تاریخ : Tue 19 Jan 2021 - 10:11
کد خبر : 50555
سرویس خبری : ورزش

قرمز نوبرانه

تبعات شکست بارسا در فینال سوپرجام و اخراج مسی پس از 753 بازی

قرمز نوبرانه

بارسا بهترین فرصت برای بازگشت روحیه به تیم و کسب جام در این فصل را از دست داد و حالا باید در انتظار روزهای سخت‌تری باشد.

  به گزارش «فرهیختگان»، تصویر لیونل مسی در دقیقه 120 دیدار برابر بیلبائو به‌خوبی گویای وضعیت این ستاره آرژانتینی در ماه‌های اخیر بود. بازیکنی ناامید، عصبانی و مستأصل که دیگر توان سابق را ندارد و البته مانند گذشته نمی‌تواند به‌تنهایی تیمش را به موفقیت برساند. این روزها دیگر کمتر دوستی برایش در رختکن تیم باقی ‌مانده است و مسی با این روند آینده روشنی برای خود و تیمش متصور نیست. آبی‌واناری‌ها در فینال سوپرجام اسپانیا بازی برده برابر بیلبائو را در پایان 120 دقیقه باختند و خطای خشن مسی در پایان بازی که نخستین کارت قرمز او با پیراهن بارسا را برایش به‌دنبال داشت، پایانی تلخ برای رونالد کومان و شاگردانش بود. بارسا بهترین فرصت برای بازگشت روحیه به تیم و کسب جام در این فصل را از دست داد و حالا باید در انتظار روزهای سخت‌تری باشد.

عواقب سنگین شکست

سوپرجام برای بارسا بسیار پرهزینه و البته بی‌ثمر به‌پایان رسید و آنها بدون هیچ ‌دستاوردی از این مسابقات که برای دومین‌بار با حضور 4 تیم برگزار می‌شد، به خانه برگشتند. شاگردان کومان در این تورنمنت دو مسابقه سنگین انجام دادند و در‌مجموع 240دقیقه بازی کردند که علاوه‌بر خستگی بازیکنان، ستاره تیم نیز اخراج شد و شاید محرومیتی سنگین هم در انتظارش باشد. چنین اوضاعی برای این تیم چندان ناآشنا نیست. بارسا در سه فصل گذشته ناکامی‌های بزرگی را در لیگ قهرمانان و برابر رم، لیورپول و بایرن‌مونیخ تجربه کرده‌اند و این بار هم در سوپرجام و در یک قدمی کسب جام از رسیدن به آن محروم شدند.

کومان پس از برتری برابر سوسیداد در دیدار نیمه‌نهایی به‌نظر خوشحال بود که رقیب اصلی آنها یعنی رئال‌مادرید در دیگر دید این مرحله مغلوب بیلبائو شده بود و او و تیمش در این شرایط مجبور نبودند یک‌بار دیگر ال‌کلاسیکو را برگزار کنند اما آنها برابر این رقیب به‌مراتب راحت‌تر نیز در دقایق پایانی بازی برتری خود را از دست دادند تا درنهایت 3 بر 2 بازنده بازی لقب بگیرند. شاگردان او دوبار در طول بازی از حریف پیش افتادند اما نتوانستند این برتری را حفظ کنند و با اشتباهاتی که در خط دفاعی داشتند، بار دیگر ضعف خود در این بخش را نشان دادند. آبی‌واناری‌ها گل دوم را روی یک ضربه ایستگاهی از کنار محوطه جریمه دریافت کردند، اتفاقی که در فصول اخیر بارها برای تیم رخ داده و مربیان متعدد باشگاه نتوانسته‌اند راه‌حلی برای آن پیدا کنند. درطول مسابقه بارها لئو مسی تلاش کرد به‌تنهایی تیمش را به موفقیت برساند اما او دیگر مانند سال‌های قبل در اوج نیست و آمار توپ‌های لو رفته‌اش به‌وضوح بالا رفته است.

تراشتگن در دیدار نیمه‌نهایی یکی از بهترین‌های تیمش بود و با درخشش او بارسا توانست فینالیست شود. این گلر آلمانی بار دیگر ثابت کرد که یکی از بهترین‌های حال‌حاضر دنیاست اما برابر بیلبائو ضعف او در ارسال از کناره‌ها باز هم نمایان بود. با بیرون رفتن سرجینیو دست در بین دو نیمه و حضور مینگوئزا به‌جای او، سمت راست خط دفاعی بارسا دچار مشکل شد و لنگله و آلبا، دیگر مدافعان تیم نیز روز خوبی را پشت‌سر نگذاشتند و به‌خصوص در کارهای دفاعی لغزش‌هایی داشتند. در ترکیب بارسا تنها آرائوخو، دی‌ینوگ، پدری و گریزمان در حد و اندازه‌های خود ظاهر شدند و دیگر نفرات تیم از فرم مطلوب خود دور بودند. دیدارهای بعدی بارسا در لیگ و جام حذفی چندان دشوار نیست و کومان این شانس را دارد تا تیمش را از بحران فعلی خارج کرده و در شرایط بهتری برای نیم فصل دوم و همچنین مراحل حذفی لیگ قهرمانان آماده شود.

سومین کارت قرمز

مسی در این دیدار یکی از رکوردهایی را که می‌توانست در دوران فوتبالش به ثبت برساند، از دست داد. او در ترکیب بارسا تاکنون هیچ‌گاه اخراج نشده بود اما در دقیقه 120 این دیدار یک لحظه از کوره در رفت و با آرنج به سر بازیکن حریف کوبید که این حرکت اخراج مستقیم او را به‌دنبال داشت. او پیش از این دوبار با پیراهن تیم ملی آرژانتین (نخستین بازی‌اش برای این تیم برابر مجارستان در سال 2005 و مقابل شیلی در سال 2019) کارت قرمز گرفته بود اما در اسپانیا تاکنون این اتفاق برایش رخ نداده بود. حرکت غیرورزشی او البته ممکن است عواقب بیشتری برایش به‌دنبال داشته باشد و حالا باید منتظر رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اسپانیا بود تا مشخص شود که چه جریمه‌ای برای او در نظر گرفته می‌شود. بنابر تشخیص این کمیته و اینکه آنها شدت خطای او را در چه حدی تعیین کنند رای صادره متفاوت خواهد بود. اگر حرکت او یک خطای نسبتا معمولی تشخیص داده شود بین یک تا دو جلسه برایش محرومیت به‌دنبال خواهد داشت که به این ترتیب دیدار پنجشنبه‌شب برابر کورنلا و همچنین مسابقه با الچه در لیگ را از دست خواهد داد. اما اگر این کمیته تشخیص دهد که رفتار او یک خطای خشن و غیرورزشی شدید بوده است، احتمالا علاوه‌بر این دو مسابقه، مصاف با بیلبائو و بتیس در لیگ را نیز از دست خواهد داد و این اتفاق می‌تواند به‌ضرر کومان و تیمش تمام شود. خسوس ژیل مانزانو، کارشناس داوری اسپانیایی درباره این صحنه گفت: «مسی با آرنج خود و با شدت زیادی به سر بازیکن حریف کوبید و این اتفاق اگرچه درحالی رخ داد که توپ در جریان بود و بازی ادامه داشت اما خطا با فاصله زیادی نسبت به توپ رخ داد و به همین دلیل نمی‌توان آن را اتفاقی طبیعی دانست.»

به این ترتیب احتمال اینکه مسی با محرومیتی سنگین مواجه شود بسیار زیاد خواهد بود. البته اگر بارسا دیدار پنجشنبه‌شب را ببرد در هفته‌های آینده باید مسابقه مرحله یک‌هشتم نهایی خود در کوپا دل‌ری را نیز برگزار کند و به این ترتیب شاید به بازی مقابل بتیس برسد. شاگردان کومان پس از این دیدارها با آلاوز دیدار می‌کنند و سپس باید برای رویارویی دشوار با پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان آماده شوند که غیبت مسی و دوری او از شرایط مسابقه می‌تواند برای تیم دردسرساز شود. مسی در بازی 753 خود برای بارسا نخستین کارت قرمز خود را گرفت و حالا هواداران تیم نگران غیبت او در دیدار‌های حساس آتی هستند که ممکن است به قیمت از دست رفتن لالیگا در این فصل باشد.

حمایت کومان از مسی

مسی در دیدار قبلی تیمش به‌دلیل مصدومیت غایب بود و حتی گفته می‌شد ممکن است به این دیدار نرسد اما درنهایت آماده شد و کومان نیز از همان ابتدا از او در ترکیب اصلی تیمش استفاده کرد. این اتفاق و درنهایت اخراج او باعث شد تا در نشست خبری از این تصمیم سرمربی هلندی انتقاد شود و برخی خبرنگاران معتقد بودند ستاره آرژانتینی آمادگی ذهنی لازم برای حضور در این دیدار 120 دقیقه‌ای را نداشته است و بهتر بود در نیمه‌دوم به بازی گرفته می‌شد. با این‌حال کومان با حمایت از ستاره تیمش گفت: «من رفتار مسی در آن صحنه را به‌خوبی درک می‌کنم. بازیکنان حریف بارها روی او مرتکب خطا شدند و او هم درنهایت عصبانی شد و چنین واکنشی نشان داد. مسی بازیکنی تکنیکی است و آنها وقتی از مهار او باز می‌ماندند چاره‌ای جز خطا نداشتند. چنین رفتاری به‌تدریج بازیکن را عصبانی می‌کند و درنهایت فشار بازی باعث می‌شود دست به چنین رفتاری بزند. باید این صحنه را بار دیگر با دقت ببینم تا درباره آن اظهارنظر کنم.»

البته بازیکنان بیلبائو در این مسابقه 8 خطا روی مسی انجام دادند اما قطعا این خطاها توجیهی برای حرکت غیرورزشی او نیست. کومان در ادامه درباره مصدومیت مسی نیز گفت: «لئو سال‌هاست که در بالاترین سطح فوتبال بازی می‌کند و به‌خوبی می‌داند که آیا آمادگی حضور در مسابقه را دارد یا نه. من قبل از مسابقه با او صحبت کردم و به من گفت که کاملا آماده حضور در این مسابقه است و مشکلی در این زمینه ندارد. به نظرم او تمام تلاش خود را انجام داد و مشکلی در این مسابقه نداشت.»

سرمربی بارسا در ادامه درباره شکست در این دیدار و از دست رفتن سوپرجام افزود: «ما بسیار ناراحتیم، چراکه نتیجه بسیار ناامیدکننده‌ای کسب کردیم. ما برای بردن جام راهی زمین شدیم اما شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و درنهایت نتوانستیم به‌موفقیت برسیم. درحال‌حاضر دیگر فرصتی برای حسرت خوردن نداریم و باید برای دیدارهای آینده در جام حذفی و لیگ آماده شویم. ما نسبت به ابتدای فصل شرایط بهتری داریم و پیشرفت کرده‌ایم، با این حال هنوز هم در برخی نقاط ضعف داریم که باید آنها را برطرف کنیم. به‌خصوص در فاز دفاعی باید نمایش به‌مراتب بهتری داشته باشیم و اشتباهات‌مان را به‌حداقل برسانیم. نباید به حریفان اجازه دهیم که در زمین ما به‌راحتی توپ را در اختیار داشته باشند، فرصت تصمیم‌گیری داشته باشند و حتی به‌سمت دروازه ما شوت بزنند. به‌نظر می‌توانیم در ادامه بهتر شویم. من تمام تلاشم را به‌کار می‌گیرم و سعی می‌کنم تیم را در وضعیت بهتری قرار دهم. ما حتی اگر جام را می‌بردیم هم بی‌نقص نبودیم و نیاز داریم که به‌مراتب بهتر شویم.»

انتقاد گریزمان

یکی دیگر از حواشی این مسابقه مصاحبه آنتون گریزمان پس از شکست بود که به‌نوعی مدیریت کومان درکنار زمین را زیرسوال برده و معتقد بود که این سرمربی باید جنب‌وجوش بیشتری در کنار خط داشته باشد. گریزمان که هر دو گل تیمش در این مسابقه را به‌ثمر رسانده است پس از پایان بازی گفت: «همه بازیکنان از این شکست ناراحت و عصبانی هستند و اصلا حس خوبی نداریم. شکست در فینال همیشه تلخ و دشوار است، احساس خیلی بدی داریم. بیلبائو به‌خوبی ما را تحت فشار قرار داد و تیم ما را پرس می‌کرد. آنها تا آخرین دقیقه مسابقه تلاش کردند و درنهایت توانستند به آنچه می‌خواستند برسند. ما در استراتژی خود دچار اشتباهاتی شدیم که به حریف این شانس را داد که به گل برسد. باید در طول هفته روی این اشتباهات کار کنیم تا از تکرار آن اجتناب شود. ما به‌خصوص در اواخر مسابقه خوب دفاع نکردیم و به حریف این اجازه را دادیم که دروازه ما را باز کند. ارتباط کلامی خوبی در زمین نداشتیم و در این زمان باید یک نفر درکنار خط اشتباهات ما را گوشزد کرده و تذکر بدهد.»

مهاجم فرانسوی بارسا در هفته‌های اخیر شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به ابتدای فصل دارد و در 4 دیدار اخیر تیمش روی 7 گل تاثیر مستقیم داشته است. با این‌حال شرایط بارسا هنوز مساعد نیست و این انتقادات او می‌تواند بحران جدیدی را در تیم ایجاد‌ و رابطه بازیکنان با سرمربی را دچار مشکل کند.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار