تاریخ : Sun 20 Dec 2020 - 09:54
کد خبر : 49329
سرویس خبری : ورزش

با فشار مجلس و وزارت ۴ نفر را معرفی کردند!/  زمان نشان می‌دهد کمیته فنی استقلال نمادین است یا نه

فریبا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

با فشار مجلس و وزارت ۴ نفر را معرفی کردند!/ زمان نشان می‌دهد کمیته فنی استقلال نمادین است یا نه

دوستان در آن زمان اسامی را برای کمیته فنی اعلام کردند که این موضوع هم برحسب فشاری بود که ما هم در مجلس و هم جلسه‌ای که با حضور پیشکسوتان با آقای وزیر داشتیم، آوردیم و قرار براین شد که ظرف ۱۵روز مدیرعامل مشخص شود که البته موضوع تقریبا دو ماه و ۱۵ روز زمان برد و سپس مقرر شد کمیته فنی تعیین و معرفی شود و 20 روز بعد هم اسم ۴ نفر را به این منظور اعلام کردند،

برخی در فضای مجازی خط می‌دهند تا فکری برکنار شود

به گزارش «فرهیختگان»، در آن سال‌های دور که هنوز کمیته فنی معنا و مفهوم خاصی نداشت و تازه تیم‌های بزرگ دنیا تصمیم گرفته بودند از کمیته فنی استفاده کنند، برخی باشگاه‌های ایرانی مثل پرسپولیس نیز به‌تبعیت از فوتبال روز دنیا این اتفاق را رقم زدند اما این جمله تاریخی از اسطوره سرخ‌ها یعنی علی پروین که «کمیته فنی یعنی کشک» باعث شد تا تقریبا برای همیشه از آن تاریخ حداقل در باشگاه پرسپولیس پرونده کمیته فنی در مقاطع بعدی بسته شود.

این درحالی است که در باشگاه استقلال طی چند سال اخیر و در زمان مدیران عامل مختلف همواره بحث تشکیل کمیته فنی در برنامه‌های این مدیران قرار داشته و آنها طی حضور خود در باشگاه استقلال تشکیل کمیته فنی را در راس امور قرار دادند تا این کمیته به عملکرد و کارنامه سرمربی و کادرفنی وقت آبی‌پوشان نظارت کرده و به‌گونه‌ای نتایج و دستاوردها را زیرنظر داشته باشد. با این حال هیچ‌گاه از دل جلسات کمیته فنی عزل یا نصبی صورت نگرفت تا همان‌طور که علی پروین گفته بود در استقلال نیز کمیته فنی تقریبا هیچ نقشی نداشته باشد. تا جایی که اعضای آخرین کمیته فنی در این باشگاه در زمان فتحی با کمرنگ شدن نقش‌شان سرانجام مجبور به استعفا شدند.

از سوی دیگر حداقل طی ۲۰ سال اخیر در فوتبال ایران تقریبا تمامی تیم‌ها و باشگاه‌های داخلی کمیته فنی را از چارت سازمانی خود حذف کرده و مشخص نیست چرا و چطور همچنان کمیته فنی در چارت باشگاه استقلال باقی ‌مانده تا به واسطه آن نیز چندصدایی‌های ممکن از هرسو به گوش برسد‌. این درحالی است که در عرصه فوتبال ایران بیشتر مربیان، خود را بزرگ مربیگری و از اساتید قلمداد کرده و مطمئنا با این وضعیت و با این القابی که هواداران و خودشان به خودشان می‌دهند قطعا این افراد زیربار نظرات کمیته فنی نرفته و اظهارات و تصمیمات کمیته فنی جز حاشیه‌سازی و چه‌بسا تفرقه‌افکنی در تیم عایدی دیگری نداشته، هرچند درصورتی که طبق استانداردهای موجود در فوتبال دنیا اگر کمیته فنی یک باشگاه به واقع با هدف کمک کردن و دادن نظرات مشورتی به کادر فنی، کارش را آغاز کند می‌تواند منشا اثر خیر باشد اما حداقل در باشگاه استقلال کمتر شاهد چنین اتفاق میمون و مبارکی بوده و همان‌طور که نوشتیم کمیته‌های فنی در ادوار مختلف چیزی جز حاشیه برای استقلال نداشته‌اند.

نکته جالب و قابل‌توجه اینکه طی این هفته‌های اخیر پنج نفر از اعضا و پیشکسوتان استقلال به‌عنوان کمیته فنی باشگاه توسط احمد مددی، سرپرست وقت و مدیرعامل فعلی منصوب شدند که البته در آن زمان جواد زرینچه از این سمت استعفا داد ولی نکته عجیب اینکه در این روزها که استقلال خوب بازی نمی‌کند، خبری از تشکیل کمیته فنی نیست تا کسی از محمود فکری به‌خاطر نتایج و روند بازی‌های استقلال و نوع تاکتیک‌های ارائه‌شده توسط تیم در زمین از وی سوال و جواب کرده و بخواهد به او از لحاظ فنی مشورت بدهد تا بازهم همان واژه کشک این‌بار بیشتر از هر زمان دیگری در ذهن تداعی شود.

با این حال با تعاریف و تفاسیری که بهتاش فریبا از این اتفاق دارد به نظر می‌رسد تقریبا کشک‌ترین کمیته تاریخ فوتبال ایران درحال حاضر در باشگاه استقلال تشکیل شده و باید منتظر سرنوشت این کمیته باقی ماند.

از سوی دیگر در این هفته‌ها استقلال هرچقدر در روند امتیازگیری خوب عمل کرده اما نتوانسته است در راضی کردن هوادارانش عملکرد مطلوبی از خود به جای بگذارد و این درحالی است که حالا هفت هفته از رقابت‌های لیگ سپری شده و به نظر می‌رسد شاید با این روند، سرنوشت محمود فکری نیز مثل مربیانی مانند فرهاد مجیدی یا علیرضا منصوریان رقم بخورد تا در این وسط یک‌بار دیگر ناکامی برای استقلال و هوادارانش در فصل بیستم رقابت‌های لیگ برتر ثبت شود. با این حال عمده کار‌شناسان و پیشکسوتان استقلالی فوتبال ایران معتقدند فکری آنچه که باید را از لحاظ فنی در چنته دارد و با برطرف کردن برخی نقاط ضعف و از سوی دیگر ایجاد برخی تغییرات می‌تواند نفس تازه‌ای به استقلال داده و این تیم را متحول کند. در هر صورت اکثر پیشکسوتان با تغییرات در این مقطع مخالف هستند و هواداران را به صبوری دعوت می‌کنند. برهمین اساس گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بهتاش فریبا درخصوص روند استقلال و نتایج این تیم و البته موضوع تاثیرگذاری کمیته فنی در این روند را در ادامه می‌خوانید.

از کمیته فنی استقلال چه خبر؟ قرار نیست درخصوص نتایج و عملکرد کادر فنی موضع‌گیری شفافی داشته باشید و فکری را به جلسه دعوت کنید؟

دوستان در آن زمان اسامی را برای کمیته فنی اعلام کردند که این موضوع هم برحسب فشاری بود که ما هم در مجلس و هم جلسه‌ای که با حضور پیشکسوتان با آقای وزیر داشتیم، آوردیم و قرار براین شد که ظرف ۱۵روز مدیرعامل مشخص شود که البته موضوع تقریبا دو ماه و ۱۵ روز زمان برد و سپس مقرر شد کمیته فنی تعیین و معرفی شود و 20 روز بعد هم اسم ۴ نفر را به این منظور اعلام کردند، در غیر این صورت دیگر نه جلسه گذاشته‌اند و نه حکمی داده شد و نه تعیین‌تکلیف شد که ما تا چقدر می‌توانیم به مسائل ورود کرده و اختیار تام داشته باشیم. بالاخره وقتی شما می‌خواهید بروید جایی کاری انجام بدهید باید حد و حدودتان مشخص باشد. همچنین نه قرارداد امضا کردند و نه هیچ چیز دیگری. اتفاقا در دوره قبل در زمان آقای فتحی که در کمیته فنی حضور داشتیم به ما حکم دادند اما وقتی یک حکم، قرارداد و حق و حقوقی پشتش نباشد یعنی صبح می‌توانند بگویند بیا و عصر می‌توانند بگویند برو. وقتی که از قبل صحبت کردیم باید قرارداد امضا شود هرچند بحث مالی مهم نبود و فقط موضوع این است که وقتی قراردادی امضا می‌شود یعنی دیگر آدم متعهد شده وگرنه اگر حکمی ندهند تعهدی هم وجود ندارد. در هر صورت هیچ اتفاقی درمورد کمیته فنی نیفتاده است.

در این مدت صحبتی با آقای مددی نداشته‌اید که در این خصوص مشورت لازم را به او بدهید؟

چرا اتفاقا چندبار صحبت کردیم اما تنها چیزی که درخصوص آن صحبت نشد کمیته فنی بود، من که نمی‌توانم به باشگاه بگویم کمیته فنی من را راه بینداز. مگر می‌شود این اتفاق بیفتد؟ کمیته فنی را باشگاه تعیین می‌کند و او از ما درخواست می‌کند تا جلسات را تشکیل بدهیم. وقتی که حرفی نمی‌شود نمی‌توانیم خودمان را برای این کارها سبک کنیم.

فکر نمی‌کنید با فشارهایی که در مجلس و وزارت آوردند فقط می‌خواستند یک کمیته فنی را به صورت نمادین تشکیل بدهند؟

چه بگویم. این موضوع را زمان نشان می‌دهد.

علی پروین یک‌بار گفته بود کمیته فنی یعنی کشک! ظاهرا هنوز هم این جمله کاربرد دارد!

در هرصورت این اتفاق و این موضوع همیشه بوده. حالا بالاخره در دوران قبلی به‌طور مثال در همین یکی، دو سال پیش تشکیل جلسه داده و چندین‌بار با شفر جلسات خوبی داشتیم و صحبت‌هایی کردیم اما در ادامه مدیرعامل کمرنگ‌مان کرد، درحالی که هدف ما کمک بود اما اعلام کردند که چرا این کارها را می‌کنید!

این اتفاق در زمان آقای فتحی افتاد و او شما را کمرنگ کرد؟

بله درست است او دیگر جلسه را تشکیل نداد و شفر را هم دعوت نکرد و ما هم استعفا کردیم و کنار رفتیم. الان هم بدون اینکه با ما هماهنگی کنند اسامی کمیته فنی جدید را اعلام کردند.

چطور در فوتبال ایران به جز استقلال هیچ باشگاه دیگری از کمیته فنی برخوردار نبوده است؟ فکر نمی‌کنید دود این مسائل حاشیه‌ای طی این چند سال اخیر به چشم تیم و هوادارانش رفته است.

اتفاقا همه تیم‌های بزرگ دنیا کمیته فنی دارند و اینکه چرا در ایران به جز استقلال هیچ تیمی این کمیته را ندارد حتما شرایطش پیش نیامده و این یک امر اشتباه است مثل خیلی چیزهای دیگر. من بحث خودم را ندارم و شخصیت من را می‌شناسید، نه به‌دنبال این هستم که به باشگاه بروم و نه به‌دنبال صندلی و جایگاه کسی و هرچه هست بحث ما کمک به تیم و استقلال است. منظور از ما همین اعضای کمیته هستند و جالب اینکه قبلا اسم ۲۰ نفر را برای حضور در کمیته فنی بردند که خیلی هم کار جالبی نبود، درحالی که کمیته فنی نهایتا باید ۴ نفر باشد.

جالب اینکه زمان سعادتمند یکی از برنامه‌های وی تشکیل کمیته فنی با ۱۲ نفر بود.

یک تیم ۱۲ نفر را برای کمیته فنی‌اش می‌خواهد چه کار کند؟ واقعا نمی‌دانم. خیلی نمی‌خواهم در این خصوص دیگر صحبت کنم، ما حرفی که باید می‌زدیم را زدیم.

کمی هم درباره تیم صحبت کنیم. بعد از تساوی استقلال در اصفهان دوباره حاشیه‌ها در اطراف این تیم زیاد شده و صحبت از برکناری فکری را مطرح می‌کنند.

چه کسی مربی تیم دوم جدول را برکنار می‌کند؟ این صحبت‌ها را نمی‌فهمم. باید به کادرفنی زمان داد از اول هم گفتیم که تیم مصدومان زیادی دارد و تا تفکرات جدید بخواهد به تیم بنشیند زمانبر است. آمار هم به شما می‌گوید که محمود فکری در این هفت بازی از لحاظ امتیاز‌گیری بد عمل نکرده و در این سه، چهار سال گذشته از همه بهتر بوده است. الان هم که تیم دوم جدول است آیا مربی تیم دوم جدول را عوض می‌کنند یا دنبال آن هستند که تغییر بدهند؟ اینها خط و خطوط است و خودتان هم می‌دانید یک‌سری در صفحه‌های مجازی آدم دارند و نمی‌‌دانم چرا این حرف‌ها را می‌زنند. باید به فکری زمان داد و هواداران هم باید صبوری کنند. نکته دیگر اینکه اصلا تصمیم بر این بشود که فکری برود چه کسی می‌خواهد جای او بیاید؟ آیا کسی بیرون است؟ من نمی‌دانم این حرف‌ها برای چیست!

کارشناسان این نقد را مطرح می‌کنند که اطراف فکری به‌خصوص در کادرفنی شلوغ و به نوعی هرج‌ومرج است و این بی‌نظمی به استقلال ضربه زده است.

مگر همه تیم‌ها ۳ دستیار و مربی ندارند، استقلال هم سه مربی دارد. مگر بیشتر از ۳ نفر هستند؟

بحث این است که آنها از لحاظ دانش روز فوتبال دنیا و آنالیز حریفان نمی‌توانند به محمود فکری در مسابقات کمک کنند.

بالاخره صمد مرفاوی آنجا هست و لازم باشد از پرویز مظلومی و عمونصی هم سوال می‌کنند.

روند استقلال را در این فصل چطور ارزیابی می‌کنید؟

از لحاظ امتیاز‌گیری تیم خوب کار کرده و یک مقدار هواداران باید صبر کنند و نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم. باید صبر کرد و زمان همه چیز را درست می‌کند. ببینید از اول مسابقات محمود فکری چه زمانی همه عناصر و بازیکنان خود را در اختیار داشته؟ پس این‌طور نبوده است. 50درصد خط حمله استقلال دیاباته است که او هم با ناآمادگی برگشت و در ادامه هم مصدوم شد و او را نداشتیم. اگر آدم بخواهد انتقاد کند باید یک‌جوری انتقاد کند که منطق پشتش باشد وقتی اینگونه انتقاد کنید همه قبول می‌کنند. فکری۲۰ روز قبل از لیگ با استقلال شروع کرد و یک دنیا مصدوم داشت. پنج نفر از بهترین‌هایش از تیم ملی آمدند، درحالی که تیم ناکام از آسیا برگشته و به خاطر شرایط کرونا حال همه از فوتبال به هم خورده و آنقدر بازی‌ها قطع و وصل شده بود که دیگر کسی حس و حال فوتبال را نداشت. آدم باید حق را ببیند و منطقی انتقاد کند. من روند امتیازگیری را خوب می‌بینم اما استقلال قشنگ و زیبا بازی نمی‌کند و دلیلش این است که همه نفراتش را در اختیار ندارد.

اما مهاجمان این تیم هم خوب گل نمی‌زنند.

همان‌طور که گفتم دیاباته مصدوم است و اگر دوباره به اوج برسد و برگردد این مشکل هم حل می‌شود ان‌شاءالله شرایط درست می‌شود، هرچند نبود مصدومان هم به روند نتیجه‌گیری این تیم ضربه زده است.

عده‌ای هم نداشتن زمین تمرین مناسب را دلیل این مصدومیت‌ها می‌دانند.

نه اتفاقا امکانات الان خوب است و بچه‌ها زمین خوبی دارند و تمرینات مطلوبی را هم انجام می‌دهند الحمدلله اسپانسر پول‌ها را به‌موقع می‌دهد و بقیه موارد هم خوب است مدیریت باشگاه از نظر من شرایط را فراهم کرده و نفرات هم خوب هستند و جمع‌وجور می‌شوند و اصلا نگران نباشید.

حتما صورتجلسه خروجی جلسه‌ای را که منجر به مدیرعاملی مددی شد، دیده‌اید اگر شما جای مددی بودید با این اختیاراتی که به او ندادند قبول می‌کردید مدیرعامل شوید.

جواب این سوال را باید از خود مددی بپرسید.

به‌عنوان آخرین سوال بزرگ‌ترین ایراد فعلی استقلال چیست؟

گل نزدن. ضمن اینکه بچه‌ها کم موقعیت درست می‌کنند. مطمئنا با کارهای تاکتیکی و خوب تمرین کردند و با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان این موضوع را حل کرد. در ادامه مصدومان هم برسند همه‌چیز درست می‌شود و تیم مطمئن باشید جمع‌وجور می‌شود اما بازهم از هواداران می‌خواهم تا صبوری کنند.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار