تاریخ : Mon 11 Jan 2021 - 09:10
کد خبر : 50309
سرویس خبری : ورزش

برنتفورد با قدوس، غول‌کش می‌شود؟

نگاهی به تیم‌های شگفتی‌ساز در تاریخ جام حذفی انگلیس

برنتفورد با قدوس، غول‌کش می‌شود؟

قدوس در دیدار تیمش برابر میدلزبورو یک گل و یک پاس گل در کارنامه‌اش ثبت شد تا این تیم بتواند جواز حضور در دور بعد مسابقات را کسب کند. این وینگر ایرانی به‌خوبی توانایی‌های خود را در این بازی به رخ کشید.

  به گزارش «فرهیختگان»، دور سوم رقابت‌های جام حذفی انگلیس از ابتدای این هفته درحال پیگیری است که با پیروزی تیم‌های مدعی ازجمله منچستریونایتد، آرسنال و لسترسیتی همراه بود. برنتفورد هم با درخشش سامان قدوس دست به کار مهمی زد و توانست میدلزبورو را 2 بر یک شکست داده و از دور مسابقات حذف کند. این تیم دسته‌اولی که در جام اتحادیه نیز شگفتی‌ساز شد و تا نیمه‌نهایی صعود کرد، حالا در جام حذفی نیز امیدوار است با اتکا به درخشش ستار‌ه‌هایی چون قدوس بتواند تا مراحل پایانی پیش رفته و غول‌کش امسال لقب بگیرد. قدوس در دیدار تیمش برابر میدلزبورو یک گل و یک پاس گل در کارنامه‌اش ثبت شد تا این تیم بتواند جواز حضور در دور بعد مسابقات را کسب کند. این وینگر ایرانی به‌خوبی توانایی‌های خود را در این بازی به رخ کشید و حالا می‌تواند امیدوار باشد در ادامه فصل بیشتر فرصت بازی در ترکیب اصلی تیمش را پیدا کند و شانس قطعی شدن قراردادش با این تیم پس از انتقال قرضی از آمیان افزایش یافته است. در ادامه نگاهی به تیم‌های شگفتی‌ساز این تورنمنت در سال‌های گذشته خواهیم داشت.

ویگان یک – منچسترسیتی صفر(2018)

سیتی در آن فصل در اوج قرار داشت و در لیگ برتر با 16 امتیاز اختلاف صدرنشین مسابقات بود. پیش از این دیدار شاگردان گواردیولا 5 بر یک لسترسیتی را شکست داده بودند و به نظر می‌رسید چنین سرنوشتی در انتظار ویگان است. آمار بازی هم نشان می‌دهد بازی کاملا یک‌طرفه بوده: 82 درصد مالکیت توپ، 29 شوت در چارچوب و 15 کرنر. نتیجه اما به سود میزبان رقم خورد و در کمال شگفتی سیتیزن‌ها در دقیقه 79 دروازه خود را بازشده دیدند تا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ این مسابقات رقم بخورد. ویگان در کنار یونایتد، لیورپول، باسل و شاختار تنها تیم‌هایی بودند که در آن فصل تیم گواردیولا را شکست دادند.

منچستریونایتد صفر – لیدز یک(2010)

رقبای قدیمی پس از 6 سال به هم رسیده بودند و در دور سوم جام حذفی قرار بود رودرروی هم قرار گیرند. قهرمان لیگ برتر در خانه میزبان لیدزی بود که اصلا اوضاع خوبی نداشت. در دوران اوج سر الکس فرگوسن در اولدترافورد به‌نظر می‌رسید این دیدار چندان برای شیاطین سرخ دشوار نباشد، اما سفیدپوشان در زمین حریف دست به کار بزرگی زدند و با گل زیبای جرمین بکفورد میزبان را از دور مسابقات حذف کردند.

چلسی 2 – بردفورد 4(2015)

دور چهارم جام حذفی و قرعه‌ای مناسب برای آبی‌های لندنی. چلسی در شروع بازی تقریبا کار را تمام کرده بود و وقتی در 40 دقیقه ابتدایی با دو گل پیش افتاد، خیال هواداران در استمفورد بریج تا حد زیادی راحت شده بود. حالا دیگر همه منتظر یک برد پرگل برابر حریف نه‌چندان نامدار بودند. شاید برخی هواداران بردفورد پس از گل رامیرس تصمیم گرفتند کانال تلویزیونی را عوض کنند و البته با این کار یکی از بزرگ‌ترین کامبک‌های تاریخ جام حذفی را از دست دادند. تنها دو دقیقه پس از گل رامیرس، مهمان به گل نخست رسید و امید در اردوی این تیم زنده شد. 15 دقیقه پایانی بازی اوج هیجان این دیدار بود. جایی‌که تیم دسته‌اولی بردفورد سه گل دیگر در زمین چلسی زد و یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های تاریخ خود را در لندن جشن گرفت؛ اتفاقی که شاید سال‌ها برای تکرار آن زمان لازم باشد.

رکسهام 2 – ارسنال یک(1992)

توپچی‌ها در آن سال‌ها یکی از تیم‌های قدرتمند لیگ انگلیس بودند و در بین مدعیان قهرمانی جای داشتند. قهرمان آن سال لیگ انگلیس در دور سوم قرعه‌ای راحت‌تر از رکسهام را متصور نبود؛ مسابقه‌ای که می‌توانست یک بازی تمرینی برای آرسنال باشد. رکسهام در فصل قبل آن به زحمت از سقوط به کنفرانس‌ها فرار کرده و در لیگ دسته چهارم مانده بود. تیمی جوان و کم‌تجربه که کمتر کسی تصور می‌کرد بتواند برای آرسنال دردسری ایجاد کند، اما با شروع بازی اوضاع عوض شد. اگرچه توپچی‌ها با گل آلن اسمیت پیش افتادند، اما در ادامه این تیم کمتر شناخته‌شده رکسهام بود که توانست خالق شگفتی شده و دوبار دروازه حریف نامدارش را باز کند. برتری در این دیدار چیزی فراتر از یک رویا برای این بازیکنان جوان بود، اما درنهایت توانستند به این هدف تقریبا غیرممکن برسند.

برنلی صفر – لینکلن سیتی یک(2017)

برنلی اگرچه فصل پیش آن سال به زحمت از سقوط فرار کرده بود و در لیگ برتر ماندگار شده بود، اما مسلما نباید برابر حریفی آماتور که در هیچ‌یک از لیگ‌های فوتبال انگلیس حضور نداشت چنین نتیجه‌ای کسب می‌کرد. شکست در چنین مسابقه‌ای برای هریک از تیم‌های لیگ برتری یک فاجعه محسوب می‌شود و برنلی یکی از بدترین شکست‌های خود را در این مسابقه تجربه کرد. لینکلن سیتی به خود درطول مسابقه دفاع کرد و در دقیقه 89 گل برتری را وارد دروازه میزبان کرد تا شگفتی‌ساز آن فصل لقب بگیرد.

هیرفورد 2 – نیوکاسل یک(1972)

از این مسابقه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناکامی‌های یک تیم در تاریخ جام حذفی نام برده می‌شود. نیوکاسل در آن سال‌ها به‌عنوان یکی از قدرت‌های لیگ انگلیس شناخته می‌شد و بازیکنان نامداری در ترکیب خود داشت. آنها قرار بود برابر تیمی دسته‌پنجمی به‌نام هیرفورد قرار گیرند و خود را برای یک برد پرگل و صعود به مرحله بعد آماده کرده بودند. برای بازیکنان میزبان تنها بازی کردن برابر نیوکاسل می‌توانست افتخاری بزرگ محسوب شود، اما شرایط بازی درنهایت به‌گونه‌ای پیش رفت که کمتر کسی انتظار آن را داشت. بازی در نیمه دوم با تساوی یک – یک درجریان بود که یک شوت راه دور مهارنشدنی و استثنایی گل برتری میزبان را رقم زد. حالا نیوکاسل در آستانه حذف از این رقابت‌ها بود و دست به هر کاری زد تا به گل تساوی برسد. نتیجه نهایی به سود حریف دسته‌پنجمی بود و غول‌ها وداعی تلخ با این تورنمنت داشتند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار