تاریخ : Tue 22 Dec 2020 - 11:23
کد خبر : 49428
سرویس خبری : سیاست

 بار مالی قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» قبلا تدبیر شده/  این قانون لازم‌الاجراست

در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان شد

بار مالی قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» قبلا تدبیر شده/ این قانون لازم‌الاجراست

عمویی در واکنش به اظهارنظر رئیس سازمان انرژی اتمی که روز گذشته گفته بود طرح مجلس برای دولت بار مالی دارد و تلویحا اجرای آن را منتفی دانسته بود، عنوان کرد: «بررسی اینکه یک قانون بار مالی دارد، به‌عهده شورای نگهبان است. شورای نگهبان هم نشان داده که در این مورد حساسیت ویژه‌ای مبتنی‌بر اصل 75 قانون اساسی دارد.»

به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل عمویی، نماینده مردم تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توضیحاتی درباره «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» ارائه کرد.

او در واکنش به اظهارنظر رئیس سازمان انرژی اتمی که روز گذشته گفته بود طرح مجلس برای دولت بار مالی دارد و تلویحا اجرای آن را منتفی دانسته بود، عنوان کرد: «بررسی اینکه یک قانون بار مالی دارد، به‌عهده شورای نگهبان است. شورای نگهبان هم نشان داده که در این مورد حساسیت ویژه‌ای مبتنی‌بر اصل 75 قانون اساسی دارد.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه «از آنجاکه شورای نگهبان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرده، اکنون لازم‌الاجراست.» گفت: «یکی از نکاتی که مربوط به بار مالی این قانون می‌شود این است که عمده بخش‌های فنی این مصوبه به قانون مصوب مهرماه سال 94 عطف شده است، همان قانونی که «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» نام داشت، لذا ابعاد مالی آن عطف به آن قانون پوشش داده شده است و به همین لحاظ هم شورای نگهبان اصل 75 را به آن وارد ندانست. ا‌ز این‌رو می‌بایست اجرای این قانون به‌صورت جدی پیگیری شود و مجلس هم بر مصوبه خود مصر است و آن را پیگیری می‌کند.»

عمویی افزود: «در داخل دولت هم باوجود مواضع آقای رئیس‌جمهور مطلع هستیم که چون این طرح مسیر قانونی خود را طی کرده و اکنون یک مصوبه لازم‌الاجراست، اقداماتی برای انجام آن صورت گرفته است.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: «علاوه‌بر این باید گفت رویکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره برنامه هسته‌ای ایران یک رویکرد حمایتی است. همین امروز هم میزبان معاونان سازمان انرژی اتمی بودیم که هم گزارشی از عملکرد این سازمان در سال 99 به کمیسیون ارائه شد و همچنین پیشنهادهای خود را برای بودجه سال 1400 مطرح کردند که این پیشنهادها با واکنش مثبت نمایندگان عضو کمسیون مواجه شد. هم‌اکنون این پیشنهادها به کمیسیون تلفیق ارائه شده و درحال پیگیری ازسوی اعضای کمسیون امنیت ملی هستند.»