تاریخ : Mon 11 Jan 2021 - 11:49
کد خبر : 50314
سرویس خبری : سیاست

هدف ترور دانشمندان هسته‌ای اخلال در تکنولوژی روز ایران بوده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هدف ترور دانشمندان هسته‌ای اخلال در تکنولوژی روز ایران بوده است

مالکی گفت: معمولا رویکرد آمریکایی‌ها نسبت به ترور دانشمندان هسته‌ای صرفا به این منظور است که برنامه‌های آن کشور را در آن حوزه عقب بیندازند اما از این غافل هستند این حرکت توسط انقلاب اسلامی و فرزندان این نظام شروع شده و قطعا به این سادگی نیست که با یک ترور و چند کار اینچنینی این کار متوقف شود.

  به گزارش «فرهیختگان»، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی ابعاد ترور دانشمندان هسته‌ای در پایتخت و دلایل این امر در موارد متعدد و همچنین چرایی تمرکز دشمن روی دانشمندان هسته‌ای پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به فرارسیدن سالگرد شهادت دکتر علی‌محمدی و ترور چندین‌باره دانشمندان هسته‌ای ما در تهران، دلایل این امر از نظر شما چیست؟

این ترورها نشانه اوج ضعف آمریکا و روحیه ددمنشانه روسای‌جمهوری همچون شخص ترامپ است که در مقابل بشریت و نخبگان و دانشمندان بشریت چنین می‌کنند. در تاریخ سابقه ندارد که آنها نسبت به ترور یک دانشمند آن هم دانشمندی که از دانش و تکنولوژی روز می‌خواهد برای جامعه خود استفاده کند، اقدام کنند و این معمولا خوی ددمنشانه آمریکا را می‌رساند. لذا طبیعی است که ترور هر دانشمند و نخبه کشور توهین به ارزش‌ها و اندیشه‌های یک کشور است.

ترور دانشمندان مورد تقبیح جامعه جهانی قرار گرفت

از این‌رو طبیعی است که ترور دانشمندان هسته‌ای مورد تقبیح جامعه جهانی قرار بگیرد و بعد از ترور سردار سلیمانی این نگرش علیه آمریکایی‌ها ایجاد شد.

 ایران بارها برنامه اسرائیل و آمریکا را در منطقه برهم زده است

ارزیابی شما از چرایی تمرکز دشمن روی دانشمندان هسته‌ای کشور چیست؟ چرا چندین دانشمند ما در پایتخت به یک روش ترور شدند؟

معمولا رویکرد آمریکایی‌ها نسبت به ترور چنین شخصیت‌هایی صرفا به این منظور است که برنامه‌های آن کشور را در آن حوزه عقب بیندازند اما از این غافل هستند این حرکت توسط انقلاب اسلامی و فرزندان این نظام شروع شده و قطعا به این سادگی نیست که با یک ترور و چند کار اینچنینی این کار متوقف شود.

در برخی کشورهای اسلامی شخصیت‌ها یا فرماندهان را به نوع دیگری ترور می‌کنند، مثلا این اقدام در افغانستان یا لبنان بارها مشاهده شده، حتی در جمهوری اسلامی ایران نیز ترور شخصیتی همچون شهید سردار سلیمانی اوج وحشی‌گری است اما این کار ناشی از قدرت یک کشور نیست.

قدرت یک کشور همان است که جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و جبهه مقاومت نشان داده و معادلات نظامی و سیاسی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را برهم زده است.

  ترور دانشمندان هسته‌ای قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند

کمیسیون امنیت ملی با توجه به این موضوع و با توجه به شهادت شهید فخری‌زاده درباره صیانت از دانشمندان هسته‌ای کشور برنامه‌ای خواهد داشت؟

طبیعی است که بعد از جریان نطنز و شهادت شهید فخری‌زاده جلساتی در کمیسیون امنیت ملی با حضور مقامات ارشد امنیتی برگزار کردیم و جلساتی نیز اختصاصا در وزارت اطلاعات با وزیر و معاونان او داشتیم که این موضوعات بررسی شد و از این‌رو این ترورها قطعا بدون پاسخ نخواهد بود.