تاریخ : Sun 24 Jan 2021 - 10:58
کد خبر : 50766
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

مهوش وقاری: چرا من نه؟!

در واکنش به حضور در تبلیغات فروش زمین در دبی عنوان شد

مهوش وقاری: چرا من نه؟!

بازیگر سینما و تلویزیون درمورد حضورش در تبلیغات فروش زمین در دبی گفت: «من اصلا فکر نمی‌کردم اینقدر واکنش داشته باشد. شاید هم هیچ علاقه‌ای به این مدل تبلیغ کردن نداشته باشم اما وقتی می‌بینیم همه دارند چنین کاری را می‌کنند من هم از خودم می‌پرسم پس چرا من نه؟!

  به گزارش «فرهیختگان»، مهوش وقاری، بازیگر سینما و تلویزیون این گزاره را قبول ندارد که حضور هنرمندان در تبلیغات‌های اینچنینی فقط به خاطر مسائل مالی است. او در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «من این را قبول ندارم که از هنرمندانی در تبلیغات استفاده شده که بیکار هستند یا قرار بوده از آنها حمایت شود؛ چون تا جایی که از زندگی و فعالیت‌های هنری این دوستان که در تبلیغات حضور دارند، مطلع هستم خیلی پرکارند و وضع خوبی دارند.»

وقاری درمورد شکل‌گیری این فرم حضور هنرمندان در تبلیغات گفت: «خاطرم هست که زمانی مرحوم مشایخی در یک آگهی تبلیغاتی حضور داشتند که تصویرش در بزرگراه‌ها هم دیده می‌شد. در آن زمان خیلی‌ها نقدهای زیادی به این رویه تبلیغاتی داشتند و حتی تا مدتی می‌گفتند نباید از هنرمندان برای حضور در تبلیغات استفاده شود. اما در این یکی، دو سال شاهد اتفاقات دیگری بودیم که حضور بازیگران و هنرمندان برای تبلیغات بیشتر شده است. اوایل ادعا می‌کردند این کارها برای کمک یا حمایت از بازیگران است اما وقتی من پوسترها یا هرکدام از این تبلیغ‌ها را نگاه می‌کردم، در اکثر آنها هنرمندانی هستند که وضع مالی خوبی دارند.»

وی ادامه داد: «عموما سود حضور در تبلیغات بازرگانی بیشتر نصیب ستاره‌ها و چهره‌های مشهور می‌شود تا پیشکسوتان و باقی اهالی سینما. یادم هست یک‌بار با من تماس گرفتند تا در یک تبلیغ بازرگانی حضور داشته باشم. از من پرسیدند چه مبلغی می‌خواهی دریافت کنی و من گفتم چون تا به‌حال چنین کاری انجام نداده‌ام، از مبلغ خبر ندارم. خود آن شخص با اسم بردن از یک چهره مشهور به من گفت که او برای بازی در یک تبلیغ فلان مبلغ را دریافت کرده و پس از آن گفت اگر به شما فلان مبلغ (که خیلی پایین بود) پرداخت شود، خوب است. من دیدم که انگار در اینجا هم قرار نیست شأن انسان‌ها رعایت شود. این درست به حضور ما در پروژه‌هایی می‌ماند که وقتی برای کار به دفاتر فیلمسازی دعوت می‌شویم، به ما می‌گویند برای بازیگران این پروژه فلان مقدار بودجه در نظر گرفته شده که ۹۸ درصد آن به یکی، دو بازیگر ستاره می‌رسد و دو درصد باقی‌مانده را بین تمام بازیگران تقسیم می‌کنند. به‌عبارتی تبلیغات هم تابعی از دستمزدهایی است که در سینما پرداخت می‌شود.ما هم خیلی از اوقات حضور در پروژه‌ها را با همین دستمزدهای کم پذیرفته‌ایم، چون انسان بالاخره میل به کار کردن دارد. حتی یک دوره آمدند و سعی کردند نابازیگران را جایگزین بازیگران کنند تا همان دستمزد را هم مجبور نباشند بدهند. ما هم برای برون‌رفت از این قضیه تصمیم گرفتیم حتی با بودجه‌های ناچیز، هرطور شده در پروژه‌ها حضور داشته باشیم. البته در تمام این مدت، ستاره‌ها جایگاه خودشان را داشتند؛ به‌خصوص بعد از اینکه مافیا در ایران جای پای خودش را باز کرد.»

این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دلیل قابل‌تاملی برای حضور هنرمندان در تبلیغات‌ اینترنتی اشاره کرد و گفت: «فارغ از همه مسائل مالی که برخی هنرمندان ممکن است گرفتار آن باشند باید این نکته را هم بگویم که حرفه بازیگری ازجمله مشاغلی است که باید بازیگر دیده شود و به محض اینکه از جلوی چشم‌ها دور شد، حذف می‌شود. برای همین یکی از دلایلی که یک بازیگر می‌خواهد در یک تبلیغات حضور داشته باشد، این است که از دیده نشدن می‌ترسد.»

این بازیگر به فعالیت برخی شبکه‌های ماهواره‌ای در مطرح کردن بعضی چهره‌های سینمایی هم اشاره کرد و گفت: «الان برنامه‌های ماهواره‌ای را داریم مثل من‌وتو که مدام به شبکه‌های اجتماعی بازیگران و چهره‌های مشهور سرک می‌کشند و مدام افرادی که دنبال جنجال هستند را در جلوی چشم همه می‌گذارند. وقتی اسم اینها مدام از این شبکه‌های ماهواره‌ای تکرار می‌شود، طبیعی است که خواه‌ناخواه مطرح و مشهور می‌شوند. اما من بازیگر یا هنرمند دیگری که دنبال هیاهو و جنجال نیست و بی‌حاشیه هستم، امکان دیده شدن را در هیچ کجا نداریم.»

وی درمورد حضورش در تبلیغات فروش زمین در دبی گفت: «من اصلا فکر نمی‌کردم اینقدر واکنش داشته باشد. فقط یک‌بار از ما خواستند این کلیپ را منتشر کنم. شاید هم هیچ علاقه‌ای به این مدل تبلیغ کردن نداشته باشم اما وقتی می‌بینیم همه دارند چنین کاری را می‌کنند من هم از خودم می‌پرسم پس چرا من نه؟! شاید دیگران چندین برابر من پول بگیرند اما هدف من هیچ دغدغه مالی نبود و بیشتر تجربه حضور در یک تبلیغات بود. ضمن اینکه وقتی دیدم، خیلی از دوستان این کار را پذیرفتند، من هم این کار را قبول کردم.»