تاریخ : Tue 22 Dec 2020 - 11:35
کد خبر : 49426
سرویس خبری : سیاست

دولت با طرح خودرویی مجلس هم مخالف است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

دولت با طرح خودرویی مجلس هم مخالف است

ایزدخواه گفت: کلیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون تصویب شده و اکنون درحال پیگیری جزئیات آن هستیم، امیدواریم تا این هفته جزئیات هم تصویب شود و به صحن بیاید. در این فرآیند آقایان دولت از ابتدا صریحا می گفتند با این طرح موافق نیستیم. اعلام می‌کردند این طرح شدنی نیست.

تخلفات دولت باید به قوه‌قضائیه ارجاع شود وگرنه شرایط بدتر خواهد شد

به گزارش «فرهیختگان»، روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» چالش‌های تعامل مجلس و دولت را بررسی کرد. مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظر می‌گذرد.

 نظر غالب نمایندگان رد کلیات بودجه است

از دیدگاه شما تکلیف بودجه در مجلس چه خواهد شد؟ برنامه و نظر نمایندگان چیست؟

جمع‌بندی مجلس در بودجه قابل پیش‌بینی نیست، فعلا نمایندگان درحال بررسی آن هستند. نظری که تاکنون اعلام ‌شده مبنی‌بر رد کلیات بودجه است، منتها هنوز فضای صحن و هیات‌رئیسه به‌صورت قاطع قابل پیش‌بینی نیست. تا جایی که در جلسات و اظهارنظرها می‌بینم، غلبه با این است که کلیات رد شود. اگر این اتفاق بیفتد دولت مجبور است دوباره لایحه جدید بیاورد.

  گفته شده دولت قول مساعد برای اصلاح بودجه را به قالیباف داده است/ دولت اثبات کرده از قانون تبعیت نمی‌کند

برخی نمایندگان می‌گویند دولت درنهایت اصلاحات جدی نمی‌کند و همان لایحه قبلی را با تغییرات اندک بازمی‌گرداند.

این پیش‌بینی‌ها هم وجود دارد اما نظر شخصی من بر رد کلیات بودجه است. چرا بودجه‌ای را که قابل دفاع نیست تایید کنیم؟ اخیرا نامه‌نگاری بین رئیس مجلس و رئیس‌جمهور انجام شد که قول بدهید اصلاحات را انجام دهید و رئیس‌جمهور هم وعده اصلاح داده است، ولی بنده اینها را خارج از عرف می‌دانم و معتقدم باید همان وظیفه قانونی که داریم را اجرا کنیم. این بودجه‌ای نیست که قابل دفاع باشد. رد آن قطعا یک‌سری آسیب‌هایی دارد، ولی بدتر از آسیب‌های اجرای این بودجه نیست. با توجه به اینکه این دولت هم ثابت کرده تبعیت از قانون ندارد نباید به‌صورت مرامی بگوییم قول بدهد و امیدوار باشیم که اصلاح انجام پذیرد. اینها خارج از عرف است و معتقد هستم عمل به مر قانون همیشه بهترین حالت است.

  دولت درحال دور زدن هوشمندانه مجلس است، این رفتارها نوعی آنارشیسم در حکمرانی است

 تکلیف طرح معیشتی به کجا رسیده است؟ مذاکراتی بین رئیس مجلس و روحانی شده است؟ دولت گفته طرح مجلس را با طرح خود تلفیق کرده است.

بنده اسم این اقدامات را دور زدن‌های هوشمندانه مجلس می‌گذارم. معنی ندارد وقتی مجلس طرحی را تصویب می‌کند دولت با آن مخالفت و دوباره طرحی شبیه به آن را اجرا کند. این نوعی آنارشیسم در حکمرانی است. اگر بخواهیم مماشات کنیم و کوتاه بیایم و فکر کنیم قول دولت روحانی قول است، قطعا باخته‌ایم و کشور هم معلوم نیست در این یک‌سال به کجا برسد.

  تخلفات دولت باید به قوه‌قضائیه ارجاع شود وگرنه شرایط بدتر خواهد شد

باید چه‌کار کرد؟

اینجا هم دیوان محاسبات، هم کمیسیون اصل90، هم ماده234 ابزارهای نظارتی قوی مجلس است که باید به‌کار گرفته شود، البته متاسفانه رویه‌ای فعلا در مجلس وجود دارد که این ابعاد نظراتی به انتها نمی‌رسد. شروع می‌شود ولی به انتها نرسیده و به ثمر نمی‌نشیند. چندبار ماده234 اعمال و در کمیسیون‌ها تصویب شده ولی در صحن نمی‌آید که اجرایی شود. ماده234 وقتی اجرایی شود مجری متخلف به قوه‌قضائیه معرفی شده و برخورد قضایی با آن می‌شود. اصل90 و دیوان محاسبات هم همین‌طور است. دیوان محاسبات دادستان دارد و می‌تواند حکم صادر کند. در جاهایی که تخلف عینا صورت می‌گیرد می‌تواند ورود کند. ببینید یکی از ایرادات ما به مجالس قبل این بود که نظارت نمی‌کردند، نظارت در مجالس قبل کلا فرمایشی شده بود. 4 تحقیق و تفحص انجام می‌شد. یک رکن کار ما این است که نظارت باید احیا می‌شد منتها الان چیزی که در این مدت می‌بینم این است که شروع بد نبود و خیلی از اقدامات نظارتی شروع شده منتها به هدف نهایی نرسیده است. ما قائل به استیضاح رئیس‌جمهور بودیم. حالا استیضاح نباشد حداقل برخورد با تخلفات صریح باید انجام شود والا شرایط بدتر و پیچیده‌تر خواهد شد.

 از نظر شما دولت طرح مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا می‌کند؟

دولت برآورد آن را در بودجه خیلی کم دیده است و به‌نظر نمی‌رسد به‌صورت جدی در این زمینه اقدامی انجام شود.

 به‌نظر شما طرح بعدی که دولت اجرا نمی‌کند چیست؟

همین طرحی که در قالب کارگروه خودرو پیگیری شده است؛‌ بحث عرضه خودرو در بورس کالا. کلیات این طرح در کمیسیون تصویب شده و اکنون درحال پیگیری جزئیات آن هستیم، امیدواریم تا این هفته جزئیات هم تصویب شود و به صحن بیاید. در این فرآیند آقایان دولت از ابتدا صریحا می‌گفتند با این طرح موافق نیستیم. اعلام می‌کردند این طرح شدنی نیست.

علت این مخالفت‌ها چیست؟

درصورت تصویب این طرح قدری اختیارات دولتی‌ها در بازار خودرو کم شده و به‌عبارتی کار مردمی می‌شود، از این‌رو دولت مخالف است چراکه مدیریت مطلق دولت در بازار خودرو از بین خواهد رفت. از این‌رو آقایان دولتی استقبال نمی‌کنند.