تاریخ : Wed 06 Jan 2021 - 13:12
کد خبر : 50101
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

حداکثر هزینه برپایی جشنواره فجر زیر 5 میلیارد اسـت

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر:

حداکثر هزینه برپایی جشنواره فجر زیر 5 میلیارد اسـت

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر تبدیل به یک آیین برای سینمای ایران شده است، گفت: «حداکثر هزینه برپایی این دوره از جشنواره زیر پنج میلیارد است.

  به گزارش «فرهیختگان»، به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگوی برخط در صفحه خانه هنرمندان با عنوان «چون و چراهای جشنواره فیلم فجر» درمورد شیوه برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: «ما از حدود آبان‌ماه یا کمی قبل از آن، بحث برگزاری جشنواره را شروع کردیم و تصور ما این بود که برگزاری جشنواره در بهمن و روال سابق کار دشواری است.»

مهدی طباطبایی‌نژاد درخصوص نمایش آثار این دوره از جشنواره گفت: «اگر شرایط فراهم باشد و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا این مجوز را صادر کند، ما آثار جشنواره را در شرایط کنترل‌شده و محدود در برج میلاد و پردیس ملت با ۲۵درصد ظرفیت با حضور فعالان واقعی حوزه رسانه، منتقدان و صاحبان آثار به نمایش خواهیم گذاشت. درواقع در شیوه اول فیلم‌ها فقط داوری می‌شوند و شیوه دوم با این هدف طراحی شده که آثار درمعرض تماشای صاحبان اثر، منتقدان فعال و اصحاب رسانه قرار گیرد. شیوه سوم هم این است که اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که سینماها بازگشایی شوند، آثار با رعایت حداکثر پروتکل‌ها و افزایش تعداد سالن‌ها و ظرفیت ۲۰درصدی، برای مردم به نمایش گذاشته شوند.»

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره تعاملاتش در زمینه میزبانی جشنواره گفت: «من با دوستانم در برج میلاد توافقاتی را انجام داده‌ام. احتمالا پردیس ملت را هم اضافه خواهیم کرد تا شیوه دوم را اجرا کنیم. اگر به شیوه سوم رسیدیم، در بخش سینمای مردمی با سمفا هماهنگی انجام داده‌ایم و اگر به نمایش مردمی برسیم، بلیت‌فروشی سری نداریم بلکه افراد می‌توانند بلیت هر فیلم را که می‌خواهند ببینند، تهیه کنند.»

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به اینکه چقدر در تصمیم گرفته‌شده با مشورت ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کرده‌اید و چه میزان به بازگشایی سینماها امید دارید، عنوان کرد: «سینماها در تهران تعطیل و ممکن است تا زمان جشنواره بازگشایی شود. در تعاملی که با ستاد کرونا داشتیم، نگرانی‌هایی درخصوص فضای انتظار سینماها و ازدحام ورود در سینماها وجود دارد اما درمورد ظرفیت سینماها با توجه به فاصله‌گذاری نگرانی وجود ندارد. در روزهای آینده قراری با دکتر جهان‌پور، روابط‌عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارم تا این بحث را جلو ببریم. امیدواریم سینماها بازگشایی شوند و جشنواره شروعی قوی برای اکران مجدد آثار و بازگشایی سینماها باشد. البته درحال‌حاضر نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم.»  او ادامه داد: «ما برای هر سه شیوه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ۸۰ تا ۹۰درصد امکان دارد شیوه دوم اتفاق بیفتد اما امکان اجرای شیوه سوم، ۵۰درصد است که البته هنوز به ایجاد شرایط لازم برای تحقق این شیوه امیدواریم. البته بعید می‌دانم در وضعیت فعلی نمایش شهرستان داشته باشیم اما در ادامه براساس شرایط تصمیم‌گیری می‌شود.»

    احترام به فعالان سینما در دوران کرونا با حذف هیات انتخاب

دبیر جشنواره سی‌ونهم در ادامه این گفت‌وگوی اینترنتی درباره حذف هیات انتخاب در این دوره از جشنواره گفت: «زمانی که بحث هیات انتخاب مطرح شد، آماری درمورد فیلم‌هایی که واجد شرایط هستند، گرفتیم و جمع‌بندی ما این بود که ما به بیش از ۴۰ فیلم نمی‌رسیم؛ البته این نکته را درنظر داشته باشید که تصمیم‌گیری مبنی‌بر برگزاری بیش از یک ماه زمان برد. گمان ما بیش از ۴۰ فیلم نبود. از بین ۱۱۰ فیلم ثبت‌نام‌شده شاید چیزی حدود ۵۰ فیلم واجد شرایط نباشند. در ضمن به نظر می‌رسد ۱۵ تا ۱۶ فیلم هم به جشنواره نرسند. درنهایت باید بگویم پیش از این هم جشنواره سابقه داوری بین ۳۰ تا ۴۰ فیلم را داشته است.»

وی افزود: «حذف هیات انتخاب از جشنواره امسال دو دلیل داشت. فکر می‌کردیم در شرایطی که این فیلم‌ها تولید شده‌اند شاید احترام ما به آثار با حذف هیات انتخاب تجلی یابد. البته شاید این کار، داوری را سخت کند اما با حذف هیات انتخاب خواستیم به فیلمساز و صاحبان آثار بگوییم که فیلم شما دیده می‌شود و در شرایط کرونایی به همه فعالانی که در فیلم‌ها هستند، ادای احترام کنیم. دوم اینکه فکر می‌کردیم تعداد آثار زیاد نیست، چراکه اعضای هیات انتخاب جشنواره در سال‌های گذشته تعداد فیلم‌های بالاتری را جهت انتخاب بازبینی می‌کردند. البته امسال هم دوستان در هیات داوران اگر هیچ ویژگی‌ای در یک فیلم نبینند، آن فیلم از چرخه داوری خارج می‌شود.»

    کار هیات داوران در این دوره از هیات انتخاب ادوار فجر سخت‌تر است

طباطبایی‌نژاد توضیح داد: «برای داوری، امکان نمایش همه آثار متقاضی وجود ندارد. ما پس از تایید آثار رسیده، فرصت ۲۰ روزه‌ای به هیات داوری می‌دهیم و پس از بازبینی و اعلام نامزدها، درصورت اجرای شیوه دوم، نمایش آثار براساس آثاری خواهد بود که در رشته‌های مختلف از سوی داوران، نامزد دریافت جایزه شده‌اند و این تعداد نمی‌تواند بیش از ۲۰ فیلم باشد. درواقع با این شیوه، هر فیلمی در جدول نامزدهای سیمرغ باشد، می‌تواند در جدول نمایش هم قرار بگیرد.»

وی ادامه داد: «تعداد داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر هفت نفر است که در این دوره، کار سخت‌تری نسبت به هیات انتخاب ادوار گذشته پیش‌رو دارند. در هیات انتخاب اگر کلیت فیلمی قابل‌قبول نباشد، حذف می‌شود اما در داوری، اجزای فیلم بررسی می‌شود.»

    هیات انتخاب از ارکان جشنواره فیلم فجر است

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، دبیر جشنواره با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده‌شده در تلویزیون و وی‌اودی‌ها برای پوشش برنامه‌های جشنواره اظهار داشت: «اگر در شیوه اول باقی بمانیم برنامه آیتمیکی که از سینما و آثار جشنواره بگوید و سی‌وهشت دوره را مرور کند، تدارک دیده شده که خود می‌تواند جذابیت ایجاد کند. البته در سال‌های گذشته هم مجموع مخاطبان آثار زیاد نبود و همه ایران را دربرنمی‌گرفت، به‌طوری‌که جمع کثیری از طریق برنامه‌ها از سینمای ایران مطلع می‌شدند. در این دوره ما با پلتفرم‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم و پیشنهادهایی داشتند و برنامه‌هایشان را آغاز کرده‌اند. با یکی از پلتفرم‌ها به‌طور خاص صحبت کرده‌ایم که گفت‌وگوهایی با محوریت مرور 38 دوره جشنواره و صاحبان فیلم‌های امسال ارائه دهند ضمن آنکه تلویزیون هم برنامه‌هایی را تدارک دیده است.»  طباطبایی‌نژاد درباره هزینه‌های جشنواره امسال گفت: «حداکثر هزینه در هر سه شیوه برپایی زیر پنج میلیارد است و اگر هرکدام از شیوه‌ها حذف شود، قاعدتا هزینه درنظر گرفته‌شده کاهش می‌یابد.»

وی افزود: «درمورد افزایش زمان جشنواره تصمیمی نگرفته‌ایم و جشنواره ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود. تلاش ما در برگزاری جشنواره به معنای کامل است اما اینکه آیا این امکان‌پذیر است یا نه، به تایید ستاد کرونا وابسته است و ما هم با شرایط پیش می‌رویم. هر سالن سینمایی اگر از رعایت پروتکل‌ها تخلف کند بلافاصله پلمب می‌شود، پس نظارت وجود دارد.»

این مدیر سینمایی گفت: «ما جلسات متعددی با وزارت کشور و ستاد کرونا درمورد تغییر سطح و بازگشایی سینماها داریم تا به حداکثر برسیم اما اگر شرایط سلامت در کشور این امکان را فراهم نکند ما بخشی از آیین را به جا آورده‌ایم و آثار فقط داوری می‌شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اصرار داشت که رویدادهای فرهنگی تعطیل نشود و بهترین گزینه برای برپایی رویداد را انتخاب کنیم، زیرا بخشی از این موضوع برپایی خود رویداد است و بخشی هم تاثیر این رویدادها در جامعه بزرگ فرهنگی است. تلاش ما این است که جشنواره‌ای که موتور محرک سینما بوده نقش خود را ایفا کند و این چراغ را روشن نگه دارد.»