تاریخ : Thu 07 Jan 2021 - 16:11
کد خبر : 50146
سرویس خبری : اندیشه

مشارکت مردمی کمرنگ در فرهنگ

تجربه‌نگاری سیاست فرهنگی: کره جنوبی

مشارکت مردمی کمرنگ در فرهنگ

دولت کره بیشتر به موضوعات فرهنگی و مدیریت آن اهتمام ورزیده و تلاش می‌کند با آموزش و تشویق و برگزاری همایش‌های مختلف داخلی و خارجی، هر یک از موضوعات فرهنگی را توسعه دهد اما نقش حضور و مشارکت مردم کره در عرصه فرهنگ کمرنگ است.

  به گزارش «فرهیختگان»، کشور کره به‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند شرق آسیا، پس از جدایی از کره‌شمالی و پایان جنگ‌های بین دو کره، سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفاوتی را اتخاذ کرد. سیاست فرهنگی کشور کره به‌طور کلی از سوی دولت مرکزی طراحی و توسعه یافته است، گرچه البته متولی آن در چند دهه گذشته، سازمان‌های مختلفی بوده‌اند. وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی، وزارت فرهنگ، وزارت تربیت‌بدنی و اکنون نیز وزارت جهانگردی؛ متولی اصلی اداره فرهنگ و سیاستگذاری در کره‌جنوبی است.

از زمانی که سیستم دولت محلی در سال 1995 در کشور کره معرفی شد دولت‌های محلی در راستای طرح‌ریزی و توسعه سیاست‌های فرهنگی و همچنین ایجاد سازمان‌های اداری جهت پرورش و ارتقای فرهنگ بومی شروع به فعالیت کردند. وزارت فرهنگ و جهانگردی کشور کره با تشخیص اهمیت فرهنگ در توسعه کشور و با شعار «قرن جدید برای فرهنگ از راه می‌رسد»، اقدام به ابداع برنامه‌های فرهنگی، ارائه سیاست فرهنگی جدید و الگوهای فرهنگی نو در هزاره سوم کرد.

  ساختار فرهنگی

وزارت فرهنگ و جهانگردی بالاترین رده فرهنگی کشور کره محسوب می‌شود. رسالت این وزارتخانه، پیشنهاد و ارائه فرصت‌ها و موقعیت‌های یکسان به مردم به‌منظور بهره‌برداری از فعالیت‌های فرهنگی و آماده‌سازی ملت در جهت اتحاد ملی است. وظایف این وزارتخانه عبارتنداز: «پیشرفت و ارتقای فرهنگ جامعه، ارائه آموزش‌های هنری، ارتقای صنایع فرهنگی، برگزاری امور مذهبی، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی، رسیدگی به امور جوانان، جهانگردی، ورزش، زبان و تبادلات فرهنگی بین‌المللی.»

این وزارتخانه از یک بخش(بخش خدمات عمومی)، دو اداره(اداره طراحی و مدیریت و اداره امور مذهبی) و 6 شعبه(شعبه فرهنگی، شعبه هنری، شعبه صنایع‌فرهنگی، شعبه جهانگردی، شعبه ورزشی و شعبه جوانان) تشکیل شده است. بودجه سالانه این سازمان بین 50 تا 60 میلیون دلار است.

 در رده ایالتی عرصه فرهنگ، مسئولیت نظارت مستقیم بر فرهنگ هر ایالت، به عهده دولت‌های ایالتی است که البته با وزارت فرهنگ و جهانگردی نیز در تعامل و همکاری هستند. اخیرا این باور در آن کشور قوت گرفته است که بودجه‌های فرهنگی ایالتی به‌طور مستقل تعیین شده و بودجه مراکز فرهنگی ایالت‌های کشور نظیر مراکز اجرای هنرهای نمایشی، کتابخانه‌ها، مجتمع‌های صنعتی و فرهنگی مستقیما و از طریق بودجه مستقل دولت‌های ایالتی تامین شود.

  تامین مالی

بخش فرهنگ کشور کره دارای اقتصادی پویاست که به‌طور غیرمستقیم به اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند. انجام تحقیقات در زمینه موضوعات فرهنگی و افزایش صادرات صنایع فرهنگی در سال 1994 نشان داد که فرهنگ کشور کره تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور به میزان 2.8 درصد، بر ایجاد اشتغال به میزان 3.2 درصد و درآمدهای مالیاتی به میزان 25 درصد را به‌همراه داشته است. تامین بودجه و هزینه بخش‌های فرهنگی- هنری دولتی، به‌عهده دولت‌های مرکزی و محلی و همچنین سازمان فرهنگی- هنری کشور کره است. بخش خصوصی فرهنگ و هنر کشور علاوه‌بر تدارک بودجه و سرمایه‌گذاری‌های شخصی، از سوی شوراهای تجاری کشور (KBCA) نیز تامین مالی می‌شود.

  سیاست‌های ناحیه‌ای

میراث فرهنگی کشور کره یکی از اصلی‌ترین وجوه فرهنگی این کشور است. حفاظت و نگهداری از این میراث، مهم‌ترین وظیفه وزارت فرهنگ کره است. همچنین عمده بودجه فرهنگی این کشور صرف حمایت از میراث فرهنگی این کشور می‌شود.

یکی دیگر از وجوه فرهنگی این کشور، آموزش هنر و کشف استعدادهای خلاق در عرصه فرهنگ است. طبق آمار به‌دست آمده حدود 255 دانشکده و 357 دانشگاه هنر در این کشور وظیفه آموزش هنر و موضوعات پیرامون فرهنگ را برعهده دارند. تعداد دانشجویان این رشته نیز بالغ بر 200 هزار نفر اعلام شده است. موضوعاتی که در این دانشکده‌ها و موسسات آموزش داده می‌شوند، عبارتند از: «موسیقی، تئاتر، فیلم، رسانه‌های تصویری پیشرفته، رقص و هنرهای فولکلور.»

هنرهای نمایشی در فرهنگ عمومی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و به همین دلیل دولت بخش‌های زیادی برای نمایش فعالیت‌های هنری و نمایشی ایجاد کرده است. ازجمله رویدادهای هنری مهم کشور کره در زمینه هنرهای نمایشی می‌توان به: «جشنواره تئاتر سئول، جشنواره تئاتر کره، جشنواره رقص سئول، جشنواره رقص کره‌ای، جشنواره موسیقی سئول، مراسم اعطای جایزه به آهنگسازان کره‌ای، جشنواره هنرهای کره، جشنواره ارکسترهای سنتی کره و مسابقات موسیقی محلی کره اشاره کرد.»

  روابط بینافرهنگی

روابط بین‌المللی- فرهنگی کشور کره بر ارتقای فرهنگ کشور در آن سوی آب‌ها و شرکت هنرمندان کره‌ای در رویدادهای بین‌المللی فرهنگی و همچنین انجام مبادلات فرهنگی با کشورهای جهان تاکید دارد. اگرچه وزارت فرهنگ به کمک وزارت خارجه و وزارت صنایع به فعالیت‌های بین‌المللی می‌پردازد، اما بخشی از فعالیت‌های خارجی عرصه فرهنگ به کمک سازمان‌های غیردولتی و برخی افراد حقیقی که در خارج از کره زندگی می‌کنند، انجام می‌شود. رویدادهای فرهنگی بین‌المللی نیز براساس موضوعات مختلف در کشور کره انجام می‌شود.

درنهایت باید گفت دولت کره بیشتر به موضوعات فرهنگی و مدیریت آن اهتمام ورزیده و تلاش می‌کند با آموزش و تشویق و برگزاری همایش‌های مختلف داخلی و خارجی، هر یک از موضوعات فرهنگی را توسعه دهد اما نقش حضور و مشارکت مردم کره در عرصه فرهنگ کمرنگ است. بنابراین در کشور کره نیز مانند اکثر کشورهای درحال توسعه، هدایت فرهنگی به‌نحو دولتی است.

 * نویسنده: سیدعلی شاه‌صاحبی، دانشجوی فرهنگ و ارتباطات