تاریخ : Tue 26 Jan 2021 - 14:36
کد خبر : 50867
سرویس خبری : جامعه

عارضه‌ای که منجر به توقف کارآزمایی شود نداشتیم/ واکسن ایرانی خرداد به تولید انبوه می‌رسد

مینو محرز در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

عارضه‌ای که منجر به توقف کارآزمایی شود نداشتیم/ واکسن ایرانی خرداد به تولید انبوه می‌رسد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: درحال حاضر وضعیت دریافت‌کنندگان واکسن کرونای ایرانی خوب است. عارضه‌ای که منجر به توقف استفاده از واکسن شود وجود نداشته است. خوب پیش می‌رود. فعلا نیمی از تعدادی که باید تزریق کنیم را تزریق کرده‌ایم. در‌‌ کل اگر همین‌طور خوب پیش برود در خردادماه به تولید انبوه می‌رسد و می‌توانیم واکسیناسیون را آغاز کنیم.

مقاله معتبری درباره آثار واکسن خارجی منتشر نشده است/ وضعیت دریافت‌کنندگان واکسن کرونای ایرانی خوب است/ هیچ‌گاه از روسیه واکسن تهیه نمی‌کنیم

  به گزارش «فرهیختگان»، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بعد از گذشت این مدت زمان درباره ایمنی واکسن کرونا هم صحبت کرد؟ گفت: «هنوز به آن زمان نرسیده است چون فاز یک روی عوارض تمرکز دارد ولی‌‌ بعد از واکسن دوم، یعنی روز بیست‌وهشتم آنتی‌بادی اندازه‌گیری می‌شود و هنوز به آن حد نرسیده که بتوان ارزیابی کرد. بعد از مدت مشخصی نشان می‌دهد. در‌نتیجه این مساله هم بررسی می‌شود منتها نتایج آن را نداریم، یعنی به آن زمان نرسیده است. درحال حاضر وضعیت دریافت‌کنندگان واکسن کرونای ایرانی خوب است. عارضه‌ای که منجر به توقف استفاده از واکسن شود و عارضه مهمی که پایدار شود وجود نداشته است. خوب پیش می‌رود. فعلا نیمی از تعدادی که باید تزریق کنیم را تزریق کرده‌ایم. در‌‌ کل اگر همین‌طور خوب پیش برود در خردادماه به تولید انبوه می‌رسد و می‌توانیم واکسیناسیون را آغاز کنیم. درباره اینکه قرار است‌ ‌از چه شرکت خارجی واکسن وارد کنیم هم اطلاعی ندارم. غیر از شرکت‌هایی که واکسن‌های آنها طبق گفته رهبری در دسترس نیست، واکسن چینی می‌ماند که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نگرفته است. بعدی نیز واکسن روسی است که واکسن‌ها را خودش تاییدیه می‌دهد و هیچ‌گاه از روسیه واکسن تهیه نمی‌کنیم. برای کوبا هم در فاز دو ترایال است. قدری از ما جلوتر است ولی هنوز نمی‌تواند در دسترس قرار گیرد، چون کار آن تمام نشده است.»

مقاله معتبری درباره آثار واکسن خارجی منتشر نشده است

در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس‌جمهور از سه شرکت داخلی در تهیه و تولید واکسن کرونا نام بردند؛ واکسن برکت، رازی و پاستور، محرز در ارتباط با وضعیت این سه واکسن خاطرنشان کرد: «برکت همان واکسنی است که من مجری کارآزمایی بالینی آن هستم. در فاز یک است. اواسط فاز یک است. پاستور را اطلاع ندارم و واکسن رازی اخیرا تاییدیه کارآزمایی بالینی را دریافت کرده است و پیش می‌رود. درباره فناوری mRNA ساخت واکسن هم بگویم که بهره‌گیری از این فناوری با جوانان ماهری که داریم کاری ندارد. ساخت این فناوری مشکلی ندارد ولی چون تکنیک بیشتری نیاز است باید کار بیشتری شود. امکانات باشد هر نوع واکسنی را می‌توان ساخت. علاوه‌بر اینها در ارتباط با عوارض و حواشی‌ای که واکسن‌های آمریکایی و اروپایی داشته‌اند باید بگویم واکنش‌های آلرژیک واکسن‌های mRNA‌ها قدری زیاد است. افرادی که آلرژی دارند اصلا نباید استفاده کنند. در برخی افراد بیشتر عارضه واکنش آلرژیک داده است. اخباری منتشر شده که مرگ‌ومیر هم داشته ولی نمی‌توان گفت مطمئنا درست است. چون جدید است باید اجازه دهیم زمان بگذرد تا بتوان ارزیابی کرد. از نظر نوع واکسن فوق‌العاده است، یک نوآوری بسیار مفید‌ در واکسن است که می‌توان واکسن برای تمام ویروس‌هایی که تاکنون واکسن نداشتند با این روش تهیه کرد ولی هنوز زود است درباره عوارض آن و اثر واقع آن قضاوت کرد. یک خبر منتشر شده که در سرزمین‌های اشغالی این واکسن را مصرف کردند، چون زودتر از همه رژیم‌صهیونیستی شهروندانش را واکسینه کرده است، 33 درصد بیشتر اثربخشی نداشته است، درحالی‌که شرکت می‌گوید 95 درصد اثربخشی دارد. اینکه این اخبار درست است یا خیر، قابل اطمینان نیست. در برخی کشورها صحبت از مرگ‌ومیر این واکسن است. هیچ یک از اینها مستند نیست چون مقاله علمی در این خصوص منتشر نشده است.»