تاریخ : Mon 07 Dec 2020 - 10:15
کد خبر : 48970
سرویس خبری : جامعه

حداقل 4 ماه دیگر با تولید واکسن ایرانی فاصله داریم/ دولت باید واکسن خارجی را تامین کند

پیام طبرسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حداقل 4 ماه دیگر با تولید واکسن ایرانی فاصله داریم/ دولت باید واکسن خارجی را تامین کند

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: از لحاظ تکنولوژی که برای ساخت واکسن ایرانی استفاده شده است، این واکسن شبیه همان‌هایی است که چین و روسیه تولید کرده‌اند و همان مسیر را طی می‌کند. این پروسه حداقل چهار ماه زمان خواهد برد.

به گزارش «فرهیختگان»، با پیام طبرسی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و همچنین از محققان ارشد تولید واکسن کرونای ایرانی گفت‌وگویی انجام دادیم.  طبرسی در ارتباط با آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا به «فرهیختگان» گفت: از لحاظ تکنولوژی که برای ساخت واکسن ایرانی استفاده شده است، این واکسن شبیه همان‌هایی است که چین و روسیه تولید کرده‌اند و همان مسیر را طی می‌کند. الان نمی‌توان خیلی دقیق زمانی را برای تزریق و توزیع این واکسن اعلام کرد، چراکه تازه می‌خواهد وارد فاز آزمایش‌های انسانی شود و به افراد تزریق شود تا مشخص شود که عوارضی دارد یا خیر و مشخص شود که چه سطحی از ایمنی را ایجاد می‌کند و تاثیراتش در مدل انسانی هم شبیه به مدل حیوانی هست یا خیر (البته آزمایش‌های حیوانی با مدل انسانی تفاوت‌هایی هم دارد.) این پروسه حداقل چهار ماه زمان خواهد برد. در این یکی دو هفته آزمایش‌های انسانی ان‌شاءالله آغاز خواهد شد. در این بازه دولت باید واکسن خارجی را تهیه کند. چون بر فرض تولید واکسن داخلی هم ما نمی‌توانیم همه افراد جامعه را پوشش بدهیم و همه نیاز را تامین کنیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: وقتی که همه کشورها به‌دنبال خرید واکسن و تزریق آن به شهروندان‌شان هستند، دولت ایران هم باید همین مسیر را برود و واکسن‌های خارجی را بخرد. واکسن‌سازهای حرفه‌ای خیلی‌هایشان حتی از قبل پیش‌فروش کرده‌اند و اخیرا حتی گفته‌اند که آن تعدادی که قول داده بودند را نمی‌توانند با سرعت تولید کنند. این کار دولت را سخت‌تر هم می‌کند و در این فضایی که همه به‌دنبال واکسن هستند، حتما کار زمان زیادی خواهد برد. از منظر تکنولوژی mrna هم باید بگویم این تکنولوژی بسیار‌ های‌تک است ولی با این حال تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم روی آن درحال کار و تحقیق هستند. برای اولین‌بار هم هست که با این طریقه و روش واکسن در دنیا تولید شده است و روش نوینی است.