تاریخ : Thu 14 Jan 2021 - 07:30
کد خبر : 50460
سرویس خبری : اقتصاد

دولت بودجه را با خواب و خیال نوشته است

لطفعلی‌بخشی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دولت بودجه را با خواب و خیال نوشته است

استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌ گفت: در همه جای دنیا دولت‌ها به‌عنوان قوه مجریه، بودجه را تهیه و مجلس نیز آن را تصویب می‌کند و نمایندگان مجلس حتی حق افزایش سقف بودجه را نداشته و تنها قادر به جابه‌جایی برخی اقلام و اعداد هستند، اما مجلس به این موضوع اعتقاد ندارد و از آن طرف نیز دولت بودجه را در خواب و خیال نوشته است.

  به گزارش «فرهیختگان»، لطفعلی بخشی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی معتقد است: «در همه جای دنیا دولت‌ها به‌عنوان قوه مجریه، بودجه را تهیه و مجلس نیز آن را تصویب می‌کند و نمایندگان مجلس حتی حق افزایش سقف بودجه را نداشته و تنها قادر به جابه‌جایی برخی اقلام و اعداد هستند، اما مجلس به این موضوع اعتقاد ندارد و از آن طرف نیز دولت بودجه را در خواب و خیال نوشته است. این دولت که سال آخر خود را می‌گذراند چندان ادامه کار برایش اهمیتی ندارد، بودجه بسیاری از نهاد‌ها، مراکز و اقشار را چند برابر کرده و بدهی‌ها را برای دولت آینده درنظر گرفته است. البته برخی نکات مجلس درمورد مصیبت این بودجه و تصویب شکل فعلی آن درست است، اما از طرف دیگر عدم‌تصویب آن نیز مشکلاتی را سر جای خودش دارد. درواقع در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که چه درصورت تصویب و چه درصورت رد بودجه، اقتصاد کشور بازنده است.»

نایب‌رئیس اسبق انجمن اقتصاددانان ایران مشکل را «اقتصاد سیاسی» می‌داند و ادامه می‌دهد: «نهاد‌های سیاسی کشور به بلوغ رفتاری نرسیده‌اند و متاسفانه در وظایف یکدیگر دخالت می‌کنند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «قدم اول در اصلاح بودجه گفتن حقیقت به مردم است. مردم باید بدانند که فضای اقتصادی تنگ است و سیاست‌هایی مانند افزایش حقوق‌ها و... تورم‌زا است و درنهایت دود آن به چشم خود مردم خواهد رفت. اگر حقیقت به مردم گفته شود دیگر مسابقه برای کسب محبوبیت از طریق سیاست‌های مخرب ادامه پیدا نخواهد کرد.»

بخشی در پایان اولویت اصلاح بودجه را توضیح می‌دهد: «صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت و حذف بسیاری از دستگاه‌های دولتی در ردیف‌های بودجه‌ای اولویت مهمی است که حتی مهم‌تر از فروش نفت، مالیات و... است.»