تاریخ : Sat 26 Dec 2020 - 00:47
کد خبر : 49566
سرویس خبری : سیاست

ترس از انتقام محور مقاومت در سالگرد شهادت حاج‌قاسم واقعی است

کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ترس از انتقام محور مقاومت در سالگرد شهادت حاج‌قاسم واقعی است

با توجه به نزدیکی سالگرد شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، آمادگی مردم عراق و ایران و محور مقاومت برای تقابل با آمریکا بالاست و به نظر می‌رسد تحرکات ترامپ، بیشتر برای آمادگی در راستای احتمال انتقام مردم و ملت‌های محور مقاومت از نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است.

آمریکا علیه تاسیسات ایران اقدام کند، رژیم‌صهیونیستی، امارات، بحرین و عربستان در امان نیستند

 به گزارش «فرهیختگان»، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تحلیل افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و تهدیدات اخیر در آستانه سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

بحث احتمال درگیری ایران با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در ماه‌های پایانی دولت ترامپ وجود دارد و پس از حمله به سفارت آمریکا ترامپ مجددا ایران را مقصر جلوه داد؛ از سویی آنها این تحلیل را دارند که ممکن است ایران

به‌مناسبت سالگرد شهادت حاج‌قاسم بخواهد عملیاتی انجام دهد. تحلیل شما از احتمال درگیری ایران با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی چیست؟

با توجه به اینکه در طول چهار سال حاکمیت دونالد ترامپ، شکست‌های متعددی متوجه سیاست‌های او شده بود، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در کمتر از یک ماه باقی‌مانده برای خروج از کاخ سفید تحت فشار لابی صهیونیستی و همچنین نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی نتانیاهو برای ایجاد یک بحران جدید در منطقه قرار دارد. اتفاقات اخیر در عراق و پرتاب چندین راکت در منطقه سبز عراق که سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار داد، حرکت کاملا مشکوکی برای ایجاد بحران است تا اتهام‌زنی علیه ایران صورت گیرد.

  ترامپ در آخرین روزهای زندگی سیاسی خود تلاش دارد   با ایران وارد درگیری شود

از سوی دیگر ورود زیردریایی آمریکا به خلیج‌فارس و مانور اخیر رژیم‌صهیونیستی در اراضی اشغالی نشان می‌دهد دونالد ترامپ در آخرین روزهای زندگی سیاسی خود تلاش دارد یک درگیری با ایران ایجاد کند تا بتواند مدت زمان بیشتری در کاخ سفید باقی بماند. دلیل این امر این است که اگر بحرانی برای آمریکا ایجاد شود، رئیس‌جمهوری که در انتخابات شکست خورده و قرار است کاخ سفید را ترک کند، برای مدت بیشتری در کاخ سفید باقی خواهد ماند، ازاین‌رو به نظر می‌رسد چنین رویکردی از سوی تیم ترامپ وجود دارد ولی اگر این اتفاق رخ دهد، آمریکا هزینه بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.

 در رژیم‌صهیونیستی نیز تلاش بر این است که درگیری ایجاد شده و از محور مقاومت انتقام بگیرند ولی به‌هرحال ایران این آمادگی را دارد که در مدت زمان باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در‌برابر هر احتمالی آمادگی خود را حفظ کند.

  نگرانی آمریکا از احتمال انتقام مردم و ملت‌های محور مقاومت از نیروهای آمریکایی در سالگرد شهادت حاج‌قاسم

همچنین با توجه به نزدیکی سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام، حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس و همچنین شهید ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی عراق، آمادگی مردم عراق و ایران و محور مقاومت برای تقابل با آمریکا بالاست و به نظر می‌رسد تحرکات دونالد ترامپ صرف‌نظر از پنهان‌کاری‌هایی که صورت می‌گیرد، بیشتر برای آمادگی در راستای احتمال انتقام مردم و ملت‌های محور مقاومت از نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته و ازاین‌رو تمام تحرکات آمریکا و رژیم‌صهیونیستی جنبه روانی دارد.

برخی معتقدند آمریکا ممکن است برخی مکان‌های موثر ایران همانند پالایشگاه‌ها و... را هدف قرار دهد، چون فکر می‌کنند ایران واکنشی نشان نمی‌دهد و از سوی دیگر تلاش دارند بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام را سخت کنند. شما چقدر این تحلیل دووجهی را قبول دارید؟

این احتمال نیز وجود دارد و آمریکا با توجه به امکاناتی که دارد امکان حمله به تاسیسات ایران را درنظر دارد ولی پیامدهای آن بسیار خطرناک است، کمااینکه بسیاری از ژنرال‌های پنتاگون نسبت به ماجراجویی دونالد ترامپ اعلام خطر کرده و هشدار داده‌اند.

  آمریکا علیه تاسیسات ایران اقدام کند، رژیم‌صهیونیستی، امارات، بحرین و عربستان در امان نیستند

 اینکه آمریکا درصدد باشد عملیاتی را علیه ایران انجام دهد، طبیعی است اما قطعا همه هم‌پیمانان آمریکا در منطقه دچار آسیب و منطقه وارد بحران طولانی و ویرانگر خواهد شد که نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری توان پایان دادن به این بحران را نخواهند داشت.

بنابراین از رژیم‌هایی که به‌شدت آسیب خواهد دید، رژیم‌صهیونیستی، امارات، بحرین و عربستان خواهد بود که هم‌پیمانان آمریکا در منطقه هستند و به نظر می‌رسد اگر این اتفاق رخ دهد موضوع برجام یک مساله حاشیه‌ای خواهد شد؛ چه آمریکا به برجام بازگردد یا خیر، لذا در آن صورت مساله بحرانی است که منطقه و حتی جهان را فراخواهد گرفت.