تاریخ : Sun 20 Dec 2020 - 09:58
کد خبر : 49301
سرویس خبری : ورزش

سقف قرارداد به‌ضرر ستاره‌های خارجی

تغییر قوانین در سوپرلیگ چین و کاهش دستمزدها

سقف قرارداد به‌ضرر ستاره‌های خارجی

از شروع فصل آینده سقف قرارداد برای بازیکنان خارجی این لیگ اعمال خواهد شد و به این ترتیب اگر آنها خواهان ادامه حضور در این مسابقات باشند باید مبلغ قراردادهای خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

به گزارش «فرهیختگان»،سوپرلیگ فوتبال چین در سال‌های اخیر با خرید بازیکنان نامدار فوتبال دنیا و پرداخت دستمزدهای هنگفت به آنها تلاش کرده تا نامش را به‌عنوان یکی از لیگ‌های معتبر در فوتبال آسیا و حتی دنیا مطرح کند اما این پروژه چندان موفق نبوده و با تغییراتی که در قوانین این مسابقات ایجاد شده شاید این بازیکنان یکی پس از دیگری این کشور را ترک کنند. از شروع فصل آینده سقف قرارداد برای بازیکنان خارجی این لیگ اعمال خواهد شد و به این ترتیب اگر آنها خواهان ادامه حضور در این مسابقات باشند باید مبلغ قراردادهای خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

خریدهای گرانقیمت

چینی‌ها برای پیشرفت فوتبال خود تصمیم گرفتند راهی را که ژاپن در گذشته پیموده بود امتحان کنند. خرید بازیکنان نامدار فوتبال و سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در این رشته باعث شد خیلی زود توجهات به این کشور جلب شود.

بازیکنان نسبتا خوبی راهی این کشور شدند و با توجه به اینکه دستمزدهای پرداختی به این بازیکنان به‌مراتب بالاتر از پولی بود که آنها در اروپا دریافت می‌کردند به‌سرعت به تعداد خارجی‌های شاغل در این کشور اضافه شد. هالک برزیلی، جکسون مارتینز، پائولینیو، رامیرس، گراتزیانو پله و البته کارلوس توز بازیکنانی نامدار و شناخته‌شده‌ای بودند که راهی این کشور شدند تا جذابیت این رقابت‌ها افزایش یابد. پس از آنها نیز در یکی، دو فصل اخیر اسکار، ستاره برزیلی چلسی و مروان فلینی، هافبک سابق منچستریونایتد نیز به جمع این ستاره‌ها اضافه شدند تا تیم‌های این کشور امیدوار به موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا شوند. اتفاقی که درنهایت رخ نداد و حتی مربیانی چون مارچلو لیپی، فابیو کاناوارو و لوئیس فیلیپه اسکولاری هم نتوانستند مشکل‌گشای تیم‌های باشگاهی چینی باشند.

هالک برزیلی یکی از نخستین بازیکنانی بود که اعلام کرد احتمالا از لیگ این کشور جدا خواهد شد. وینگر سابق تیم‌ملی برزیل در این فصل در تیم شانگهای SIPG عضویت داشت و قراردادش در ژانویه به پایان خواهد رسید. حالا با توجه به قوانین جدید لیگ تصمیم گرفته تا فوتبالش را در اروپا ادامه دهد. از پورتوی پرتغال که سابقه بازی در این تیم را نیز دارد به‌عنوان یکی از مقصدهای احتمالی او نام برده می‌شود اما چند تیم لیگ برتری نیز خواستار خرید او هستند. هالک می‌گوید: «چندین پیشنهاد از تیم‌های برزیلی و همچنین اروپایی دارم اما هنوز تصمیمی درباره آینده‌ام نگرفته‌ام. در اروپا از تیم‌های ترکیه‌ای، پرتغالی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی پیشنهاد دارم و هرروز هم نام تیم جدیدی مطرح می‌شود.»

این درحالی است که هالک 34ساله شده است و معمولا تیم‌های اروپایی کمتر به‌سراغ بازیکنانی در این سن‌وسال می‌روند. با این حال تیم چینی در سال 2018 با کمک عملکرد خوب او توانست به 7سال یکه‌تازی گوانگژو اورگرانده خاتمه دهد و قهرمان لیگ شود. او در سال 2016 از زنیت روسیه راهی چین شد و یکی از گران‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال چین محسوب می‌شود اما عملکرد او در این تیم قابل‌توجه بود و در 145بازی برای تیمش 76گل به ثمر رساند. انتقالی 55میلیون یورویی که در زمان خود سروصدای زیادی به‌پا کرد و 6ماه بعد هم یک برزیلی دیگر به‌نام اسکار با 60میلیون یورو به این تیم پیوست. این تیم امیدوار بود به کمک این دو ستاره بتواند در سوپرلیگ و همچنین لیگ قهرمانان به موفقیت برسد اما تنها در چین توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

کاهش 80 درصدی حقوق

هزینه‌های کلان و کم‌نتیجه در فوتبال چین سبب شد مدیران فوتبالی در این کشور برای سروسامان دادن به دستمزدهای پرداختی به‌سراغ قوانین جدیدی بروند. از ابتدای فصل آینده قرار است قانون سقف قرارداد در این مسابقات اعمال شود و بازیکنان بومی نهایتا سالی 572هزار پوند و ستاره‌های خارجی نیز سالی2.7میلیون پوند حقوق خواهند گرفت. به این ترتیب بیشتر بازیکنان خارجی مجبورند برای ادامه حضور در باشگاه‌های خود قید بخش عمده‌ای از حقوق خود را بزنند.

بازیکنی مثل اسکار در تیم خود سالی18.97میلیون پوند حقوق می‌گیرد و باید با کاهش 16.1میلیون پوندی حقوق خود موافقت کند که عدد بسیار زیاد و قابل‌توجهی است. به همین دلیل به‌نظر نمی‌رسد لیگ چین دیگر جذابیتی برای بازیکنان بزرگ فوتبال دنیا داشته باشد و به‌تدریج شاهد جدایی آنها از تیم‌های خود خواهیم بود. سدریک باکامبو دومین دستمزد بالا در این کشور را دریافت می‌کند و از 17.7 میلیون پوندی که می‌گیرد باید از 15میلیون آن بگذرد که البته بعید است در اروپا نیز چنین پولی به او پرداخت شود. نفراتی چون هالک و گراتزیانو پله نیز با حدود 80درصد کاهش دستمزد روبه‌رو خواهند شد و باید منتظر ترک این لیگ آسیایی ازسوی آنها باشیم.

چن ژویوان، رئیس اتحادیه فوتبال چین می‌گوید: «لیگ ما 10برابر لیگ کره‌جنوبی و 3برابر لیگ ژاپن دستمزد پرداخت می‌کند و بازیکنان خارجی بسیار زیادی داریم اما در فوتبال ملی نتوانسته‌ایم چنین پیشرفتی داشته باشیم و حضور آنها دستاورد زیادی برای ما نداشته است. به همین دلیل مجبوریم تغییراتی در قوانین ایجاد کنیم تا شرایط بهتری در لیگ خود به‌وجود بیاوریم.

بازیکنانی نظیر پائولینیو، اسکار و فلینی سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس را در کارنامه دارند و گفته می‌شود شاید مقصد بعدی این بازیکنان فوتبال جزیره باشد اما با توجه به دوری چندساله آنها از فوتبال اروپا و همچنین دستمزدهای بالایی که طلب کرده‌اند بعید است بتوانند باشگاه مناسبی در این کشور پیدا کنند. رسانه‌های انگلیسی هم از عدم تمایل باشگاه‌های لیگ برتری برای خرید این نفرات خبر می‌دهند. با این حال مدیربرنامه‌هایی چون خورخه مندز که در باشگاهی مثل ولورهمپتون نفوذ زیادی دارد و چند بازیکن نیز در لیگ چین دارد شاید بتواند مشتریان خوبی برای آنها در اروپا و حتی انگلیس پیدا کند.

البته پیش از این و در نیم‌فصل سال گذشته منچستریونایتد در انتقالی دور از انتظار به‌سراغ اویدون ایغالو، مهاجم سابق واتفورد که در لیگ چین بازی می‌کرد رفت و این بازیکن همچنان در اولدترافورد حضور دارد. به همین دلیل دور از ذهن نیست که دوباره این بازیکنان را در لیگ جزیره ببینیم.

  * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار