تاریخ : Tue 22 Dec 2020 - 00:21
کد خبر : 49404
سرویس خبری : ورزش

هنوز مجوز حرفه‌ای برای سرخابی‌ها و بقیه تیم‌ها صادر نشده است

2 باشگاه لیگ برتری عجله کردند، تایید AFC اولیه بوده، نه نهایی

هنوز مجوز حرفه‌ای برای سرخابی‌ها و بقیه تیم‌ها صادر نشده است

دیروز در خبری جداگانه صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس هم اعلام شد اما ظاهرا هنوز این اتفاق رخ نداده است.

به گزارش «فرهیختگان»، دیروز خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه‌ای باشگاه ذوب‌آهن اصفهان صادر شد و پیش از این AFC مجوز حرفه‌ای باشگاه فولاد خوزستان را نیز صادر کرده بود. البته دیروز در خبری جداگانه صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس هم اعلام شد اما ظاهرا هنوز این اتفاق رخ نداده است.

 از آنجایی که اعلام شد دو باشگاه فولاد و ذوب‌آهن موفق به گرفتن صدور مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا شده‌اند این ابهام و پرسش به‌وجود آمد که چطور این اتفاق برای استقلال و پرسپولیس محقق نشده و این دو باشگاه همچنان در نوبت انتظار برای این اتفاق قرار دارند. ناگفته پیداست تا فصل جدید رقابت‌ها و البته قرعه‌کشی برای تعیین گروه‌های 10گانه و مشخص شدن حریفان در مرحله پلی‌آف زمان زیادی باقی نمانده درحالی که قبلا اعلام شده بود تا سی‌ام آبان ماه پاسخ نهایی کنفدراسیون آسیا به باشگاه‌ها اعلام می‌شود که در ادامه با رایزنی وزارت ورزش و جوانان و شخص علی‌نژاد این موضوع به تعویق افتاد. با گذشت یک ماه از این موضوع هنوز مجوز‌های حرفه‌ای دو باشگاه سرخابی صادر نشده هرچند شنیده می‌شود تایید اولیه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شده و به نظر نمی‌رسد در این زمینه مشکلی باشد‌.

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ و صدور مجوز حرفه‌ای‌های باشگاه‌های ایرانی در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «بعید است مشکلی پیش بیاید هرچند درخصوص سازوکار و روند ارسال مدارک باشگاه‌های ایرانی به‌خصوص دو باشگاه پر طرفدار استقلال و پرسپولیس تا لحظات آخر نگرانی وجود دارد اما این بار به صورت سیستماتیک و با ایجاد کارگروهی متشکل از افراد متخصص و آگاه این امر را زودتر استارت زده و سعی کردیم تا مشکلات موجود بر سر راه را حل‌وفصل کنیم.»

 اطلاع‌رسانی نکنید!

طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «فرهیختگان» از باشگاه استقلال این‌طور به نظر می‌رسد که تایید اولیه و ابتدایی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای باشگاه استقلال صادر شده، البته با پیگیری‌های استقلالی‌ها از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ آنها به مسئولان باشگاه استقلال اعلام کردند که در این خصوص به اطلاع‌رسانی نپردازند چون هنوز این موضوع به صورت قطعی و نهایی تایید نشده است و امکان دارد بعد از اعلام باشگاه استقلال در این خصوص، شاید در ادامه کنفدراسیون فوتبال آسیا ایراداتی را مطرح کند که کار را دچار مشکل کند.

 وضعیت فولاد و ذوب‌آهن شبیه استقلال

نکته قابل‌توجه در این بین به اطلاع‌رسانی دو باشگاه خوزستانی و اصفهانی یعنی فولاد و ذوب‌آهن مربوط می‌شود که آنها در وضعیتی مشابه با استقلال درحالی خبر از صدور مجوز حرفه‌ای دادند که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به این دو باشگاه مثل باشگاه آبی‌پوش تهرانی تنها تایید اولیه را داده و امکان دارد در مراحل بعدی مشکلاتی پیش بیاید. درواقع و از این لحاظ تفاوتی بین باشگاه‌ها وجود نداشته و مشخص نیست چطور فولادی‌ها و ذوبی‌ها در این مورد عجله کردند.

 استقلال همچنان درگیر طلبکاران داخلی

با وجود آنکه پرونده‌های خارجی استقلالی‌ها یک‌به‌یک درحال بسته شدن است اما طلبکاران داخلی آبی‌ها همچنان تمامی نداشته و نکته قابل‌توجه اینکه تا همین دو روز گذشته برخی طلبکاران با مراجعه به باشگاه استقلال کار این باشگاه را برای گرفتن صدور مجوز حرفه‌ای سخت و سخت‌تر کرده‌اند. نکته جالب اینکه حتی دیروز یکی از بازیکنان سابق این باشگاه با گرفتن مطالباتش با باشگاه تسویه کرد تا یک‌سری از مدارک جدید همین دیروز برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شود.

 کنفدراسیون آسیا خودزنی می‌کند؟

درنهایت اینکه به نظر نمی‌رسد مشکل و ایراد چندانی به مدارک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در این خصوص گرفته شود. آنها در این مدت تلاش زیادی کردند تا با تامین منابع مالی بتوانند با طلبکاران داخلی و خارجی تسویه‌حساب کنند و بعد از مدت‌ها ترازشان صفر شود. هرچند هنوز عمده مطالبات برای سرمربیان قبلی آنها مثل کالدرون و استراماچونی باقی مانده اما این موضوع در پرونده مجوز صدور حرفه‌ای برای فصل آینده لیگ قهرمانان مشکل‌ساز نمی‌شود‌ با این حال ایرادات حقوقی مثل دارا بودن مجمع مشترک و همچنین پیدا شدن طلبکاران جدید می‌تواند بعدا مشکلاتی را ایجاد کند، هرچند به نظر نمی‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا خودزنی کرده و با محروم کردن تیم‌های پرطرفدار مثل استقلال یا پرسپولیس رقابت‌های فصل جدید را از جذابیت و هیجان بیندازد.