تاریخ : Sat 02 Jan 2021 - 09:39
کد خبر : 49909
سرویس خبری : سیاست

حاج‌قاسم نماد هویتی ایران بود و انتقام سخت باید ناظر به هویت آمریکا باشد

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حاج‌قاسم نماد هویتی ایران بود و انتقام سخت باید ناظر به هویت آمریکا باشد

سردار سلیمانی درست است که فرد بود ولی نماد هویتی ایران بود و ضربه‌ای که با شهادت حاج‌قاسم زدند ضربه به ملت ایران بود، بنابراین ما باید بدانیم آن ضربه‌ای که می‌تواند به ساختار ایالات‌متحده وارد شود، چه ضربه‌ای است کمااینکه بخشی از این به بازی شیطنت‌آمیز آمریکایی‌ها برمی‌گردد.

از بین رفتن رژیم‌صهیونیستی اولین واکنش به ورود هرگونه چالش با ایران است

  به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی ابعاد انتقام سخت ایران از قاتلان و آمران دخیل در ترور شهید حاج‌قاسم سلیمانی پرداخت و دلایل افزایش تنش‌زایی آمریکا در منطقه را تحلیل کرد که مشروح این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید.

تحلیل شما از انتقام سخت و چرایی حضور آمریکا در منطقه چیست؟ آیا باید انتقام سخت ناظر به قاتلان باشد که این کار را انجام دادند یا ناظر به حاکمیت آمریکا؟

موضوع انتقام سخت به‌عنوان استراتژی است که کماکان در دستور کار ایران خواهد بود و زمان و نحوه آن می‌تواند متنوع و متفاوت باشد. این متوجه فرد یا ساختار می‌شود، بستگی به شرایط و روندها و نوع بازیگری طرف مقابل دارد و این امر مهمی است. همانطور که مقام‌معظم‌رهبری نیز در فرازهای مختلفی اشاره کردند ما کشتی بلد هستیم و نگاه می‌کنیم که طرف چه فضایی را فراهم می‌کند و چه شیطنتی را در دستور‌کار دارد و پس از آن ضربه در تراز خواهد بود و انتقام سخت را نشان می‌دهیم.

 حاج‌قاسم نماد هویتی ایران بود و انتقام سخت ناظر به هویت آمریکا خواهد بود

قطعا رئیس‌جمهور آمریکا نماد ساختار است و متهم ردیف اول در این جنایت است. اگر یک ماه دیگر ایشان در این سمت نباشد نیز این مساله برای ما نماد می‌شود؛ سردار سلیمانی درست است که فرد بود ولی نماد هویتی ایران بود و ضربه‌ای که با شهادت حاج‌قاسم زدند ضربه به ملت ایران بود، بنابراین ما باید بدانیم آن ضربه‌ای که می‌تواند به ساختار ایالات‌متحده وارد شود، چه ضربه‌ای است کمااینکه بخشی از این به بازی شیطنت‌آمیز آمریکایی‌ها برمی‌گردد.

 نماد شیطان مورد ضربه سخت ایران قرار می‌گیرد

ناو هواپیمابر نیمیتز را از خلیج‌فارس خارج کردند و از آن‌سو هواپیمای B52 می‌آورند و از این‌رو خود آنها این بازی را دامن می‌زنند؛ آوردن زیردریایی اتمی به خلیج‌فارس و رفتارهای ماجراجویانه در منطقه یکی از عواملی است که این فضا را ایجاد می‌کند، بنابراین تصمیم نقطه‌نهایی با مقامات اصلی نظام خواهد بود و باید ببینیم چگونه این اتفاق شکل می‌گیرد. اما قطعا این انتقام درباره یک فرد یا منطقه و موضوع خاص نیست و باید بدانیم نماد کدام است، لذا نماد شیطان مورد ضربه سخت ایران قرار می‌گیرد.

بحثی که اکنون مطرح است این است که آمریکا از یک طرف عملیات انجام می‌دهد و با ژست‌های تهاجمی جلوی تلافی را هم می‌گیرد. کمااینکه بعد از شهادت شهید فخری‌زاده هم این را شاهد بودیم. این روند معیوب نباید در جایی متوقف شود؟

من این استراتژی آمریکا را قبول ندارم و اینکه برخی این تفکر را ایجاد می‌کنند که آمریکا می‌خواهد حمله کند، خیر آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند انجام دهد. یک روز هواپیمای B52 را می‌فرستد و روز بعد ناوهواپیمابر را از منطقه خارج می‌کند. در روز گذشته ترامپ از فلوریدا خود را سراسیمه به واشنگتن رساند که این مجموعه بیانگر سردرگمی در بخش راهبردهای نظامی آمریکاست. وقتی می‌خواهد عملیاتی صورت گیرد ماجرا فرآیند خاص خود را دارد. جنگ هم بخواهد رخ دهد نیاز به یک مهندسی خاص دارد و این‌طور نیست که برخی این تحلیل را انجام می‌دهند. ما می‌دانیم در سطوح حاکمیتی ایالات‌متحده تشتت وجود دارد، ما در مقطع سالگرد شهادت شهید سلیمانی هستیم و این بیانگر این است که آنها در انفعال هستند و راهبرد فعالی در دستور‌کار ندارند. ضمن اینکه قرار نیست وارد جنگ شویم، لذا بحث ما پاسخ سخت به آمریکاست و جنگی در پیش نداریم، بنابراین این به اشتباه آمریکا برمی‌گردد که چطور ماجراجویی کنند.

نظر شما درباره توئیت و اظهارات اخیر ظریف درباره ماجراجویی آمریکا چیست؟

بحثی که ظریف توئیت کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نگران هستند و ترامپ اکنون گرفتار است. ترامپ در مقطعی است که در زمان باقی‌مانده در کاخ سفید می‌خواهد برای خود کاری کند و درعین‌حال او قادر نیست به جنگ وارد شود. اگر ضربه سخت درحال حاضر به ترامپ وارد شود پنج‌درصد شانسی را که برای خود باز کرده تا بتواند در کاخ سفید بماند از دست می‌دهد. به همین خاطر است که از فلوریدا خود را به واشنگتن می‌رساند و می‌گوید ناو هواپیمابر که هدف ثابت برای موشک‌های سپاه است، از منطقه خارج شود که مبادا اتفاقی بیفتد و شانس اندک خود را هم از دست بدهد.

این همان چیزی است که نشان می‌دهد دشمن فقط موازنه وحشت را فهم می‌کند و این چیزی جز میراث حاج‌قاسم نیست.

بله؛ اکنون این اتفاق درحال رخ دادن است و این توازنی است که وجود دارد، طبق موقعیتی که ما داریم آمریکایی‌ها سپر انداختند و تلاش می‌کنند در منطقه بمانند. تنگناهای ژئواکونومیک در منطقه اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهد. در منطقه اگر کوچک‌ترین اتفاقی رخ دهد تاثیر زیادی بر انتقال انرژی و سرمایه‌های خارجی و بین‌المللی امارات، عربستان، کویت و قطر دارد. آن هم در شرایطی که دنیا گرفتار کرونا بوده و رکود عمیق اقتصادی وجود دارد. بنابراین از بین رفتن رژیم‌صهیونیستی اولین واکنش به ورود هرگونه چالش با ایران است و آنها قادر نیستند اقدامی را انجام دهند، اینها میراث حاج‌قاسم است که زمینه‌ای برای جنگ وجود ندارد. بنابراین اگر سوریه و لبنان و عراق را داشته باشید و ظرفیت‌های ایران همانند موشکی و منطقه‌ای را نیز نگرفته باشید، امکان جنگ وجود ندارد.

 اگر برجام دو و سه به ما تحمیل شود، احتمال وقوع جنگ وجود دارد

اتفاقا چنانچه ظرفیت موشکی و منطقه‌ای ایران گرفته و قراردادی همانند برجام دو و سه به ما تحمیل شود، احتمال وقوع جنگ وجود دارد. این دشمنی است که می‌تواند افرادی را در حالت خلع‌سلاح وارد جنگ کند. کاری که با ژاپن کردند و در پایان جنگ جهانی دوم کاری کردند که ژاپن تسلیم شد و بعد از تسلیم ژاپن را مورد حمله اتمی قرار دادند، بنابراین موقعیت فعلی ایران، نتیجه حضور و ازخودگذشتگی حاج‌قاسم است که جنگی علیه ایران امروز وجود ندارد.

 

اخبار مرتبط: