تاریخ : Mon 18 Jan 2021 - 08:41
کد خبر : 50525
سرویس خبری : سیاست

شأن رزمایش  پیامبر اعظم(ص) بالاتر از آن است که بخواهیم  به بایدن پیام بدهیم

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شأن رزمایش پیامبر اعظم(ص) بالاتر از آن است که بخواهیم به بایدن پیام بدهیم

به اعتقاد من جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر از آن است که درگیر مسائل مربوط به جنگ شود و آمریکایی‌ها قبلا هم به موقعیت ایران پی برده‌اند و از ظرفیت‌های دفاعی ایران اطلاع دارند؛ ازاین‌رو بنده شأن این مانور و رزمایش را بالاتر از این می‌دانم که حتی بخواهیم به بایدن پیام بدهیم.

این مانور جلوی هزینه‌های سرباری که بخواهند موقعیت ایران را تست کنند، می‌گیرد

  به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن تشریح اهداف رزمایش پیامبر اعظم(ص) به بررسی دستاوردها و پیام‌های آن برای طرف‌های مقابل و دشمنان ایران پرداخت که در ادامه از نظر می‌گذرد.

رزمایش اخیر پیامبر اعظم که در عمق 1800 کیلومتری اقیانوس هند برگزار شد، پیام‌های زیادی داشت؛ با توجه به اینکه این رزمایش در اوج تنش‌ها با آمریکا و دولت ترامپ و حضور ناوهای آمریکایی بوده، تحلیل شما از پیام و اهداف این رزمایش چیست؟

رزمایش پیامبر اعظم در نوع خود یک ویژگی جدید داشت که متمرکز روی ظرفیت‌های پهپادی و موشک‌های بالستیک نقطه‌زن بود و این امر در فضای بازدارندگی، معانی و گزاره‌های خاص خود را دارد. بسیاری از مطبوعات و رسانه‌های جهان این رزمایش را شگفت‌انگیز و حیرت‌آور عنوان می‌کردند که نشان می‌دهد این واژه‌ها در ذهن طرف مقابل وجود دارد. اما هدف این رزمایش، درواقع منافع امنیت ملی و بحث توان دفاعی کشور است که مخاطب عام دارد و صرفا مخاطب آن آمریکا نیست، چراکه آمریکا امروز در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار دارد و این‌طور نیست که بتواند اقدام خاصی انجام دهد.

 این مانور جلوی هزینه‌های سرباری که بخواهند موقعیت ایران را تست کنند،  می‌گیرد

 ما با این رزمایش مسیر خود را طی کرده و قطعا ظرفیت‌های بازدارندگی را ارتقا می‌دهیم، طوری که به ذهن کسی خطور نکند بخواهد درباره منافع ایران خطا یا آزمایش کند، چراکه امکان دارد وارد درگیری شوند که بعد از آن درگیری متوجه شوند ایران چه توانایی و قدرتی دارد. بنابراین، این مانور جلوی هزینه‌های سرباری که طرف مقابل بخواهد موقعیت ایران را تست کند، می‌گیرد و این امر مهمی است. ایران امروز در موقعیت کامل و قاطع بازدارندگی است و وقتی در عمق دریای عمان و در فاصله 1800 کیلومتری حضور دارد، از چنین معنایی برخوردار است، یعنی هواپیماهای دورپرواز آمریکایی قادر نیستند ایران را تهدید یا اقدام به ریسک‌ کنند، لذا این موارد بسیار مهم است.

 مخاطب این رزمایش صرفا نه ترامپ یا بایدن بلکه مخاطب آن عام است

از سوی دیگر مخاطب این رزمایش صرفا نه ترامپ یا بایدن بلکه مخاطب آن عام است و ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای و ان‌شاءالله قدرت جهانی موقعیت خود را گسترش می‌دهد و تثبیت می‌کند.

اگر بخواهیم به‌صورت مصداقی پیرامون پیام زمانی این رزمایش صحبت کنیم، تحلیل شما چیست؟

آمریکا در این مقطع از درون درحال فروپاشی است، درحالی‌که آمریکایی که معبد دموکراسی بوده، امروز توسط مردم خود مورد تعرض قرار گرفته است، لذا آمریکا ارزش و اهمیتی ندارد که بخواهیم بدان پاسخی دهیم. متاسفانه برخی در داخل دانسته یا ندانسته در تله تبلیغاتی آمریکایی‌ها افتاده‌اند و بحث جنگ راه انداخته‌اند ولی اساسا آمریکای فعلی آمریکایی نیست که وارد جنگ شود، آن هم در مقطعی که یک ماه بیشتر به عمر رئیس‌جمهور آن باقی نمانده و ترامپ در معرض استیضاح قرار دارد، لذا مشخص نیست چطور این را در محیط داخل کشور به‌عنوان امکان جنگ و مساله تهدید آمریکا مطرح می‌کنند!

 شأن این رزمایش بالاتر از آن است که بخواهیم  به بایدن پیام بدهیم

به اعتقاد من جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر از آن است که درگیر این مسائل شود و آمریکایی‌ها قبلا هم به موقعیت ایران پی برده‌اند و از ظرفیت‌های دفاعی ایران اطلاع دارند؛ ازاین‌رو بنده شأن این مانور و رزمایش را بالاتر از این می‌دانم که حتی بخواهیم به بایدن پیام بدهیم. البته بایدن هم می‌داند و آنها اکنون در شرایط بسیار دشواری هستند و اوضاع وخیم ناشی از فروپاشی اقتصادی و ناکارآمدی در مهار بیماری کرونا، انباشت عظیمی از بدهی‌های داخلی و بین‌المللی را برای آمریکا ایجاد کرده که بالغ‌بر 70 تریلیون دلار است. از همه این موارد مهم‌تر، فروریختن چهره و اعتبار ایالات‌متحده در اروپا و بین متحدان آن است، کمااینکه تحلیلگران آمریکا نیز معتقدند ما در شرایط پساآمریکا قرار داریم و دیگر کسی اراده ما را باور نمی‌کند و به ایالات‌متحده احترام نمی‌گذارد و دشمنان ما از ایالات‌متحده نمی‌هراسند.

 این مسائل مهم است و ما باید از این بعد به موضوع نگاه کنیم؛ لذا تراز رزمایش اخیر در این مقطع یک تصمیم استراتژیک خواهد بود و مخاطب عام خواهد داشت که در کنار آن آمریکایی‌ها نیز باید پیام آن را دریابند.

* نویسنده: حسین نقی‌پور، خبرنگار