تاریخ : Sun 20 Dec 2020 - 09:34
کد خبر : 49326
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

جام رقابت پلتفرم‌های پخش زنده در ایران ماند

سیدمهدی موسوی‌تبار:

جام رقابت پلتفرم‌های پخش زنده در ایران ماند

در جریان فینال آسیا تلوبیون یک میلیون و 50هزار مخاطب همزمان داشت و صفحه اینستاگرام AFC هم رکورد ۸۰۹ هزار مخاطب همزمان را ثبت کرد.

به گزارش «فرهیختگان»، سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: انتظارها به پایان رسید و فینال لیگ قهرمانان آسیا روز گذشته برگزار شد و تیم فوتبال پرسپولیس برای بار دوم به مقام نایب‌قهرمانی آسیا رسید. این بازی حاشیه‌های فراوانی داشت. از عدم بخشش عیسی آل‌کثیر تا تعیین گزارشگر بازی. یک هفته قبل از برگزاری این بازی شایعه شده بود قرار است گزارشگر شبکه سه سیما برای فینال، عادل فردوسی‌پور باشد. خبری که البته تایید نشد و با معرفی محمدرضا احمدی به‌عنوان گزارشگر بازی، رسما تکذیب هم شد. اما انگار قرار بود اسم عادل فردوسی‌پور به این فینال گره بخورد و صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی خبر داد که قرار است این گزارشگر، بازی پرسپولیس و حریف کره‌ای‌اش را از طریق لایو اینستاگرام این صفحه گزارش کند. در مدت کوتاهی تعداد اعضای این صفحه میلیونی شد و همه‌چیز آماده بود تا رکورد لایو اینستاگرامی توسط فردوسی‌پور زده شود. البته این انتظار دور از ذهن هم نبود، فردوسی‌پور آخرین باری که فوتبال داخلی گزارش کرده بود بازی همین پرسپولیس بود و اتفاقا در آسیا هم بود. پرسپولیس و پاختاکور در 14اسفند سال 97 آخرین باری بود که عادل بازی داخلی گزارش می‌کرد و هشت‌روز بعدش و در تاریخ 22اسفند با گزارش بازی لیورپول مقابل بایرن‌مونیخ، گزارش آخرین بازی خارجی را هم تجربه کرد و با توجه به اختلافاتش با علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما دیگر خبری از او در گزارش نبود، البته همچنان در این مدت برنامه «فوتبال120» را از شبکه ورزش تهیه‌کنندگی می‌کرد.

در این میان گفته می‌شود چندباری پیشنهاد گزارش چند بازی مهم به فردوسی‌پور داده شده که با مخالفت وی همراه شده است. اما دیروز پیش‌بینی‌ها حول این بود که رکورد لایو اینستاگرامی زده شود. حتی آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار یک توئیت موضع خاص و عجیبی درخصوص پخش بازی فینال قهرمانان آسیا گرفت. او صراحتا پهنای باند اینترنت را از داخلی‌ها گرفت و دراختیار دوستان خارج از کشور قرار داد و نوشت که می‌شد امروز پلتفرم‌های داخلی رکورد بزنند و سپس از کاربران درخواست کرد در زمان برگزاری این مسابقه، استفاده سنگین از اینترنت مانند دانلود‌ها را متوقف کرده تا همه بتوانند این گزارش را دنبال کنند. آذری‌جهرمی حتی اقدامات صداوسیما را بدون اینکه اسمی از آن بیاورد حاصل تنگ‌نظری‌ها دانست و آن را باعث جذب عادل توسط صفحه ای‌اف‌سی خواند. باید پرسید که چقدر در جهان مرسوم است، وزیر کشوری بین منافع مردم خودش و یک نهاد بیگانه مانند «ای‌اف‌سی»، طرف آن سازمان بیگانه باشد و امکانات کشورش را دراختیار آنها قرار دهد؟ شاید خیلی‌ها اعتقاد داشته باشند پرسپولیس مستحق این شکست نبود اما احتمالا کسی نیست که طرفدار این رفتار وزیر ارتباطات باشد و شاید شکست اول و اصلی اینجا رقم خورد.

  عادل میلیونی نشد

یکی از جذاب‌ترین اخبار حول اینستاگرام ارائه آمارهاست. بیشترین لایک، بیشترین کامنت و البته بیشترین تعداد بازدیدکننده به‌صورت زنده. تا قبل از بازی دیروز، از ایرانی‌ها فقط امیر تتلو و ندا یاسی در فهرست پنج‌نفره حضور داشتند و حالا این فهرست یک اسم تازه به‌نام عادل فردوسی‌پور دارد. آجون ایلیجالی از ترکیه با 3میلیون بازدیدکننده در صدر این فهرست است. تکاشی سیکس‌ناین، رپر آمریکایی با 2میلیون بازدیدکننده، امیر تتلو و ندا یاسی با 627هزار بازدیدکننده، لایو 20آوریل تدی رایلی و بیبی‌فیس با 512هزار بازدیدکننده و همین‌طور لایو 18آوریل همین دو نفر با 410هزار بازدیدکننده پنج اسم اول این لیست هستند. حالا و با ثبت رکورد 809هزار نفری فردوسی‌پور او بالاتر از تتلو و پایین‌تر از سیکس ناین قرار گرفت. اینکه فردوسی‌پور میلیونی نشد را بیشتر باید در رفتار احساسی و هیجانی و حتی اقتصادی آنها دید. دلخوری‌ها و ناراحتی‌ها از رفتار مدیر شبکه سه و حرف‌های عجیبش باعث به‌وجود آمدن جو حمایتی از عادل فردوسی‌پور در دو سال اخیر شده است. حتی کسانی که پیش از این منتقد جدی او و برنامه‌اش بودند آشکارا گذشته را انکار می‌کنند و تمام‌قد پشت او ایستاده‌اند. افزایش تعداد اعضای صفحه فارسی ای‌اف‌سی در همین راستا بود. حتی در نیمه دوم تعداد بازدیدکنندگان بازی فینال، به 400هزار نفر هم رسید. شنیدن گزارش فردوسی‌پور برای اهالی فوتبال جذاب بود و الزاما تمام بینندگان لایو دیروز طرفدارانش نبودند و برخی از روی کنجکاوی آن مسابقه را دنبال می‌کردند. البته فردوسی‌پور هم مانند بازیکنانی که بعد از مدت زیادی به میادین بازمی‌گردند آن عادل همیشگی نبود و انگار احساس، نقش بیشتری در گزارشش داشت تا مسائل فنی. عادل میلیونی نشد تا شاید محاسبات اهالی ورزش و رسانه و حتی ای‌اف‌سی هم به‌هم بخورد و بار دیگر نشان داده شود که بعضی مسائل فوتبالی، تحلیل‌پذیر نیست.

  رقبای قوی‌تر اینستاگرام؟

روز گذشته به ‌جز اینستاگرام، پلتفرم‌های دیگری هم بودند که این بازی مهم را پوشش می‌دادند. براساس آماری که تلوبیون منتشر کرده است، 6میلیون کاربر یکتا درطول بازی و بیش از یک‌میلیون و 50هزار کاربر همزمان در تلوبیون حضور داشتند و پیشینه پهنای باند مصرفی کاربران تلوبیون از 420گیگابیت بر ثانیه هم عبور کرده است. آماری که نشان می‌دهد شرایط در واقعیت با آنچه در فضای مجازی می‌‌گذرد متفاوت است. بدیهی است که کاربران تلوبیون این مسابقه را از شبکه سوم سیما دیده‌اند و با فرض صحت این آمار، اعداد شگفت‌انگیزی هستند. به‌جز شبکه سه که میزبان علی پروین و عیسی آل‌کثیر بود، برنامه زنده «آنتن» هم خداداد عزیزی و علی کریمی را آورده بود و برنامه جذابی داشت اما کسی از این برنامه حاضر نشد آماری از بینندگان‌شان را اطلاع‌رسانی کند. روبیکااسپرت دیگر سامانه‌ای بود که بخشی از مردم از طریق آن مسابقه فینال را دیدند. براساس آمار منتشرشده، رکورد جذب بیش از ۵۰۰هزار عضو‌ جدید در کمتر از یک‌ساعت و ثبت رکورد ۲۰۰هزار مشاهده همزمان پست لایو صرفا در یک کانال، ارقامی است که از بازی روز گذشته منتشر شده است. با وجود تبلیغات گسترده در شبکه‌های خارجی و صفحات فضای مجازی و صرف هزینه‌های بسیار، اما ظاهرا و با استناد به آمار منتشرشده، اینستاگرام منبع اصلی تماشای مسابقه دیروز نبوده و اصلا شاید نباید کار به‌جایی می‌رسیده که یک گزارشگر داخلی از آن‌سوی مرز، روبه‌روی یک گزارشگر داخلی قرار بگیرد. ای اف سی در ماه‌های اخیر نشان داده که با مشکلات داخلی کشورمان و اختلافات فوتبالی و رسانه‌ای به‌خوبی آشناست. شاید همین آشنایی دقیق باعث‌شده که عادل فردوسی‌پور را از فهرست تحریم‌های ایران استثنا کند و به او اجازه حضور در استادیوم و گزارش‌کردن از داخل باکس را بدهد؛ اتفاقی که برای هیچ‌کدام از گزارشگران اعزامی دیگر محقق نشد.

دیروز تنها پرسپولیس بازنده نبود. وزیر ارتباطات، مدیریت تلویزیون و شبکه سه و بالاتر از اینها ای‌اف‌سی که تصور می‌کرد می‌تواند از آب‌آلوده اختلافات، ماهی‌های میلیونی بگیرد، بازنده‌های بزرگ‌تر دیگری بودند که اتفاقا برخلاف پرسپولیس، از ارزش‌هایشان هم کم شد!