیم که ریف توصیه کرده است.

  به گزارش «فرهیختگان»، مجموعه مقالات علم، مرز بی‌پایان خلاصـــه دیـــدگاه‌‌های کـــــارشناسی متخـــصــصان حــوزه‌ سیـاستگذاری عــــلم‌وفنــــاوری درخصـــوص آینده تحقیقات و پژوهش‌های علمی است که «فرهیختگان» بخش‌های مختلف آن را هر روز در همین ستون منتشر می‌کند.  برای کالج‌ها و دانشگاه‌ها و کل کشور، مهاجرت نوعی اکسیژن محسوب می‌شود که موج تازه‌ای از انرژی را به بدن وارد می‌کند. بستن درهای آمریکا به‌روی استعدادهای تازه به‌طور قطع پیامدهای وحشتناک طولانی‌مدتی را برای پروژه‌های علمی یک کشور به‌همراه خواهد داشت.  «وان هولن» نیز بر اهمیت این امر تاکید می‌کند که هر دانشجو در آمریکا که بخواهد وارد مباحث علمی شود، محل زندگی اهمیتی ندارد و از همان سال‌های نخست زندگی، او را ترغیب به این کار می‌کنند. ما می‌توانیم این مسیر را برای آینده بهتری بسازیم؛ جایی‌که از استعداد هر دانشجویی که آرزوی همکاری در پروژه‌های علمی را دارند، استفاده کنیم.

  پژوهش هدفمند

دومین نیاز شناسایی‌شده توسط «ریف»، رویکرد متمرکز برای کشف و توسعه ایده‌های تازه در رشته‌های مهم فناوری است. حقیقت نگران‌کننده این است که موقعیت برتری جهانی فناوری آمریکا درمعرض خطر است. به‌گفته ریف، آمریکا در ارتباطات از راه‌دور موج بعدی فناوری هیچ جایگاهی ندارد، اما در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌تواند به‌سختی جایگاه خود را در دنیا حفظ کند و در چند رشته فرعی این دامنه‌ها هم از دیگر کشورها عقب می‌ماند. بدون شک، از چین گرفته تا اروپا، رقبای جهانی به‌دنبال تصاحب برتری آمریکا در بسیاری از رشته‌های علمی هستند و ما به‌دلیل آنکه واکنش هماهنگی ازسوی دانشگاه‌ها، صنایع و دولت نداریم، چاره‌ای نداریم جز اینکه اجازه پیشی‌گرفتن از خود را به آنها بدهیم.  اختراع صنایع برای آینده، حفظ امنیت ملی و مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی مستلزم سرمایه‌گذاری‌های متمرکز و باثبات در نقاط حساس پژوهشی است. برای اینکه موفق به انجام این کار شویم، محدودیت‌های بودجه‌ای فعلی باید برطرف شده و تجارت به‌طور معمول مختل شده باشد. به‌گفته او، یکی از رویکردهای امیدبخش، ایجاد یک هیات‌مدیره فناوری جدید در NSF متمرکز روی فناوری‌های پرمخاطره است که از ابتدا به‌دلیل پیامدهای اجتماعی فناوری‌ها، دارای یکپارچگی پژوهشی در علوم‌انسانی و علوم اجتماعی باشد. ریف می‌افزاید: «مسئولیت حمایت از پژوهش‌های هدفمند بدون‌شک برعهده دولت فدرال است. هیچ موجودیت، شرکت، بنیاد، دانشگاه یا موسسه خیریه دیگری نمی‌تواند چنین بودجه ثابتی را در این مقیاس و با این تعهد به دانش جدید موردنیاز ارائه دهد.»

  تبدیل پژوهش به اصول کاربرد

سومین و آخرین نیاز شناسایی‌شده توسط ریف، راه‌های جدید برای تسهیل و تسریع انتقال فناوری از آزمایشگاه‌ها به بازار است. استراتژی جدید رقابتی باید از ایده‌ها و ابداعاتی حمایت کند که می‌تواند تفاوت بزرگی برای مشکلات جدی جهان ایجاد کند، اما جذب بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرخطر و پیچیده است. به‌عنوان مثال، موسسه MIT، برنامه شتاب‌دهنده‌ای موسوم به The Engine (موتور) را ابداع کرده است که به‌طور خاص برای توسعه حوزه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که ریف آن را «استارتاپ‌های فناوری سخت» معرفی کرده است. برنامه The Engine طی دو سال، بودجه 19 شرکت توسعه‌دهنده فناوری از انرژی همجوشی گرفته تا تولید فلز با انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر تا تشخیص خانگی را تامین کرد. درحالی‌که اکوسیستم نوآوری آمریکا یکی از بهترین‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود، باید بهترین باشیم. ما در حرکت ابداعات به‌سمت بازار جزء سریع‌ترین و بهترین‌ها نیستیم. این تمایز درحال حاضر متعلق‌به چین است.  منابع اضافی سرمایه به کارآفرینان کمک می‌کند تا ایده‌های خود را سریع‌تر به بازار برسانند. درواقع، ما باید همان‌گونه که برای به‌دست آوردن یک محصول کشاورزی که جامعه بتواند به کمک آن زنده بماند، آن را می‌کاریم، باید برای به‌دست آوردن یک نوآوری نیز به پرورش آن مشغول شویم. برای دستیابی به نوع مزایای عملی‌ای که «وانر بوش» به‌دنبال آنها بود، ما باید سیستمی را بسازیم که ریف توصیه کرده است.  این نکته‌ای است که «دروگمایر» هم به آن اشاره کرده است. ما نمی‌توانیم به کوتاه‌مدت فکر کنیم، بلکه باید درازمدت را درنظر بگیریم. یک استراتژی رقابتی جدید این است که باید درمقابل چند دولت و چند کنگره برتری داشته باشد. ما باید به‌عنوان یک کشور، درکنار هم باشیم و نه‌تنها به‌عنوان یک رویکرد دولتی، بلکه درقالب یک رویکرد کلی کشور به آن نگاه شود.  به گفته دروگمایر، عناصر اساسی علم، مرز بی‌پایان، بنیادین باقی می‌مانند. پژوهش و آموزش نیاز دارند که قوی باشند. دانشجویان نیاز به فرصتی دارند که بلندپرواز بوده و آرزو کرده، دست به ابداع بزنند و در رقابت شرکت کنند. ارزش‌های ملی باید با ارزش‌های محققان ازنظر اقدام با صداقت و صراحت مطابقت داشته باشند. این وظیفه ماست که به توصیه‌های دکتر «بوش» گوش دهیم و برای رسیدن به سطوح بالاتر، مسیرمان را براساس رهنمودهای او بسازیم؛ کاری که همواره در علوم انجام می‌دهیم.

* مترجم : ندا اظهری