تاریخ : Wed 09 Dec 2020 - 23:01
کد خبر : 48906
سرویس خبری : ورزش

از معروف شدن به‌خاطر پرتاب اوت استقبال می‌کنم

محمدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در پیکان فقط اوت نمی‌اندازیم، فوتبال بازی می‌کنیم

از معروف شدن به‌خاطر پرتاب اوت استقبال می‌کنم

من فصل گذشته با اعتماد آقای ویسی به ترکیب ثابت پیکان رسیدم و بازی‌های بیشتری را در اواخر فصل برای این تیم انجام دادم اما اینکه امروز به‌خاطر پرتاب‌های اوت من را می‌شناسند خیلی خوب است و اصلا از این موضوع ناراحت نیستم و برعکس از آن استقبال هم می‌کنم،.

علیزاده الگویم نیست، کار میلاد محمدی از زیبایی‌های جام‌جهانی بود

به گزارش «فرهیختگان»، تیم گل‌گهر سیرجان که طی 4بازی ابتدایی فصل توانست صدرنشین لیگ بیستم لقب گیرد، برابر پیکان با غافلگیری بزرگی مواجه شد و در همان دقایق ابتدایی با دوگل از شاگردان مهدی تارتار عقب افتاد. درواقع بعد از گلی که حسین پورامینی روی ارسال کرنر و روی اشتباه مدافعان گل‌گهر در یارگیری به‌ثمر رساند، نادر محمدی که با پرتاب‌های شگفت‌انگیز خود خبرساز شده است، موفق شد علیرضا حقیقی را به اشتباه بیندازد و پرتاب بلند بازیکن پیکان در شرایطی پشت‌سر حقیقی فرود آمد که با تاثیر گلر گل‌گهر، این گل ثبت شد. پدیده این فصل رقابت‌ها از اواخر فصل گذشته به ترکیب این تیم توسط عبدالله ویسی رسید اما در این فصل بعد از نمایش شگفت‌انگیز خود در ارسال‌های بلند و باورنکردنی اوت یک‌بار دیگر مقابل گل‌گهر موفق ظاهر و زمینه‌ساز گل دوم تیمش برابر این تیم و علیرضا حقیقی شد. نکته جالب اینکه امیر قلعه‌نویی که در دوران مربیگری خود اعتقاد زیادی به پرتاب‌های اوت بلند داشته و از علیزاده نیز در استقلال با توجه به تبحر او در پرتاب‌های بلند استفاده می‌کرد و تیم‌های او از این طریق گل‌های زیادی نیز به‌ثمر رساندند، در بازی برابر پیکان مغلوب یکی از تاکتیک‌های همیشگی خود شد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمدی را که پرتاب‌های اوت همراه با پشتک او باعث شهرتش شده در ادامه می‌خوانید.

تیمی که با عبدالله ویسی آماده حضور در فصل بیستم شد درنهایت با مهدی تارتار کار را آغاز کرد. اوضاع پیکان چطور است؟

درست است ما فصل گذشته با آقای ویسی لیگ را تمام کردیم و توانستیم در جدول رقابت‌ها بمانیم. در ادامه نمی‌دانم چه اتفاقاتی بین آقای ویسی و باشگاه افتاد که منجر به جدایی ایشان شد اما درحال حاضر آقای تارتار که یکی از مربیان خوب فوتبال ایران به‌شمار می‌رود در راس کادرفنی پیکان حضور دارد و توانسته کمک زیادی به روند تیم در این مدت اخیر کند. امیدوارم بتوانیم امسال نتایج درخور شأن این باشگاه را کسب کنیم.

پرتاب اوت‌های تو حسابی سروصدا کرده است و حتی رسانه‌های ورزشی جهان هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و این اتفاق را بازتاب داده‌اند.

من فصل گذشته با اعتماد آقای ویسی به ترکیب ثابت پیکان رسیدم و بازی‌های بیشتری را در اواخر فصل برای این تیم انجام دادم اما اینکه امروز به‌خاطر پرتاب‌های اوت من را می‌شناسند خیلی خوب است و اصلا از این موضوع ناراحت نیستم و برعکس از آن استقبال هم می‌کنم، چون این اتفاق خاص باعث شد تمام توانایی‌هایم دیده شود و این موضوع برای من بسیار خوب است که توانسته‌ام با این اتفاق خاص معروف شده و به‌قول شما به شهرت جهانی برسم و امروز هم همه این پرتاب‌های اوت من را می‌بینند و لذت می‌برند.

قبل از تو دو نفر دیگر هم این‌طوری در فوتبال ایران اوت می‌انداختند. یکی قریشی مدافع سابق خونه‌به‌خونه بابل و یک بازیکن دیگر که در تیم‌های جنوبی بازی می‌کرد. چقدر در تمرینات روی این پرتاب‌ها که به پرتاب سنجابی معروف است کار می‌کنی؟

خیلی‌های دیگر هم در فوتبال دنیا همین حالا این‌طوری پرتاب اوت می‌کنند اتفاقا خیلی خوب است که می‌تواند از لحاظ تاکتیکی به تیم‌شان کمک کنند، با این حال همه توانایی بازیکنی مثل من که این‌گونه اوت می‌اندازد فقط پرتاب اوت نیست البته شاید برای برخی‌ها این‌گونه باشد اما آنهایی که اسم بردید تا جایی که شناخت دارم بازیکنان خوب و توانمندی هستند که فقط فوتبال‌شان به اوت انداختن خلاصه نمی‌شود.

این اوت‌ها هم مسافت دارد هم شتاب و هم ارتفاع. گفته می‌شود در تمرینات پیکان فقط یک‌نفر دست‌های تو را ماساژ می‌دهد!

در هر صورت این توانمندی لطف خداست و به‌خاطر آن خدا را شکر می‌کنم اما این شایعه که یک‌نفر در تمرینات فقط دست‌های من را ماساژ می‌دهد صحت ندارد و این‌طور نیست. اتفاقا ما در تیم ماساژور داریم و همه را ماساژ می‌دهد.

تا قبل از تو علی علیزاده یکی از معروف‌ترین اوت‌اندازهای ایران بود. حالا تو داری از او هم معروف‌تر هم می‌شوی. از علیزاده هم الگو گرفته‌ای؟

نه من برای پرتاب‌هایم الگویی نداشتم بلکه یک توانایی بود که آن را خودم پیدا کرده و روی آن کار کردم و آن را انجام دادم. هرچند باید بهتر هم بشود اما نه فقط پرتاب‌های اوتم بلکه تمام فاکتورهای فنی دیگر هم باید با این موضوع پیشرفت کند؛ من هم سنی ندارم و می‌دانم که باید خیلی بیشتر از اینها در فوتبال پیشرفت کنم.

چقدر به این موضوع فکر می‌کنی که یک‌روز به تیم‌های بزرگ ایران یا حتی لیگ‌های بزرگ اروپا بررسی؟

درحال حاضر من در پیکان بازی می‌کنم و بازیکن این تیم به‌شمار می‌روم. من در این تیم شکل گرفته و معروف شدم و تا زمانی که در پیکان باشم تمام توان و تمرکزم را برای پیکانی‌ها و موفقیت آن می‌گذارم اما قطعا به تیم‌های خیلی خوب و بزرگ ایران و اروپا هم فکر می‌کنم هرچند این آرزوی هر فوتبالیستی است و طبیعتا فوتبال بازی کرده و تلاش می‌کند برای اینکه به این خواسته‌ها و رویاها برسد.

در این مدت در فوتبال ایران خیلی از مربیان به تاکتیک تیم‌هایی که با پرتاب اوت به‌دنبال گل زدن هستند انتقاد کرده و اعتقاد دارند این تیم‌ها تاکتیک دیگری ندارند که از این طریق به‌دنبال گلزنی و موفقیت هستند. در این خصوص چه صحبتی داری؟

به‌نظر من فوتبال و تاکتیک سلیقه‌ای است. من کوچک‌تر از آن هستم که بخواهم درباره تاکتیک مربیان دیگر صحبت کنم. هر مربی یک ایده، نظر و برنامه خاص برای موفقیت تیمش دارد. اینجا هم مربی تیم از من خواست اوت بندازم و اگر هم نخواهد من این کار را انجام نمی‌دهم. ما فقط اوت نمی‌اندازیم بلکه فوتبال بازی می‌کنیم، ضمن اینکه پیکان یک تیم هوشمند است که در تمامی خطوط در تمرینات به‌صورت مجزا کارهای تاکتیکی انجام داده و مدام آنها را مرور می‌کنیم، حالا درکنار این تاکتیک‌ها قسمتی از آنها پرتاب اوت‌های من هم محسوب می‌شود.

درمورد گلی که به گل‌گهر و علیرضا حقیقی زدی صحبت کن. دروازه‌ گلری را باز کردی که سال‌ها دروازه‌بان شماره یک تیم‌ملی بود.

من سال گذشته هم در بازی با ذوب‌آهن پرتابم به تیر دروازه برخورد کرده بود و قسمت نبود تا به گل تبدیل شود، البته پرتاب من زمانی می‌تواند یک گل قانونی باشد که توپ به زمین بخورد یا بین مسیر به یک فرد دیگر برخورد کند در غیر این صورت اگر توپ مستقیم وارد دروازه شود طبق قوانین گل محسوب نخواهد شد. از اینکه با این گل پیکان موفق به پیروزی مقابل گل‌گهر شده خیلی خوشحالم اما متاسفانه این‌طور گل‌ها به اسم من ثبت نمی‌شود. اما مهم‌تر از هر چیزی کسب سه‌امتیاز بازی بود چون گل‌گهر یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر و صدرنشین رقابت‌های امسال تا پایان هفته چهارم محسوب می‌شد. این تیم فوتبال زیبا و روانی را ارائه داده که درنهایت توانستیم این تیم را متوقف کرده و هر ۳امتیاز را به دست بیاوریم.

حتما به‌یاد داری که پرتاب اوت میلاد محمدی در جام‌جهانی که می‌خواست شبیه تو پرتاب کند حسابی سوژه شد.

میلاد فوتبالیست خیلی خوبی است و توانایی‌هایش فراتر از پرتاب‌هایش است و بازیکنانی که پرتاب‌های خوبی دارند نشان‌دهنده این نیست که فقط می‌توانند پرتاب‌ اوت داشته باشند در غیر این صورت میلاد امروز در اروپا بازی نمی‌کرد. حالا اتفاقی افتاد که خیلی به چشم آمد هرچند این اتفاقات به زیبایی فوتبال کمک می‌کند و جزء صحنه‌های ماندگار جام‌جهانی بود.

درحالی با اوت تو تیم امیر قلعه‌نویی را شکست دادید که سال‌های قبل قلعه‌نویی با همین تاکتیک در تیم‌هایش به‌دنبال موفقیت بود.

تیم ما تاکتیک داشت و برای این بازی حسابی تمرین کرده بودیم حتی گل اول ما تاکتیکی بود و خیلی فرصت‌های دیگر هم داشتیم. درمجموع فوتبال خوبی بود‌. ازسوی دیگر هر مربی تاکتیک خاص خودش را دارد و آقای قلعه‌نویی یا هر مربی دیگری هم اگر چنین تاکتیکی داشته، شاید با آن نتیجه گرفته است و یا برعکس.

بازتاب پرتاب اوت محمدی در رسانه‌های اروپایی
یک گل شگفت‌انگیز در لیگ برتر ایران

گل دوم پیکان به گل‌گهر که روی یک پرتاب اوت آکروباتیک و البته اشتباه علیرضا حقیقی به ثمر رسید با واکنش‌های جالبی در رسانه‌های اروپایی همراه بوده است.

سایت لهستانی «اسپورتووی فکتی» با انتشار ویدئوی این گل جالب در گزارشی نوشت: «شاید مدت‌ها بود شاهد چنین گل عجیبی در فوتبال نبودید. در لیگ ایران یک گل از روی یک پرتاب اوت به ثمر رسید که البته به‌نام علیرضا حقیقی، گلر حریف ثبت شد. یکی از بازیکنان تیم پیکان با حرکتی آکروباتیک پرتاب اوت بلندی را انجام داد که حرکت او باعث شد دروازه‌بان حریف سورپرایز شود و در آخرین لحظه توپ را وارد دروازه خودی کند. البته جاگیری این دروازه‌بان هم بد بود اما انتظار نداشت توپ مسیری حدودا 40 متری را طی کند.»

سایت روزنامه موندو دپورتیوو اسپانیا نیز در این باره نوشته است: «گلی که این هفته در لیگ ایران به ثمر رسید بسیار شگفت‌انگیز بود. پرتاب اوت بازیکن تیم پیکان تقریبا مستقیما راهی دروازه شد و گلی جالب به ثبت رسید. مشابه این کار را میلاد محمدی در دیدار دو تیم ایران و اسپانیا در جام‌جهانی 2018 می‌خواست انجام دهد که نتیجه‌ای کاملا متفاوت داشت. در مورد اخیر پرتاب اوت بسیار بلند و آکروباتیک بازیکن تیم پیکان(نادر محمدی) پس از برخورد به دست حقیقی، دروازه‌بان گل‌گهر به گل این تیم تبدیل شد تا یکی از گل‌های عجیب فوتبال رقم بخورد.»

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار