تاریخ : Tue 22 Dec 2020 - 11:26
کد خبر : 49425
سرویس خبری : سیاست

مجلس بودجه 1400 را رد می‌کند

عضو هیات‌رئیسه مجلس به «فرهیختگان» خبر داد

مجلس بودجه 1400 را رد می‌کند

سلیمی گفت: خانه ملت قرار نیست بله‌قربان‌گو و شعبه دوم دولت باشد. بودجه 1400قابل دفاع نیست و پیش‌بینی من این است که مجلس آن را رد می‌کند، مگر اینکه اصلاح شود.

تک‌صدایی متعلق به دوره قاجار و پهلوی بود

به گزارش «فرهیختگان»، علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی طرح‌های مورد مناقشه با دولت و آخرین وضعیت آنها پرداخت که در ادامه آمده است.

آخرین وضعیت طرح‌های مجلس از‌جمله بودجه 1400، طرح معیشتی، مالیات بر خانه‌های خالی و طرح اقدام راهبردی که از سوی آقای قالیباف ابلاغ شد، به کجا رسیدند؟ آیا دولت در اجرا همکاری لازم را داشته است؟

طرح اقدام راهبردی تبدیل به قانون شده و دولت باید اجرا کند و اگر استنکاف کند طبق قانون باید مجازات شوند. درمورد طرح معیشتی نیز، دولت قدم‌هایی برداشته اما به شکل صددرصد قانون مجلس اجرا نشده است و از این رو دولت نمی‌تواند دل‌بخواهی کار کند؛ اینکه آقای وزیر می‌گوید طرح مجلس را ترکیب کردیم امر جدیدی است چراکه باید قانون مجلس اجرا شود.

  دولت بداند تک‌صدایی متعلق به دوره قاجار و پهلوی بود

دولت باید صرفا طبق قانون عمل کند و قانون‌مند باشد چراکه دوره تک‌صدایی نیست و تک‌صدایی متعلق به دوره قاجار و پهلوی بود اما الان دوره جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است. درمورد طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم باید بگویم دولت هنوز این طرح را اجرایی نکرده است.

  دولتمردان خانه خالی زیاد دارند که حاضر به اجرای این قانون نیستند

 برای بودجه سال آینده نیز مبالغ عجیبی است، مثلا دوونیم میلیون خانه را 200 میلیون برآورد کرده‌اند؛ یعنی هر خانه سالی 80 هزار تومان؛ این واقعا قانون مجلس نیست. بنابراین امکان دارد دولتمردان یا وابستگان آنها خانه خالی زیاد دارند که حاضر به اجرای این قانون نیستند. البته مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر خود را در کاهش قیمت مسکن طی سال آینده خواهد گذاشت کما اینکه وقتی مجلس به بحث خودرو ورود کرد قیمت خودرو به‌شدت کاهشی شد.  اقدامات مجلس تاثیر خود را خواهد گذاشت؛ در حوزه بورس هم شاهد بودید قانون مجلس ابلاغ شد اما هنوز تا این لحظه اجرایی نشده و اگر آن را اجرا کنند، بورس را به ثبات می‌رسانند. به‌هر‌حال امیدواریم دولت قانونمند عمل کند و به‌دنبال اجرای قانون باشد و سلیقه‌ای عمل نکند.

 دولت نباید از طریق بورس منابع خود را تامین کند

متاسفانه به‌نظر می‌رسد دولت به‌دنبال این است از طریق بورس منابع خود را تامین کند که در این صورت مردم آسیب جدی می‌بینند اما در هر صورت مجلس اقدامات خوبی را در این مدت انجام داده و تاثیرات آن را مشاهده می‌کنید.

 در حوزه مسکن چطور؟

مجلس هم در بحث مسکن جلوی شتاب افزایش قیمت مسکن را گرفته است و هم در بحث خودرو و طرح معیشتی تاثیرگذار بوده است؛ البته دولت طوری رفتار می‌کند که برداشت لج‌بازی از آن می‌شود. امیدواریم این دولت به‌نحوی عمل نکند که این تصور برای عموم ایجاد شود که به‌دنبال لج‌بازی است چراکه دولت باید به هر کیفیت به‌عنوان یک قوه کار خود را انجام دهد؛ نظامات کشور مشخص است و قانون اساسی قائل به تفکیک قواست و دولت نیز مجری قوانین است. جالب این است برای اینکه رها باشند می‌گویند نظارت روی ما نباشد، کمااینکه روز گذشته روحانی مطالب عجیبی بیان کرد که برای اولین‌بار در تاریخ عنوان می‌شود و باید در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.  روحانی در اواخر دولت خود به‌دنبال حاشیه‌سازی است و هنر ایشان حاشیه‌سازی برای فرار از مسئولیت است، درحالی که امیدوارم درک کند مردم وضعیت سختی دارند. اظهارات اخیر روحانی باعث شد یک سوال در ذهن مردم ایجاد شود که آیا او دارای معلومات حقوقی کافی هم نیست؟ اظهارات ایشان منشأ این سوال در ذهن مردم است که وی از نظر حقوقی شایستگی کافی را دارد یا خیر؟

بحث دیگر موضوع بودجه است. منابعی که دولت در بودجه ارائه داده بسیار غیرواقعی است، مجلس برای آن چه تصمیمی گرفته است؟

مجلس حتما بودجه را اصلاح می‌کند، چراکه خانه ملت قرار نیست بله‌قربان‌گو و شعبه دوم دولت باشد.

 احتمالا مجلس بودجه 1400 را رد می‌کند

مجلس به جایگاه خود برمی‌گردد، لذا علت فحاشی برخی علیه مجلس همین است؛ چراکه عادت به مجلس بله قربان‌گو داشته‌اند. این بودجه قابل دفاع نیست و پیش‌بینی من این است که مجلس آن را رد می‌کند، مگر اینکه اصلاح شود. متاسفانه دولت دوست دارد مجلس تعطیل شود و در بحث کرونا خیلی فشار آورد تا مجلس را تعطیل کند ولی مجلس نه به تعطیلی می‌رود و نه از کاری که قانون و شرع از او خواسته عقب‌نشینی می‌کند.