تاریخ : Sun 24 Jan 2021 - 09:45
کد خبر : 50742
سرویس خبری : ورزش

رکورد تاریخی گوچی

دومین هت‌تریک مهاجم ایرانی زوله به‌عنوان بازیکن تعویضی

رکورد تاریخی گوچی

در پایان این دیدار مشخص بود که جایزه بهترین بازیکن زمین به کسی به‌جز گوچی تعلق نخواهد داشت و او به‌همراه این جایزه، توپ مسابقه را نیز به‌عنوان یادگاری از هت‌تریک خود در این مسابقه به خانه برد.

  به گزارش «فرهیختگان»، برای رضا قوچان‌نژاد هیچ لیگی همچون لیگ هلند نیست و او حالا در سال‌های پایانی فوتبالش به‌خوبی متوجه شده که در هیچ کجای دنیا مانند اردیوژه نمی‌تواند گلزنی کند. گوچی جمعه‌شب در دیدار هفته هجدهم زوله در لیگ هلند بازی برابر ویلم‌تیلبورگ را از روی نیمکت آغاز کرد اما در شروع نیمه دوم وقتی به‌جای پله کلمنت وارد زمین شد خیلی زود درخشش خود را آغاز کرد و توانست در عرض 12دقیقه با هت‌تریک خود برتری 3 بر یک تیمش را رقم بزند. این بازی برای او یادآور نخستین حضورش در زوله در ابتدای فصل گذشته بود که با شروعی عالی همراه بود و توانست درحالی که تنها 35دقیقه پایانی بازی را در زمین حضور داشت با زدن 4گل رکوردی جالب را در لیگ به‌نام خود ثبت کند. گوچی این‌بار هم پس از مدتی نیمکت‌نشینی و درحالی که کمتر به او فرصت بازی می‌رسید دوباره درخشید و با هت‌تریک برابر ویلم نشان داد که هنوز هم یک مهاجم آماده و خطرناک در محوطه جریمه حریفان است.

هت‌تریک‌های تاریخ‌ساز

زوله پیش از این مسابقه و در 6بازی آخر خود در لیگ تنها یک برد کسب کرده بود و در جام‌حذفی نیز با شکست برابر اکسلسیور از دور مسابقات کنار رفته بود. با این نتایج یاران گوچی به منطقه سقوط نزدیک شده بودند و ادامه این روند می‌توانست برای تیم خطرناک باشد. دیدار با ویلم فرصت خوبی برای بازگشت به میانه جدول بود و به‌نظر نمی‌رسید زوله برابر این تیم که در رده ماقبل پایانی جدول قرار دارد کار سختی داشته باشد اما وقتی میزبان در دقیقه10 بازی به گل رسید اوضاع برای زوله سخت شد.

در بین دو نیمه جان استگمن، سرمربی زوله تصمیم گرفت مهاجم باتجربه خود را راهی زمین کند و حضور این گلزن ایرانی شرایط بازی را به سود این تیم تغییر داد. سایت «دستنتور» هلند در گزارشی از این دیدار نوشت: «پیش از این سابقه نداشته که بازیکنی در لیگ هلند دوبار به‌عنوان بازیکن تعویضی موفق به هت‌تریک شود و حالا رضا قوچان‌نژاد موفق به رسیدن به این رکورد شده است. او عصر جمعه برابر ویلم به‌تنهایی باعث برد تیمش شد و رکورد جالبی نیز از خود به‌جای گذاشت. ویلم در نیمه نخست از میهمان خود پیش افتاد اما یک اخراجی باعث شد کار آنها سخت شود و در نیمه دوم این مهاجم ایرانی زوله بود که راهی زمین شد تا یک‌تنه نتیجه را به سود تیمش تغییر دهد. یکی از اتفاقات مهم این بازی اخراج کواسی وریت، گلزن ویلم در اواخر نیمه نخست بود که به‌دنبال یک تکل خشن ازسوی او اتفاق افتاد. بازبینی صحنه در VAR نیز این تصمیم را تغییر نداد و او از زمین مسابقه بیرون رفت. با شروع نیمه دوم سرمربی زوله تصمیم گرفت تیمش را تهاجمی‌تر کند تا با توجه به 10نفره شدن حریف بتواند از شکست تیمش جلوگیری کند. ورود قوچان‌نژاد روند بازی را کاملا تغییر داد و تاثیر زیادی در تغییر نتیجه بازی داشت. این مهاجم ایرانی خیلی زود پس از ورودش به زمین گلزنی‌هایش را آغاز کرد و باخت یک بر صفر تیمش را با برد 3 بر یک عوض کرد. او که در هفته‌های اخیر دقایق کمتری در ترکیب تیمش به میدان می‌رفت به جان استگمن، سرمربی تیمش نشان داد که چقدر می‌تواند اثرگذار باشد و اگر فرصت کافی داشته باشد می‌تواند گل‌های ارزشمندی برای زوله به ثمر برساند. او حالا نخستین بازیکن تاریخ لیگ هلند است که دوبار به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی زمین می‌شود و هت‌تریک می‌کند. بار قبل او در هفته ششم فصل قبل موفق به انجام این کار شد و در روزی تاریخی برای او و تیمش پس از حضور در زمین مسابقه پوکر کرد و تیمش 6 بر 2 برابر والویک به پیروزی رسید. این‌بار او تا آستانه تکرار آن موفقیت بزرگ پیش رفت و البته 3امتیاز بسیار مهم و حیاتی را به حساب تیمش واریز کرد.»

در پایان این دیدار مشخص بود که جایزه بهترین بازیکن زمین به کسی به‌جز گوچی تعلق نخواهد داشت و او به‌همراه این جایزه، توپ مسابقه را نیز به‌عنوان یادگاری از هت‌تریک خود در این مسابقه به خانه برد. مهاجم 33ساله زوله به‌خوبی از فرصت‌هایی که در این دیدار دراختیارش قرار گرفت استفاده کرد و گل سوم او نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

دردسر شیرین

مهاجم سابق تیم‌ملی ایران در ابتدای این فصل بیشتر در ترکیب اصلی تیمش قرار داشت اما دو گلی که برابر اسپارتاروتردام زد تنها گل‌های او در نیم‌فصل نخست محسوب می‌شد. به‌تدریج او نیمکت‌نشین شد و بیشتر در دقایق پایانی بازی‌ها شانس بازی پیدا می‌کرد و حتی در برهه‌ای از فصل 4بازی پیاپی به میدان نرفت اما درخشش او در دیدار این هفته احتمالا دوباره او را به ترکیب اصلی تیمش برمی‌گرداند. سایت تلگراف هلند درباره درخشش او در این دیدار و نمایش خوبش در این هفته نوشته است: «مهاجم 33ساله زوله این هفته ستاره تیمش برابر ویلم بود و به کمک او زوله توانست به یک برد مهم برسد. گلزنی‌های قوچان‌نژاد در بهترین زمان ممکن انجام شد. زوله به‌تازگی توماس بویتینک را از ویتسه‌آرنهم به‌صورت قرضی به خدمت گرفت و این مهاجم می‌توانست جایگاه گوچی در ترکیب تیم را متزلزل‌تر کند. حالا استگمن با چالشی جدید مواجه است که از کدام مهاجم خود در ترکیب اصلی استفاده کند و البته نباید از پله کلمنت هم غافل شد.

سرمربی زوله پس از پایان این مسابقه به خبرنگاران گفت: واقعا نمایش فوق‌العاده‌ای را از رضا شاهد بودیم. برای یک مربی این دردسر که از بین چند بازیکن خوب بخواهد نفراتش را انتخاب کند همیشه جذاب و شیرین است. رضا بازیکنی است که به‌خوبی نقش خود را در زمین می‌داند و با وظایف خود آشنا است. من دراین‌باره با او صحبت کردم و او هم به بهترین نحو آنها را در زمین پیاده کرد. عملکرد خوب او در زمین شایسته تقدیر و تشویق است. البته تمام تیم نمایش خوبی داشتند و باید از همه تشکر کنم که با تلاش فراوان کمک کردند تا به این سه‌امتیاز برسیم. رضا با وجود اینکه در هفته‌های اخیر دقایق کمی را در ترکیب حضور داشته اما همیشه آماده است و این‌بار هم توانست تفاوت را در زمین رقم زده و بازیکنی سرنوشت‌ساز برای ما باشد. به همین دلیل است که ما او را همچنان در تیم خود داریم و انتظار داریم تا به این روند گلزنی ادامه دهد.»

حمایت کاپیتان از گوچی

کمی پیش از صحبت‌های سرمربی تیم این برم فن‌پولن، کاپیتان تیم بود که با تمجید از عملکرد گوچی از گفت‌وگویش با استیگمن درباره این مهاجم ایرانی در ابتدای هفته خبر داده بود و اینکه معتقد بود این بازیکن نباید اینقدر کم در زمین بازی حضور داشته باشد. او گفت: «ما دو روز تعطیل بودیم و من با سرمربی تیم تماس گرفتم تا درباره رضا با او صحبت کنم. می‌خواستم برخی مسائل مربوط به تیم را با او در میان بگذارم. به او گفتم که به‌عقیده من رضا شایستگی زیادی دارد و باید فرصت بیشتری برای حضور در زمین داشته باشد. به‌نظرم با کم بازی دادن به او باعث می‌شویم که کمتر بتواند توانایی‌هایش را نشان دهد. گوچی بارها خودش را ثابت کرده و نشان داده که مهاجمی فرصت‌طلب است. حتی در تمرینات هم همیشه با جدیت تلاش می‌کند و یکی از بهترین‌هاست. او از 16سالگی مهاجمی خطرناک بود و همیشه جزء بهترین‌ها بوده است. در این بازی هم بار دیگر این توانایی را نشان داد.»

وقتی خبرنگاری به استیگمن درباره مصاحبه فن‌پولن می‌گوید، او با تعجب پاسخ می‌دهد: «واقعا این حرف‌ها را زده است؟ خب من معمولا با بازیکنان صحبت می‌کنم و البته با برم بیشتر چون کاپیتان تیم است. گاهی اوقات درباره بازیکنان با او حرف می‌زنم و این طبیعی است.»

خود قو‌چان‌نژاد نیز با اشاره به عملکرد درخشانش در این مسابقه می‌گوید: «واقعا لذت‌بخش بود. این دلیل حضور ما به‌عنوان فوتبالیست است تا از چنین لحظاتی لذت ببریم. خوشحالم که توانستم برای تیمم مفید باشم. درباره خرید بویتینک هم باید بگویم که خیلی به این مسائل فکر نمی‌کنم و همیشه تلاش کرده‌ام تا بهترین عملکردم را برای تیم داشته باشم.» اگرچه او معتقد است که حضور این بازیکن تاثیری در وضعیتش در تیم ندارد اما مسلما انگیزه‌های او برای درخشش در زمین و گلزنی برای زوله را افزایش داده است.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار