تاریخ : Sun 24 Jan 2021 - 09:32
کد خبر : 50752
سرویس خبری : جهان شهر

آمریکا و افغانستانی ناامن‌تر از همیشه

زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، ابقا می‌شود

آمریکا و افغانستانی ناامن‌تر از همیشه

همزمان با جریان مذاکرات صلح میان هیات‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد که برای برقراری صلح، باید آتش‌بس شود.

  به گزارش «فرهیختگان»، هنوز مشخص نیست دولت جو بایدن قرار است چه سیاستی را در قبال افغانستان در پیش بگیرد؟ آیا قرار است راه رفته ترامپ ادامه پیدا کند یا در این حوزه هم تغییر و تحولی اساسی در پیش است؟ تا به امروز مقامات دولت بایدن در این زمینه به‌طور قاطع سخن نگفته‌اند و جدی‌ترین اظهارنظر را آنتونی بلینکن نامزد هدایت وزارت خارجه ابزار کرده است. او سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که توافق دولت آمریکا با طالبان را ارزیابی خواهد کرد.

او گفت: «ما می‌خواهیم به این جنگ به‌اصطلاح ابدی پایان دهیم. می‌خواهیم نیروهایمان را برگردانیم. می‌خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریسم که اصلا برای آن به آنجا رفتیم را حفظ کنیم.»

این اظهارنظر نشان از آن داشت که به‌طور حتم آمریکا نیروهای خود در افغانستان را افزایش خواهد داد ولی اینکه چه کسی این پرونده را در دست خواهد گرفت و چه بر سر سرنوشت توافق خواهد آمد، هنوز چیزی معلوم نیست. عصر روز گذشته بخشی از این ابهامات با خبری که سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع آگاه در دولت جو بایدن منتشر کرد، حل شد. این رسانه آمریکایی نوشت که زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، ابقا می‌شود. ابقای خلیلزاد در سمت فرستاده ویژه آمریکا در امور یک کشور در دولت جدید بایدن، امری عادی نیست و دولت‌های جدید در آمریکا معمولا اعضای تیم خود را در مقام‌های مهم دیپلماتیک می‌گمارند؛ اما به‌نظر می‌رسد خلیلزاد حمایتی فراجناحی دارد و تسلط عمیقش بر اوضاع افغانستان، ضرورت حفظ او در چنین جایگاهی را ایجاب کرده است. به گزارش مهر، خلیلزاد بیش از دو سال است که مدیریت روند صلح افغانستان را در دست دارد و در این مدت توانسته است با گروه طالبان به توافق مفصلی دست یابد. بر اساس این توافق، طالبان رابطه خود با القاعده را قطع می‌کند و با دولت افغانستان وارد مذاکرات مستقیم صلح می‌شود و از حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان خودداری می‌کند.

آمریکا هم در مقابل متعهد می‌شود که درصورت برآورده شدن شرایط مندرج در این توافقنامه، تا ماه مه سال ۲۰۲۱ تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. پس از این توافق که برخی از متمم‌های آن محرمانه است، طالبان خشونت خود در افغانستان را تشدید کرد و عملیات‌های تروریستی خود را توسعه داد. همین مساله نگرانی‌های بین‌المللی را درباره قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان به‌دنبال داشت. به اعتقاد تحلیلگران، دونالد ترامپ به‌دنبال آن بود تا با خروج از افغانستان، این کشور را تبدیل به مرکز تروریسم علیه چین، روسیه و ایران کند. حالا با روی کار آمدن دولت جدید و احتمال بازنگری در توافق با طالبان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته که «مردم توقع داشتند تا دولت افغانستان و گروه طالبان در ابتدای آغاز مذاکرات، روی کاهش خشونت‌ها به توافق برسند، اما به‌دلیل اصرار این گروه بر ادامه جنگ تاکنون این موافقت صورت نگرفته است.»

به گزارش فارس، همزمان با جریان مذاکرات صلح میان هیات‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد که برای برقراری صلح، باید آتش‌بس شود. عبدالله که دیروز هنگام افتتاح کمیسیون جوانان شورای عالی مصالحه‌ ملی در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت: «وقتی که می‌خواهیم به صلح برسیم، باید طرح کاهش خشونت‌ها به‌شکل کامل صورت بگیرد و به آتش‌بس برسیم.» وی اما افزود که هم‌اکنون سطح خشونت‌ها در افغانستان به‌صورت «غیرقابل‌قبول» بالاست. از سویی دیگر نیز، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان گفت که مردم این کشور توقع داشتند تا دولت افغانستان و گروه طالبان در ابتدای آغاز مذاکرات، روی کاهش خشونت‌ها به توافق برسند، اما به‌دلیل اصرار این گروه بر ادامه جنگ تاکنون این موافقت صورت نگرفته است. به گفته او، کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس سبب می‌شود تا مردم از آینده و سرنوشت خود مطمئن‌تر شوند و از روند صلح نیز حمایت کنند. عبدالله عبدالله تاکید کرد که تلاش‌ها برای توافق روی کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس با گروه طالبان جریان دارد.