تاریخ : Sat 26 Dec 2020 - 09:32
کد خبر : 49583
سرویس خبری : سیاست

ترامپ برای صیانت از 70 میلیون رای داخلی خود بی‌عقلی نمی‌کند/ حرکت کشتی‌ها در خلیج‌فارس نوعی مانور است

سفیر اسبق کشورمان در نروژ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ترامپ برای صیانت از 70 میلیون رای داخلی خود بی‌عقلی نمی‌کند/ حرکت کشتی‌ها در خلیج‌فارس نوعی مانور است

فرجی‌راد گفت: به‌نظر می‌رسد نگرانی آمریکایی‌ها بیشتر با توجه به سالگردشهادت حاج‌قاسم سلیمانی است و درواقع اقداماتی که انجام می‌دهند از‌جمله حرکت کشتی‌ها در خلیج‌فارس و حرکت رژیم‌صهیونیستی نوعی مانور است

 به گزارش «فرهیختگان»، عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق کشورمان در نروژ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی احتمال درگیری ایران با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تا پیش از پایان دولت ترامپ و اتهام‌زنی‌های تازه ترامپ علیه ایران پرداخت که در ادامه از نگاه‌تان می‌گذرد.

با توجه به اتفاقاتی که اخیرا رخ داده از جمله حمله به سفارت آمریکا در عراق و توئیت‌های جدید ترامپ علیه کشورمان، بسیاری احتمال درگیری می‌دهند. درگیری ایران با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در سالگرد شهادت حاج‌قاسم و پیش از پایان دولت ترامپ از این احتمالات است. تحلیل شما از سناریوهای موجود چیست؟

از یک‌سو با توجه به اینکه کمتر از یک‌ماه مانده که ترامپ کاخ‌سفید را ترک کند، آنها می‌خواهند بهانه‌ای ایجاد کنند تا ضربه‌ای به ایران بزنند، اما معتقد هستم حتی اتفاقی که در عراق افتاد به این دلیل است که در رابطه با گروه‌های عراقی نزدیک به ایران نباشد و حتی کار خود آمریکایی‌ها باشد و از این‌رو برخی از کشورهای عربی، رژیم‌صهیونیستی و یا آمریکا این اقدام را انجام داده باشند.  از سوی دیگر اگر آمریکا بخواهد اقدامی انجام دهد یک عکس‌العملی دارد، چراکه با توجه به اینکه ترامپ کاخ‌سفید را ترک می‌کند این عکس‌العمل می‌تواند برای او سنگین باشد.

  حرکت کشتی‌ها در خلیج‌فارس و تحرکات رژیم‌صهیونیستی نوعی مانور و ابراز نگرانی در سالگرد شهادت شهید سلیمانی است

لذا به‌نظر می‌رسد نگرانی آنها بیشتر با توجه به سالگردشهادت حاج‌قاسم سلیمانی است و درواقع اقداماتی که انجام می‌دهند از‌جمله حرکت کشتی‌ها در خلیج‌فارس و حرکت رژیم‌صهیونیستی نوعی مانور است؛ ضمن اینکه رئیس سنتکام اعلام کرد که قصد حمله به ایران را نداریم. درمجموع اگر بخواهم جمع‌بندی کنم بعید می‌دانم اتفاق خاصی رخ دهد و حمله‌ای صورت گیرد مگر اینکه حادثه غیرمترقبه‌ای صورت گیرد.

 حرکت رژیم‌صهیونیستی در خلیج‌فارس اعلام حمایت از متحدان جدید عربی‌اش مقابل ایران است

در این قضایا رژیم‌صهیونیستی با توجه به اینکه حوزه نفوذ خود در خلیج‌فارس را گسترش داده و زیردریایی‌ای که از کانال سوئز گذشته، به‌سمت خلیج‌فارس حرکت و قدرت‌نمایی می‌کند و می‌خواهد بگوید ما در منطقه نفوذ داریم لذا پیام آنها به کشورهایی که با او رابطه برقرار کردند این است که ما حامی شما هستیم.

رژیم‌صهیونیستی می‌داند اگر اقدامی کند با عکس‌العمل مواجه می‌شود و این عکس‌العمل مشخص نیست چه خواهد بود، این درحالی است که در رژیم‌صهیونیستی نیز پارلمان منحل‌شده و دوباره می‌خواهند انتخابات برگزار کنند بنابراین این عکس‌العمل در انتخابات اثرگذار خواهد بود. درمجموع بعید است اتفاق خاصی بیفتد هرچند این بدین معنا نیست که طرف ایرانی دقت کافی را نداشته باشد.

برخی معتقدند بی‌پاسخ گذاشتن برخی اتفاقات همچون ترور شهید فخری‌زاده یا خرابکاری در نطنز سبب احتمال درگیری آنها با ایران خواهد شد، ضمن اینکه بازگشت دولت بایدن به برجام را سخت خواهد کرد، ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

بعید نیست ترامپ، پمپئو و رژیم‌صهیونیستی چیزی در ذهن داشته باشند و احتمال این امر وجود دارد اما اگر اقدامی انجام دهند و درحال ترک کاخ‌سفید باشند بالاخره از نظر داخلی آمریکا و حتی حزب جمهوری‌خواه که مخالفت با هرگونه حمله کرده، خود دچار مشکل می‌شوند و ترامپ 70 میلیون رای دارد و این اعتبار از دست می‌رود لذا مساله حساسی است.

 اگر ترامپ در روزهای آخر به سیم آخر نزند اتفاق خاصی در منطقه رخ نمی‌دهد

بعد از شهادت فخری‌زاده که اشاره کردید اتفاقی رخ نداده، آن زمان هم ایران اعلام کرد با طمانینه اقدام می‌کنیم و به‌موقع هم پاسخ می‌دهیم. بنابراین من فکر می‌کنم چون سالگرد شهادت سردار سلیمانی در پیش است آنها بیشتر پیشگیری می‌کنند چراکه این نگرانی را دارند اتفاقاتی رخ دهد، لذا میل به‌سمتی که اتفاقی نمی‌افتد بیشتر است مگر اینکه ترامپ در این مدت باقی‌مانده به سیم آخر بزند.