تاریخ : Thu 14 Jan 2021 - 07:48
کد خبر : 50464
سرویس خبری : اقتصاد

 دلار 4200 و اوراق سلف نفتی متوقف شود

علی سرزعیم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دلار 4200 و اوراق سلف نفتی متوقف شود

معاون سابق وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر سیاست‌هایی مثل حذف دلار 4200تومانی و رساندن قیمت آن به 17هزار تومان عملی شود، نه‌تنها کسری بودجه کاهش پیدا می‌کند، بلکه برخلاف انتقادها، تورم‌زا نیز نخواهد بود.

  به گزارش «فرهیختگان»، علی سرزعیم، معاون سابق وزیر کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با «فرهیختگان»، موفقیت در اصلاح بودجه را مشروط دانسته و بیان می‌کند: «اصلاحاتی که مجلس برای بودجه سال آینده در نظر گرفته بسیار مهم خواهد بود و اگر سیاست‌هایی مثل حذف دلار 4200تومانی و رساندن قیمت آن به 17هزار تومان عملی شود، نه‌تنها کسری بودجه کاهش پیدا می‌کند، بلکه برخلاف انتقادها، تورم‌زا نیز نخواهد بود. مجلس در این مورد منطقی‌تر از دولت نگاه می‌کند و رقم 17هزار تومان بهتر از رقم 11هزار تومانی ازسوی دولت است. در بخش منابع همچنین چاره‌ای به‌جز فروش اوراق وجود ندارد، اما باید فروش اوراق سلف نفتی متوقف و از دیگر انواع آن استفاده شود. مالیات‌ها نیز در بلندمدت به‌شرط رشد اقتصادی می‌توانند به درآمدزایی کمک کنند.»

وی ادامه داد: «سمت هزینه‌ها نیز مهم است که کمتر به آن می‌پردازند. این درحالی است که ما می‌توانیم بسیاری از هزینه‌ها مانند پرداختی به کارکنان، بازنشستگان و ... را منطقی‌تر کرده و درازای آن بودجه‌ بیشتری را به توسعه زیرساخت‌ها و مسائل عمرانی اختصاص دهیم.»

سرزعیم تصریح کرد: «کارکرد شرکت‌های دولتی که گردش مالی آنها بسیار بیشتر از بودجه عمومی است، به حداقل رسیده و تقریبا عایدی‌ای برای دولت ندارند. عملکرد این شرکت‌ها سمبل بزرگی از ناکارایی دولت و همچنین فسادهای موجود در آن است. این شرکت‌ها که نظارت چندانی روی آنها وجود ندارد، به محل خوبی برای حقوق‌های نجومی و فسادهای آنچنانی تبدیل شده‌اند. راه‌حل اما واگذاری شرکت‌های دولتی است که ماهیت تجاری (فاقد ماهیت حاکمیتی و ارائه خدمات عمومی) دارند و نمایندگان مجلس می‌توانند در این امر تاثیرگذار باشند.»