تاریخ : Mon 28 Dec 2020 - 16:11
کد خبر : 49682
سرویس خبری : جامعه

تا تولید انبوه واکسن ایرانی به واکسن خارجی نیاز داریم

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تا تولید انبوه واکسن ایرانی به واکسن خارجی نیاز داریم

طبرسی گفت: برای کنترل اپیدمی کرونا صددرصد به واکسن‌های خارجی هم نیاز داریم. تا زمانی که واکسن داخلی ما تایید شود و بتواند اندازه انبوه تولید شود، محتاج هستیم که قدری واکسن خارجی وارد کنیم.

  به گزارش «فرهیختگان»، پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با ماجراهای مربوط به واکسن کرونا و انواع ایرانی و خارجی آن، به «فرهیختگان» گفت: شکی در واکسنی که سازمان بهداشت جهانی تایید کند، نداریم. بنابراین هر واکسنی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد، مشکلی در آن نیست. این هفته مطالعات انسانی واکسن ایرانی شروع می‌شود و نتایج آن که کسب شد به سازمان بهداشت جهانی ارسال می‌شود و اگر تایید شد به‌صورت عمومی قابل استفاده است. این پروسه تقریبا 3-2 ماه زمان می‌برد و مراحلی دارد؛ مثلا تزریق واکسن به افراد، اینکه 60 روز از واکسیناسیون بگذرد و بعد نتایج را بررسی کنید و عوارضی نداشته باشد. بحث مهم نداشتن عارضه است. اگر واکسنی بسیار موثر باشد و خیلی عوارض داشته باشد، نمی‌تواند برای استفاده عموم به‌کار برده شود. کمااینکه واکسن فایزر و مدرنا را که تایید شد الان به افراد معمولی می‌زنند واکنش‌ها و حساسیت‌های زیادی داشته است. حتی کسانی که حساسیت به غذا و دارو دارند از استفاده از این واکسن منع شدند. الان حالت اورژانسی است، درحالی‌که تایید واکسن 10-6 سال طول می‌کشد ولی الان به‌خاطر شرایط ویژه‌ای که وجود دارد، مجوز صادر شده است. بنابراین باید از لحاظ سالم بودن بررسی شود.

طبرسی گفت: برای کنترل این اپیدمی صددرصد به واکسن‌های خارجی هم نیاز داریم. تا زمانی که واکسن داخلی ما تایید شود و بتواند اندازه انبوه تولید شود، محتاج هستیم که قدری واکسن خارجی وارد کنیم. البته باید توجه کرد که این‌طور نیست که الان درخواست واکسن خارجی بدهیم، فردا به ما تحویل بدهند، بلکه 3-2 ماه طول می‌کشد تا این واکسن‌ها به دست ما برسد. بنابراین مردم باید صبر و حوصله کنند و باید در این مدت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا به نتیجه خوبی دست یابیم.

 

اخبار مرتبط:

کارشناسان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کردند
دوقطبی واکسن خارجی-واکسن ایرانی مبنای علمی ندارد