تاریخ : Wed 16 Dec 2020 - 14:16
کد خبر : 49171
سرویس خبری : جامعه

سهم کرونا از مقالات علمی دنیا/ ایران در جایگاه ۱۲ جهانی

سهم کرونا از مقالات علمی دنیا/ ایران در جایگاه ۱۲ جهانی

بررسی تعداد مقالات منتشر شده در نظام نمایه مقالات اسکوپوس نشان می دهد که بحران همه گیری کرونا تاثیر خود را بر حوزه تحقیقات نیز گذاشته و ۲.۵ درصد کل مقالات دنیا به کرونا اختصاص یافته است.

به گزارش «فرهیختگان»، همزمان با همه‌گیری جهانی کروناویروس جدید و ابتلای بیش از یک میلیون نفر به این بیماری در کشور و ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی و پاسخ به سوالات متعدد جهت کنترل این بیماری پژوهشگران کشورها نیز کار خود را آغاز کردند.

در ابتدای کار برخی از مراکز تحقیقاتی نیازهای دانشی مربوطه را پیش بینی کردند و برخی دیگر از مراکز تحقیقاتی اعلام کردند که فعالیت‌های پژوهشی حوزه کووید ۱۹ از اولویت برخوردار است.

اولویت دهی به حوزه خلاءهای دانشی در زمینه بیماری کووید ۱۹ منجر به هم‌افزایی ظرفیت‌های تحقیقاتی و همچنین افزایش بهره‌وری منابع مالی پژوهشی در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی شد تا جایی که ایران نیز در رتبه دوازدهم دنیا از منظر انجام تحقیق و پژوهش در حوزه کرونا قرار گرفت.

بررسی تعداد مقالات منتشر شده در نظام نمایه مقالات اسکوپوس (Scopus) نشان می‌دهد که بحران همه گیری کرونا تأثیر خود را بر حوزه تحقیقات گذاشته است و از میان ۳ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۳۶۴ مورد مقاله علمی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ تعداد ۸۰ هزار و ۳۴۴ مورد مقاله به کووید ۱۹ اختصاص داشته که حدود ۲.۵۶ درصد کل مقالات بوده است.

با توجه به اینکه بحران کرونا یک بحران نوظهور بوده است ۲.۵ درصد کل مقالات دنیا، میزان زیادی را شامل می‌شود./ مهر