تاریخ : Thu 14 Jan 2021 - 07:24
کد خبر : 50458
سرویس خبری : اقتصاد

مجلس در تله سیاسی دولت افتاده است/ شروط حذف دلار 4200

حسین درودیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجلس در تله سیاسی دولت افتاده است/ شروط حذف دلار 4200

ازلحاظ سیاسی شاید بهتر بود لایحه بودجه رد و دولت خود مکلف به اصلاح مجدد آن می‌شد، چراکه این لایحه، مجلس را در موقعیت ضعیف‌تری قرار داده است.

  به گزارش «فرهیختگان»، حسین درودیان، اقتصاددان معتقد است بودجه 1400 مجلس را تضعیف کرده است و می‌گوید: «معضل همیشگی بودجه، است. درواقع با فربه‌تر شدن آن در بهارستان بسیاری از نمایندگان مجلس مطالبات جدی خواهند داشت، اما وضعیت اقتصادی و بودجه‌ای کشور در زمان فعلی آنها را دست‌به‌عصا کرده و نمایندگان را در صرافت کاهش مصارف و افزایش منابع قرار داده است. ازلحاظ سیاسی شاید بهتر بود لایحه بودجه رد و دولت خود مکلف به اصلاح مجدد آن می‌شد، چراکه این لایحه، مجلس را در موقعیت ضعیف‌تری قرار داده است. درواقع هر اصلاحی که مدنظر مجلس باشد، باید از کانال کاهش هزینه‌ها (مانند کاهش پرداختی‌ها به کارکنان و بازنشستگان) یا افزایش منابع (مانند افزایش مالیات) بگذرد که درنهایت هزینه‌های سیاسی را برای مجلس و نمایندگان به‌دنبال خواهد داشت. دولت بر این مساله اشراف داشته و احتمالا با این هدف که حرف آخر را مجلس بزند و هزینه را نیز نمایندگان بدهند، بودجه 1400 را دنبال کرده است. با تمام این تفاسیر به‌نظر می‌رسد جابه‌جایی و اصلاح برخی اعداد و ارقام در بودجه 1400، می‌تواند چالش‌های آن را کمتر کند.»

وی ادامه داد: «یکی از اصلاحاتی که باید رعایت شود، تعدیل پرداختی‌ها به کارکنان است که در بودجه سال آینده افزایش 50 تا 60 درصدی را تجربه کرده است. تغییر نرخ ارز که درحال حاضر در دستورکار مجلس است نیز می‌تواند یکی دیگر از مواردی باشد که به کاهش شکاف بودجه کمک می‌کند. کار اصولی در مالیات نیز قدم بسیار مهمی است، اما متاسفانه به‌دلیل کاهش اعتماد عمومی به سیاستگذار ممکن است از فرصت اصلاح یارانه‌های حامل‌های انرژی و همچنین بازار سهام نتوان استفاده کرد.»

 حذف دلار 4200 با این شروط

درودیان درمورد حذف دلار 4200 می‌گوید: «ارز ترجیحی در کنترل قیمت نهاده‌ها موفق نبود و قیمت نهاده‌ها درطی زنجیره خود با همان قیمت هزینه- فرصت معامله می‌شد. از طرفی حذف آن نیز ممکن است تورم جدید در کالا‌های مشمول و غیرمشمول ایجاد کند، که به اعتقاد بنده احتمال آن بسیار پایین است. البته با حذف دلار ترجیحی ممکن است گروه‌های قدرت و انحصار (ذی‌نفعان دلار ترجیحی) دست‌به‌کار شده تا با کنش‌های منفی خود، سیاستگذار را پشیمان از اجرای آن کنند. اگر این موضوع مهار شود، به‌نظر می‌رسد الگوی حذف دلار4200 و همزمان حمایت هدفمند از سه‌دهک پایین بهترین کار باشد. اتفاقا در این‌صورت بخشی از منابع دولت که به ارز ترجیحی اختصاص داده می‌شد می‌تواند به کمک کسری بودجه بیاید.»