تاریخ : Mon 14 Dec 2020 - 00:11
کد خبر : 49085
سرویس خبری : ورزش

دریبل زیدانی بحران

برای رئالی که در کمتر از 2 هفته متحول شد

دریبل زیدانی بحران

با نتایجی که رئالی‌ها در سه دیدار اخیر کسب کردند دیگر خبری از ضرب‌الاجل یا شایعه برکناری زیزو نیست و او جایگاهش را در این تیم با سه برد پیاپی تضمین کرد.

به گزارش «فرهیختگان»، اوضاع برای رئال‌مادرید و زین‌الدین زیدان در کمتر از دو هفته دگرگون شد و حالا سرمربی فرانسوی با خیالی آسوده‌تر تیمش را در ادامه فصل رهبری خواهد کرد. با نتایجی که رئالی‌ها در سه دیدار اخیر کسب کردند دیگر خبری از ضرب‌الاجل یا شایعه برکناری زیزو نیست و او جایگاهش را در این تیم با سه برد پیاپی تضمین کرد. شاگردان او حتی دربی مادرید را نیز بردند تا ثابت کنند نتایج هفته‌های اخیر در لالیگا و همچنین لیگ قهرمانان بازتاب کاملی از عملکرد این فصل آنها نیست و این تیم می‌تواند همچنان بین مدعیان قهرمانی در اسپانیا و حتی اروپا قرار داشته باشد.

تیمی کاملا متفاوت

شکست برابر شاختار باعث شد رئال در آستانه حذف از لیگ قهرمانان قرار گیرد. اگرچه باشگاه واکنش علنی به نتایج اخیر تیم نداشت اما رسانه‌ها از تردیدهای مدیران باشگاه برای ادامه همکاری با زیدان خبر دادند. 4بازی سخت پیش‌روی رئال بود و گفته می‌شد موفقیت در این دیدارها می‌تواند ضامن بقای سرمربی فرانسوی باشد. زیدان طی یک‌هفته سه برد درخشان کسب و تیمش را به‌خوبی از بحران خارج کرد. اتفاقی که شاید کمتر انتظار می‌رفت رخ دهد و تیم او سویا، مونشن‌گلادباخ و اتلتیکومادرید را از پیش‌رو برداشت. همین یک‌هفته پیش شرایط رئال اصلا مناسب نبود اما برتری برابر سویا اگرچه با گل‌به‌خودی گلر حریف حاصل شد اما به هر حال سه امتیاز به حساب تیم واریز کرد. در لیگ قهرمانان هم شاگردان زیدان نمایش خوبی برابر گلادباخ ارائه کردند و مقتدرانه از سد این رقیب سرسخت آلمانی عبور کردند تا به‌عنوان صدرنشین گروه خود راهی مرحله بعد شوند.

تیم او شنبه‌شب در دربی مادرید نیز توانست نتیجه دلخواهش را کسب کند و حالا فاصله‌اش با اتلتیکوی صدرنشین به سه امتیاز کاهش پیدا کرده است. ظهر امروز حریف آنها در مرحله بعدی لیگ قهرمانان مشخص خواهد شد و زیدان امیدوار است در شرایط کنونی حریفی آسان نصیب تیمش شود. البته رئال طی روزهای اخیر به تیمی کاملا متفاوت نسبت به هفته‌های اخیر تبدیل شده است و بازیکنان تیم با تمام توان برای موفقیت تیم و البته ماندن زیدان تلاش کرده‌اند. اتلتیکو درحالی برای رویارویی با رئال راهی ورزشگاه آلفردو دی‌استفانو شده بود که در 26بازی قبلی خود در لیگ بدون شکست بود و هر 7بازی قبلی خود را نیز با برد پشت‌سر گذاشته بود. در این شرایط به‌نظر می‌رسید شانس آنها برای کسب امتیاز از این مسابقه بیشتر است اما رئال در نیمه نخست حتی به حریف اجازه زدن یک شوت به‌سمت دروازه‌اش را نداد تا برای دومین‌بار طی 5فصل اخیر چنین اتفاقی برای اتلتیکو رخ دهد.کریم بنزما پس از دیدار این تیم برابر گلادباخ در مصاحبه‌ای گفته بود «اگر این تیم در تمامی بازی‌ها چنین عملکردی داشته باشد هیچ تیمی جلودار آنها نیست.» و این صحبت او شنبه‌شب بار دیگر ثابت شد. رئال با ادامه این روند می‌تواند یکی از مدعیان جدی قهرمانی لالیگا در این فصل باشد.

ثبات در ترکیب رئال

یکی از اتفاقاتی که باعث شده رئالی‌ها در سه دیدار اخیر خود عملکرد خوبی برابر رقبا داشته باشند ثبات در ترکیب این تیم است. زیدان در این سه مسابقه کمترین تغییرات را در تیمش داشته و 9بازیکن تیمش در این سه بازی ثابت بوده‌اند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد او ترکیب موردنظرش را پیدا کرده و می‌تواند با اتکا به آنها در ادامه فصل به‌دنبال نتایج بهتری باشد. زیدان در 15بازی ابتدایی تیمش در این فصل به‌طور متوسط 3.5 تغییر در هر بازی در تیمش ایجاد می‌کرد که این میانگین در سه بازی اخیر به 1.3 رسیده است. البته در این سه بازی هم اضافه شدن سرخیو راموس و پایان مصدومیت او باعث شد زیدان مجبور به انجام جابه‌جایی شود و کاپیتان بی‌جانشین تیمش را دوباره در ترکیب اصلی قرار دهد. این ثبات می‌تواند برگ‌برنده زیدان در دیدارهای آینده باشد اما با توجه به ستاره‌های متعددی که او روی نیمکت دارد بعید است بتواند بدون جابه‌جایی و استفاده از سیستم چرخشی، آنها را راضی نگه دارد و درنهایت مجبور خواهد شد تغییراتی را در تیمش ایجاد کند.

زیدان در پایان این دیدار درباره عملکرد خوب تونی کروس و لوکا مودریچ در میانه زمین تیمش گفت: «ما می‌خواستیم خط‌میانی را دراختیار داشته باشیم و به همین دلیل به تجربه این دو بازیکن نیاز داشتیم. آنها عالی بودند و عملکرد کم‌نظیری ارائه کردند. البته در سایر پست‌ها هم بازیکنانم خوب بودند. بنزما، لوکاس واسکز، کارواخال، راموس و واران همه عالی بودند و نمایشی خوب در این مسابقه ارائه کردند.»

او در پاسخ به این سوال که حالا رقابت دشوار در خط‌میانی بین این دو بازیکن و فدریکو والورده و مارتین اودگارد شکل خواهد گرفت، افزود: «آنها واقعا در سطحی بسیار بالا بازی کردند و همان عملکردی را داشتند که در جریان سه قهرمانی پیاپی ما در اروپا ارائه کرده بودند. هر دو واقعا عالی بودند. در دیدارهای اخیر به‌خوبی نشان دادیم که در چه سطحی قرار داریم و قادر هستیم چه عملکردی داشته باشیم. هنوز برای خوشحالی زود است چون فاتح هیچ چیزی نشده‌ایم و باید این روند را در ادامه فصل نیز حفظ کنیم. برای بازیکنانم خوشحالم که به آنچه استحقاقش را داشتند رسیدند. آنها همیشه به کاری که می‌کنند ایمان دارند و این‌بار نیز توانستند به موفقیت برسند.»

کریم بنزما در این دیدار رکوردی جالب را خلق کرد و با انجام 528بازی از رکورد روبرتو کارلوس عبور کرد و به باسابقه‌ترین بازیکن خارجی تاریخ رئال تبدیل شد. زیدان درباره هموطنش گفت: «کریم سال‌ها در اینجا حضور داشته و گل‌های زیادی نیز برای تیم به ثمر رسانده است. او همیشه نشان داده در زمین مسابقه بازیکن مفید و تاثیرگذاری است و هرکسی که فوتبال را دوست داشته باشد، بنزما را نیز دوست دارد.»

حواشی تیم سیمئونه

سیمئونه نیز علاوه‌بر شکست در دربی مادرید، با دردسرهای تازه‌ای نیز مواجه شده و این شکست تبعاتی برای تیمش ایجاد کرده است. در دیدارهای اخیر این تیم چهار بازیکن تعویضی اتلتیکو پس از رفتن روز نیمکت اعتراض خود را از تعویض خود نشان دادند و این روند می‌تواند برای صدرنشین کنونی لالیگا بحران‌ساز باشد. پیش از این و در دیدار برابر ردبول‌سالزبورگ در لیگ قهرمانان، لوئیس سوارز و سائول نیگز به تصمیم سیمئونه برای بیرون رفتن از زمین معترض بودند و حالا در دیدار شنبه‌شب نیز ژائو فلیکس با لگدزدن به بطری آب اعتراضش را به تعویض نشان داد. پیش از او مارکوس یورنته نیز در یکی از دیدارهای تیم در لیگ قهرمانان چنین واکنشی نشان داده بود. شاید از نظر عده‌ای چنین رفتاری با این دید که آنها بازیکنان بزرگی هستند و می‌خواهند برای تیم خود تاثیرگذار باشند قابل‌توجیه باشد اما برخی دیگر این واکنش‌ها را توهین به باشگاه و هوادارانش دانسته و خواستار برخورد کادرفنی با این بازیکنان شده‌اند.

سیمئونه پیش از این درباره سوارز و سائول تلاش کرده بود مساله را بی‌اهمیت جلوه دهد اما حالا تکرار این رفتارها، یک عکس‌العمل مناسب را طلب می‌کند تا بیش از این اقتدار سرمربی آرژانتینی در تیمش به خطر نیفتد. سیمئونه به‌خوبی متوجه شد که رئالی‌ها برای مهار فلیکس جوان برنامه دارند و کاسیمیرو به‌خوبی راه حرکات این ستاره پرتغالی را بسته است. به همین دلیل مجبور شد او را از بازی بیرون بکشد و البته فلیکس از این تصمیم اصلا راضی نبود. اتلتیکو در این فصل شانس خوبی برای ماندن در کورس قهرمانی لالیگا و حتی فتح آن دارد و اگر سیمئونه بتواند این حواشی را از تیمش دور کند می‌تواند با استفاده از افت رقبای اصلی تیمش به‌خصوص بارسلونا پس از چند فصل دوباره قهرمانی در اسپانیا را جشن بگیرد.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار