تاریخ : Tue 05 Jan 2021 - 09:58
کد خبر : 50041
سرویس خبری : ورزش

آژیر خطر برای لمپارد

روند نزولی چلسی بعد از هزینه 200 میلیون پوندی

آژیر خطر برای لمپارد

فرانک لمپارد ستاره‌های زیادی را به ترکیب تیمش اضافه کرد و تصمیم داشت پس از مدت‌ها تیمش را در کورس قهرمانی لیگ جزیره قرار دهد اما تا اینجای فصل نتوانسته انتظارات را برآورده کند و حتی ممکن است به‌زودی از سمتش برکنار شود.

  به گزارش «فرهیختگان»، چلسی به‌عنوان تنها باشگاه اروپایی که در تابستان گذشته بیش از 200میلیون پوند برای خرید نفرات جدید هزینه کرده بود، قرار بود در این فصل یکی از مدعیان جدی قهرمانی باشد. فرانک لمپارد ستاره‌های زیادی را به ترکیب تیمش اضافه کرد و تصمیم داشت پس از مدت‌ها تیمش را در کورس قهرمانی لیگ جزیره قرار دهد اما تا اینجای فصل نتوانسته انتظارات را برآورده کند و حتی ممکن است به‌زودی از سمتش برکنار شود. این مربی جوان به‌خوبی می‌داند رومن آبراموویچ، مالک روس باشگاه تحمل زیادی ندارد و کوچک‌ترین لغزشی ازسوی تیم می‌تواند به قیمت اخراج سرمربی تمام شود. آبراموویچ نشان داده باکی از کنار گذاشتن مربیانش و پرداخت غرامت به آنها ندارد و به‌راحتی به‌سراغ نفرات جدید می‌رود.

هزینه‌های بالا

اوضاع برای چلسی لمپارد اصلا خوب پیش نمی‌رود و اگرچه آنها فصل را خوب شروع کردند اما رفته‌رفته شرایط بدتر شد و در آخرین دیدار هم در زمین خود 3 بر یک به منچسترسیتی باختند و در رده هشتم جدول قرار دارند. محرومیت آبی‌ها از نقل‌وانتقالات سبب شد آبراموویچ در ابتدای فصل قبل به‌سراغ فرانک لمپارد برود و به کمک او جوان‌گرایی در تیمش را آغاز کند. باشگاه مجبور شد برای فصل جدید و در غیاب نفراتی چون ادن آزارد به‌سراغ محصولات آکادمی خود برود و جوانانی چون تامی آبراهام، هادسون‌اودوی، میسون مانت و ریس جیمز محصول همین اعتماد بودند.

چلسی روند بسیار خوبی در فصل گذشته داشت و اگرچه نتوانست با لیورپول که در فرم ایده‌آلی قرار داشت و همچنین منچسترسیتی رقابت کند اما کسب رتبه چهارم جدول دستاورد درخشانی برای تیمی بود که با پنجره بسته مسابقات را آغاز کرده بود. به این ترتیب لمپارد فصل نخست را با موفقیت پشت‌سر گذاشت اما برای فصل بعد او به‌سراغ خریدهای پرتعداد و گران‌قیمت رفت. تیمو ورنر و کای هاورتز، دو ستاره آلمانی بودند که خیلی زود با چلسی به توافق رسیدند و راهی این تیم شدند. بن چیلول، حکیم زیاش و ادوارد مندی دیگر خریدهای لمپارد بودند که درمجموع بیش از 200میلیون پوند روی دست باشگاه خرج گذاشتند. تیاگو سیلوا نیز با انتقالی آزاد راهی این تیم لندنی شد تا خط‌دفاعی این تیم را تقویت کند.

از همان ابتدای فصل بسیاری از کارشناسان معتقد بودند با این خریدها، سرمربی جوان تیم فشار بسیار زیادی را متحمل خواهد شد و درصورتی‌که نتواند نتایج لازم را کسب کند حتی خطر اخراج پیش از پایان فصل او را تهدید خواهد کرد. اتفاقی که در هفته‌های اخیر رخ داده و گفته می‌شود آبراموویچ درحال بررسی گزینه‌های جانشینی لمپارد است.

یکی از ایراداتی که از خریدهای این تیم گرفته می‌شد تعداد زیاد عناصر تهاجمی تیم است که باعث شده برخی ستاره‌های فصل پیش نیمکت‌نشین شوند. یکی از مهم‌ترین مشکلات تیم در فاز دفاعی بود و انتظار می‌رفت لمپارد یکی از خریدهای مهمش را در پست مدافع میانی انجام دهد اما او درنهایت به‌سراغ سیلوای برزیلی رفت که در 37سالگی اگرچه تجربه بسیار زیادی دارد و در این فصل نسبتا خوب کار کرده اما نمی‌تواند گزینه‌ای عالی برای این پست باشد. او همچنین پس از انتقادهایی که از کپا آریزابالاگا می‌شد تصمیم گرفت یک گلر جدید برای تیمش بخرد تا مشکلات دفاعی چلسی کمتر شود اما مندی هم اگرچه مطمئن‌تر از دروازه‌بان گرانقیمت اسپانیایی کار کرده اما به‌تنهایی نمی‌تواند خط‌دفاعی تیم را سروسامان بدهد.

گزینه‌های آبراموویچ

چلسی یکشنبه‌شب در مصاف با سیتی در همان نیمه نخست سه گل خورد تا تکلیف بازی در 45دقیقه ابتدایی مشخص شود. گل دقایق پایانی هادسون‌اودوی نیز فایده‌ای برای لمپارد نداشت و شاگردان او چهارمین شکست در 6بازی اخیر خود در لیگ را تجربه کردند. لمپارد تنها مربی در این فصل و در دوران بحران کرونا بود که توانست چنین بودجه‌ای را برای خریدهایش دراختیار داشته باشد اما هنوز نتوانسته از ستاره‌های جوانی چون هاورتز و ورنر به خوبی استفاده کند.

ازسوی دیگر مشکلات او با برخی بازیکنان تیم که در این فصل کمتر در ترکیب قرار گرفته‌اند باعث شد رختکن تیم دچار دودستگی شود و در ادامه عدم نتیجه‌گیری می‌تواند آبراموویچ را برای برکناری او مصمم‌تر کند. مدیران تیم از عملکرد او و تیمش اصلا راضی نیستند و به همین دلیل هرروز نام جدیدی برای هدایت این تیم مطرح می‌شود.

حضور مائوریتسیو پوچتینو در پاری‌سن‌ژرمن سبب شد تا یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های جانشینی او از دور خارج شود اما رسانه‌های انگلیسی پس از آخرین شکست تیم نام‌های تازه‌ای را برای حضور روی نیمکت این تیم مطرح کرده‌اند. اصلی‌ترین نام‌ها برندان راجرز، سرمربی کنونی لسترسیتی و توماس توخل، مربی سابق پاری‌سن‌ژرمن هستند که گفته می‌شود شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارند.

راجرز با لستر هم‌اکنون در رتبه سوم جدول قرار دارد و عملکرد خوبی تا اینجای فصل داشته است. البته تیم او فصل قبل هم تا هفته‌ پایانی بین 4تیم برتر لیگ قرار داشت اما درنهایت نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند. با این حال راجرز از زمانی که جانشین کلود پوئل در این باشگاه شده نتایج خوبی به‌همراه روباه‌ها گرفته و به همین دلیل گزینه اول آبراموویچ برای هدایت تیمش محسوب می‌شود. راجرز البته سابقه حضور در این باشگاه را دارد و در سال 2004 به‌عنوان سرمربی تیم جوانان چلسی منصوب شد و بعدها هدایت تیم ذخیره‌های باشگاه را نیز برعهده گرفت.

نفر بعدی در این فهرست توخل آلمانی است که به‌تازگی از تیم فرانسوی اخراج شده و این روزها بدون تیم مانده است. به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای چلسی باشد که با دردسر کمتری او را به خدمت بگیرد اما راجرز به‌دلیل آشنایی با فضای فوتبال انگلیس در اولویت قرار دارد.

در رده‌های بعدی جولیان ناگلزمن، سرمربی کنونی لایپزیگ و ماسیمیلیانو آلگری قرار دارند که می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای این باشگاه باشند. یکی از گزینه‌های جالب در این فهرست رافا بنیتس اسپانیایی است که در فصل 13-2012 به‌صورت موقت هدایت آبی‌ها را برعهده داشت اما درنهایت قراردادش دائمی نشد. نام جان تری، نونو اسپریتو سانتو (ولوز) و گرت ساوت‌گیت (تیم‌ملی انگلیس) نیز بین گزینه‌ها دیده می‌شود که البته آنها شانس کمتری در این بین دارند.

لمپارد: نگران نیستم

اگرچه گمانه‌زنی‌ها در روزهای اخیر درباره جانشین احتمالی لمپارد جدی‌تر شده اما این مربی جوان با رد این شایعات می‌گوید فشار زیادی را روی خود حس نمی‌کند و نگران از دست دادن جایگاهش در این تیم نیست. او پس از شکست برابر سیتی گفت: «انتظار چنین دوره سختی را در تیم داشتم. این فشارها چندان دور از انتظار نبود. همین یک‌ماه قبل صحبت بر سر این بود که قرارداد من چه زمانی تمدید خواهد شد و حالا از اخراج من حرف می‌زنند. ما در مقطعی که بازی‌ها بسیار فشرده و با فاصله کم برگزار می‌شود 4شکست داشتیم و به همین دلیل ناگهان فشار روی من افزایش یافت. وظیفه من این است که در بازی‌های آینده تیمم را بهتر کنم و بتوانیم نمایشی در حد عملکرد امروز منچسترسیتی ارائه کنیم.»

با این حال لمپارد که سال‌ها در این باشگاه بازی کرده به‌خوبی از سابقه آبراموویچ درکنار گذاشتن مربیان نامدار تیمش آگاه است و می‌داند که درصورت ادامه این روند، مالک روس در این زمینه تردید نخواهد کرد. با این حال تیم او در این فصل حتی رکورد 4 بازی بدون شکست را نیز به ثبت رساند و نشان داد می‌توان به آنها امیدوار بود. لمپارد درباره نمایش تیمش می‌گوید: «برابر سیتی در نیمه نخست غافلگیر شدیم و آنها خیلی زود به گل رسیدند. ما واکنش مناسبی به گل‌های آنها نداشتیم و دریافت سه‌گل باعث شد اعتمادبه‌نفس خود را خیلی زود از دست بدهیم. ما در برهه بسیار بدی قرار داریم و این شکست‌ها در فاصله کم باعث شده تحت فشار زیادی قرار بگیریم. من سال‌ها در این مسابقات بازی کرده‌ام و به‌خوبی با این شرایط آشنا هستم. ما در ابتدای فصل هزینه‌های زیادی انجام دادیم و به همین دلیل انتظارات از ما بسیار بالاست. هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاهی که استحقاق آن را داریم برسیم و اگرچه عملکرد خوبی داشته‌ایم اما در زمین نتایج لازم را به‌دست نیاوردیم. وظیفه من در باشگاه این است که به‌سختی تلاش کنم تا تیم بهتر نتیجه بگیرم و نگران فشارها و اظهارنظرها درباره آینده‌ام نیستم.»

تیاگو سیلوا، مدافع باتجربه آبی‌ها نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه مشکل اصلی تیم و دلیل عدم نتیجه‌گیری آنها در دیدارهای اخیر چیست، می‌گوید: «برای من پاسخ به این سوال دشوار است چون واقعا نمی‌دانم مشکل ما در کجاست. اگر نظری در این زمینه داشتم حتما کمک می‌کردم تا آن را برطرف کنیم اما فکر می‌کنم چنین اتفاقاتی در فوتبال طبیعی است. ما در لیگ برتر بازی می‌کنیم که یکی از دشوارترین لیگ‌های فوتبال دنیا است و نتیجه‌گیری در آن بسیار دشوار خواهد بود. باید به دقت مراقب باشید و تمام تلاش خود را انجام دهید تا بتوانید برابر حریفان قدرتمند خود نتایج خوبی کسب کنید. درمجموع به‌نظرم ما تیم خوبی دراختیار داریم و در این بازی هم در نیمه دوم عملکرد به‌مراتب بهتری ارائه کردیم. در 45دقیقه دوم در مالکیت توپ بهتر بودیم و نظم بیشتری داشتیم اما نتوانستیم گل‌های خورده را جبران کنیم و درنهایت بازی را باختیم. باید این شکست را فراموش کرده و برای بازی بعدی خود آماده شویم.»

گواردیولا: هنوز مدعی قهرمانی هستیم

درسوی دیگر میدان هم منچسترسیتی که در هفته‌های گذشته کمتر نشانی از تیم درخشان سال‌های اخیر داشت و البته این روزها با ابتلای برخی بازیکنانش نظیر کایل واکر، گابریل ژسوس، اریک گارسیا و ادرسون به کرونا نیز وضعیتش بحرانی شده در این مسابقه بار دیگر نشان داد که همچنان می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل باشد. پپ گواردیولا برتری تیمش در استمفوردبریج را با روزهای خوب تیمش در سال‌های قبل مقایسه کرده و می‌گوید: «برای این بازی برنامه داشتیم و به‌خوبی آن را در زمین پیاده کردیم. این روش را در سال‌های قبل هم اجرا کرده بودیم و این‌بار دوباره با اتکا به آن توانستیم در این دیدار حساس به برتری برسیم. تیم ما ریتم مشخصی دارد و همیشه تلاش می‌کند تا براساس آن بازی کنم. دادن تعداد زیادی پاس و در زمان مناسب، حمله به دروازه حریف. ما با همین روش قهرمان لیگ برتر شدیم و البته اخیرا به‌دلایلی در اجرای آن با مشکلاتی رو‌به‌رو بودیم. در این بازی اما دوباره همان سیتی قدرتمند بودیم و خاطرات گذشته را زنده کردیم.»

او همچنان تیمش را یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ دانسته و ادامه می‌دهد: «رقابت‌های لیگ در این فصل بسیار عجیب و غیرقابل پیش‌بینی است. ما باید روی نتیجه‌گیری تیم خود تمرکز کنیم و استرس نداشته باشیم. با ادامه این روند به‌راحتی می‌توانیم دوباره به جمع تیم‌های بالای جدول برگردیم. ما در دوران سختی قرار داریم و باید از بازیکنان و کادرفنی تیم تشکر کنم که در این شرایط چنین عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمین مسابقه دارند و برای موفقیت تیم تلاش می‌کنند.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار